A téli vezetés buktatói elkerülhetők

Kategória:: Baleset-megelőzés Publikálás dátuma: 10 hozzászólás

Ma reggel az ajtón kilépve igazi tél fogadott: mindent beborító fehérség és metsző hideg. A friss hótakaró - ahogy a mellékelt fotón is látszik - nem utolsó látvány... De persze nem mindent mozdít úgy előre, mint a karácsonyi hangulatunk kialakulását. A közlekedésben például kifejezetten fennakadásokat okoz.

A hirtelen téliesre forduló időjárás miatt általában megszaporodnak a közúti balesetek. Az ilyenkor szinte már tipikusnak mondható ráfutásokon és árokba csúszásokon túl időnként súlyosabb esetek is előfordulnak. Sajnos, a vezetési körülmények drasztikus megváltozása évről-évre ezzel jár. Mi lehet mindennek az oka, és hogyan kerülheted el a buktatókat?

teli-kep.jpg

Alkalmazkodj a körülményekhez!

Közlekedési szakemberek szerint a téli balesetek egyik  fő oka  az alkalmazkodás hiánya. Sokan ilyenkor is ugyanúgy próbálnak autózni, akárcsak nyáron, azaz nem veszik számításba a megváltozott időjárási és útviszonyokat. Mintha csak az elmúlt egyetlen év alatt teljesen megfeledkeztek volna a téli autózás mikéntjéről!

Pedig a balesetek elkerülésének kulcsa a megváltozott körülményekhez való minél gyorsabb alkalmazkodás. (Az évszaknak megfelelő gumiabroncs jelentőségét most külön nem részletezzük, ezzel remélhetőleg itt mindenki tisztában van:))

Havas, latyakos, jeges utakon autózva a korábbi fizikai határok elmozdulnak. A fékút hosszabbá válik, a gumiabroncsok tapadása csökken, a jármű kormányozhatósága megváltozik. A vezetési stílusunkat is ehhez kell igazítani!

Téli út

Nedves úttesten 30 %-kal, havas úttesten 50 %-kal, jégen pedig 70 %-kal szükséges csökkentenünk a sebességet a száraz felületen megszokotthoz képest, hogy a fékút nagyjából változatlan maradjon. .

A téli vezetés legalapvetőbb szabálya:

kisebb sebesség  + nagyobb követési távolság

És mivel a baleseteket egyszerűbb megelőzni, mint megúszni, következzen még néhány dolog, amire a biztos célba érés érdekében nem árt odafigyelni:

A fölösleges feszültség elkerülése érdekében télies útviszonyok között hosszabb  menetidővel számolj!

Főleg nagyobb utak előtt érdemes tájékozódni a várható időjárásról, így - bekalkulálva az esetleges akadályozó tényezőket - kiküszöbölheted a késést.                                

 

Behavazott autó

Indulás előtt gondoskodj a megfelelő kilátásról!

Ez az összes ablak  hó- és jégmentesítését jelenti. Ha csak egy kis lyukat kaparsz a szélvédőre fagyott jégbe, hogy azon keresztül kémleld a külvilágot, azzal súlyosan veszélyezteted a magad és mások testi épségét. .

A cipőtalpra tapadt hó és jég megnehezíti a pedálok használatát, tehát beszállás előtt jól dobogd le a havat a lábadról!

A vastag kabátok, dzsekik nem ideálisak a vezetéshez.

Nemcsak a szabad mozgásban gátolnak, de a biztonsági öv hatékonyságát is csökkentik. (Ha nem felejted el a fűtést pár perccel indulás előtt bekapcsolni, akkor kabát nélkül sem fogsz fázni az autóban.)

Indulás után végezz egy-két fékpróbát, csak hogy tudd, mire számíthatsz, ha élesben szükségessé válik a fékezés. (Mielőtt megtennéd, el ne felejtsd ellenőrizni a mögöttes forgalmat!)

Csúszós úton feltétlenül kerüld a hirtelen, erőteljes vezetési manővereket! (megcsúszáshoz, kitöréshez, megpördüléshez, pályaelhagyáshoz vezethetnek)

A kanyarodás, sávváltás, előzés különös körültekintést igényelnek.  Lassítás, gyorsítás, vagy kormányzás - csak "érzéssel"!

Téli vezetés

Szükség esetén időben kezdj el fékezni!

Aki nem számol a megnövekedett fékúttal, síkos úton könnyen belecsúszhat pl. az előtte megálló járműbe, vagy egy kereszteződésbe, ami nagyon balesetveszélyes...

Kanyarodáskor még a kanyar bevétele előtt lassíts. Soha ne a kanyarban fékezz rá, mert megpördüléshez, kicsúszáshoz vezethet.

Kiemelt figyelmet érdemelnek a hideg levegő által alulról és felülről egyaránt hűtött  hidak, felüljárók, mert ezeken alattomos  jégcsapdák leselkedhetnek a gyanútlan vezetőkre.

Hideg napokon a köd jégként kicsapódva  képes jégpályává változtatni a felületüket. (Ugyanez áll a magasabban fekvő, erdős részeken, vagy a folyók mellett vezető utakra is.)

A frissen esett hó alatt bárhol megbújhatnak jégfoltok, ha egy ilyenre relatíve gyorsan futunk rá, könnyen az út menti szántásban köthetünk ki. Körültekintően válaszd meg tehát a sebességet!

Veszélyes az a helyzet is, amikor a hőmérséklet fagypont körül mozog.

Ilyenkor a fagyás és felengedés váltakozása  miatt hol víz, hol meg igen síkos jégborítás fedi az úttestet. A folyamatosan változó útviszonyok a vezetőktől fokozott figyelmet követelnek.

Előállhat olyan helyzet, amikor jobb, ha elhalasztja az ember az utat! (Pl. országos ónos eső)

Adott esetben gondold meg, nem ilyennel állsz-e szemben.

Téli útviszonyok között különösen veszélyes tévedésnek számít, ha túlbecsüljük saját vagy autónk képességeit.

Próbáljuk meg a realitásokhoz és a fizika törvényeihez igazítani a vezetési stílusunkat!

Ismerd ki az autódat!

Csúszós utakon a balesetek jelentős része jellemzően azért következik be, mert - bár elvileg meglenne a lehetőség a kivédésükre - a sofőr nem elég felkészült, nem jól reagál a kialakult vészhelyzetre, így aztán még nagyobb bajba kerül.

Tipikus esete ennek , mikor a jármű kerekei valamiért elveszítik a tapadást, vagy hirtelen feltűnik egy akadály, a vezető pedig a csúszós úton szinte reflexszerűen, gondolkodás nélkül beletapos a fékbe... Ugye, mondanunk sem kell, mi történik -  a kerekek blokkolnak , az autó pedig irányíthatatlanul csúszni kezd. Ráadásul síkos úton még viszonylag kis sebességről való erősebb fékezés is elég ahhoz, hogy az autó átmenjen szánkóba...

De akkor mi a helyes reakció?

Ha a járműved instabillá válik

A legegyszerűbb megoldás: lábat le a gázról, kuplungot kinyomni! Egy kis ellenkormányzásra szükség lehet, de azért vigyázzunk, nehogy túlzottan "eltérítsük" az autót. (A kuplung kinyomásával megszakad a  kapcsolat a motor és a hajtott kerekek között, semmi nem gátolja  szabad forgásukat, lehetségessé válik a kormányzás! A jármű  gyorsan stabilizálódik.)

Ha fékezésre kényszerülsz

Jó tudni, hogy a fékezés csúszós útfelületen meglehetősen kritikus művelet.  Mint már említettük, ha túl erősre sikerül, a kerekek leblokkolnak, és a jármű kifarol, csúszni kezd, kormányozhatatlanná válik . Márpedig kormányozni csak forgó kereket lehet.

1,

Amennyiben az autód rendelkezik ABS-sel, szükség esetén határozottan ráléphetsz a fékre, így veszíti  legtöbbet az autó a mozgási energiájából. Az ABS  (blokkolásgátló fékrendszer) úgy szabályozza a fékerőt, hogy a kerekek ne lépjék át a csúszó súrlódás határát, azaz ne blokkoljanak le. Segítségével fékezés közben a kormányzás is lehetséges, tehát a fékúton belül lévő akadály kikerülhető.  Működésbe lépésekor kattogó hang hallható, és a fékpedál pulzálhat. Ettől nem kell megijedni, folytasd tovább a fékezést!

2,

ABS nélküli járműnél kormányzás alatt nem lehet fékezni, marad tehát a szakaszos fékezés benyomott kuplunggal. Ha az egyes fékezéseknél úgy érzed, hogy blokkolnak a kerekek, engedd fel a fékpedált, és próbáld meg finomabban!

Ha nem lesz elég rövid a fékút

Ha így látod, próbáld meg kikerülni az akadályt! (ABS nélküli autóban fel kell engedned a féket, hogy kormányozni tudj!) Jól ismert tény, hogy az ember általában oda kormányoz, ahová néz. Ezért aztán nem jó, ha ilyenkor tekinteted "megbűvölten" az akadályra tapad. Keresd inkább szemeddel a lehetséges menekülő útvonalat! Amennyiben az akadály kikerülésére nincs mód, lehet, hogy a legjobb döntés az út menti hóakadályba hajtani.

Vészhelyzet esetén...

El kell azért mondani, hogy kritikus helyzetben, sajnos, a puszta elméleti tudás többnyire nem sokat segít. Ilyenkor ugyanis  nagyon gyorsan, néhány pillanat leforgása alatt kell - ráadásul helyesen(!) - reagálni a történésekre.

Ez a gyakorlatban nyilván akkor lehetséges, ha a sofőr ismeri a járműve viselkedését, ezért - a gyakorlata révén, vagy ösztönösen - jól oldja meg a helyzetet. Ha nem így van, esetleg a vezető még pánikba is esik egy váratlan történéstől, akkor az esélyei nem túl jók onnantól már csak sodródik (szó szerint is) az eseményekkel. Nem valószínű, hogy ilyen állapotban képes felidézni és végrehajtani, amit arról olvasott, hogyan is kell szakszerűen kihozni az autót a kritikus helyzetből. Na, meg ideje sem lenne a fontolgatásra...

A gyakorlatban lehet igazán kitapasztalni, hogyan viselkedik saját járműved nehezebb körülmények között: latyakban, havon, jégen. Ezért biztonságos, alkalmas helyet keresve (pl. hétvégén, vagy az esti órákban üres parkoló) nyugodtan próbáld ki, teszteld, hogyan változik az autód viselkedése télen! Ha módod van rá, érdemes részt venni  vezetéstechnikai tréningen, ahol kontrollált körülmények között, szakszerű irányítással ismerkedhetsz meg közelebbről az autódban rejlő lehetőségekkel.

Végül hadd kívánjunk balesetmentes közlekedést - a fenti íráson túl - stílusosan ezzel a témába vágó kis videóval. Van benne minden, ami ilyenkor kell: hó, jég, meg karácsonyi dallamok...

...És hát, inkább nézzétek a csúszkálást, mintsem részetek legyen benne! Szóval, vigyázzatok magatokra és egymásra az utakon!

Kellemes Ünnepeket Mindenkinek! :)

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Címkék: balesetveszély

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2010. január 14. csütörtök Szerző: Udvariné Vélemény linkje
:-)))) KÖSZÖNÖM...Minden rendben.Csúszásmentes utam volt :-)))
Kelt: 2010. január 12. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Reméljük, sikeresen túl vagy az úton. Neked is boldog új évet!
Kelt: 2010. január 8. péntek Szerző: Udvariné Vélemény linkje
.....ja.....BUÈK mindenkinek!!!!
Kelt: 2010. január 8. péntek Szerző: Udvariné Vélemény linkje
Holnapra havazást mondanak.Èjjeles után kell kb.120 km levezetnem.Hogy öszinte legyek,tele a nadrágom.Remélem szerencsém lessz és nem történik ilyesmi velem,mint ezen a videón.Üdv.mindenkinek.Vigyázzatok másokra és magatokra is!
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: Kesztyűs Attila Vélemény linkje
Az is baj hogy sokan túl merevek, és mindent elkerülnek amiről úgy érzik rizikós lehet. Mondok egy példát: öttel mennek ott is ahol lehetne egy kicsit pörgetni, fékezni, kézifék beránt kanyarodás közben, ellenkormányzás stb. Ahogy rutint szerzünk nyáron úgy télen is kellene. Persze nem a szabályosan közlekedők rovására. Életem első telén amikor már volt jogsim, sokat tesztelgettem próbálgattam a gépet. Mikor csúszik, hogyan csúszik stb. Ma sem mulasztom el ha van rá módom. Ha valami gáz van zsigerből rángatom jó felé a kormányt és rugdosom a pedálokat. Ez a tapasztalat, meg egy csipet szerencse télen még jó szolgálatot tehet.
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia András,
a téligumi teszt itt található: http://gumibiznisz.hu/adac-teligumi-teszt-2009/

Neked is boldog ünnepeket!
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: TÓTH ANDRÁS Vélemény linkje
Kedves Győző.Köszönöm az egész évi hír leveleidet és a sok jó tanácsaidat.Továbbra is várom őket.Ha lehet légy szíves küldd el mégegyszer a téli gumi tesztet.Kellemes és boldog ünnepeket,és egy jobb és boldogabb Újévet kívánok.András.
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Áá, annak már vége, a roham az első fagyokkal, meg a múltkori első hóeséssel lement, ami nem is baj már:) Aki eddig nem szereltetett át, az már nem is fog. Gumi témában a híradóba most már csak egy daliás balesettel lehetne bekerülni, de azt inkább nem kéne.
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: kaposata Vélemény linkje
A gumisok ideje! Már a híradóba is bekerültek. Hosszú sorok kígyóznak náluk.
Kelt: 2009. december 21. hétfő Szerző: rvf Vélemény linkje
Eljött a gumisok, kasznisok, és fényezők ideje.
1 - 10 a(z) 10-ból/ből:

Hozzászólások lezárva