Nem fordulhat elő soha többé?
(Kép forrása: wikipedia.org)1896. augusztus 17-én történt...
...Londonban. A 44 esztendős Bridget Driscoll lányaival együtt éppen egy táncbemutatóra igyekezett. A Kristálypalotához vezető egyik sétányon azonban a végzet egy autó képében csapott le a szerencsétlen asszonyra.
A jármű - amely a szemtanúk elmondása szerint „őrült sebességgel száguldott” - alig több, mint 6 km/órával haladt...
Bridget volt az első olyan személy, aki autóbalesetnek esett áldozatul. A halottkém az esetről készített beszámolójában kijelentette: "Ilyesmi soha többé nem fordulhat elő!”
.
Tévedett, ez csak a kezdet volt!
Ma a világon percenkét két ember esik áldozatul közlekedési balesetnek. Magyarország útjain évente kb. 1000 ember veszíti életét közúti balesetben nagyjából 7000 szenved súlyos, 18000 könnyű sérülést.
Egy - a WHO és a Harvard Egyetem által készített - tanulmány szerint 2020-ra a közúti balesetek válnak a harmadik leggyakoribb halálozást ill. maradandó sérülést okozó tényezővé. (Ez az előrejelzés az egész világra vonatkozó átlag, amiben benne vannak a fejlődő országok is, ahol a baleseti statisztikák sokkal rosszabbak, mint Európában.)
A közlekedés veszélyes üzem.
A baleseti statisztikák számai így leírva csak száraz adatoknak tűnhetnek. Pedig ezek az adatok a valóságból táplálkoznak. A valóságból: ahol kíméletlenül hatnak ránk a fizika törvényei, ahol - bár sokszor megússzuk - súlyos következményekkel járhat a figyelmetlenség, tapasztalatlanság, rossz helyzetértékelés, mulasztás, meggondolatlanság, felelőtlenség.
Azért ezeket sorolom, mert a balesetek bekövetkeztében túlnyomórészt az emberi tényezők játsszák a fő szerepet. Az időjárási és útviszonyok, vagy a műszaki problémák ritkábban. (Ráadásul a műszaki hibák nagy része is emberi mulasztásra vezethető vissza.)
Te mit gondolsz?
Mindenkinek megvannak a maga, közúti közlekedés során szerzett tapasztalatai. Én pl. nemrég azzal szembesültem, hogy közlekedési kultúránkat tekintve kész csoda, hogy az említett statisztikák nem rosszabbak.
1-2 hete az Esztergomot Táttal összekötő, 11-es út mentén fekvő Bottyán-tónál horgásztunk. Ezért aztán - ha akartam, ha nem - hosszú órákon keresztül voltam kénytelen figyelemmel kísérni az amúgy elég élénk forgalmat.
Kívülről nézve lehetetlen volt nem észrevenni egyeseknél a realitásérzék teljes hiányát autósnál, motorosnál egyaránt. Gyorshajtás, követési távolság be nem tartása, kocsisor előzésének megkezdése a szembejövő forgalom figyelmen kívül hagyásával stb.
Persze mindenki úgy teszi kockára a saját életét, ahogy csak akarja. De a kockáztatók megfeledkeznek valamiről: az utakon nem egyedül vannak, és könnyen megeshet, hogy az ő meggondolatlanságuknak másvalaki esik majd áldozatul.
Te mit gondolsz? Sztori, vélemény, javaslat, tapasztalat? Szólj hozzá!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Mindkét sztorid szörnyen bosszantó! A vezetési kultúránk lenyomata a társadalmunknak. Balfaszság, agresszió, bürökrácia…stb.
Nekem egy (két) kérdésem volna:
A napokban lomtalanítás volt a környékünkön. A lomokat kisteherautóval rendelkező hordák (nem skatulyázom sehova az illetőket)turkálták a szemetet fém után kutatva. A vezetők minden KRESZ szabályt megszegtek, az gépkocsik műszaki állapota katasztrófa csak ránézésre is. Senki meg sem kérdezte, meg sem állította őket. A forgalmat akadályozták, mikor rájuk dudáltam meg leanyáztak. Ilyenkor nincsenek szabályok? Vagy nekik ez etnikai alapon jár?
Másik:
Vörösváron haladtunk, feleségem vezetett Budapest felé. Egyik mellékutcából kivágódott elénk egy autó úgy, hogy feleségem satuféket nyomott, én meg átnyúlta és a dudát ezerrel!!!!!
Az első zebránál megállt a “paraszt” és kiszállt az autóból és sérelmezte, hogy dudálni mertünk. Na ekkor kiszálltam én is (187cm, 108kg)
Mire a “paraszt”: Má kikanyarodni sem szabad? És gyorsan visszaül.
Esztergomból tartottunk hazafelé, olyan 90-es tempóval,sötétedés után. (Szintén az említett útvonalon.)
A szembejövő kocsisorból hirtelen kivált egy autó, hogy az előtte haladó biciklist megelőzze. De már nem volt ideje visszatérni a sávjába, meg amúgy is túl nagy ívben kerülte ki… egy csattanást hallottunk, mire megálltam. Kiderült, hogy a bal oldali tükör összeakadt az övével és mind a kettőnké letört.
Persze az illető elkezdte mondani, hogy ilyen béna sofőrt (mármint amilyen én) Európa-szerte nem látott, és hogy miért nem elég széles az út egyeseknek…stb.
Szinte megszólalni se volt időm, kihívta a rendőröket és (alig hittem a fülemnek) szépen tollba mondta nekik hülyesége történetét.(így, ahogy leírtam; azaz hogy ő “azért nem bírt rendesen előzni, mert szembe jöttem” :) Egy szót se kellett hozzá tennem.
Mikor a rendőrség kiküldte a büntetését, nem fizette ki, hanem fellebbezett. Ezért a bíróságon találkoztunk legközelebb, ahol egyértelműen őt marasztalták el. Számára itt esett csak le, hogy ki is volt a hibás.
Mi lett a vége? Az már egy másik történet.
Mikor elmentem az illető biztosítójához, onnan átküldtek az enyémhez, onnan vissza…végül ott kikötötték, hogy csak szakszervizben vehetem meg a tükröt (37000 Ft-ért, míg sima autósboltban ue. 9400 lett volna) Mire a bírósági végzés birtokában pénzünkhöz jutottunk, a balesettől számítva 1 év telt el, már meg sem volt az az autó.
Saját példám: szemereg az eső, előttem egy pótkocsis teherautó. Meggyőződtem a feltételekről-hosszú egyenes szakasz előttem, autó szemből sehol. Mögöttem semmi. Index ki, előzést megkezdem. A teherautó felénél járok és kezd közeledni felém jobbról hirtelen a teherautó … A GUMIK JÓ ÁLLAPOTBAN VOLTAK, de hiába fékeztem, már akkora volt a megtett távolság, hogy nem tudtam visszaállni a teherautó mögé, ahhoz, hogy befejezzem az előzést, meg még túl sok hátra.( a teherautó sebességéhez és az útviszonyokhoz mérten az előzési sebességem megfelelő volt) Választanom kellett: belém jön oldalról, vagy megcélzom a bal oldalamon futó mély árkot. Az árkot “választottam”-szerencsére! Az Isteni gondviselésnek köszönhetően karcolás nélkül, autótörés nélkül megúsztam! A teherautós feleszmélt, megállt. Elismerte hibáját, fáradt volt, figyelmetlen. Szerintem elaludt.Pillanatok műve volt az egész!
Tanulság: sokféle, de szerintem szinte mindenki látott, hallott, vagy esetleg átélt már hasonlót! Figyelni kell és felelősségteljesen vezetni, mert mások életével “játszik” a sajátján túl, ha nem kellő odafigyeléssel közlekedik!!!!!
VIGYÁZZUNK EGYMÁSRA!
Jó utat minden autósnak és utasnak!
Biztosan működik a Gondviselés, mert csak a saját életemből vett példákat véve látom, hogy néha mennyire figyelmetlen vagyok, elvonja a figyelmemet a telefon, a megoldandó feladatok, stb. és közben vezetek.
Meg másoknál is látszik ugyanez, csak egy egyszerű példa: ahogy jártamban-keltemben látom, városban legalább az emberek fele nem használ gyerekülést és mégsem hal vagy sérül meg olyan sok gyerek, pedig ők fokozottan sérülékenyek akár egy koccanásban is.