Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos
A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...
A téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.
Nézzük meg közelről!
• Téligumi
Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.
A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít a tapadásából.
• Nyári gumi
A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.
Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.
• Négyévszakos gumiabroncs
A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.
Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)
A különböző teszteredmények...
...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)
Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)
A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)
És most számoljunk!
(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)
Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft. Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a gumikra.
Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.
A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év). Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...
Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)
Akkor kinek való?
A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.
Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!
Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .
Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Én akkor vettem először téli gumit amikor egy emelkedőn nem tudtam felmenni, a velem egy uticélba tartó többi autós barátommal.
Egyszer egy gumis kérdezte tőlem : van olyan cipőm ami télen és nyáron egyaránt megfelelő ?
A téli/nyári átszerelést kiszámolva jobbnak láttam egy második ( használt ) garnitúra felni vásárlását. Tudom, ezt nem minden autós engedheti meg magának, sajnos. Így viszont elkerülöm a sorban állást.
Az oldal szerkesztőinek köszönet az okosságokért, mindenképp hasznos tanácsokat olvastam itt.
Jó utat mindenkinek :)
Gumit keresgélek. Most találtam rá erre a csodás oldalra, nagy érdeklődéssel tanulmányozom a teszteket.
Éles kanyarokban az első kormányzott kerekeken érzékeltem hirtelen tapadásvesztést, ez a jelenség a télgumival nem állt fenn.
Érzésre azt mondom, hogy az új gumi szett nem tapad jobban, mint a lecserélt régi téli gumim, legalábbis ebben a hőségben. A gumi halkabb és érzésre kisebb a gördülési ellenállása.
Az új gumikat be kell járatni, be koptatni? Mire figyeljek az első száz km-en?
Ma kerültek fel az új gumik, és a hétvégén vár rám egy 400km-út.
Köszönöm.
Egyenlőre a videokon látotakra tudok csak támaszkoni, ill az itt írtakra. A klebert azért zártam ki, mert arról olvastam a legtöbb negatívumot.
Sava és Hankook közöt a márkanév miatt vagyok dilemmába, még akkor ha az autom nem prémium márka.
Mindenesetre kértem a helyi gumisoktól árajánlatot négyévszakos gumikra, meglátom mit és mennyiért ajánlanak. Fontos, hogy nem akarok bele esni az olcsó husnak hig a leve Ts gazdaságos kategóriába.
Kleber Quadraxert teljesen elveti,mint opciót?Én ezt a gumit használom már 2 éve teljes megelégedettséggel.Egyébként nem tudom,hogy a teszteket miért veti el.Hiszen a tesztekben kiderülnek a gumik gyengéi.A Sava Adapto minden téren jobb a Hankook abroncsánál az Auto Bild tesztje szerint.Teljesen egyen értékű a Good Year Vector 4 Season abronccsal,ráadásul olcsóbb is.
Még annyit had jegyezzek meg,hogy én abszolút nem hallgatok a gumisokra.Ugyan is 10 gumis 10 félét fog ajánlani és legtöbbször marhaságokat mondanak.Tisztelet a kivételnek.Persze,ha Győző,mint az oldal üzemeltetője más véleményen van,akkor vélhetően hallgasson rá.Én azt tudom mondani,hogy nyugodtan hallgasson a tesztekre.És mint mondtam,az Auto Bild szerint a Sava Adapto messze a legjobb 4 évszakos gumik közé tartozik.Én biztosan ezt venném és nem a Hankookot.
1.6os Daewoo Lanos-ra négyévszakos gumi vásárlását tervezem. A gyári méret 185/60 r14 és évi 3000km autózom Pécs és környékén.
Eddig Barum polaris téli gumikkal jártam télen - nyáron, amik most a nyári hőségben is jól tapadnak, de a téli hóban is jól viselkedtek és 70es tempóval csúszásmentesen közlekedtem velük. A gumicsere oka, hogy ezek a gumik már korosak, 2001-s gyártásúak, bár a profilmélység még mindig 6mm.
A hozzászólások alapján a Hankook optimo H730 és a Sava Adapto között vacillálok. Van aki szerint a Sava a jobb, van aki szerint a Hankook.
A tesztekre nem szeretek hagyatkozni, jobban hiszek a gumit használó, tesztelő autósoknak és azt gondolom, hogy a gumisok talán erről többet tudnak mondani, hisz ők halják az adott gumit dicsérő, vagy pokolba kívánó autósokat.
Melyiket válasszam? A youtube videokon szépen autóznak az Alpokban a Hankook optimoval, ezért eddig szimpatikusabb.
Beszerzés szempotjai sem mellékes a döntés, ha pld az egyik valami okból megsérül.
Köszönöm a segítséget,
Lanosos