Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos
A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...
A téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.
Nézzük meg közelről!
• Téligumi
Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.
A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít a tapadásából.
• Nyári gumi
A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.
Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.
• Négyévszakos gumiabroncs
A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.
Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)
A különböző teszteredmények...
...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)
Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)
A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)
És most számoljunk!
(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)
Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft. Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a gumikra.
Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.
A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év). Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...
Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)
Akkor kinek való?
A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.
Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!
Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .
Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Az Auto Bild tesztje alapján a Sava Adapto a legjobb 4 évszakos abroncs a Good Year Vector 4 Seasons-el egyetemben.Ha keveset mész egy évben,kb 10.000Km-ig,akkor bátran belevághatsz a megvételébe,mert idő előtt nem fog elkopni.Amennyiben a csekély kopás is a prioritások közé tartozik,akkor a Kleber Quadraxert ajánlom neked.Én is ezt a gumit használom a hátsó tengelyemen.25.000Km van a gumiban és csak 1 mm-t kopott,télen hóban kiváló teljesítményt mutat.
Tehát összefoglalva...A Kleber Quadraxer előnye a csekély kopás és hóban nagyon jó.A Sava Adaptonak kisebb a gördülési ellenállása,jobb vizes és jeges útfelületen és száraz úton,viszont picit jobban kopik.Tehát,ha sokat mész,akkor helyedben a Klebert venném.Ha kevesebbet,akkor a Sava Adapto,vagy Sava Adapto HP a legjobb választás.Remélem,tudtam segíteni.
http://falken-europe.de/en/AS200/
Mivel nem járunk sokat az autóval, úgy döntöttem, hogy négy évszakos gumit vásárolok. 2 féle gumi között vacillálok: Kumho KH21XL 94V vagy a Sava Adapto. 205/55/R16 méretben. Segítséget szeretnék kérni. Van-e valakinek tapasztalata ezekkel a gumikkal? Nem tudom, melyiket válasszam. Opel Zafira amire kellene. Jelenleg Marshal Izen gumi van rajta, ez eléggé bevált. Én a Kumhora szavazok, a Marshalt is ez a gyár gyártja. A párom a Sava-ra esküszik, bár sosem volt még ilyen gumink. Szerintetek melyik a jobb? Előre is köszönöm a segítségeteket, javaslataitokat!
Teljessen jók! Emelkedőn kissé kisebb a kapszkodó képessége, mint egy jó télinek, de ezt egy ügyes sofőr simán tudja kezelni.
Kanyarokban némileg kisebb a tapadása, de ez a sebesség csökkentésével (kb - 10km/h) simán korrigálható.
Aki télen nem jár sokat a utóval, türelmes és nagyobb határokat hagy magának, kisebb sebesség, nagyobb féktáv, annak bőven jó ez a gumi, de azt gondolom, télen egy normális autós, amugy is lasabban halad és nagyobb köv távolságot hagy. Mondom a normális.
Nekem megérte az árát.
Egy dilemma eldöntésében kérném a segítségeteket!
Ma volt műszakin a családi autó. (Suzuki Swift 1.6) A műszakiztató srácok mondták, hogy eléggé kopott az első gumi páros, javasolják, hogy vegyünk rá egy pár gumit. Mivel jön a tél, meg az autó többi részén 4 évszakos gumik vannak, én személy szerint arra az elhatározásra jutottam, hogy valószínűleg megfelelő lenne egy pár 4 évszakos gumi. Az autó nincsen éves szinten rengeteget használva, saccra 5000 km / év. Találtam is (szerintem) megfelelő gumikat: az egyik a 165/65R14 PIRELLI P 2500 EURO, a másik Vredestein Quatrac 3 szintén 165/65 R14. A hozzáértőket kérdezném, hogy melyik lenne jobb vétel? Árban minimális különbség van a 2 gyártmány között, a Pirelli saccra 1000 HUF-al drágább darabonként. Szóval nem ez döntene elsősorban.
Tanácsaitokat előre is köszönöm!
(Esetleg Győző mester, vagy egy másik ráérő kollégája mondhatna javaslatokat!
kgy
Hogy hóban milyen lesz, azt még nem tudom, de a tapasztalataim alapján, kezdek híve lenni a négyészakos guminak.
Valószínű, hogy a szélsőséges viszonyok között gyengébb lehet, mint egy jó nyári (+35 fok felett), vagy nagy hóban gyengébb lehet, mint egy jó téli, de ezt korrigálni lehet a sebesség csökkentésével.
Átlag autósnak bátran ajánlom a Sava Adapto HP-t.
Tehát a két || csík van kifelé a v-alakú minták előre mutatnak. Ha a jobb kereket nézem szemből akkor is a két || csík van kifelé (gondolom, hogy ez így rendjén is van), de a középső minta fordítottan áll, tehát: ||AA| vagyis a v-alakú minták hátrafelé mutatnak! (Bocs, de csak a-betűvel tudom mutatni, mert nincs a gépen fordított v:)
És a hátsó kerekeken is így van!
Gondoltam, hogy fordítva tette fel a szerelő, da aztán rájöttem, hogy akkor igaz, hogy a v-alakú minták egyformán előre mutatnának, de akkor azon az oldalon a || belülre esne.
Jól van ez így? Nem fog ez a hóban-jégen problémát okozni? Létezik, hogy így gyártottak gumikat, hogy fordítva kell hogy álljon az egyes autóoldalakon a kapaszkodóminta? Semmi nem utal arra a gumik jelölésén, hofy lenne egy alternatív-oldali típusváltozat is, csak a szerelő nem azokat vette meg nekem...