Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos
A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...
A téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.
Nézzük meg közelről!
• Téligumi
Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.
A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít a tapadásából.
• Nyári gumi
A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.
Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.
• Négyévszakos gumiabroncs
A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.
Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)
A különböző teszteredmények...
...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)
Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)
A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)
És most számoljunk!
(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)
Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft. Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a gumikra.
Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.
A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év). Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...
Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)
Akkor kinek való?
A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.
Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!
Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .
Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Korábban én is féltem a négyévszakos használatától, mert elötte mindig téli / nyári garnituár használtam, de mostmár látom, hogy el van túlozva az, hogy lenézik a négyévszakos gumikat, mert sok esetben nem roszabb, esetleg az ne válassza, aki nagy hóban fog autózni, ott lehet, hogy azonos sebesség esetén gyengébben teljesit, de tavasszal, nyáron és összel, szárazon és esőben teljessen jó egy átlagos autósnak, jégem meg a téli sem jó.
Persze aki szereti nyáron a széles, nagyobb méretet az autóján, annak kell a nyári.
Még mindíg döntés előtt; de a képbe került a Hankook H730 Optimo 4S.
Erről mi a véleményetek?
Az oldalon megjelent táblázat szerint példás minősítést kapott a gumi, és nekem is úgy rémlik, hogy amikor megjelent, jól szerepelt a tesztekben, de ma rákeresve a google-on, eléggé rossz teszteredményeket olvastam.
A teljesség igénye nélkül olyan vélemények születtek róla, mint rossz tapadás havon és vizes aszfalton, száraz úton megnövekedett fékút, alulkormányozottság, stb.
Ezek alapján a Sava is jobb gumi....
Szerintetek jó, vagy rossz minőségű a Hankook?
Nyáron a négyévszakost csak akkor fogod majd jobbnak érzékelni a mostani nyári Contiknál, ha azok már tényleg öregek és kopottak. Csak-csak kompromisszumos megoldásról van szó, egy jó nyári gumi nyáron érthető módon jobban teljesít nála. (Télen persze sokkal jobb egy nyárinál.)
Közben szűkítettem a kört, és felkerült egy újabb versenyző is.
Vredestein Quatrac 5
Kléber QUADRAXER
Kumho KH21
Árban az első a legolcsóbb (17060.-Ft), a másik kettő cirka azonos árkategóriás (17800-17900.-Ft).
Az ára miatt az elsőt venném, a mintázata miatt az utolsót, a márka miatt a középsőt...
Melyik milyen minőségi szintet képvisel?
A lényeg, hogy jobb legyen minden évszakban, mint egy Continetal nyári gumi, ami az autóval egyidős, és eléggé csereérett…
Én 3 évig használtam télen-nyáron Kleber Quadraxert abroncsot.Télen még provokáltam is a csúszkálást vele a hóban,nagyon élveztem.Driftelgettem a hóban.Kiválóan tapadt télen-nyáron.Ráadásul ez az abroncs kopik legkevésbé a felsoroltak közül.4 évszakos abroncsnál nem mindegy a kopás mértéke sem.
Szóval én bátran ajánlom,nekem tökéletes választás volt.
4 évszakos gumit szeretnék, de relatíve kevés pénzből….
Amik árban még beleférnének azok a következők:
Vredestein Quatrac 3
Vredestein Quatrac 5
Kléber QUADRAXER
Sava Adapto HP
Toyo V2+ Vario
Nexen NPriz 4S 88H
Az autó, amire szeretném, az egy Ford Fusion, a használati szokásaink: átlag évi 5-6000Km,
télen és nyáron jellemzően csak városi, vagy nagyon közeli, helyközi használat, ősszel-tavasszal hosszabb kirándulások.
Nagy hóban, és nagy hőségben nincs használva az autó.
A fenti listából melyik gumit ajánlanátok?
Más ajánlatot nem kérek, mert ezek vannak jellemzően 16-17000.-Ft körül, ennyi a max. keretünk (bár még ez is több, mint az eredeti elképzelés).
Csak egy kis infót és tapasztalatot osztanék itt meg. Én 2010-ben vettem Hankook Optimo 4S 175/65R14 méretű 4 évszakos abroncsokat! Egyébként a 2009-es Auto Bild teszten példás eredményt így különösen ajánlott státuszt ért el!! Ráadásul magyarországon gyártott!
Tökéletesen meg voltam elégedve velük mára már elkoptak (kb.2mm jelenleg a profilmélység) Nagyjából összegezném a gumi teljesítményét: 64000km, 4,5év, kb.60% városi 40%országút, mindennapi használat, kevés hosszútáv, max. 130-140km/h sebesség! Szárazon és nedvesen is biztos úttartás, az utolsó téli szezonban viszont már nem kielégítő a teljesítmény havas utakon!
Így természetesen időszerű a cseréje. Sajnos az ára jóval magasabb lett kb. 20-25%-al. Most BF Goodrich G-Grip All-S-t választottam ami csakúgy mint a
Kleber Quadraxer a Michelin csoport tagja. Nem tudom de Nekem úgy tűnik, hogy a mintázatuk teljesen megegyezik, nem tudom a tulajdonságaik is egyformák-e!? Bízom benne mert a Kleberről is jókat olvastam! Ha csak annyira lesznek jók és tartósak mint a Hankook akkor már elégedett leszek.