Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 385 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. november 11. szerda Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia Juli,

örülök, hogy találtál magadnak hasznos információkat, sőt hozzá is szóltál :)
(A számítások tényleg csak hozzávetőlegesek, mert nem konkrét esetre vonatkoznak, hanem csak irányt mutatnak, segítenek, hogy ki-ki átgondolhassa a saját esetét.)

Elég szomorú dolog, hogy ilyen negatív tapasztalataid vannak a különböző szerelőkkel kapcsolatban. Érthető, ha ezért inkább elkerülöd őket, ugyanakkor mégsem érdemes ez alapján meghozni egy döntést.

A legfontosabb, hogy a választásod illeszkedjen az autózási szokásaidhoz.
(Gondold végig, hol, hogyan, mennyit szoktál autózni! Ha csak városi útviszonyok között, letakarított utakon, és ha úgy adódik tudod nélkülözni is az autót, akkor megfelel a 4évszakos. Ha viszont számodra is ismerősek télen a jeges, havas, fagyos, nyálkás, latyakos, hókásás utak, akkor jobban jársz a külön téli + nyári garnitúrával.)

Mivel örökké úgysem lehet elkerülni a szervizeket, végezhetsz az ismerőseid körében egy kis közvéleménykutatást; biztos tud valaki ajánlani megbízható helyet.

Csak érdekességként: nálunk jelenleg az ügyfeleknek kb. a harmada nő, és úgy látjuk, hogy 1-2 szezon után még az eleinte bizonytalanok is teljes magabiztossággal jönnek el szereltetni vagy javíttatni.


Neked is jó autózást, és gyere olvasgatni máskor is!
Kelt: 2009. november 10. kedd Szerző: juli Vélemény linkje
Helló Mindenki!

juli - igen nő...
Végig olvastam ezt a sok mindent, amit Ti férfiak e témáról szakértettetek. Én is azon gondolkodom, hogy négyévszakos vagy téli-nyári.... A kalkulációk helyenként elnagyoltak, és mindenki mást ír, de egy két számomra fontosnak tűnő infóhoz jutottam. Nem szeretek szerelőhöz járni, mert meglátnak és alapból hülyére vesznek, így ott nyúlnak le ahol csak tudnak (hibákat kamuznak, ki tudja milyen szereléseket végeznek, amikért sok-sok pénzt kell fizetnem...) Szóval tartózkodom a szerelőktől, és mivel amúgyis elsinkófálnám a túl sűrű ellenőrzést, ha 4 évszakos gumim lenne, kissé legálisabbnak is érezném a dolgot. Persze tudom, hogy ez hosszú távon nem kifizetődő, de mi nők már csak ilyenek vagyunk. Szóval köszi mindenkinek, ekitől hasznos infókat olvastam! Jó autókázást Nektek!
Kelt: 2009. október 31. szombat Szerző: relient Vélemény linkje
A gond tényleg az, hogy a téli gumitól csodát várnak. Én mentem 6 éves 80-at futott Michelin gumival is hóba és keresztbe se fordult. Igaz 50-ről 40m volt ABS-sel a féktáv.
Szerintem számít a profil egy ECO gumi nem jó hóba.
ÉN csak a zajtól félek téli esetén.
Kelt: 2009. október 30. péntek Szerző: Jan, a sokat látott Vélemény linkje
T.autóstársak. Aki csak magyarországon autózik annak bőven elég a négy évszakos gumi. Saját tapasztalat+1millió km.
Kelt: 2009. október 17. szombat Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Kalasnyikovfan, örülök, hogy felhoztad ezt a tanulmányt. Egy csomó dolgot felvet, ami megér egy új bejegyzést. Csak figyeljétek a blogot! Nem ígérem holnapra (érthető okokból), de ahogy lesz egy kis idő...
Kelt: 2009. október 17. szombat Szerző: kalasnyikovfan Vélemény linkje
Hogy árnyaljam a képet?
http://www.kozszemle.hu/hu/szakcikkek/16-teli-nyari-szemelygepkocsi-abroncsok-oesszehasonlito-vizsgalata-fekmeresekkel.pdf
Kelt: 2009. október 16. péntek Szerző: Károly (karzi) Vélemény linkje
Igen nem vagyunk tökéletesek, mindenki hibázik valamikor, olyan nincs, hogy nem.

Én nem mondom, hogy nem jó a nyári és téli gumi, sőt biztos jó, nem is akarok senkit lebeszélni róla, de attól tartok, hogy aki azt használja (tisztelet a kivételnek) kicsit elbízza magát és azt hiszi, hogy nincs veszélyben.

Számításba kell venni az emberi tényezőkön kívül a gépkocsi adottságait és állapotát a hátsó kerékmeghajtásról nem is beszélve, amiről nagyon rossz tapasztalatom van. az első kerék meghajtás jobb szerintem volt, hogy hajnalban mentem Lengyelországban és frissen esett a hó, már legalább 10 cm vastag volt és én mentem rá először Trabanttal és felment Vác felé a nagy emelkedőn. Akkor még csak 4 évszakos gumi volt Lengyelben 10 cm vastag tiszta jeges úton mentem igaz nem nagy sebességgel.

A mentő autóval kapcsolatban nekem van egy olyan érzésem, hogy tán más gond is van, de megérne egy próbát, ugyan oly útviszonyok mellet, hogy megy téli gumival?

Szerencsés jó utat kívánok mindenkinek, az útviszonyoknak meg felelően és a követési távolságot betartva, mert a nélkül nehéz megúszni.

:-) :-)
Kelt: 2009. október 16. péntek Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Re: Károly (karzi)

Sokan vagyunk így, több évtizedes balesetmentes vezetéssel a hátunk mögött (minden elismerésem), de azért sosem lehet általánosítani.
Vannak rutinos sofőrök és kevésbé rutinosak. (a rutinos is csak ember, lehet rossz napja)
Vannak, akik betartják a szabályokat és akik nem.( sokszor nem ők járnak rosszul)
Vannak, akik az útviszonyoknak megfelelően közlekednek, és akik nem. (rajtuk a téli gumi sem segít)
Van aki gyakrabban látja szükségét gumis szolgáltatásoknak, és van aki nem tart rájuk igényt. (Ez így van rendjén.)
Van, aki szerint a téli gumi csak biznisz, és van, aki nem nélkülözheti.

A média? Ők többnyire azt mondják be, amit hírértékűnek tartanak, ezen nem érdemes fennakadni. Például mikor beüt a hirtelen rossz idő, akkor téma lesz a téli gumi, és hogy sorállás van a szervizeknél, de aztán egész évben nem hallasz többet gumikról.

Ezzel együtt, ha havasak, csúszósak az utak, és ilyenkor nyári gumikkal (amik lehet, hogy még kopottak is) történik egy baleset, akkor szerintem jogos a feltételezés, hogy akár több más ok mellett, de ennek megvolt benne a szerepe.

Szóval, mikor pl. arról van szó, hogy a fiam idén télen, friss jogsival vezetni fog, akkor ezt szigorúan csak téli gumival (+ jó tanácsokkal ellátva őt :-)) tartom lehetségesnek.

Az én tapasztalatom, hogy akinek már egyszer volt (normális!) téli gumija, az már nem akar megválni tőle. Amúgy az ügyfeleink között nem találkoztam olyannal, akinek az lenne a felfogása, hogy ha téli gumija van, akkor már bármit megengedhet magának. Egyszerűen csak télen is, hóban-fagyban is minél biztosabban célba szeretnének érni.
Jut eszembe, ismerek olyan esetet, mikor a mentő, amin ugye 4 évszakos gumik vannak, nem tudott felmenni az emelkedőn, ezért aztán kénytelenek voltak a beteget szánkóval lehozni a dombról...
És hogy a téli és nyári gumi üzlet-e? Csak mint minden, ami mögött valós igény áll. Üzletre, médiára, meg egyes esetekre hivatkozva elutasítani, hiba lenne. Legfeljebb nem mindenkinek ez jelent megoldást.
Kelt: 2009. október 16. péntek Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Re: Zoltán
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy többnyire én is mindenkit lebeszélek a 4 évszakosról. De mivel azt kérdezted, hogy mi a jobb: egész évben téli, vagy 4 évszakos (és nem is használod sokat + nem szélsőséges körülmények között), ezért gondolom úgy, hogy megoldás a 4évszakos. Persze végeredményben neked kell döntened, nyilván azt is mérlegelve, mi mekkora kiadást jelent.

Ha pedig már 4 évszakos kategória, akkor szerintem válassz Goodyear-t vagy Hankook-ot.(akár a régebbi fejlesztésekből is)
Kelt: 2009. október 16. péntek Szerző: Károly (karzi) Vélemény linkje
T. Mindenki!

Szerintem a téli és nyári gumi az biznisz a gumigyárnak és a gumiszerelőknek.
Én 34 éve vezetek személykocsit és levezettem már több mint 500 000 km-t.
Én csak 4 évszakos gumit használtam és semmi rossz tapasztalatom nincs idáig.

Egyszer a barátom dicsekedet, hogy téli gumi van a kocsiján és próbáljam ki, én meg is tettem és volt egy pár centis hó is én úgy csúsztam KB. 2 métert a fékezésnél, hogy csak lestem. Ennyi elég is nekem, szerintem csak elbízzák magukat a sofőrök, hogy tuti gumi van a kocsin.

Kíváncsi lennék ténylegesen, hogy hány téli gumival szerelt kocsi csinált balesetet?
Sok baleset szerintem azért van, mert nem az időjárási útviszonyoknak megfelelően vezetnek, és nem tartják be a követési és féktávolságot sajnos. Erről még tudnék sokat írni.

Nagyon fel is dühit mikor mondja a rádió, hogy nem téli gumi volt a kocsira szerelve és azért volt a baleset. Én bármikor csúszok téli gumival is, ha akarok, és tán ezért van sok baleset, mert azt hiszik sokan, hogy úgy mennek, ahogy akarnak, mert téli gumija van a kocsin és az 100% biztonság.

Hogy van a kocsimon blokkolás gátló meg gátolta, hogy télen meg csússzak, de az útviszonyoknak meg felelően vezetek.

A Mostani kocsim januárban lesz 2 ½ éves és most van benne 75000 Km a gumiban is.
Most tettem a hátsó kerekeket, előre mert a hátsó gumi még 5 mm a jelző bütyökig és az első 4 mm jelző bütyökig. Szerintem több mint 100 000 Km-t fogok megtenni vele.

Mikor vettem a kocsit 4 évszakos gumit kértem és én abban a tudatban is voltam, de nemrég azt mondták a szervizben, hogy nyári gumi, hmmmm ha igaz, akkor is jól bírja én már 4 évszakosnak használom el.

Az biztos, hogy négy évszakos gumit fogok venni ha cserélni, kell pedig sokat megyek télen nyáron rendszeresen. Csak akkor megyek gumishoz, ha netán defekt van nincs több költségem csak a gumijavítás után centrírozzák nekem.
Ja és még valami a kocsi fogyasztása 4.5 liter /100 km. Igaz 1000 cm3 a motorja a kocsimnak.

Ne felejtsük el a fogyasztás nem csak a gumi típusától függ, még inkább a vezetési stílustól, de a gumik is jobban kopnak.
Én mindenhol a meg engedet, sebességgel megyek a sztrádán is :-)

B10+++ kgfb besorolásom a biztosítónál.
361 - 370 a(z) 385-ból/ből:

Hozzászólások lezárva