Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 385 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. november 15. vasárnap Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Zoltán!
Erről beszélek és beszéltem.Nagyon kevés a 0 fok,vagy az alatti hőmérséklet.Néz meg pl a mai nap 15 fokot mutatott a hőmérőm a kocsiban.És rengeteg ember a téli gumit koptatja már.Köztük testvérem is.Ha ez így meg még hetekig/ő pl már egy hónapja használja/akkor a téli gumit lehet majd cserélni 1 év után...Nem vitatkozom azzal,hogy ha bejön a fagy,vagy a hó,akkor ténylegesen a Téli gumi a jobb.Nem is kevéssel.De a mai Magyarországi időjárásra abszolút nem jellemző ez a fagyos,havas időjárás.Az is lehet,hogy csak Decemberben,vagy Januárban lesz igazi hó.De ugye mindenki emlékszik arra is,hogy nem minden évben esik kis hazánkban.Továbbra sem látom okát annak,hogy ne egy jó minőségű 4 évszakosat vegyek.
Kelt: 2009. november 15. vasárnap Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Győző!
A téli gumitól jött a gumiszag testvéremnél,amikor autópályán használta igen magas tempóban és sokáig.Olyan 16-17 fok lehetett és a gumik nagyon felhevültek.Persze normál sebességhatárok között nyilván ez a probláma csak nyáron jöhet elő,aki téli gumit használ.Volt apósjelöltem nem cserélte le nyáron a télijét ,akkor már 100Km/h-nál előjött a felmelegedett gumi szaga.30fok körüli hőmérsékletnél.Én Vredestein Quartac 2-t fogok venni,igen.Azért,mert kis távolságokat teszek meg,kb 10.000Km /év.És ez a gumi ugyan nem rajong a nagy hóért,viszont sportos és jól érzi magát a hidegben,melegben egyaránt.ADAC az ajánlottminősítést adta neki.Ez a gumi 15.000Ft.A Good Year Vector 5 négy évszakos az ugyan jobb abroncs,viszont az ára már 20.000 Ft.Így a Vredestein 4 gumi 20.000Ft-al olcsóbb.
Pár napja ezzel a témával foglalkozom és arra jutottam,hogy aki keveset utazik/10.000Km alatt/és nem hegyvidéken él/én pl Alföldi vagyok/annak a 4 évszakos gumi az ideális.Persze abból a minőségi.De a minőségi jelzés ugyan úgy él a télire és a nyárira is.Az általad említett méretben nem tudom,ki forgalmazza,de nekem a következő méretben kell és több helyen is találtam mind Goodyeart,mind Vredesteint:175/70R14.
Kelt: 2009. november 15. vasárnap Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Re: Fénylény78

Köszi a gratulációt. Igazság szerint minden hozzászólót külön-külön is megillet, mert itt - sok más fórummal ellentétben - eddig kivétel nélkül mindenki normális hangnemben, segítőkészen mondta el a véleményét.

Az ismerősödnek nem érdemes aggódnia. Attól, hogy az elmúlt napokban délre 14 fokig is melegedett az idő, nem fog tönkremenni a téli gumija.
Hanem... az égett szag az utastérben, az baj. Ez nincs összefüggésben azzal, hogy a gumik télik. Vagy elektromos hiba okozza, vagy ha a gumiktól származik, akkor a fékek hibásak (be vannak ragadva, súrlódnak). Ezt a dolgot nem szabadna annyiban hagyni. A legtöbbet azzal segítenél az ismerősödnek, ha javasolnád neki, hogy keressen fel a problémával egy autószerelőt.

Tavaly az Adac 2 4évszakost (Goodyear Vector 4 Seasons, Vredestein Quatrac 3) tesztelt a téliekkel együtt, az eredményeket itt találjátok:
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/195_65_R15T/tab.asp?ComponentID=229299&SourcePageID=229332

Azzal kapcsolatban, hogy ki miért nem szereti ajánlani a 4évszakost,csak a saját nevemben beszélhetek. Látjátok, hogy indokolt esetben senkit nem beszélek le róla, a többségnek mégis a téli + nyárit ajánlom: mégpedig meggyőződésből, saját és több száz autós tapasztalata alapján, akikkel szezonról szezonra találkozunk és beszélünk. (Persze lehet azt gondolni, hogy biztos csak az érdekek diktálnak, de ez ebben az esetben már csak azért sincs így, mert egy gumiszerviz léte többnyire nem a szezonális gumicserén múlik. Nálunk pl. egész évben a kamion- mezőgazdasági és ipari abroncsok adják a forgalom és a munka legnagyobb részét.)

Mivel azt írod, te is 4 évszakosat veszel, ezért ha találtál olyan helyet, ahol jelenleg ténylegesen van is az említett gumikból (Goodyear, Vredestein) 185/65 R15 méretben, akkor írd meg kérlek, e-mailben az info@ gumibiznisz.hu-ra. (Bár a blog nem a reklám helye, viszont szívesen továbbítom az üzenetet Zoltánnak.)

Másik hozzászólásod a 7 fokkal kapcsolatban: Erre mindenképpen rátérünk itt a blogon, már másnak is ígértem ezt a bejegyzést, félig kész is, de ilyentájt ez nem megy olyan gyorsan. Remélhetőleg jövő héten elkészül, és olvashatjátok is.


Re: Zoltán

A biztosítókkal kapcsolatban hasonlóképpen tudom, mint Fénylény78; de ezeken a helyeken találsz több infót a témáról:

http://www.vezess.hu/magazin/teli_gumi_milyet/21280/

http://www.origo.hu/auto/20071120-baleset-a-teli-gumi-hianya-miatt.html
Kelt: 2009. november 15. vasárnap Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Fénylény78:
Ha ez igaz, akkor mifelénk nagyon ritkán lenne szükség a téli gumira. Ma is egy rövid ujjú pólóban, és egy vékony pulcsiban sétáltam majd egy órát, mert olyan meleg volt a napon!
Ha ilyen időben nem előnyös a téli gumi, akkor minek venni? Nálunk, ha kemény a tél, az max. 1 hónap (bár tavaly is csak pár nap volt fagy, és némi hó mutatóba), a többi ilyen lagymatag, mint ez a November.
Persze, 20-25 éve még hidegebb volt a tél, és nyáron sem volt ennyire meleg...
Kelt: 2009. november 15. vasárnap Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Zoltán!
A biztosítók akkor is fizetnek,ha nyári gumi van az autódon.Sok esetben hallani ennek az ellenkezőjét, de ez is megtévesztés.
Egyébként hallottam egy érdekes dolgot a Téli gumiról még.Állítólag nem 7 Celsius fok alatt jobbak,mint a nyáriak,hanem 0 fok körül és alatt.A kereskedők és a különböző híradások persze 7 fokról beszélnek,de egy új információ szerint ez 0 fok.Minden jót!
Kelt: 2009. november 14. szombat Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Fénylény78:

Én voltam, aki nem talált sehol 4 évszakos gumit.
Persze web áruházban, árlistában sok helyen láttam, de akiket felhívtam, hogy van-e közölték, hogy nincs, és nem is tudnak rendelni.
Győző (a házigazda) utána nézett nekem a gumik beszerezhetőségének, de ő sem kecsegtetett jóval.
Idézet a nekem címzett leveléből (remélem nem haragszik meg érte):
A 4 évszakos gumikkal kapcsolatban sajnos, én sem jártam nálad nagyobb sikerrel. Több nagyker raktárkészletébe, mint viszonteladók, be tudunk lépni, ezeket megnéztük, és 4 évszakosból semmi nincs nekik.”
Ezt eddig már több kereskedő is mondta, bár voplt, aki tudna szerezni állítólag 4 évszakos abroncsot, de az olyan árat mondott, ami nekem már nem éri meg (kb. 50%-al magasabbat, mint az internetes árak).
A lényeg, ami miatt tele lett a hócipóm, viszont ez után jött:
Ezen kívül érdeklődtem délelőtt a legnagyobb beszállítónktól. A listájukban szerepel néhány 4 évszakos abroncs, de készleten nincs belőlük. Ők számítógépen meg tudták nézni azt is, hogy van-e esetleg éppen gyártás alatt valamelyik. Azt mondják, jelenleg nincs. Ez azt jelenti, hogy a következő 3 hétben biztosan nem kapnak belőle.
Szóval az árlistán szereplés, és a beszerezhetőség sajnos nem mindig fedi egymást.
Ma viszont kissé elbizonytalanodtam, mert azt hallottam, hogy a biztosító különböző jogi kiskapukat kihasználva kitérhet a fizetés alól, ha télen valaki nyári, vagy 4 évszakos abronccsal okoz, vagy szenved el balesetet.
Erről hallott már más is rajtam kívül?
Kelt: 2009. november 14. szombat Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Sziasztok!
Valaki írta,hogy nem nagyon találja,hol lehet ezeket a 4 évszakos gumikat megvenni.Google---->Gumi webáruház.Töméntelen mennyiség van.Kicsit furcsálom,hogy aki netezik,az nem talál megoldást.Ez a vita egyébként soha nem fog eldőlni,hogy téli-nyári,vagy 4 évszak.Aki megengedheti a Goodyear 4 évszakosat,az kb 20.000 magyar forint,biztosan nem jár rosszul.Hozzáteszem,hogy energiatakarékos is és hosszú életű.De nézzük akkor azt,mi is van a téli gumival.Egyik ismerősöm már egy hónapja feltette.Azóta is káromkodik,mert az utóbbi időben 14 C fokok vannak.Mennyire megéri...Számtalanszor érez az utastérben égett szagot,miután hosszú távon közlekedik és elég sietősen.
A téli gumi 7 C fok alatt jobb,mint a nyári.És egy gyengébb téli sok esetben jóval rosszabb,mint egy jó minőségű 4 évszakos.Az egyik autós lapban volt összehasonlító teszt.Vagy 30 fajta gumit hasonlítottak össze és volt 4 db 4 évszakos is.Sajnos nem tudom,melyek voltak.De jobbnak bizonyultak télen sok télinél és nyáron több nyárinál.Megdöbbentő volt.A gumisok pedig azért nem szeretik ajánlani a 4 évszakosat,mert nekik nem éri meg...
Én egyébként vagy a legújabb Goodyear 4 évszakosat,vagy a Vredestein Quatrac 2-t veszek.ez utóbbi nem is drága,15.000 körül van és kifejezetten sportos,jól néz ki.Nem mellesleg ADAC ajánlással.Érdemes körülnézni az ADAC ajánlásain és nem jóskapista véleményére hagyatkozni.A fórum egyébként nagyon igényes,elolvastam mindenki véleményét,gratulálok hozzá.
Kelt: 2009. november 13. péntek Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Kedves Győző!

Előre is köszönöm a fáradozásaidat, és várom a leveled.

Zoli
Kelt: 2009. november 13. péntek Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia Zoli,
törekszünk gyorsan és jó árakon dolgozni, de készleten nekünk sincs 4 évszakos. Holnap utána nézek, mit tehetek, és írok e-mailt.
Kelt: 2009. november 13. péntek Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Szia Győző!

Kérlek segíts nekem, mert zátonyra futottam :(
Miután tanácsot, pontosabban megerősítést kértem tőled itt a blogban Október 15-én, elkezdtem a városban 4 évszakos gumit keresni. 5-ből 1 szerviz nem hajlandó foglalkozni vele. a 2-ik, elküldött, hogy a neten olcsóbb, rendeljek ott, ő nem hoz újat senkinek.
A 3-ik csak egy márkát tudott volna hozni horror áron, Barumot 20.000.-t környékén.
A 4-ik szintén drága, de ott lenne 3 gumi, amit tudna hozni:
Goodyear Vector 4season 27.300.-Ft
Pirelli P2500 23.000.-Ft
Toyo Vario V2 20.000.-Ft
Ez egy mai feldrítés eredménye.
Az 5-ik, aki számomra érdekes volt, az ígérte a Hankook gumit kb. 13-14.000.-Ft körüli áron. Először a szállítás csúszott, majd 3 hetet vártam, amíg kiderült, nem kapott gumit a méretemre, és még csak rendelni sem tud, mert raktáron sincs (szerinte azért, mert nem gyártanak 185/65R15 méretben, csak amit kapott, 185/65R14-ben).
Ő kérésemre utána nézett a magyar készletnek, de csak Matador MP61-et talált készleten 18.900.-Ft/db áron. Megköszöntem a fáradozását, és eljöttem.
Ezután a hét elején elkezdtem keresgélni online áruházakban.
Találtam 3 céget, az egyik egy Cseh áruház, egész jó árakkal, 0 készlettel, és 2 magyar.
Mindhárom áruháznak küldtem e-mail-t, de válaszra egyik sem méltatott.
A két magyart felhívtam ma, az egyiknél a Goodyear Vector 4season volt jó áron 19.730.-Ft-ért, a másiknál a Vector 5+ volt baráti áron, 15.560.-Ft-ért.
Az egyik közölte, hogy készleten nincs neki Goodyear, és árat sem tud mondani, mert várja a Goodyear árlistát.
A másik közölte, hogy el van havazva, ezért nem tudott válaszolni, de sajnos nála nincs készleten Goodyear gumi, és rendelni sem tud, mert a nagykerekbe sincs. Elkérte a telefonszámom, hogy utána néz egyéb beszerezhető márkának, és visszahív. Azóta is hív…
Te ugye foglalkozol gumikereskedéssel is?
Tudnál nekem árakat mondani (lehetőleg a fentieknél jobb árakat) 4 évszakos gumikra 185/65R15 méretben?
Kérlek ha találsz, ne csak olyan gumit írj, ami szerinted jó, hanem valamennyi felllelhető márka és típus árát írd meg nekem.
Természetesen esetleg olyan segítséget elfogadok, hogy ezt nem ajánlod mert, és ha nagyan minimális árkülönbség van a jó, az elfogadható, és a leggyengébb kategória között, akkor nem a legolcsóbbat fogom választani én sem.
Mivel teljesen le szeretném cserélni az autómon (Dacia Logan) a gumijaimat, ezért 4 db abroncsra volna szükségem, és az árat (az esetleges kedvezményt) is így kalkuláld.
Remélem te, tudsz segíteni normális árakkal, és gyors ügyintézéssel, amire most már nagy szükségem lenne.
Várom mielőbbi válaszod akár itt, akár e-mail-ben.

Köszönettel: Zoltán
351 - 360 a(z) 385-ból/ből:

Hozzászólások lezárva