Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 385 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. november 26. csütörtök Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Nem valószínű, hogy fehér. Legalábbis én nem találkoztam még az említett gumiból fehér feliratossal, csak ilyennel:
http://i-m.com.ua/pic/d/dunlop.spsport200.jpg
A fehér felirat jellemzően terepjáró gumiknál fordul elő.

Téligumi ügyben a végső szót nem kampányok, hanem majd az időjárás fogja kimondani. Vagy így, vagy úgy. Meglátjuk. Ha úgy, legalább kisebb lesz a gázszámla, és a mediterrán növények is, amik betelepítésével a fagyok miatt eddig évről-évre hiába próbálkoztunk, megmaradnak végre a kertünkben. :)

De úgysem egy-egy rendkívüli időjárási helyzet dönt, hanem a körülmények hosszabb távú alakulása:
http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&rov=3&id=8582

Amúgy minden évben ez van: ha szokatlan meleg jön, akkor mindenki globális felmelegedésről beszél, ha nagyobb hideg, akkor meg azonnal megoldódik a kérdés, és hirtelen globális lehűlésről szólnak a hírek.
(Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne lenne halaszthatatlan a környezetszennyezés csökkentése, de a média már csak így működik, azt pedig, hogy az egész december enyhe lesz-e, végképp nem tudhatják. Ráadásul ez az egész kímaváltozás téma összetett kérdés, és hogy valójában mit fog hozni, arról a kutatók véleménye is megoszlik.)
Kelt: 2009. november 26. csütörtök Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Sziasztok!
November 25-én 12.45 órakor 18.7 celsius fok volt Mezőtúron.Azért ez némileg több,mint a 10 fok;) És a nulla foknál is pont 18.7-nél több,aminél ajánlatos a téli gumi.
A televízió szerint a klímaváltozás kellős közepén vagyunk és egyre inkább ez lesz.A hírek szerint Decemberben sem lesz változás.
Győző!
A föld forog,ez igaz.De változások középpontjában vagyunk.Kíváncsian várom a további véleményeket és azt,hogy mivel fognak a gumisok a továbbiakban kampányolni a téli gumi mellett.
Lenne azonban egy kérdésem.A mostani Firestone F590 Fuel Saver gumimat legkésőbb márciusra lecserélem új nyárira.Már nem 4 évszakosban gondolkozom.Azt szeretném megtudni,hogy a Dunlop SP 200 e gumiabroncson a felirat ténylegesen fehér-e,vagy csak néhány képen látszik annak?
Kelt: 2009. november 23. hétfő Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Zoltán: Várjuk a beszámolódat.

Karzi: Vissza ne szereltess, a Föld forog (na meg itt a lényeg, hogy kering is), ezt garantálom. :)

Egyébként nincs mitől tartani, attól, hogy mostanság 10 fok körül tetőznek a hőmérsékletek, még nem fognak elkopni a téli gumik. Ilyen tekintetben inkább azzal van a gond, ha valaki tavasszal addig-addig halogat, hogy május végén (20-25 fok, akár melegebb is) még mindig nem tette vissza a nyárikat.

A mostani balesetekről: Nem a gumik hibája, ha valaki nem vesz tudomást a fizikáról, és nem a látási viszonyoknak megfelelően választja meg a sebességet és a követési távolságot. Mikor hirtelen fordul az időjárás, (mint múltkor az első komolyabb köd) mindig több a baleset, mert sokan nem alkalmazkodnak a változáshoz.
Kelt: 2009. november 23. hétfő Szerző: karzi Vélemény linkje
Sajnos az Osztrákoknál kötelező a téli gumi és mivel oda szeretnék menni ez 127000 Ft-ba került igaz alumínium felnivel.
És ha azt nézem, hogy nem sok nap telt ez idáig +7 fok alatt, ami nem is kedvez a téli guminak, így legalább hamarabb elkopik.
Tavasszal mindig mondja a rádió, hogy + 7 fok felett cserélje mindenki nyárira, még nem is volt igazából hideg csak egy pár nap és az már régen volt.
Most a napokban a nullás és az M1 –es úton szerintem hiába volt sok kocsin téli gumi. Hiába ha nem tarják be a követési távolságot, sietnek stb.
hmmmmm

Ha marad a jó idő, akkor visszarakom a nyárikat, tán nem is lesz 7 fok alatt már idén? -:)
Kelt: 2009. november 21. szombat Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Sziasztok!

Megvan az új gumim, végül a Barum Quartaris lett.
Kezdeti benyomások jók. Meglepő, de mintha nyert volna pár LE-t az autó az új gumiktól, amiből arra következtetek, hogy kisebb a gördülési ellenállása, mint a régi, gyári Montana (Made in Romania) gumimnak. Ezt, a fogyasztásmérő is igazolja, a csere után azonnal a fogyasztás lement 10,2L/100km-ről 9,7L/100Km-re. Tudom, hogy ez nem sok, de bízom benne, hogy a városon kívüli vezetés is visszaáll az újonnan 5,2L/100KM körüli fogyasztásra, ami a régi gumikkal az utóbbi időben 5,7-6,2 közé emelkedett. Az azonnal feltünő fogyasztási adatokon kívül, mintha csendesebb is lenne az utastér, és a kocsi viselkedése is picit változott pozitív irányba. Persze az is tény, hogy az eddigi élmények igencsak frissek, és ténylegesen csak kezdeti benyomás szintűek (kivéve a fogyasztást, amit a műszerfal kijelez), hisz a gumi kedd óta van meg, és azóta még 100km-t sem tettem meg az autóval.
Részletes beszámolóval, valódi fogyasztásváltozási adatokkal, és egyéb viselkedési tulajdonságokkal visszatérek majd tavasszal, addig elválik, hogy valóban mit tud ez a gumi.
Köszönöm a véleményeket, és a segítséget mindenkinek, kiváltképp Győzőnek, aki korrekt módon segített a döntésben, és nem az vezérelte, hogy bármi áron tőle vásároljak. Ez ritka, de mindenképp tiszteletre méltó hozzáállás volt a részéről!
Még egyszer köszönöm mindenkinek a segítséget, és balesetmentes vezetést kívánok mindenkinek;

Üdvözlettel: Zoltán
Kelt: 2009. november 16. hétfő Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Még annyit,hogy a Matadort és a Maxxist élből kilőném.Ez utóbbi nem jeleskedik autógumikban,már amiket én olvastam róla.Kerékpárgumijai viszont kiválóak.
A Barum márkát pedig mindenképpen a Matador elé helyezem.A Debicát nem ismerem,a mintáját viszont láttam.Sokkal szebb a Quartaris.
Persze Győző szakmai szemmel lehet,hogy mást fog mondani,nekem ez a véleményem.
Kelt: 2009. november 16. hétfő Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Szia,Zoltán!
Gondoltam,hogy a Méret a lényegaz esetedben.Olvastam,milyen árakat írtál,tényleg horror némelyik.Az enyémre olcsóbb árak vonatkoznak.Említetted a Barum Quartarist.Én is szemeztem vele sokáig.A mintázata kifejezetten tetszik nekem és számos más kommentelő is dicsérte.Tesztek alapján jókat olvastam róla.Az ára pedig kifejezetten kedvező.Ez persze csak az én véleményem,de ha én nem találtam volna meg,amit szerettem volna elsődlegesen,a Barum mellett döntöttem volna.Szép,olcsó és jó is mások véleménye alapján.
Kelt: 2009. november 16. hétfő Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Szia Fénylény!

Nálam az a baj, hogy a méretem hiánycikk.
Nekem 185/65R15-ös gumikra van szükségem, és ez a méret vagy nincs, vagy olyan áron, amit én már nem tudok, nem akarok kifizetni.
Pl. Goodyear Vector 4Season 27.000.-Ft/db
Ez azért már nem az az ár, amiért az ember kapkodna.
Ahol ennél olcsóbb ugyanez a gumi, árlistában webáruházban 19.350.-Ft!, ott viszont nincs, és nem is tudnak szerezni.
Ahol én lakom, ott van, aki még rendelésre sem hajlandó 4 évszakos gumit hozni, és aki pedig hajlandó, az a fent említett horror áron dolgozik.
Ez alól egy kivétel volt, Németből rendelt valaki egy kamion gumit, és nála lett volna elvileg Hankook Optimo 4S relatíve olcsón, de méretben a kinti raktárnak sem volt nekem megfelelő. Amit neki küldtek, az 185/60R14 volt. Szóval ez a baj nálam.
Egyébként közben pici fordulat történt, lenne gumi, de vagy nagyon drágán, vagy elérhető áron csak kisebb márkák, konkrétan Barum Quartaris, Maxxis MA-AS XL H, Debica Navigator, és Matador MP61.
A keretembe még egy márka férne bele árilag, a Toyo Vario V2, de az meg a tesztekben szerepelt gyengén, és drágább, nem is kicsivel, mint pl. a Barum (3db Toyo árért kapnék 4db Barumot).
Egyébként a jelenlegi árakon, amiket szereztem, a Barum Quartaris tűnik a legjobbnak, bár jó lenne, ha tapasztalatból írna valaki róla...
Kelt: 2009. november 16. hétfő Szerző: Fénylény78 Vélemény linkje
Győző!
Karcagon lakom,Szolnok megyében.Elmentem ma az egyik gumishoz,mondtam neki,hogy mi kell.A lányával beszéltem.Azzal kezdte,hogy miért nem jó nekem a Barum,vagy Debica.Mert mondom ha farmert akarok venni és kéket,akkor nem fogok zölddel,vagy pirossal hazaállítani.Nem nagyon értem,miért kell ezt egy eladónak magyarázni...Majd telefonált,a másik oldalon lévő partnerével kuncogott,hogy milyen egy vevő vagyok már,hogy nekem nem jó a Barum.Meg amúgy is miért nem télit veszek.Mondtam neki 2*,hogy 175/70/R14 kell.Azért megkérdezte,hogy 75-ös nem jó-e?Kriminális volt a kiscsaj...Pedig szép leányka volt,de a szépség és az ész nem minden esetben jár együtt.
Elmentem a másik gumishoz is.Ő telefonált egyet,majd 5 perc után közölte,hogy tudja hozni a Vredestein Quatrac 2-t.Ő nem akart rámtukmálni mást.Tehát egy kisvárosban a 2.gumisnál már tudtak nekem adni olyat,amilyet szeretnék.Persze azt nem tudom,hogy más méretben is lett volna-e.Viszont felhívtam egy internetes weboldalt, ott is azt mondták,hogy tudnak ilyet adni.
Ha jól tudom,Zoltánnak nem sikerült beszereznie megfelelőt.Nekem 3 próbálkozásból 2-nél sikerült.Nem tudom,Zoli miért nem jár sikerrel,remélem ő is mihamarabb talál.
Az igen magas tempó testvérem részéről tényleg azt jelenti,hogy igen magas.
Mindenki mellett mentek már el úgy,hogy néha nem tudta,hogy előre megye,vagy esetleg hátra.Hasonló tempóra gondolok sokszor nála.
Sajnos sokat kell vezetnie nagy távolságokat,többféle Laser van az autójában.
Erről nem szívesen beszélek,mert a nagy tempó bizony magában hordozza a veszélyt.Mind saját részére,mind mások részére.
Üdv!
Kelt: 2009. november 16. hétfő Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Re: Fénylény78

Hát akkor végül arra jutottál, amit a bejegyzés végén írtam is Akkor kinek való? alcím alatt. ;)
Egyébként azon Zoli is túl van, hogy több helyen talált magának gumit.
Csak sajnos, attól, hogy fel vannak tüntetve a kínálatban, még nem biztos, hogy ténylegesen raktáron vannak, ill. elérhetők. Ez nem jelenti azt, hogy nem is voltak, vagy később nem lesznek, de hogy most nincsenek, az biztos. Azért reméljük, te jobb tapasztalatokat szerzel majd, mikor vásárolni próbálsz.
Megkérdezhetem, hogy mit jelent az igen magas tempó?
341 - 350 a(z) 385-ból/ből:

Hozzászólások lezárva