Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 307 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2015. január 30. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ráférni ráfér az autóra, de nem javaslom, mivel nem váltómérete a gyárinak. 155/65 R14, ami megfelelő méret lenne.
Kelt: 2015. január 27. kedd Szerző: Schull József Vélemény linkje
Szia !

Afelől érdeklődnék, hogy a Suzuki Wagon R+ 165/60/R14-s jelenlegi abroncsra feltehető-e 165/65/R14-s gumi. Ha igen változik-e valami a jelenlegi állapothoz képest. ( nyári és téli gumira is vonatkozik a kérdés )
Kelt: 2014. november 28. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nem feltétlenül kell újakat vásárolni, mutasd meg a gumikat egy szervizben, és ha megfelelőnek találják, akkor ebben a szezonban még használhatod őket.
Kelt: 2014. november 28. péntek Szerző: Zoli Vélemény linkje
Sziasztok! 2003-as Mercedes C200 CDI autómmal évente 15000 km-t vezetek, rendszeresen cserélve használok téli és nyári gumikat. Az aktuális téligumi szettet 2009 óta használom (2008-as gyártású Michelin 195/65/R15 Alpin A3 T) 5 mm-es profilmélységgel. Azt szeretném megtudni, hogy ebben a téli szezonban vajon biztonságosan használható még ez a szett, vagy újat kellene vásárolnom?
Kelt: 2014. november 26. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A nagyjából 10 évet gyártástól számítva vesszük, de ez csak hozzávetőleges időtartam. A mérvadó az, hogy a szezononként történő felszereléskor milyen a gumik aktuális állapota. Ezt a szervizben úgyis látják, és szólnak, ha úgy ítélik, hogy már elöregedtek, ill. lehet kérni, hogy felszerelés előtt nézzék át a gumikat.
Kelt: 2014. november 25. kedd Szerző: Zoli88 Vélemény linkje
Sziasztok! Rendeltem a netről új 2db Continental TS 800-as gumit.Miután megvizsgáltam, észrevettem hogy 2009- ben gyártották. Azt tudom hogy még új guminak számít, de a gyártástól számítva vagy mostantól lehet 10 évig használni, mert még autón nem volt?
Kelt: 2014. november 4. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Kívülállóként érdemi véleményt nyilván nem tudok mondani, de feltételezem, hogy a gumisod jól átnézte és felelősséggel ajánlotta a gumikat. A koruk miatt viszont évente mindenképp vizsgáltasd majd át az abroncsokat.
Kelt: 2014. november 3. hétfő Szerző: emilia Vélemény linkje
Sziasztok ! Bridgestone 2002 es újszerű 186/60 R14 et tett ma fel a gumis, nem értek hozzá, de nagyon szép állapotú, semmi repedezéz, nem fakó, 30ezret még mehetek vele azt mondta. Persze kb 3 szezont mennék vele, az max 10000 km nálam...ha ő biztonsággal ajánlotta, akkor az úgy van? Ismerős a gumis, nem akart volna átverni. Csak itthon kicsit járt az agyam. Köszi
Kelt: 2014. október 31. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Látatlanban sajnos, nem tudom megítélni. Meg kellene mutatni a gumikat egy helyi szervizben, vizsgálják át őket, mondjanak véleményt.
Kelt: 2014. október 30. csütörtök Szerző: Hegyigyuri Vélemény linkje
Sziasztok 4x4,terepkocsira kínálnak yokohama G071 téli gumit ami 2008 évjáratú. kérdés megvehetem????
31 - 40 a(z) 307-ból/ből:

Hozzászólások lezárva