Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 307 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2014. július 23. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ebben nem tudunk segíteni, senkit nem ismerünk. De elsőre talán legjobb lenne visszamenni oda, ahol a futómű állítást végezték, és jelezni feléjük az azóta tapasztalható problémákat.
Kelt: 2014. július 21. hétfő Szerző: Gabesz Vélemény linkje
Üdv.
Budapesten nem tudna esetleg egy jó futó műbeállítót ajánlani, aki ért is hozzá?
Gumicsere után elmentem futómű beállításra....azóta elég erősen jobbra húz a kocsi, és furcsa súrlódó hangot is ad ki a futómű, kanyarodáskor.

Gabesz
Kelt: 2014. július 20. vasárnap Szerző: Stellaz Vélemény linkje
Voltam vezetestechnikai tréningen és a többi teligumis autóhoz képest a mi teliguminkkal kb. 5 szörös! fektavokat produkaltunk. Kérdeztük az oktatót, hogy mi lehet az oka, ő pedig egyből nézte a gumi évjáratát, hogy bizony el van oregedve (talán 8 év körüli volt).

Új biciklimen van egy 20 éves continental gumi, szemre új, nincs kilépése, száraz aszfalton is csúszik. Bátyám hasonló korú gumival simán keresztbe állt bringával száraz úton egy sima kanyarban, ami eddig nekem elképzelhetetlen kategória volt.


Hát tapasztalataim szerint ennyit számít a gumi életkora.

Amúgy gumis engem is vert már át öreg gumival....
Kelt: 2014. július 20. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nem futhatsz bele, ez az abroncs 2011-ben került piacra.
Kelt: 2014. július 17. csütörtök Szerző: Gabesz Vélemény linkje
Üdv Gumibiznisz!

Érdeklődnék hogy Hankook Kinergy Eco guminál belefuthatok-e valami régi gyártásba, vagy ez új típusnak számít?

üdv.: Gabesz
Kelt: 2014. július 14. hétfő Szerző: Sentinal Vélemény linkje
Rendben, köszönöm a segítséget.
Kelt: 2014. július 13. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Sentinel:
Ha - ahogy írod - eddig nem volt a gumikkal probléma, akkor ezt a szezont még lefuthatják. A Falken abroncsokat nyugodtan megveheted.

Lakos István:
A gumikat felszereltetheted. Minden szezonban alaposan ellenőrizni kell őket, amíg az öregedés jeleit nem mutatják, használhatók. (Egy megbízható gumis úgyis szól, ha látja, hogy már indokolt a csere.)
Kelt: 2014. július 12. szombat Szerző: Lakos István Vélemény linkje
Tisztelt Gumibiznisz!

Örököltem egy BMW R100RS-t édesapámtól és vele együtt egy vadonatúj gumit szettet is, amit az utolsó használat alkalmával vett (ez kb. 2006-ban volt). A gumiabroncsokon (Michelin) még rajta van a matrica is, 0 km-es mindkettő, mindvégig a garázs felső polcán voltak tárolva. A tárolási körülmények nagyjából változatlanok voltak: hűvös helyen, napfénytől védve volt ezen idő alatt és nem volt semmilyen vegyszer vagy elektromos eszköz közelében sem. Miután jól átvizsgáltuk, sem repedés, sem elöregedés jelét nem láttuk rajtuk. Kérdésem az lenne, hogy használhatom-e még idén ezeket a gumikat, vagy egyáltalán ne is gondolkozzak a felszerelésükön? Mennyi lehet így az új gumik élettartama?

Válaszukat előre is köszönöm!

István
Kelt: 2014. július 11. péntek Szerző: Sentinel Vélemény linkje
Tisztelt Gumibiznisz!

A DOT szám alapján 2005 harmadik heti Continental EcoContract 3 van a Suzuki Swiftemen, nyilván gyári eresztés, hiszen egyidősek az autóval. A gumik nincsenek kirepedezve, a kopottságjelző bütykök felett még bő 1,5 mm futófelület van. Kérdés az hogy mennyire jó ez így ebben a formában? Mégiscsak 9 éves, anyagában talán már elöregedettek a gumik, a kémia mindenképpen dolgozik bennük. Néha, ha lassan kanyarodok viacolor felületen vagy kissé új, leaszfaltozott útburkolaton hallatszik némi nyikorgás, de nem ez a jellemző. Nem szeretem a váratlan meglepetéseket, inkább előre gondolkodok.
Mennyire szükséges a cseréjük, a dolog azonnali beavatkozást kíván vagy ezt az idényt még lefuthatja? Novembertől áprilisig úgyis téli gumin lesz az autó.

Az eredeti témára visszatérve, én soha nem vennék használt gumikat, privát körben én még pozitív tapasztalatokkal nem találkoztam. Egyszerűen túl nagy az esélye annak hogy a dolog kellemetlen véget ér. Nem ismerjük a gumik előéletét, nyilván itt van a gazdasági világválság és 1001 oka lehet annak hogy valaki a jó állapotú gumikat lecseréli és azokat eladja, stb. Arról nem is beszélve hogy a net tele van használt gumikkal, soha nem lehet tudni valójában honnan származnak... Nem szeretnék akaratomon kívül orgazdává válni, ez nyilvánvaló.

Én most a 2014-es ADAC felmérés miatt a Falken Sincera SN 832-ben gondolkodok 175/65 R 14 méretben, a TOP 6-ban benne van, hasonló tulajdonságokkal bír mint atöbbi amki vele egyetemben ajánlott minősítést kapott, viszont érték-ár arányban azok közül is a legjobb. Mi a véleményed erről, valóban jó választás lenne vagy 1-2 ezer Ft-os plusz különbségért (ami elenyésző) válasszak valami mást?

Előre is köszönöm a választ.
Kelt: 2014. június 30. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Pontosan nem tudom, de 2000 előtt már gyártották.
51 - 60 a(z) 307-ból/ből:

Hozzászólások lezárva