Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs
A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)
Sztori-1:
Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.
Hogy ez miért baj?
Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)
És a tanulság?
Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...
Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):
Itt pl. a következő számot olvashatod: 388
Vajon mit jelent?
Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.
A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.
Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.
.
Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban
Sajtóközlemény
2016. március 08.A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.
A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
5. A lényeg röviden. A gumiabroncs:
- Frissen gyártott: 3 éves korig
- Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
- Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!
Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Normalis az, hogy egy uj, 2013-as gyartasu, continental ContiSportContact nyari szett 225/55/r17 98W meretben 2 ev, 45-50 e km alatt cseresre kopik (kilatszanak a szalak) Ford S-max alatt ?
Milyen markat/tipust vegyek, ami bir tobb, mint 2 evet/km-t, es persze a futasa a fentihez hasonlo biztonsagu?
Bridgestonrol hallottam, hogy a nagy terhelhetosegu gumiknal is akad kemenyebb kevereke, igaz ez?
Esetleg van velemenye a Goodyear EfficientGrip Performance225 50 R17 98-XL W -rol?
Koszonom elore is.
Amit érdemes elolvasni: http://gumibiznisz.hu/2011/06/21/guminyomas/
Tanácsot szeretnék kérni gumivásárlással kapcsolatban.
Az lenne a kérdésem, hogy egy öt éves használt(6mm körüli) prémiumabroncs vagy egy olcsó új noname(jelen esetben infinity ecomax) a jobb vétel 225/50 r17 xl méretben? Az új gumi darabonként ötezer forinttal drágább csak.
Válaszát előre is köszönöm!
Tehát 2003-as első generációs ráncfelvarrott(Mk1.5) Ford Focusról van szó.
1600-as benzinmotor, 74kW/101LE, 145 Nm.
Jelenleg a gyári 185/65 R 14 van rajta.
A tanksapka belsejében ezeket írja:
185/65 R14
195/60 R15
195/55 R15
205/50 R16
215/40 R17
215/45 R17
Az alufelnim amire gumit keresek 16 / 6,5 / ET40-es.
A kérdés hogy 205/55 vagy 195/55 mehet -e rá? Ezekből sokkal jobb áron tudnék gumit beszerezni, mint 205/50-est.
Köszönöm a választ!
Általánosságban annyit, hogy a nem megfelelő gumiméret jelenthet gondot műszakin, meg más problémákat is okozhat.
Az autóm kézikönyve szerint a kocsira max 215/45 R17-es abroncs tehető. 16-os méretben 205/50-es abroncsot ír. Jó áron tudnék venni 205/55-öst gumikat a 16-os felnimre. Okozna ez valamilyen problémát? Befér? Műszakin szólnak érte?