Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 307 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2015. május 21. csütörtök Szerző: moki Vélemény linkje
Udv!

Normalis az, hogy egy uj, 2013-as gyartasu, continental ContiSportContact nyari szett 225/55/r17 98W meretben 2 ev, 45-50 e km alatt cseresre kopik (kilatszanak a szalak) Ford S-max alatt ?
Milyen markat/tipust vegyek, ami bir tobb, mint 2 evet/km-t, es persze a futasa a fentihez hasonlo biztonsagu?

Bridgestonrol hallottam, hogy a nagy terhelhetosegu gumiknal is akad kemenyebb kevereke, igaz ez?
Esetleg van velemenye a Goodyear EfficientGrip Performance225 50 R17 98-XL W -rol?

Koszonom elore is.
Kelt: 2015. május 3. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az alacsony nyomáson való üzemeltetés tud ilyen kopást okozni; a további használat így már nem javasolt.

Amit érdemes elolvasni: http://gumibiznisz.hu/2011/06/21/guminyomas/
Kelt: 2015. május 3. vasárnap Szerző: keyo Vélemény linkje
üdv a kérdésem az lenne mitől tud egy gumi úgy elkopni hogy a két széle levan már majdnem simára kopva de csak úgy 3-3cm a belső és külső széleken a többi helyen még a gyári szines csík is látszik szinte gyári bordamélységgel??egyèbként 205/50/15 méretű nyári gumi toyo márka.a masik kérdesem az lenne hogy feltehetem e még őket? köszönöm a választ előre is!
Kelt: 2015. április 8. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ezt a kérdést kívülről nehéz eldönteni, főleg azért, mert a használt abroncsokat látatlanban nem tudom megítélni, illetve a másik oldalon nem valamilyen magasabb kategóriájú abroncs áll. Mindkét megoldás lehet megfelelő... Érdemes lehet a használt abroncsokat megmutatni egy gumiszervizben, véleményük esetleg segíthet a döntésben.
Kelt: 2015. április 5. vasárnap Szerző: Bob Vélemény linkje
Üdvözlöm.
Tanácsot szeretnék kérni gumivásárlással kapcsolatban.
Az lenne a kérdésem, hogy egy öt éves használt(6mm körüli) prémiumabroncs vagy egy olcsó új noname(jelen esetben infinity ecomax) a jobb vétel 225/50 r17 xl méretben? Az új gumi darabonként ötezer forinttal drágább csak.
Válaszát előre is köszönöm!
Kelt: 2015. március 21. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Sajnos, a gyárilag ajánlott méret tényleg drágább, mint a másik kettő, de erre az autóra 16-ban mégis csak a 205/50 R16-ot tudom javasolni.
Kelt: 2015. március 18. szerda Szerző: KissTomi Vélemény linkje
Elnézést, tényleg nem szedtem össze rendesen az infokat.
Tehát 2003-as első generációs ráncfelvarrott(Mk1.5) Ford Focusról van szó.
1600-as benzinmotor, 74kW/101LE, 145 Nm.
Jelenleg a gyári 185/65 R 14 van rajta.
A tanksapka belsejében ezeket írja:
185/65 R14
195/60 R15
195/55 R15
205/50 R16
215/40 R17
215/45 R17
Az alufelnim amire gumit keresek 16 / 6,5 / ET40-es.
A kérdés hogy 205/55 vagy 195/55 mehet -e rá? Ezekből sokkal jobb áron tudnék gumit beszerezni, mint 205/50-est.
Köszönöm a választ!
Kelt: 2015. március 18. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Milyen autóról beszélünk? Meg kellene írnod a típust, évjáratot, motortípust, teljesítményt. Ezek azért szükségesek, hogy ki lehessen deríteni a helyes gumiméreteket. (Sajnos a megadott méretek nem igazán vannak egymással köszönő viszonyban.)

Általánosságban annyit, hogy a nem megfelelő gumiméret jelenthet gondot műszakin, meg más problémákat is okozhat.
Kelt: 2015. március 17. kedd Szerző: KissTomi Vélemény linkje
Még annyi kiegészítésként hogy 186/65 R14-es van most rajta, ami a gyári méret tudomásom szerint. A 16-os felnim 6,5-es és ET40-es. A 205/55-el akkor ha jól gondolom nagyobb lenne a kerék átmérője mint 205/50-el. Ha rá lehet tenni a 205/55-öt akkor ez von -e maga után futóműállítást vagy bármi mást? Köszönöm a segítséget előre is.
Kelt: 2015. március 17. kedd Szerző: KissTomi Vélemény linkje
Sziasztok!

Az autóm kézikönyve szerint a kocsira max 215/45 R17-es abroncs tehető. 16-os méretben 205/50-es abroncsot ír. Jó áron tudnék venni 205/55-öst gumikat a 16-os felnimre. Okozna ez valamilyen problémát? Befér? Műszakin szólnak érte?
11 - 20 a(z) 307-ból/ből:

Hozzászólások lezárva