Adac téligumi teszt 2011

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 183 hozzászólás

Akár jöhet is a tél - a gumiabroncs gyártók fejlesztettek, az Adac gondosan tesztelt! Összesen 36 guminak kellett szembenéznie szigorú elbírálásukkal. 175/65 R14 méretben 14195/65 R15 méretben pedig 16 téli gumit tettek próbára.

A keveset autózók kedvéért ezúttal a kisebb méretben 6 négyévszakos abroncs is bekerült az indulók közé, melyek különösen kemény megpróbáltatások elé néztek nemcsak téli, hanem egy magasabb hőmérsékletnél végzett külön vizsgálat keretében nyári alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett.

Mi hogy vált be a gyakorlatban? Az Adac 2011-es téli gumi tesztjéből kiderül...

Adac téligumi teszt 2011

Az idei tesztben 2 elterjedt méretben 36 különböző gumiabroncsot vizsgáltak, közülük 6 négyévszakos.

.

175/65 R14 téli gumik

Nincs nehéz dolguk azoknak, akik új téli gumikat készülnek vásárolni olyan kisautókra mint pl. a Fiesta, Corsa, Yaris, vagy Clio. Az itt megvizsgált 14 abroncs közül  a Falken Eurowinter HS 349 volt az egyetlen modell, amellyel az Adac szerint téli útviszonyok között jobb, ha ki sem állunk a garázsból.

Adac téligumi teszt 2011

A havas teszteket a Svájci Alpokban, Obergomsban végezték.

.

Adac téli gumik tesztje 2011

Trakció hegymenetben, kanyarodás havon: Ulrichenben, a volt katonai reptér mellett, a Nufenen hágó első másfél km-ét használták a vizsgálathoz.

.

A kategóriagyőztes a továbbfejlesztett, minden tekintetben kiegyensúlyozott,  üzemanyagtakarékosság szempontjából különösen kiemelkedő Continental ContiWinterContact TS800, melyet az ebben a méretben új, igen kopásálló Michelin Alpin A4 és a Dunlop SP Winter Response követ. A rendkívül magas színvonalú teljesítményt nyújtó élmezőny mindhárom szereplőjével bátran nekivághatunk a télnek.

Szélesnek mondható - 10 tagú - a középmezőny, melyet a Goodyear legújabb modellje, az egyébként nagy esélyesnek tartott Ultra Grip 8 vezet.

Adac téligumi teszt 2011, 175/65 R14

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

175/65 R14 négyévszakos gumik

A "négyévszakos" elnevezés azt sugallja, mintha ezekkel a gumikkal télen és nyáron egyformán jó tapadásra számíthatnánk. Ezt az elképzelést azonban az Adac tesztje egyáltalán nem támasztotta alá, pedig ezeket az abroncsokat különösen alapos, összetett vizsgálatoknak vetették alá. 

Nemcsak téli teszten kellett részt venniük, hanem egy másik, különálló eljárás során a nyári tulajdonságaikat is górcső alá vették. 

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

A négyévszakos gumik száraz úton való teljesítményét a nyári gumikkal együtt vizsgálták, Rómától délre.

.

2011 Adac teszt, négyévszakos gumik

Bár a vízréteg csupán 1 mm mély, a gumik azért keményen dolgoznak! Vizes úton a négyévszakosokat szintén a nyári abroncsokkal együtt tesztelték, Hannover mellett.

.

A kombinált téli és nyári teszt erősen eltérő körülményei között egyaránt kiemelkedőt nyújtani az összes jelölt számára  lehetetlen küldetésnek bizonyult. A 6 tesztalany közül 5-nek mindössze "elégséges" teljesítményre futotta, egyedül a Goodyear Vector 4 Seasonnak sikerült valamivel jobb eredményt elérnie.

Érthető is, hiszen az alacsony téli hőmérsékletekhez elengedhetetlen lágyabb gumikeverék a nyári melegben hátrányt jelent, és nyilvánvaló, hogy a kompromisszum eredményeként kialakított mintázat sem lehet mindig, minden körülmények között tökéletes. A nyári fékutak kb. 15%-kal bizonyultak hosszabbnak a télieknél.

Nagyon úgy néz ki tehát, hogy az "egy abroncs mind felett" továbbra is csak vágyálom marad...

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

195/65 R15 téli gumik

Az egyik legelterjedtebb méret (Audi A4, BMW 3, Golf, Astra, Focus, különböző Mercedes-sorozatok és sok más modell fut vele) az Adac ezért 16 abroncsot is szerepeltet ebben a szegmensben.

Adac téligumi teszt 2011

Akár a hétköznapokban, a teszt során is a jégen való kanyarodás követeli a sofőröktől a legnagyobb koncentrációt. Ilyenkor a legapróbb hiba is könnyen megbosszulhatja magát.

.

A pilóták szerint a tesztvezetés legnehezebb része egyértelműen a jeges körpálya. (Helyszín: Wolfsburg Jégaréna)

.

Pozitív, hogy a "jó" és "megfelelő" téli gumiabroncsok választéka rendkívül széles.

Hatan szereztek "jó" minősítést: élen a Continental ContiWinterContact TS 830, őt követi a Goodyear UltraGrip 8, a Semperit Speed-Grip 2, a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Michelin Alpin A4, és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.

A legtöbben - 8 versenyző - "megfelelő" kategóriába kerültek, közülük sokan csak a nedves úton mutatott enyhe gyengeségük miatt csúsztak ki a legjobbak közül.

Mindössze két abroncs volt, amely a tesztelés során komolyabb hiányosságokat mutatott. A Falken Eurowinter HS439 különösen havon küzdött nehézségekkel, emiatt csak "elégséges" osztályzatot kaphatott.

Az utolsó helyezett Trayal Arctica több tekintetben is rosszul szerepelt 7 kritériumból 5-öt alulteljesített, amit az Adac  csupán "gyenge" minősítéssel jutalmazott.

Adac téligumi teszt 2011, 195/65 R15

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Az Adac értékelési rendszere

Az egyes gumik eredményeit korábban egy ajánlásban foglalták össze ("különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott", "nem ajánlott"). Jelenleg az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan történik az értékelés, kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését szimbólumok segítik.

A szimbólumok jelentését, valamint a régi és új értékelési rendszer közti összefüggést az alábbi táblázat mutatja. A “kiváló” osztályzatot eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.

Az Adac értékelési rendszere

Az Adac értékelési rendszere

.

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (jó, megfelelő, elégséges, elégtelen), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött az összegzés mögött többféle területen mért eredmények állnak. (Száraz út, vizes út, hó, jég stb, sőt még ezek is több részeredményből tevődnek össze.)

Mivel az Adacnál a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartják a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják, mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék a gyengeségeket. A különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak minden vizsgált területen el kell érniük egy meghatározott, minimális értéket. Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerül, az adott versenyző kiesik a többi eredményének megfelelő, jobb besorolásból, a legrosszabb eredményének megfelelő kategóriába csúszva le.  

A szigor oka: a gyakorlatban nem sok hasznát vennénk az olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, míg más területeken gyenge.

Adac téligumi teszt ponthatárok

Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken minimálisan elérendő értékek a mostani teszteknél

.

Javaslat gumiabroncs választáshoz: Nézd meg alaposan a gumik különböző területeken elért eredményeit, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban.

A "jó" (= különösen ajánlott) és "megfelelő" (= ajánlott) eredményt elért abroncsok közül nyugodtan válogathatsz, a gumikra szánt keretnek megfelelően.

.

Szólj hozzá! És ne felejtsd el a “Tetszik” és/vagy a +1 gombot nyomni alul! :) 

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. január 24. kedd Szerző: Geza Vélemény linkje
Koszonom a valaszat.
Kelt: 2012. január 24. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ebben az esetben minden bizonnyal változtattak a gumikeveréken.
Kelt: 2012. január 23. hétfő Szerző: Geza Vélemény linkje
Engem erdekelne,hogy a Sava Eskimo S3 abroncs miert kapott mostmegfelelo minositest,amikor 2009-ben meg nem ajanlott kategoriaba tartozott(ugyancsak az ADAC tesztjeben),en tudom hogy a meret itt(is) szamit de ugy gondolom,hogy a 185/60 r14 es a 175/75 r 14 kozott nem sok a kulonbseg!?
Kelt: 2011. december 3. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A Hankook is középkategóriás, a W442 új fejlesztés. Halkabb, mint a Kleber; jó választás, annyira, hogy erre a télre saját autóra is ez került, eddig teljesen rendben van.

Itt találod: http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/hankook-w4421--175-65-14--82T/
Kelt: 2011. december 3. szombat Szerző: Roland Vélemény linkje
Szia!
Nagyon szépen köszönöm válaszodat, de közben becsúszott még 1 fajta gumi. A Hankook W442-röl tudnál nekem infót mondani? Még így is a kleber a jó választás, vagy annál jobb a hankook? mi a véleményed? Bocs, de az Uniroyal nekem nem szimpatikus...
Kelt: 2011. december 2. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Így van, a 195/65 R15 Conti TS 810-et most tényleg nagyon kedvezően tudjuk adni, érdemes élni a lehetőséggel. A fenti linkre kattintva rendelhető, vagy akár az info@gumibizbisz.hu email címen is.
Kelt: 2011. december 2. péntek Szerző: Zoli Vélemény linkje
Köszönöm a válaszát. A TS810 elég kedvező áron van, azt hiszem az lesz a befutó.
Kelt: 2011. december 2. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ebben az esetben (hátsókerékhajtás), a kevesebb futás ellenére is érdemes a prémium kategória mellett dönteni. Lehetőségek jelenleg:

http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/continental-ts-8101--195-65-15--91T/

http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/continental-ts-830--195-65-15--91T/
Kelt: 2011. december 2. péntek Szerző: Zoli Vélemény linkje
Még annyit hozzátennék, hogy viszonylag keveset fut a kocsi, tehát ha van ilyen tapasztalat, jó lenne tudni, melyik öregedik kevésbé.
Kelt: 2011. december 2. péntek Szerző: Zoli Vélemény linkje
Üdv!

195/65 R15 méretű téligumi vásárlása előtt állok én is. Ön szerint a Hankook W442 biztonságos egy 200 LE körüli hátsókerékhajtású autón, vagy inkább áldozzak egy TS830 garnitúrára?
41 - 50 a(z) 183-ból/ből:

Hozzászólások lezárva