Adac téligumi teszt 2011

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 183 hozzászólás

Akár jöhet is a tél - a gumiabroncs gyártók fejlesztettek, az Adac gondosan tesztelt! Összesen 36 guminak kellett szembenéznie szigorú elbírálásukkal. 175/65 R14 méretben 14195/65 R15 méretben pedig 16 téli gumit tettek próbára.

A keveset autózók kedvéért ezúttal a kisebb méretben 6 négyévszakos abroncs is bekerült az indulók közé, melyek különösen kemény megpróbáltatások elé néztek nemcsak téli, hanem egy magasabb hőmérsékletnél végzett külön vizsgálat keretében nyári alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett.

Mi hogy vált be a gyakorlatban? Az Adac 2011-es téli gumi tesztjéből kiderül...

Adac téligumi teszt 2011

Az idei tesztben 2 elterjedt méretben 36 különböző gumiabroncsot vizsgáltak, közülük 6 négyévszakos.

.

175/65 R14 téli gumik

Nincs nehéz dolguk azoknak, akik új téli gumikat készülnek vásárolni olyan kisautókra mint pl. a Fiesta, Corsa, Yaris, vagy Clio. Az itt megvizsgált 14 abroncs közül  a Falken Eurowinter HS 349 volt az egyetlen modell, amellyel az Adac szerint téli útviszonyok között jobb, ha ki sem állunk a garázsból.

Adac téligumi teszt 2011

A havas teszteket a Svájci Alpokban, Obergomsban végezték.

.

Adac téli gumik tesztje 2011

Trakció hegymenetben, kanyarodás havon: Ulrichenben, a volt katonai reptér mellett, a Nufenen hágó első másfél km-ét használták a vizsgálathoz.

.

A kategóriagyőztes a továbbfejlesztett, minden tekintetben kiegyensúlyozott,  üzemanyagtakarékosság szempontjából különösen kiemelkedő Continental ContiWinterContact TS800, melyet az ebben a méretben új, igen kopásálló Michelin Alpin A4 és a Dunlop SP Winter Response követ. A rendkívül magas színvonalú teljesítményt nyújtó élmezőny mindhárom szereplőjével bátran nekivághatunk a télnek.

Szélesnek mondható - 10 tagú - a középmezőny, melyet a Goodyear legújabb modellje, az egyébként nagy esélyesnek tartott Ultra Grip 8 vezet.

Adac téligumi teszt 2011, 175/65 R14

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

175/65 R14 négyévszakos gumik

A "négyévszakos" elnevezés azt sugallja, mintha ezekkel a gumikkal télen és nyáron egyformán jó tapadásra számíthatnánk. Ezt az elképzelést azonban az Adac tesztje egyáltalán nem támasztotta alá, pedig ezeket az abroncsokat különösen alapos, összetett vizsgálatoknak vetették alá. 

Nemcsak téli teszten kellett részt venniük, hanem egy másik, különálló eljárás során a nyári tulajdonságaikat is górcső alá vették. 

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

A négyévszakos gumik száraz úton való teljesítményét a nyári gumikkal együtt vizsgálták, Rómától délre.

.

2011 Adac teszt, négyévszakos gumik

Bár a vízréteg csupán 1 mm mély, a gumik azért keményen dolgoznak! Vizes úton a négyévszakosokat szintén a nyári abroncsokkal együtt tesztelték, Hannover mellett.

.

A kombinált téli és nyári teszt erősen eltérő körülményei között egyaránt kiemelkedőt nyújtani az összes jelölt számára  lehetetlen küldetésnek bizonyult. A 6 tesztalany közül 5-nek mindössze "elégséges" teljesítményre futotta, egyedül a Goodyear Vector 4 Seasonnak sikerült valamivel jobb eredményt elérnie.

Érthető is, hiszen az alacsony téli hőmérsékletekhez elengedhetetlen lágyabb gumikeverék a nyári melegben hátrányt jelent, és nyilvánvaló, hogy a kompromisszum eredményeként kialakított mintázat sem lehet mindig, minden körülmények között tökéletes. A nyári fékutak kb. 15%-kal bizonyultak hosszabbnak a télieknél.

Nagyon úgy néz ki tehát, hogy az "egy abroncs mind felett" továbbra is csak vágyálom marad...

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

195/65 R15 téli gumik

Az egyik legelterjedtebb méret (Audi A4, BMW 3, Golf, Astra, Focus, különböző Mercedes-sorozatok és sok más modell fut vele) az Adac ezért 16 abroncsot is szerepeltet ebben a szegmensben.

Adac téligumi teszt 2011

Akár a hétköznapokban, a teszt során is a jégen való kanyarodás követeli a sofőröktől a legnagyobb koncentrációt. Ilyenkor a legapróbb hiba is könnyen megbosszulhatja magát.

.

A pilóták szerint a tesztvezetés legnehezebb része egyértelműen a jeges körpálya. (Helyszín: Wolfsburg Jégaréna)

.

Pozitív, hogy a "jó" és "megfelelő" téli gumiabroncsok választéka rendkívül széles.

Hatan szereztek "jó" minősítést: élen a Continental ContiWinterContact TS 830, őt követi a Goodyear UltraGrip 8, a Semperit Speed-Grip 2, a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Michelin Alpin A4, és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.

A legtöbben - 8 versenyző - "megfelelő" kategóriába kerültek, közülük sokan csak a nedves úton mutatott enyhe gyengeségük miatt csúsztak ki a legjobbak közül.

Mindössze két abroncs volt, amely a tesztelés során komolyabb hiányosságokat mutatott. A Falken Eurowinter HS439 különösen havon küzdött nehézségekkel, emiatt csak "elégséges" osztályzatot kaphatott.

Az utolsó helyezett Trayal Arctica több tekintetben is rosszul szerepelt 7 kritériumból 5-öt alulteljesített, amit az Adac  csupán "gyenge" minősítéssel jutalmazott.

Adac téligumi teszt 2011, 195/65 R15

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Az Adac értékelési rendszere

Az egyes gumik eredményeit korábban egy ajánlásban foglalták össze ("különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott", "nem ajánlott"). Jelenleg az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan történik az értékelés, kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését szimbólumok segítik.

A szimbólumok jelentését, valamint a régi és új értékelési rendszer közti összefüggést az alábbi táblázat mutatja. A “kiváló” osztályzatot eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.

Az Adac értékelési rendszere

Az Adac értékelési rendszere

.

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (jó, megfelelő, elégséges, elégtelen), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött az összegzés mögött többféle területen mért eredmények állnak. (Száraz út, vizes út, hó, jég stb, sőt még ezek is több részeredményből tevődnek össze.)

Mivel az Adacnál a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartják a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják, mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék a gyengeségeket. A különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak minden vizsgált területen el kell érniük egy meghatározott, minimális értéket. Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerül, az adott versenyző kiesik a többi eredményének megfelelő, jobb besorolásból, a legrosszabb eredményének megfelelő kategóriába csúszva le.  

A szigor oka: a gyakorlatban nem sok hasznát vennénk az olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, míg más területeken gyenge.

Adac téligumi teszt ponthatárok

Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken minimálisan elérendő értékek a mostani teszteknél

.

Javaslat gumiabroncs választáshoz: Nézd meg alaposan a gumik különböző területeken elért eredményeit, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban.

A "jó" (= különösen ajánlott) és "megfelelő" (= ajánlott) eredményt elért abroncsok közül nyugodtan válogathatsz, a gumikra szánt keretnek megfelelően.

.

Szólj hozzá! És ne felejtsd el a “Tetszik” és/vagy a +1 gombot nyomni alul! :) 

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2011. szeptember 24. szombat Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Sziasztok!
4 évszakos gumik tesztjénél nem értem az eredményt.Minden évben változik,na de hogy teljesen a feje tetejére áll,az hogy van?A Hankook Optimo 4S több tesztben is a Vector 4 seasonnel állt partiban,pár helyen,főleg kisebb méretekben a Hankook még jobb eredményt is ért el.Hogy lehetséges,hogy az itteni tesztben/ugyan elég szegényes,összesen 5 abroncs tesztje/az utolsó előtti eredményt érte el?Kérem,hogy válaszoljon,aki érti azt,hogy mitől lehet ekkora változás ugyanazon abroncsok esetén egyiik évről a másikra.
Kelt: 2011. szeptember 24. szombat Szerző: vwibrahim Vélemény linkje
Én A Michelin Alpint vártam az első helyre utána az Új Goodyeart, de borult minden! :) Első lett a Continental ezen mondjuk meglepődtem Meg azon is hog nem teszteltek Bridgestonet! Megint nem voltak kaphatóak a kereskedelmi forgalomban a teszt idején mint tavaly?
Kelt: 2011. szeptember 23. péntek Szerző: Mancs Vélemény linkje
Sava Adapto gumijaim vannak, Ignis-en. Minden helyzetben nagyon jól beváltak, kivéve a jeget, azon felszállópályára állnak (amikor hó fedi, akkor az nagyon rossz, már nekimentem egy alu-műanyag mérőórának, csúszva, tavaly...). Bezzeg a 40 centis hóból padlógázzal kaparás nélkül indul. Meg nyáron tudnak még nyikorogni nagyobb gáznál, de gondolom ez a keverék miatt van... Az a furcsa, hogy az ADAC korábbi tesztjeiben és az AutoBild nyúzásaiban a Hankook Optimo 4S toronymagasan verte a Vector 4 Seasons-t, meg a Sava Adaptót is, itt meg alulmaradt mindenben. Ez eléggé összezavart, mert a belföldi és a külföldi tapasztalatok is a H730-at mondták jobbnak a másik kettőnél. Jövő tél-tavaszra lenne beirányozva a gumicsere, de ezektől a teszteredményektől kissé megzavarodtam...
181 - 183 a(z) 183-ból/ből:

Hozzászólások lezárva