Adac téligumi teszt 2011

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 183 hozzászólás

Akár jöhet is a tél - a gumiabroncs gyártók fejlesztettek, az Adac gondosan tesztelt! Összesen 36 guminak kellett szembenéznie szigorú elbírálásukkal. 175/65 R14 méretben 14195/65 R15 méretben pedig 16 téli gumit tettek próbára.

A keveset autózók kedvéért ezúttal a kisebb méretben 6 négyévszakos abroncs is bekerült az indulók közé, melyek különösen kemény megpróbáltatások elé néztek nemcsak téli, hanem egy magasabb hőmérsékletnél végzett külön vizsgálat keretében nyári alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett.

Mi hogy vált be a gyakorlatban? Az Adac 2011-es téli gumi tesztjéből kiderül...

Adac téligumi teszt 2011

Az idei tesztben 2 elterjedt méretben 36 különböző gumiabroncsot vizsgáltak, közülük 6 négyévszakos.

.

175/65 R14 téli gumik

Nincs nehéz dolguk azoknak, akik új téli gumikat készülnek vásárolni olyan kisautókra mint pl. a Fiesta, Corsa, Yaris, vagy Clio. Az itt megvizsgált 14 abroncs közül  a Falken Eurowinter HS 349 volt az egyetlen modell, amellyel az Adac szerint téli útviszonyok között jobb, ha ki sem állunk a garázsból.

Adac téligumi teszt 2011

A havas teszteket a Svájci Alpokban, Obergomsban végezték.

.

Adac téli gumik tesztje 2011

Trakció hegymenetben, kanyarodás havon: Ulrichenben, a volt katonai reptér mellett, a Nufenen hágó első másfél km-ét használták a vizsgálathoz.

.

A kategóriagyőztes a továbbfejlesztett, minden tekintetben kiegyensúlyozott,  üzemanyagtakarékosság szempontjából különösen kiemelkedő Continental ContiWinterContact TS800, melyet az ebben a méretben új, igen kopásálló Michelin Alpin A4 és a Dunlop SP Winter Response követ. A rendkívül magas színvonalú teljesítményt nyújtó élmezőny mindhárom szereplőjével bátran nekivághatunk a télnek.

Szélesnek mondható - 10 tagú - a középmezőny, melyet a Goodyear legújabb modellje, az egyébként nagy esélyesnek tartott Ultra Grip 8 vezet.

Adac téligumi teszt 2011, 175/65 R14

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

175/65 R14 négyévszakos gumik

A "négyévszakos" elnevezés azt sugallja, mintha ezekkel a gumikkal télen és nyáron egyformán jó tapadásra számíthatnánk. Ezt az elképzelést azonban az Adac tesztje egyáltalán nem támasztotta alá, pedig ezeket az abroncsokat különösen alapos, összetett vizsgálatoknak vetették alá. 

Nemcsak téli teszten kellett részt venniük, hanem egy másik, különálló eljárás során a nyári tulajdonságaikat is górcső alá vették. 

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

A négyévszakos gumik száraz úton való teljesítményét a nyári gumikkal együtt vizsgálták, Rómától délre.

.

2011 Adac teszt, négyévszakos gumik

Bár a vízréteg csupán 1 mm mély, a gumik azért keményen dolgoznak! Vizes úton a négyévszakosokat szintén a nyári abroncsokkal együtt tesztelték, Hannover mellett.

.

A kombinált téli és nyári teszt erősen eltérő körülményei között egyaránt kiemelkedőt nyújtani az összes jelölt számára  lehetetlen küldetésnek bizonyult. A 6 tesztalany közül 5-nek mindössze "elégséges" teljesítményre futotta, egyedül a Goodyear Vector 4 Seasonnak sikerült valamivel jobb eredményt elérnie.

Érthető is, hiszen az alacsony téli hőmérsékletekhez elengedhetetlen lágyabb gumikeverék a nyári melegben hátrányt jelent, és nyilvánvaló, hogy a kompromisszum eredményeként kialakított mintázat sem lehet mindig, minden körülmények között tökéletes. A nyári fékutak kb. 15%-kal bizonyultak hosszabbnak a télieknél.

Nagyon úgy néz ki tehát, hogy az "egy abroncs mind felett" továbbra is csak vágyálom marad...

Adac teszt 2011, négyévszakos gumik

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

195/65 R15 téli gumik

Az egyik legelterjedtebb méret (Audi A4, BMW 3, Golf, Astra, Focus, különböző Mercedes-sorozatok és sok más modell fut vele) az Adac ezért 16 abroncsot is szerepeltet ebben a szegmensben.

Adac téligumi teszt 2011

Akár a hétköznapokban, a teszt során is a jégen való kanyarodás követeli a sofőröktől a legnagyobb koncentrációt. Ilyenkor a legapróbb hiba is könnyen megbosszulhatja magát.

.

A pilóták szerint a tesztvezetés legnehezebb része egyértelműen a jeges körpálya. (Helyszín: Wolfsburg Jégaréna)

.

Pozitív, hogy a "jó" és "megfelelő" téli gumiabroncsok választéka rendkívül széles.

Hatan szereztek "jó" minősítést: élen a Continental ContiWinterContact TS 830, őt követi a Goodyear UltraGrip 8, a Semperit Speed-Grip 2, a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Michelin Alpin A4, és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.

A legtöbben - 8 versenyző - "megfelelő" kategóriába kerültek, közülük sokan csak a nedves úton mutatott enyhe gyengeségük miatt csúsztak ki a legjobbak közül.

Mindössze két abroncs volt, amely a tesztelés során komolyabb hiányosságokat mutatott. A Falken Eurowinter HS439 különösen havon küzdött nehézségekkel, emiatt csak "elégséges" osztályzatot kaphatott.

Az utolsó helyezett Trayal Arctica több tekintetben is rosszul szerepelt 7 kritériumból 5-öt alulteljesített, amit az Adac  csupán "gyenge" minősítéssel jutalmazott.

Adac téligumi teszt 2011, 195/65 R15

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Az Adac értékelési rendszere

Az egyes gumik eredményeit korábban egy ajánlásban foglalták össze ("különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott", "nem ajánlott"). Jelenleg az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan történik az értékelés, kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését szimbólumok segítik.

A szimbólumok jelentését, valamint a régi és új értékelési rendszer közti összefüggést az alábbi táblázat mutatja. A “kiváló” osztályzatot eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.

Az Adac értékelési rendszere

Az Adac értékelési rendszere

.

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (jó, megfelelő, elégséges, elégtelen), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött az összegzés mögött többféle területen mért eredmények állnak. (Száraz út, vizes út, hó, jég stb, sőt még ezek is több részeredményből tevődnek össze.)

Mivel az Adacnál a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartják a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják, mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék a gyengeségeket. A különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak minden vizsgált területen el kell érniük egy meghatározott, minimális értéket. Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerül, az adott versenyző kiesik a többi eredményének megfelelő, jobb besorolásból, a legrosszabb eredményének megfelelő kategóriába csúszva le.  

A szigor oka: a gyakorlatban nem sok hasznát vennénk az olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, míg más területeken gyenge.

Adac téligumi teszt ponthatárok

Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken minimálisan elérendő értékek a mostani teszteknél

.

Javaslat gumiabroncs választáshoz: Nézd meg alaposan a gumik különböző területeken elért eredményeit, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban.

A "jó" (= különösen ajánlott) és "megfelelő" (= ajánlott) eredményt elért abroncsok közül nyugodtan válogathatsz, a gumikra szánt keretnek megfelelően.

.

Szólj hozzá! És ne felejtsd el a “Tetszik” és/vagy a +1 gombot nyomni alul! :) 

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2011. szeptember 29. csütörtök Szerző: Energy78 Vélemény linkje
T.Gumibiznisz!
Ezt olvastam egy neves autós portálon:
Az ADAC az idén is elvégezte a nagy téligumi tesztjét, ami számos esetben meglepő eredménnyel zárult. A nagy márkák között is voltak közepesen teljesítők, és minden esetben volt kifejezetten gyenge abroncs is. A különösen ajánlott kategóriát egyik gyártó terméke sem érte el.
Az utolsó mondat zavar kissé.Most akkor a jó az a különösen ajánlott,vagy tényleg nem ütik meg a különösen ajánlott szintet.Valaki téved.
Kelt: 2011. szeptember 27. kedd Szerző: Mancs Vélemény linkje
Hozzátéve az előző kommentemhez, a fejlemények fényében:
Akkor vajon a Sava Adapto az utóbbi egy évben változott? Mert úgy tudtam, hogy az a GoodYear levetett márkája, ezért ez meglepne.
Viszont az eredményein még mindig nem igazodom ki. Jégen rettenetes, szánkókat is szegezhetnék alá, akkor sem lenne rosszabb. Száraz úton is nyikorog, ha nagyon igénybe van véve, ez stimmel, illetve a fékezés is lehetne magabiztosabb... Viszont vizes úton és hóban szinte bármire képes, amikre az átlagos téli gumik nem voltak. Ezzel egy biztonságos, bő helyen ki tudtam próbálni egy 90 fokos kanyart, óriási hóban: nagy gázzal, kanyarban gyorsítva egy milliméternyi bizonytalanságot nem adott az Ignis alá. El sem hittem. Szóval ennek fényében még mindig furának látom a pontozásokat. Még ugyan odébb van a csere, és eddig a Hankook volt a favorit, de akkor ezután mi alapján válasszak a Vector4Seasons, az Adapto és az Optimo 4S között?
Kelt: 2011. szeptember 27. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
István, a Continentalt ajánljuk, vele kapcsolatban nagyon jók a tapasztaltaink is. Nemrég érkeztek a vadonatúj készleteink, amíg tartanak, 185/65 R15-ben Continental TS830 16600 Ft:

http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/continental-ts-8301--185-65-15--88T/
Kelt: 2011. szeptember 27. kedd Szerző: István Vélemény linkje
Sziasztok!
G Astrára szeretnék téligumit. Vegyesen használom városban és országúton. Az idei évben a Continental gumik lettek a lista elején, a múlt évben az én méretemben a Dunlop SP Wintersport 3D. Mit ajánlotok, melyiket érdemesebb választani? Ahogy nézem, árban nincs nagy különbség. Köszönöm!
Kelt: 2011. szeptember 27. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Energy78, szó nincs arról, hogy a 175/65 R14 méretben csak 3 gumi lenne jó. A “jó” és “megfelelő” minősítésűek rendben vannak, de valahogy mégiscsak rangsorolni kell.

Az Adac régebbi értékelési rendszere szerint a “jó” a “különösen ajánlott”-nak felel meg, a “megfelelő” pedig az “ajánlott”-nak, tehát az ajánlott gumik palettája idén nagyon is széles. Az “elégséges” régen “feltételesen ajánlott” volt. (olyan abroncs, ami valamely területen gyengébbnek bizonyult) Az “elégtelen” meg a régi “nem ajánlott”. Mindjárt kiegészítjük a bejegyzést még egy táblázattal az értékelés módjáról, ami az egészet szemléletesebbé fogja tenni.

Négyévszakos gumik: őket – a megfelelő összehasonlíthatóság céljából – havas és jeges úton a téli gumikkal együtt tesztelték, száraz és vizes úton pedig a nyáriakkal. A Goodyear négyévszakosa valóban bekerült a “megfelelők” közé, mivel az ehhez a besoroláshoz szükséges határértékeket elérte. Érdemes viszont a részeredményeket összehasonlítani: havas úton 3,1 /jégen 2,9 ponttal nem tudja lekörözni az azonos besorolásba eső, alsó kategóriás téli abroncsokat sem. Nyáriakkal saját méretében összevetve, ahogy az logikus, a száraz út, ahol jelentősebben elmarad a többitől. Ezen belül is főként kormányzási pontosságban és fékezéskor, ami nem csoda; ugyanazok a jellemzők, amik télies útviszonyok között segítik, itt most hátráltatják. És ez nem azt jelenti, hogy rossz, vagy hogy némelyeknek nem lehet megfelelő alternatíva, csak annyi, hogy a kifejezetten télre vagy nyárra optimalizált abroncsokhoz képest kompromisszum.
Kelt: 2011. szeptember 26. hétfő Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Tisztelt Gumibiznisz!
Köszönöm válaszodat.Még egy észrevétel...A 175/65R14 méretben mindössze 3 téli abroncs kapott jóminősítést.A többi 10 gyártó abroncsa megfelelőminősítést.Azért azt senki nem gondolhatja,hogy a Good Year,Semperit,Uniroyal,stb stb téli abroncsai ne lennének jók.Illetve,hogy csak 3 abroncs lenne jó.Ezt annak fényében is írom,mert a GY Vector 4 Season 4 évszakosa megfelelőminősítést kapott,úgy mint az itt szereplő 10/!!/téli abroncs is.Tehát az az abroncs nagyon nem lehet rossz,pedig 4 évszakos gumiról van szó,ebben egyet érthetünk.Tehát nem feltétlenül kell leírni a 4 évszakos abroncsok törekvését,van jó alternatíva.Engem nem érint ez a kategória,van már új téli,márciusban pedig nyárit szeretnék venni,de számomra ez következik az adatokból.Az optimo 4 s-t továbbra sem értem,mi lett vele...
Kelt: 2011. szeptember 25. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
vwibrahim:
A Bridgestone egy modellje a nagyobb méretben most is benne van, ezen kívül a 2009-es tesztben szerepelt utoljára, ahol egy másik abroncsuk, az LM30 különösen ajánlott lett.

Mancs, Energy78:
Igaz, az Optimo 4S négyévszakos gumi más, korábbi tesztek szerint a többi négyévszakos között jól szerepelt, itt most nem annyira. Ettől még nem kell leírni a tesztet, nem különleges dologról beszélünk, minden évben volt rá példa, hogy valamely, korábban jól szereplő abroncs bukott egyet.

Ami az egészből talán a legfontosabb, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy bár a négyévszakos abroncs többeknek megfelelő alternatíva lehet, de bármelyiket is választja valaki közülük, számításba kell vennie, hogy mindenképp kompromisszumos megoldásról van szó.

Konkrét esettől függetlenül, ugyanazon modell előző évekhez képest rosszabb szereplésének okai általában: más méret, megváltozott ponthatárok, erősebb mezőny, vagy a gyártó változtatott valamit a gumin, ami nem vált előnyére...

Gábor bácsi:
Pirelliből már van Snowcontrol 3 is, ez a 2 továbbfejlesztése, idén ősszel kerül a
kereskedésekbe. Képek pl. itt: http://bit.ly/nnY9Ww
Kelt: 2011. szeptember 25. vasárnap Szerző: Jobarathok Vélemény linkje
Én meg a Hankook új W310-ét vártam :(

Érdekes a Pirelli kisebb méretben a megfelelő végén van, a nagyobban pedig az élcsapatban szerepel...

Ellenben a Semperit Speed Grip2 befért a “nagyok” mellé, pedig az ára sokkal barátságosabb, mint a többié. Az ACE (Auto Club Europa) teszten is 2. lett a Goodyear mögött, így most ezen gondolkozom…
Kelt: 2011. szeptember 25. vasárnap Szerző: Gábor bácsi Vélemény linkje
pirelli-böl nem csak snowcontrol 2 van?mert itt is snowcontrol 3 irkálnak,de a 3-asról sehol egy képet nem találni..
Kelt: 2011. szeptember 24. szombat Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Mitől ekkora a különbség most a Good Yearrel szemben,ha ugyan azok a keverékek és ugyan azon abroncsról van szó?!
Remélem,lesz megfelelő válasz és nem fogom hiteltelennek gondolni ezt a tesztet.
Látom,felkerült a Barum legújabb abroncsa is, a Polaris 3-as.Én vettem kettőt kb 2 hete.Várom majd a tapasztalatokat.
171 - 180 a(z) 183-ból/ből:

Hozzászólások lezárva