Adac téligumi teszt 2011
Akár jöhet is a tél - a gumiabroncs gyártók fejlesztettek, az Adac gondosan tesztelt! Összesen 36 guminak kellett szembenéznie szigorú elbírálásukkal. 175/65 R14 méretben 14, 195/65 R15 méretben pedig 16 téli gumit tettek próbára.
A keveset autózók kedvéért ezúttal a kisebb méretben 6 négyévszakos abroncs is bekerült az indulók közé, melyek különösen kemény megpróbáltatások elé néztek nemcsak téli, hanem egy magasabb hőmérsékletnél végzett külön vizsgálat keretében nyári alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett.
Mi hogy vált be a gyakorlatban? Az Adac 2011-es téli gumi tesztjéből kiderül...
Az idei tesztben 2 elterjedt méretben 36 különböző gumiabroncsot vizsgáltak, közülük 6 négyévszakos.
.
175/65 R14 téli gumik
Nincs nehéz dolguk azoknak, akik új téli gumikat készülnek vásárolni olyan kisautókra mint pl. a Fiesta, Corsa, Yaris, vagy Clio. Az itt megvizsgált 14 abroncs közül a Falken Eurowinter HS 349 volt az egyetlen modell, amellyel az Adac szerint téli útviszonyok között jobb, ha ki sem állunk a garázsból.
A havas teszteket a Svájci Alpokban, Obergomsban végezték.
.
Trakció hegymenetben, kanyarodás havon: Ulrichenben, a volt katonai reptér mellett, a Nufenen hágó első másfél km-ét használták a vizsgálathoz.
.
A kategóriagyőztes a továbbfejlesztett, minden tekintetben kiegyensúlyozott, üzemanyagtakarékosság szempontjából különösen kiemelkedő Continental ContiWinterContact TS800, melyet az ebben a méretben új, igen kopásálló Michelin Alpin A4 és a Dunlop SP Winter Response követ. A rendkívül magas színvonalú teljesítményt nyújtó élmezőny mindhárom szereplőjével bátran nekivághatunk a télnek.
Szélesnek mondható - 10 tagú - a középmezőny, melyet a Goodyear legújabb modellje, az egyébként nagy esélyesnek tartott Ultra Grip 8 vezet.
Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.
.
175/65 R14 négyévszakos gumik
A "négyévszakos" elnevezés azt sugallja, mintha ezekkel a gumikkal télen és nyáron egyformán jó tapadásra számíthatnánk. Ezt az elképzelést azonban az Adac tesztje egyáltalán nem támasztotta alá, pedig ezeket az abroncsokat különösen alapos, összetett vizsgálatoknak vetették alá.
Nemcsak téli teszten kellett részt venniük, hanem egy másik, különálló eljárás során a nyári tulajdonságaikat is górcső alá vették.
A négyévszakos gumik száraz úton való teljesítményét a nyári gumikkal együtt vizsgálták, Rómától délre.
.
Bár a vízréteg csupán 1 mm mély, a gumik azért keményen dolgoznak! Vizes úton a négyévszakosokat szintén a nyári abroncsokkal együtt tesztelték, Hannover mellett.
.
A kombinált téli és nyári teszt erősen eltérő körülményei között egyaránt kiemelkedőt nyújtani az összes jelölt számára lehetetlen küldetésnek bizonyult. A 6 tesztalany közül 5-nek mindössze "elégséges" teljesítményre futotta, egyedül a Goodyear Vector 4 Seasonnak sikerült valamivel jobb eredményt elérnie.
Érthető is, hiszen az alacsony téli hőmérsékletekhez elengedhetetlen lágyabb gumikeverék a nyári melegben hátrányt jelent, és nyilvánvaló, hogy a kompromisszum eredményeként kialakított mintázat sem lehet mindig, minden körülmények között tökéletes. A nyári fékutak kb. 15%-kal bizonyultak hosszabbnak a télieknél.
Nagyon úgy néz ki tehát, hogy az "egy abroncs mind felett" továbbra is csak vágyálom marad...
Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.
.
195/65 R15 téli gumik
Az egyik legelterjedtebb méret (Audi A4, BMW 3, Golf, Astra, Focus, különböző Mercedes-sorozatok és sok más modell fut vele) az Adac ezért 16 abroncsot is szerepeltet ebben a szegmensben.
Akár a hétköznapokban, a teszt során is a jégen való kanyarodás követeli a sofőröktől a legnagyobb koncentrációt. Ilyenkor a legapróbb hiba is könnyen megbosszulhatja magát.
.
A pilóták szerint a tesztvezetés legnehezebb része egyértelműen a jeges körpálya. (Helyszín: Wolfsburg Jégaréna)
.
Pozitív, hogy a "jó" és "megfelelő" téli gumiabroncsok választéka rendkívül széles.
Hatan szereztek "jó" minősítést: élen a Continental ContiWinterContact TS 830, őt követi a Goodyear UltraGrip 8, a Semperit Speed-Grip 2, a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Michelin Alpin A4, és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.
A legtöbben - 8 versenyző - "megfelelő" kategóriába kerültek, közülük sokan csak a nedves úton mutatott enyhe gyengeségük miatt csúsztak ki a legjobbak közül.
Mindössze két abroncs volt, amely a tesztelés során komolyabb hiányosságokat mutatott. A Falken Eurowinter HS439 különösen havon küzdött nehézségekkel, emiatt csak "elégséges" osztályzatot kaphatott.
Az utolsó helyezett Trayal Arctica több tekintetben is rosszul szerepelt 7 kritériumból 5-öt alulteljesített, amit az Adac csupán "gyenge" minősítéssel jutalmazott.
Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.
.
Az Adac értékelési rendszere
Az egyes gumik eredményeit korábban egy ajánlásban foglalták össze ("különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott", "nem ajánlott"). Jelenleg az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan történik az értékelés, kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését szimbólumok segítik.
A szimbólumok jelentését, valamint a régi és új értékelési rendszer közti összefüggést az alábbi táblázat mutatja. A “kiváló” osztályzatot eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.
Az Adac értékelési rendszere
.
Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (jó, megfelelő, elégséges, elégtelen), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött az összegzés mögött többféle területen mért eredmények állnak. (Száraz út, vizes út, hó, jég stb, sőt még ezek is több részeredményből tevődnek össze.)
Mivel az Adacnál a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartják a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják, mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék a gyengeségeket. A különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak minden vizsgált területen el kell érniük egy meghatározott, minimális értéket. Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerül, az adott versenyző kiesik a többi eredményének megfelelő, jobb besorolásból, a legrosszabb eredményének megfelelő kategóriába csúszva le.
A szigor oka: a gyakorlatban nem sok hasznát vennénk az olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, míg más területeken gyenge.
Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken minimálisan elérendő értékek a mostani teszteknél
.
Javaslat gumiabroncs választáshoz: Nézd meg alaposan a gumik különböző területeken elért eredményeit, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban.
A "jó" (= különösen ajánlott) és "megfelelő" (= ajánlott) eredményt elért abroncsok közül nyugodtan válogathatsz, a gumikra szánt keretnek megfelelően.
.
Szólj hozzá! És ne felejtsd el a “Tetszik” és/vagy a +1 gombot nyomni alul! :)
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Frankó az oldal mindenféle szempontból!
Meg is ragadom az alkalmat, hogy tanácsot kérjek...
2003-as Ignisre 165/70R14-es téligumira vadászok!
Lehetséges befutók:
Matador MP52 vagy MP58
Barum Polaris 3
Kléber Krisalp HP
esetleg Prémiumból Conti TS 800
Légyszíves adj tanácsot!
Előre is köszönet!
A méretnél mit jelent, hogy feltételezed? A 235/70 R16 lehet, hogy jó, de ez az autó többféle mérettel is kijöhetett. A tiédnek mi a gyári mérete, mi van rajta most?
Nissan Navara 2008. Kevés terep, kevés terhelés, sok autópálya, autóút és város. 16-os téligumit keresek (az összkilométer nem sok egy évben), feltételezem, hogy 235/70/ 16-os gumira lesz szükségem. Barum Polaris 3 vagy Hankook W310? Köszönöm
egyaránt tartalmaz. (Ezekről általánosságban itt olvashatsz: http://gumibiznisz.hu/hogyan-valasszak-autogumit/ )
A különböző kategóriák képviselői közül az alábbiakat javasoljuk, a gumikra szánt kerettől függően; ezek közül nyugodtan választhatsz. (Van közte az általad felsoroltakból is. A 88T jelzés egyébként a súly- és sebességindex, itt most mindre ez vonatkozik.)
Prémium kategória:
Elsősorban ezt javasoljuk:
http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/continental-ts8501--185-65-15--88T/
Megfelelő választás még az általad említett Pirelli és Bridgestone ( http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/bridgestone-lm-321--185-65-15--88T/ ) is.
Középkategóriából ezek:
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/nokian-wr-d31--185-65-15--88T/
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/uniroyal-ms-plus-661--185-65-15--88T/
Alsó kategóriából:
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/barum-polaris-31--185-65-15--88T/
2 éves HYUNDAI I30-as autóm van, melyre téli gumit szeretnék(185/65R15) vásárolni. A Pirelli Winter 190 snowcontrol 3 88T szimpatikusnak tűnik( igaz egy kicsit drágább, mint a lentiek- kivéve a BR.LM32).
Néztem még továbbá:
-Bridgestone LM32 88T,
-Kleber krislapHH2,
-Barum Polaris3 T88,
-Kleber krislapHP2,
-Nokian W+88T és a
-Hankook W442 88T-t.
Melyik a legjobb választás, ill. a az utolsó 6 közül, melyik lenne még ésszerű?
Segítségét Köszönöm!
Nálatok a Continentalból van ilyen méretben?
Üdv.!
Téligumi vásárlás előtt állok az új szerzeményemre, Mazda CX5 2,2 dízel 4x4!
A gyári méretet 225x55x19, de szerelik 17-os felnikkel is, arra a gumiméret 225x65x17. Én ez utóbbi méret mellett döntöttem, mert erre olcsóbb a gumi.
Már kinéztem néhány márkát, de nem tudok köztük dönteni, ehhez kérem a segítségeteket. Nem autózom sokat, de elég tempósan vezetek és szeretem magam biztonságban érezni.
1., Continental CrossContact Winter
2., Michelin Latitude Alpin LA2
3., Vredestein Wintrack 4 Xtreme
4., Pirelli Scorpion Winter
5., Hankook W310
Válaszotokat előre is köszönöm!
Üdv.:
lerhmann