Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 385 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. június 8. szombat Szerző: ede Vélemény linkje
Sziasztok.

Sokat olvastam a téli s nyári gumikró, szerintem nem bonyolult, kinek mi a jó?
Nekem közel 16 éve négyévszakos van, igaz a drágábbik fajtából és soha nem volt semmi gondom, igaz nem járok hegyek között, Pesti vagyok, igaz nincs ismerösöm akinek gumis mühelye van,mert akkor én is a nyári ajánlanám, nyáron.
Hozzá vetölegesen kb 70-100.000km megyek egy garniturával.
Sok sikert mindenkinek!

Ede
Kelt: 2013. május 31. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Öregedés szempontjából mindegy, hogy most vagy ősszel veszed, viszont legjobb megvárni az őszi szezon kezdetét, az árak akkor a legjobbak, a választék pedig a legnagyobb. Szeptember során érdemes vásárolni, akkor még mindenből van, később az utánrendelt készletek már drágábbak. A neked kellő méretben én úgy tudom, hogy TS 850 jelenleg nincs, de őszre úgyis meglátjuk majd azt is, lesz-e ebben változás.

Ha gondolod, iratkozz fel blogértesítőre és email-tanfolyamra itt: http://gumibiznisz.hu/tulelotanfolyam/ Akkor értesülni fogsz szeptember elején a legújabb téli gumi tesztek megjelenéséről a blogunkon, és olyankor már érdemes foglalkozni a vásárlással is. Egyébként a Contival elégedett leszel, de a másik említett gumi is jó választás.
Kelt: 2013. május 31. péntek Szerző: Pisti Vélemény linkje
Üdv.

185/60 R14 téli gumit szeretnék.Egy ismerős a Michelin Alpin A4-et ajánlotta,mert,hogy az milyen jó..Nekem tesztek alapján a Conti szimpibb,viszont.. A TS800-at látom mindenhol és állítólag az régebbi fejlesztés,de tegnap láttam az Én méretemben TS 850-et,pár honlapon,de a Conti hivatalos magyar oldalán nincs a méretemben.Szóval ez,h lehet? A másik,h érdemes most venni télit,mert olcsóbb,v várjak vele szeptember,októberig?Csak,h ne öregedjen a garázsban addig is... Előre is köszi a válaszokat!!
Kelt: 2013. május 4. szombat Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Dóri!
Nekem aztán tök mindegy,hogy mit teszel fel a kocsidra.A tesztek alapján a Sava sokkal jobb gumi.Ha 10 gumishoz elmész,az 10 félét fog ajánlani neked.Én sosem hallgatok rájuk,hanem a tesztekre hagyatkozom.Tesztek alapján,mint már többször is írtam,minden tekintetben jobb a Sava és olcsóbb is.Te a Hankookot vetted mg,a te döntésed.
Kelt: 2013. május 3. péntek Szerző: Dori Vélemény linkje
Sziasztok,

A gumis lebeszélt a Sava gumikról, azt mondta túl gyorsan kopnak, ő mindenkép a Hankook gumit ajánlotta. Megvettem, fel is rakta a Hankook négy évszakosat.
Bocsi Speccialized, nekem szimpib a Hankook és örülök, hogy ilyen hamar sikerült időpontot kapnom és fel is rakták, szuper.
Kelt: 2013. május 2. csütörtök Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Dóri!
A Sava Adapto HP az Adapto továbbfejlesztett változata.Nyáron is jól teljesít az abroncs,mint mondtam,nyugodtan megveheted.Én is használtam 4 évszakos gumit,nagyon elégedett voltam velük.
Kelt: 2013. május 1. szerda Szerző: N József Vélemény linkje
Autóstársak, sok helyütt olvasom a vitát a téli, a nyári, és a négyévszakos gumikról. Feltette már valaki, valahol azt a kérdést a gyártóknak, hogy minek gyártanak, fejlesztenek négyévszakos gumit, ha az átlag autós vélekedés és a szakértők vélekedése szerint semmire sem jó?
Vagy csak az autósok fejében kellene rendet tenni? Valamiért csak gyártják, fejlesztik.
Kelt: 2013. május 1. szerda Szerző: Dori Vélemény linkje
Szia,

Köszi. És nyáron hogy teljesitenek a négy évszakos gumik? Mindig csak a hóról és télről beszélnek, most is 30 fok van, és mindenki nagy kerékkel jár, engem is azzal nyuznak, hogy azt vegyek, de nem veszek.
Sava Adapto HP, megnéztem, az itteni gumis listáján 14 700, a Hankook 16 020ft nála, na meg amiért felszereli.
Kelt: 2013. május 1. szerda Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Kedves Dóri!
A Hankook 4 évszakos abroncsán is van M+S jelzés,ezt rosszul láttad.
A legtöbb 4 évszakos abroncson van M+S jelzés és hópihe motívum is.Természetesen a Sava Adapto-n is megtalálhatóak ezek.
Szia!
Kelt: 2013. május 1. szerda Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Szia,Dóri!
Remélem,segítettem neked.Csak két abroncs érdemelte ki az Auto Bild tesztjén a különösen ajánlott minősítést.Az egyik a Good Year Vector 4 Season volt,a másik pedig a Sava Adapto.A Sava-nál külön kiemelték,hogy vizes úton és hóban is kiváló,illetve hogy a gördülési ellenállása is örvendetesen kicsi.Nem mellékesen az egyik legolcsóbb 4 évszakos abroncs.Szóval szerintem teljes nyugalommal vedd meg,elégedett leszel vele.Legyen szép napod!
51 - 60 a(z) 385-ból/ből:

Hozzászólások lezárva