Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 307 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2015. március 13. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Fülöp:
Jól tetted, hogy átnézetted az abroncsokat gumissal, ezt a későbbiekben is fontos rendszeresen megtenni. Ha nincs is velük gond, érdemes azért fokozottabban odafigyelni rájuk.
Kelt: 2015. március 12. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
sumi1:
Az általad leírt jelölés nem tartalmaz olyan információt, ami a felhasználók számára lényeges lenne. (Csak különböző gyártási számok, az abroncs azonosítására szolgálnak.)

Ha a gyártási időt szeretnéd leolvasni, itt egy kép segítségül:
http://gumibiznisz.hu/wp-content/uploads/2011/10/DOT-számok.jpg

Az abroncs mindkét oldalát nézd meg, mert DOT felirat különböző karakterekkel mindkét oldalon szerepel, de a gyártási időt jelző négyjegyű szám csak az egyiken.
Kelt: 2015. március 10. kedd Szerző: Fülöp Vélemény linkje
Köszönöm. Itt a helyi gumis azt mondta, mintha új lenne. Nem lát rajta semmi rendellenességet. Én is inkább a kor miatt kérdezem, bár ezt nem sütötte nap.
Kelt: 2015. március 10. kedd Szerző: sumi1 Vélemény linkje
Sziasztok
Néztem egy használt Dunlop gumit, Dot számhoz ez van írva N50F.
Tudja valaki ez mit jelent?
Köszi
Kelt: 2015. március 9. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Elvileg akár lehetséges is lehet, de látatlanban nem tudom megítélni. Azt javaslom, mutasd meg a gumikat egy helyi szervizben, hogy vizsgálják át őket.
Kelt: 2015. március 8. vasárnap Szerző: Fülöp Vélemény linkje
Üdv!
Van két azonos autónk, azonos gumikkal. A pótkerekek 9 évesek, soha még nem voltak felszerelve, bent a helyükön pihentek. Fel lehet-e szerelni még ezeket egy-két szezonra? Ezek Dunlop SP30 as gumik, állapotuk tökéletesnek látszik. Csak a kor miatt kérdezem.
Ha igen, akkor veszek hozzá 2 db 4 évest egy törött autóról és egyiknek lesz egy garnitura, még ha rövidebb időre is. Köszönöm a választ!
Kelt: 2015. február 25. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Mutasd meg gumisodnak minden évben, hogy vizsgálja át, de nagy valószínűséggel nem lesz vele gond.
Kelt: 2015. február 24. kedd Szerző: wedge Vélemény linkje
Tiszteletem, 2014 októberében vettem 4 db Nokian wrd3 gumit ( 225/45R17 94H XL), 39eft per db szereléssel együtt. Újnak mondták de a dot száma alapján (4311) 2O11-es, Oroszországban gyártották. A gumi szemre hibátlan, az úton szenzációs, mégis kicsit becsapva érzem magam a kora miatt. Vagy jó ez igy? (nem találom a hosszú i-t), még 5 évet kibir? (télen kb 15eKm-t megyek )

Köszönettel,
BST
Kelt: 2015. február 12. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az ebből nem derül ki. Meg kellene nézni az abroncs másik oldalát is. DOT felirat és azt követő karakterek az abroncs mindkét oldalán vannak, de a gyártási időt jelző négyjegyű szám csak az egyiken.

Segítségül: http://gumibiznisz.hu/wp-content/uploads/2011/10/DOT-számok.jpg
Kelt: 2015. február 9. hétfő Szerző: Esze Margit Vélemény linkje
A következő DOT számot találtam az abroncson.

XJ E8 K796

Mennyi idős lehet az abroncs?
21 - 30 a(z) 307-ból/ből:

Hozzászólások lezárva