A gumiabroncs, ha kigyullad...
Történt egyszer - jó pár évvel ezelőtt -, hogy egy barátom másodmagával autóval indult útnak. Kölcsönautóval. Hiába nyomta azonban a gázpedált, a szerencsétlen Kispolszki csak vánszorgott.
"Miért nem akar menni?"- tette fel a kérdést. "Háát, ez csak ennyit tud!"- hangzott az útitárs válasza. Szóval a csigatempót ráfogták a járműre, ám az egyre intenzívebben terjengő égett szagot nem tudták mivel magyarázni. Igaz, meg sem próbálták. Végül is... oly sok titokzatos, megmagyarázhatatlan jelenség van ezen a világon.
Így aztán beletelt egy kis időbe, mire elérték úticéljukat. Az autóból kiszállva döbbenten vették észre, hogy a fékdobok izzásig hevültek és a gumiabroncsokat szinte csak egy hajszál választja el az öngyulladástól. A 20 km-es utat végig behúzott kézifékkel tették meg.
A fenti sztori jutott eszembe...
...mikor a napokban egy nagyon hasonlóval találkoztam. A végeredményt lefotóztam, a mellékelt képeken láthatod.
Hogyan került a gumiabroncs ilyen leharcolt állapotba? Az úgy történt, hogy a Gerecsei Íjászok kölcsön-utánfutóval egy kölcsön-lovat akartak visszaszállítani gazdájához a Tokodi Római Napokról. ( Lehet, hogy a kölcsön-cuccok veszélyesek? ;) )
Egy fékezés után az utánfutó egyik kerekének fékrendszere beragadt. Mivel nem engedett vissza, az erőteljes súrlódás miatt keletkező hő hatására az abroncs lángra kapott. A többi autó villogására és dudálására felfigyelő sofőr szerencsére nem vesztette el lélekjelenlétét: a ló megmenekült :) , a gumi - bár sikerült eloltani - nem élte túl.
Végül térjünk a lényegre:
A gumiabroncsok "nem szeretik" a behúzott vagy beragadt fékkel való közlekedést. Az így fejlődő hő kifejezetten árt nekik. (A gumi igen gyúlékony!)
Komoly anyagi károkat és balesetveszélyes helyzeteket kerülhetsz el azáltal, ha időnként ellenőrizteted a fékrendszer állapotát. Gyanúra adhat okot, ha észreveszed, hogy az autód félrehúz vagy megállás után olyan forrók a felnik, hogy kézzel meg sem tudod őket megérinteni. A hiba kiderítése céljából feltétlenül keress fel szakembert! Ja, és induláskor a kéziféket soha ne felejtsd el kiengedni! :)
Véleményed, hozzáfűznivalód, hasonló történeted van? Oszd meg velünk!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
A gumikat egyszerűen ellenőrizheted: szemrevételezve és kézzel végigsimítva a felületüket észlelhető, ha valahol rendellenes kopás alakult ki. Ha így van, akkor sajnos, csere. A fékeket viszont mindenképp érdemes lenne szakemberrel ellenőriztetned, a biztonság kedvéért.