Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs
A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)
Sztori-1:
Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.
Hogy ez miért baj?
Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)
És a tanulság?
Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...
Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):
Itt pl. a következő számot olvashatod: 388
Vajon mit jelent?
Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.
A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.
Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.
.
Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban
Sajtóközlemény
2016. március 08.A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.
A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
5. A lényeg röviden. A gumiabroncs:
- Frissen gyártott: 3 éves korig
- Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
- Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!
Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Az abroncsokat nem kell 5 évesen lecserélni, a bejegyzésben csak arra hívjuk fel a figyelmet, hogy egy 5 éves abroncsot újként (új áron) már nem érdemes megvásárolni.
Általánosságban a következőket mondhatjuk el a témával kapcsolatban:
- 2 éves abroncs még nyugodtan megvásárolható újként.
- 3-4-5 éves abroncs esetén úgy korrekt, ha az árát arányosan csökkentjük, a vásárlót pedig tájékoztatjuk a gumi koráról; így a vevő a szükséges információk birtokában hozhatja meg döntését. (Szabály nincs erre, ez csak a mi véleményünk.)
- Természetesen a gumik öregedés szempontjából sem egyformák. (Élettartamukat összességében max. 8-10 évnek vehetjük, de gumija válogatja: van, ami már 5-6 év után repedezik...) A prémium márkák általában több öregedésgátlót tartalmaznak, ezért - sokszor szemmel is jól láthatóan - tovább megőrzik állapotukat a gyengébb anyagkeveréket tartalmazó abroncsokhoz képest.
- 4-5 éves raktárkészletektől nem kell tartani, mert ez azért nemigen fordul elő, a legtöbb helyen jellemzően idei vagy tavalyi gyártási idejű abroncsokat lehet kapni. (De persze az sosem árthat, ha az ember meg tudja állapítani a gyártási időt vásárláskor.)
a Continentál egyik partnerétől, az egyik helybeli szervízben. Szóval nem a kínai piacon. A barátom ma nézte körül a gumikat. Kiderült, az egyik oldalon 2008.-as, a másik oldalon 2009.-es gyártású gumikat szereltek fel.
Ha abból indulunk ki, hogy a gumit 5 évente cserélni kell, függetlenül attól, mennyire lefutott, akkor a most újként vett gumikat két, ill. három év múlva le kell cserélnem.
Hogy van ez?! Ha új gumit veszek, az azt jelenti, hogy raktári készletből akár 4-5 éves, bár nem használt gumikat is rám sózhatnak?!
A segítségeket előre is köszönöm!
Csatlakozásoddal kifejezheted egyetértésedet azzal, hogy a gumiabroncsok - saját érdekünkben - több figyelmet érdemelnének. Egy idevágó idézet a gumiabroncsok jogai közül: Minden abroncs alapvető joga, hogy szolgálati ideje leteltével - vagyis ha elkopott, vagy túlkoros - azonnal nyugdíjba vonulhasson.
(Több itt: https://www.facebook.com/JogokataGumiabroncsoknak?sk=app_6009294086 )
Ha egyszer majd elég sokan leszünk, talán nagyobb súllyal hívhatjuk fel a figyelmet a különböző fontos gumikérdésekre.
Amúgy teljesen érthető a felháborodásod, mert ha minden igaz, akkor itt 18(!) éves gumikról van szó. Igaz, az ár (3500/db) csak töredékár, de amennyiben nem tájékoztattak arról, hogy miért csak ennyibe kerülnek azok a gumik, az valóban tisztességtelen. (Bár a becsületsértés fogalmát azért nem meríti ki.)
Afelől nincsenek illúzióink, mennyire érdekelné ez a téma a médiát. Max. csak akkor ideig-óráig, ha valami jó nagy baleset történne emiatt. (De még ez sem biztos.)
Mi egyet tehetünk: ezen a blogon segítséget, tájékoztatást adunk az érdeklődőknek, hogy gumi ügyekben tudatosan dönthessenek.
A CSALÓ cég: [moderálva]. KERÜLJÉTEK! (És javaslom a hasonló cégeket idegyűjteni).
Becsületsértés ügyében keressenek bátran engem kamucim@gmail.com.
Gumibiznisz! Valahogy juttassátok be ezt a témát médiába, hogy mást ne b.szhassanak át ilyen könnyen
Az említett abroncs nem túl fiatal, az biztos, de hát pont a kora miatt olcsóbb, az ára reálisnak mondható. (Persze csak akkor jöhet szóba, ha megfelelően tárolták, nem revült, repedezett sehol.)
Kösszi a választ