Egy elfajult gumiabroncs defekt

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 12 hozzászólás

gumiabroncs, amelynek belseje a képen látható törmelékkupacot rejtette, még évekig szolgálhatta volna tulajdonosát. Vajon miért kellett idő előtt lecserélni, és hogyan került bele a furcsa, oda nem illő tartalom? 

Gumiabroncs porrá mállott belseje

Az ok, amiért alkalmatlanná vált a további használatra: egy korábban helytelenül elvégzett defektjavítás. Annak idején a sérülés szakszerű megjavításával tökéletesen menthető lett volna - megspórolva ezzel a felesleges csere költségeit. Hasonló helyzet, mint a fogorvosnál: egy időben és jól elvégzett kezeléssel megelőzhető a nagyobb baj, ám egy hanyagul kivitelezett tömés miatt később "otthagyhatod" a fogad... De kezdjük az elején!  

A gumiabroncs gazdája defekttel keresett fel. Szétszerelés után azonnal látszott: az abroncs menthetetlen. Napvilágra került a belsejében levő nagy mennyiségű törmelék a törmelék között pedig rejtőzött valami, aminek semmi keresnivalója nem lett volna ott: a képen is látható, kizárólag gumitömlők javítására szolgáló foltocska.

gumitömlők javítására szolgáló foltocska

{*Utólagos megjegyzés: a tömlőfolt - ránézésre -  megtévesztésig hasonlít a szeglyuktapaszra, ami viszont adott esetben szakszerű megoldást jelenthetett volna.}

Rátalálva összeállt a történet. Valószínűleg a gumiabroncs egy korábbi defektjét nem megfelelő módon - a fent említett tömlőfolttal -, szabálytalanul javították meg. Mivel más sérülés nem volt a gumin, nyilvánvalóan a szakszerűtlen (bár kétségkívül olcsóbb) megoldás bosszulta meg magát. A folt levált (lehet, hogy már előtte is eresztett), és az egyre laposabb gumiabroncs menet közben úgy felforrósodott, hogy belső légzáró rétege porrá mállott.

A légzáró réteg szétmállása egyébként jellemzően akkor fordul elő, ha valaki defektes gumival autózik. Sokan gondolták már úgy, hogy sérült abroncsukkal még elgurulnak a gumisig... és sokan ráfizettek erre a gondolatmenetre: egyszerű javítás helyett új gumiabroncs.

Fontos, hogy defekt esetén a jelentősebb károk elkerülése érdekében a lehető leghamarabb kicseréld a kereket. (Persze csak akkor, ha módodban áll úgy félreállni, hogy a kerékcsere biztonságosan elvégezhető legyen nehogy a forgalom elsodorjon.) 

Javítást pedig csak megbízható szervizben érdemes végeztetni, ahol a gumiabroncsot a sérülés helyének és jellegének megfelelő anyagokkal és módon javítják meg az elvégzett munkára - természetesen - garanciát vállalva.

Gumijavító eszközök

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2011. június 30. csütörtök Szerző: Bakó Krisztán Vélemény linkje
Én gumiszerelő vagyok és jó hogy ezzel tájékoztattad az embereket de az a lényeg hogy ha lapos a gumi akkor az autó nem a gumi futófelületén megy hanem a gumi oldalfalán és mivelhogy az oldalfal vékonyabb és puhább így a súrlódás és a hő okozta gumimaradványokat legyalogolásnak hivjuk megjavítani nem lehet mert ha nagy teher van a sérült gumira durrdefekt lesz ami életveszéjes
Kelt: 2009. október 9. péntek Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
De még mennyire hogy kivitelezhető! :) (Bár a legelején a szabályos tömlőfoltból adódott a félreértés.)
Ahogy lesz rá idő, közzé teszünk egy friss esetet, képpel együtt. Ez még jobb. Csak címszavakban:
- Defektjavítás tömlőfolttal, sikertelenül.
- Újabb sikertelen kísérlet, újabb műhelyben: tömlőfolton keresztül javítószál (kukac) áthúzva.
...Miből gondolhatták, hogy jó lesz így?
Kelt: 2009. október 9. péntek Szerző: lacigumis Vélemény linkje
Tisztelt másik gumis!A tömlőből kivágott darabot ugy szokták hozza sütni az abroncs belsejehez.Én is lattam mar ilyet.Ugy hogy a gyakorlatban kivitelezhető.
Kelt: 2009. augusztus 20. csütörtök Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia,
Táton vagyunk, ezért én sajnos nem.
Legjobb, ha olyan műhelyt keresel, ahol maguk tudják kalibrálni a centrírozót, nem kell ezért a szervizt kihívniuk. Így gyakrabban megteszik (ahogy én is), és akkor hitelesen működik a gép.
Kelt: 2009. augusztus 20. csütörtök Szerző: Minta Szerződés Vélemény linkje
Ismer valaki normális centírozót a XX. kerületben?

Köszi.
Kelt: 2008. október 16. csütörtök Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Lényeges kérdést vetettél fel.
Tényleg fontos kihangsúlyozni, hogy a tömlőfoltot és a szeglyuktapaszt laikus szemmel nem lehet megkülönböztetni egymástól. (Tettem is egy utólagos kiegészítést a bejegyzésbe, nehogy félreértés legyen.)
Az autósok részéről marad tehát a bizalom, a szakma oldaláról meg a lelkiismeret.
Kelt: 2008. október 16. csütörtök Szerző: egy másik gumis Vélemény linkje
Kedves Győző

Igy teljesen más a leányzó fekvése,tömlöfolttal tényleg csak az igénytelen kontárok javitanak gumit….Sajnos,mint mindenhol,itt is vannak szép számmal,ebben a szakmában.
Csupán az szerettem volna érzékeltetni,hogy a laikus autósember ne szaladjon el visitva,mikor a “rendes” erre kitalált szeglyuktapasszal
javitjuk a gumiját.Mert ugyebár Ő úgy olvasta valahol,hogy valami ilyesmivel javitottak máshol,és ez életveszély….

Neked is sok havat kivánok :)
Kelt: 2008. október 13. hétfő Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia,
köszönöm a szakmai hozzászólást. A szeglyuktapasszal kapcsolatban pont úgy van, ahogy mondod. De a folt sajnos nem Pangus RMT 11, Tech 115, 116… stb. szeglyuktapasz volt, hanem egy tömlőfolt. (valszeg Pangus PP2)
Tehát a pontosság kedvéért: nem gumibelsőből volt kivágva (ahogy az egyik hozzászólásban szerepel), hanem - ahogy a bejegyzésben is írtam - gumibelső javítására szolgál. A gumin csak egy sérülést találtam + benne a tömlőfoltot. Nyilván utólag már lehetetlen megmondani mi is történt hajszálpontosan, de szerintem a legvalószínűbb, hogy az eset összefüggésben van a nem odavaló folttal.
A tapasztalatom az, hogy a hibás megoldások többnyire visszaütnek, ami ebben a szakmában megengedhetetlen, hiszen emberéletekbe kerülhet. Egyébként beszéltem már gumissal, aki azzal dicsekedett, hogy tömlőfolttal javítja az oldalfalsérülést…
Csak egy kérdés: ha egy ilyen balesetben meghal valaki és mondjuk egy vizsgálat során kiderül, hogy a gumis korábban szabálytalanul javította a defektjét, vajon nem veszik elő?

Vidámabb téma, a “ragasztóról”:
Nemrég egy ügyfél büszkén hozta felszereltetni sajátkezűleg “megjavított” gumiját: elmondta, hogy megragasztotta az eü. csomagban található ragtapasszal, és valamilyen indiai ragaccsal bekente… és hát 16 év alatt találkoztam nem egy, gumibelsőből kivágott folt segítségével, házilag kivitelezett javítással is. Inkább nem akarom tudni, mivel “ragasztották”. :) (Kár, hogy ezeket csak egy ideje fotózom.) Szóval az emberi találékonyság határtalan, de ezek már szakmán túli történetek…

Jó téli szezont kívánok, üdvözlettel:
Győző
Kelt: 2008. október 13. hétfő Szerző: egy másik gumis Vélemény linkje
Láttál már Pangus RMT 11 szeglyuktapaszt? Direkt (mint a nevében is bennevan)szeg lyuk sérülésekre szolgál.De ugyanez a Tech 115,ill. 116 tapasza is. Kis sérüléseknél felesleges még jobban roncsolni a gumit,hogy gombával javitsuk,szakszerűen elvégezve a javitást,ez is tökéletes.
Jelen esetben a “legyalogolt” gumibol azt megállapitani,hogy a kis,kerek foltocska lemállása okozta a defektet erős csúsztatás,szerintem…. Ok okozat:a más sérülés által kapott defekt miatt,és gyaloglás okán is leválhatott a “karika”….
A másik,amin jót derültem,hogy belsőböl kivágott karikát ragasztanak oda.Mivel,teknokolrapiddal?
ehhhh…..
Kelt: 2008. október 5. vasárnap Szerző: Kaló Vélemény linkje
Saját kezűleg kevesen tudják megoldani a gumiabronccsal kapcsolatos problémáit, így a népek nagy többsége egy gumishoz fordul az ilyen jellegű feladatokkal. Ha így is úgy is szakihoz kell menni, akkor próbáljunk már kiválasztani egy lelkiismeretes embert, aki nem egy gumibelsőből kivágott folttal tapasztja meg a defektes abroncsunkat, hanem a megfelelő eszközzel és technológiával dolgozik. Vagy egy pár százassal olcsóbb volt a sufnituning? Csak amíg ki nem derült, hogy a kukában végezte a megszögelt gumiabroncs.
1 - 10 a(z) 12-ból/ből:

Hozzászólások lezárva