Adac téligumi teszt 2014
2014-ben is a téli szezon kezdete előtt hozta nyilvánosságra aktuális gumiabroncs tesztjét az Adac. Vizsgálatuk 28 téli gumira terjedt ki, két igen népszerű méretben (175/65 R14 és 195/65 R15), melyeken felül a nagyobbikban 4 négyévszakos modell is bekerült az értékelésbe. Következzen egy rövid összegzés, majd az összefoglaló táblázatok!
175/65 R14 és 195/65 R15 téli gumik
Az eredmények kisebb és nagyobb kategóriában egyaránt hasonló képet mutatnak: 4 tagú élboly, meglehetősen széles középmezőny, 2 bukás...
.
• A "jó" (különösen ajánlott) osztályzatot elért abroncsok kiegyensúlyozott, egyenletesen magas színvonalat hoztak, sőt némelyek közülük egy-egy területen speciális erősségeket is villantottak.
175/65 R14 méretben a Continental TS850 vizes úton ill. kopásállóságban, a Dunlop SP Winter Response 2 üzemanyag-takarékosság szempontjából, a Michelin Alpin A4 pedig tartósságban nyújtott kimagaslót.
A 195/65 R15 csoportban a Continental TS850 hóban, valamint üzemanyag-takarékosság és tartósság tekintetében, míg a Bridgestone LM-001 vizes úton emelkedett ki a csapatból.
.
• A középmezőny összességében 15 modellből áll. Ezeket a téli gumikat egy vagy több kis mértékű hiányosság választja csak el a jobb minősítéstől. Bár némely tulajdonságukban némileg elmaradnak tehát az előző csoport tagjaitól, alapvetően megbízható, korrekt teljesítményt nyújtó abroncsokról van szó, melyet az Adac "megfelelő" (ajánlott) értékeléssel jutalmaz.
.
• A vizsgálatsorozatban "elégséges" besorolásból (feltételesen ajánlott) csak egyet kellett kiosztani, a nagyobbik méretben, "elégtelen" ítéletből (nem ajánlott) viszont 2-2 is jutott mindkét kategóriára. Az összes esetben a vizes úton való teljesítménnyel akadtak komolyabb gondok.
195/65 R15 négyévszakos gumik
A négyévszakos gumiknak külön vizsgálatok keretében téli és nyári gumikkal egyaránt össze kellett mérniük képességeiket. Vizes, havas és jeges úton mutatott jellemzőiket, zajosságukat és üzemanyag-fogyasztásukat a téli gumikkal együtt határozták meg, száraz úton való megmérettetésük pedig a nyáriakkal együtt történt. Kopásuk mérését részben a nyári, részben a téli tesztek során végezték.
.
A német autóklub korábban (2011) már tesztelt 4 évszakos gumikat, ám az eredmények sem akkor, sem most nem győzték meg őket. A jelenlegi tesztben szereplő 4 abroncsból kettő "elégséges" (feltételesen ajánlott), kettő "elégtelen" (nem ajánlott) osztályzatot kapott. (Eredetileg további 2 abroncsot is szerettek volna bevonni a vizsgálatokba, de a gyártók ezek piaci bevezetését 2015-re halasztották.)
.
A jobbik besorolást elért 2 abroncs közül a Falken EuroAll Season AS200 hóban, a Vredestein Quatrac Lite száraz és havas úton mutatott komolyabb hiányosságokat. A többi területen tanúsított korrekt szereplés ellenére így mindkettőjüknek csak egy elégségesre futotta.
.
A Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeason Expert bukásának oka a száraz útfelület volt. Hiába teljesítettek tisztességesen minden más téren, ha a száraz úton végzett manőverek során még ESP használata mellett is többször álltak elő kritikus helyzetek...
.
Amint az eredményekből látszik, a fő gondot ezeknél az abroncsoknál teljesítményük kiegyensúlyozatlansága jelenti. Nem tudják minden télen és nyáron előforduló körülményre ugyanúgy optimalizálni őket; megvannak a gyenge pontjaik, amik miatt a kritikus területeken határozott hátrányba kerülnek a téli ill. nyári abroncsokkal szemben. (Ez is oka, hogy nem minden gyártó fejleszt és kínál ilyen gumikat.)
Mivel tapasztalataik alapján a 4 évszakos abroncsok sem télen, sem nyáron nem tudnak lépést tartani a kifejezetten az adott szezonra készült abroncsokkal, az Adac szakértői azt javasolják, hogy aki folyamatosan kompromisszumok nélkül akar autózni, az külön téli, külön nyári garnitúrát használjon.
Összefoglaló táblázatok
• 175/65 R14 téli gumik Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 165/65 R14-re és 185/65 R14-re.
.
• 195/65 R15 téli gumik Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 185/65 R15-re és 205/65 R15-re.
.
• A fenti két méret közös táblázatban, pontszámokkal
A kép kattintással nagyítható, új ablakban nyílik.
.
• 195/65 R15 négyévszakos gumik
.
Az értékelésről
Itt röviden annyi, hogy az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt, és egy gumi összesített pontszámát "jó" besorolás esetén a különböző területeken elért pontszámainak súlyozott számtani átlaga adja, alsóbb besorolásoknál pedig a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszám.
Aki részletesebb információkat szeretne az eredmények értelmezéséhez, az alábbi linkeken "Segítség az eredmények értelmezéséhez" ill. "Az Adac értékelési rendszere" címszó alatt megtalálja.
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Tudom,hogy egyszer már adtál nekem tanácsot a most ismét felmerülő kérdésemről,de szeretném,ha esetleg számszerű választ is kapnék rá,amennyiben van rá mód.
Tehát van-e számszerűsíthető különbség fogyasztásban a 175/70R14-es abroncs és a 185/65R14-es abroncs között?Van-e valamiféle statisztika erre vonatkozóan?
4db gumi esetén átlagban 6.000Ft-ot lehet spórolni a 185-ös abroncson a 175-ös abronccsal összehasonlítva.A dilemmám az,hogy 6-8 év alatt évi 12.000Km esetén megtérül-e az a 6.000Ft,vagy kimutathatatlan előnye van a picit keskenyebb guminak?Tehát fogyasztás szempontjából melyik érné meg az életciklust figyelembe véve?Válaszod előre is köszönöm!
„Sima személyautóra indokolatlan XL-es gumit venni, mert az erősített kivitel főként a terhelhetőségére van hatással (azáltal, hogy nagyobb lehet benne a nyomás), de biztonság/ütésállóság szempontjából számottevő változást nem jelent. Ezen túl a gyártó sem javasolja rá.
Az XL-es gumikat egyébként olyan járműveken használják, amelyeknél kifejezetten ez az előírás, a nagyobb terhelés miatt. (pl. pickup autók)”
Akkor egyértelműen a Michelin, nem?
225/50R17 méretben két 2013-as győztes között vacillálok, a Michelin Alpin 4 és a Continental TS850 között.
Előbbit darabonként kb. 10 euróval olcsóbban tudom megszerezni és valami fantasztikusan kicsi a kopási együtthatója (legalábbis 225/45R17-re), viszont az utóbbi az erősített oldalfalú.
Nem tudom, okos dolog-e a lényegesen kisebb kopás miatt lemondani az erősített oldalfalról, mert volt már találkozásom padkákkal és gödrökkel Barum gumikkal és egyik-másik ilyen találkozás végzetesnek bizonyult a gumi számára.
Szóval, akkor a kérdés: számít olyan sokat az erősített oldalfal, hogy érdemes a kedvezőbb árról és a zseniálisan kicsi kopásról lemondani a kedvéért (a többi paraméter nagyjából egyezik), vagy ha padkázom vagy kátyúba futok, úgyis annyi, és akkor inkább figyeljek jobban oda, hogy vezetek? Előre is köszi a válaszod.
Részletesen vizsgálva a gumikat megállapítható,hogy az Új Firestone Winterhawk 3 abroncs igen jó választás lehet bárkinek.Talán a legjobb ár-érték arányú abroncs és mint ahogy a teszt is mutatja,kiváló képességekkel rendelkezik.