Adac téligumi teszt 2013

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 84 hozzászólás

Itt az Adac legújabb, 2013-as téligumi tesztje! 2 méretben - 185/60 R15 és 225/45 R17 - összesen 32 modellt vetettek alá alapos próbának, és szeptember végén már meg is osztották a felhasználókkal szárazon, vízen, hóban és jégen szerzett tapasztalataikat.  

Hogy segítsünk a vásárlási döntés meghozatalában, az elmúlt évekhez hasonlóan most is lefordítottuk nektek az aktuális tesztet. Téligumi választás előtt a jó tanács tényleg sokat ér!

Annál is inkább, mert az EU-s gumiabroncs-címke mindössze a gördülési ellenállásra, a nedves úton való fékezésre és a külső gördülési  zajra vonatkozóan ad némi támpontot bővebb információt nem nyújt, így a téli gumik havas, jeges útviszonyok közti használhatóságával kapcsolatban sem tartalmaz adatokat. Az Adac téli tesztjein ugyanakkor sokkal átfogóbb vizsgálatoknak vetik alá az abroncsokat, náluk az eredmények végül 18 kritérium alapján állnak össze.

A német autóklub által tesztelt 32 téli gumiabroncsból 4 bukott meg, ezeket senkinek nem ajánlják. A bukás oka  minden esetben a gyenge teljesítmény vizes útfelületen. Márpedig  telente ez a körülmény a leggyakoribb, az ilyen útviszonyok közötti viselkedés ezért is esik nagy súllyal a latba.

Örvendetesen széles viszont azon abroncsok köre, amelyek között nyugodtan lehet válogatni: összességében 11 "jó" (különösen ajánlott), és 16 "megfelelő" (ajánlott) eredmény született. Utóbbi csoport tagjai általában szintén a vizes út miatt maradtak le - több esetben csak egy hajszállal - a csúcsról...

De nézzük a részleteket!

Ezt találod az alábbiakban:

185/60 R15 és a 225/45 R17 méretű téli gumik részletes eredményei táblázatokban is összefoglalva.

Fontos információk az eredmények értelmezéséhez.

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó téli gumi tesztjei a bejegyzés alatt.

185/60 R15 téli gumik

A kis autók (pl. Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Renault Clio, VW Polo) között széles körben elterjedt 185/60 R15 méretben az idei szezonban 17 téli gumiabroncsot teszteltek.

A vizsgált téli gumik között mindjárt 7 "jó" (különösen ajánlott) is akadt: Continental TS 850, Dunlop Winterresponse 2, Firestone Winterhawk 3, MIchelin Alpin A4, Nokin WR D3, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2.

A felsoroltak mindegyike rendkívül kiegyensúlyozott, bizonytalanságokat nem mutató abroncs. Akadnak azonban köztük említésre méltó különbségek, aszerint, hogy melyiknek mi a különleges erőssége, gyártója mely tulajdonságokra helyezte a fő hangsúlyt.

A tesztgyőztes Continental TS850 vizes úton, havon és jégen a legjobb eredményeket érte el.  A Dunlop Winterresponse 2 szintén kiemelkedő tulajdonságokkal büszkélkedhet vizes és havas körülmények között, emellett alacsony üzemanyag-fogyasztással is kitűnik. A Dunlophoz hasonlóan üzemanyagtakarékos a Semperit Speed-Grip 2, a Michelin Alpin A4 pedig - ahogyan már megszokhattuk - a legkopásállóbb. A Nokian WR D3 elsősorban száraz úton remekelt, a Firestone Winterhawk 3 száraz és nedves utakon is kiválónak mutatkozott.

A középmezőnyben,vagyis megfelelő (ajánlott) minősítéssel szintén 7 modell végzett: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, GT Radial Champiro Winterpro, Hankook Winter i*cept RS (W442), Falken Eurowinter HS-449, Kleber Krisalp HP2.

Ezek bizonyos kritériumokban valamelyest elmaradnak a csúcson tanyázóktól,  mindezzel együtt teljesen korrekt teljesítménnyel bíró gumik, az Adac ajánlja őket is.

A "megfelelő" gumik élén a Vredetein Snowtrac 3 áll, ami - hasonlóan a Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3-hoz - csupán egyetlen területen mutatott enyhe hiányosság miatt maradt le a "jó" besorolásról, ez pedig nem más, mint a vizes út. A Barum Polaris 3 száraz és vizes úton bizonyult valamivel gyengébbnek a legjobbaknál. A GT Radial Champiro Winterpro-t száraz és vizes úton, valamint havon találták a tesztelők erőtlenebbnek. A Hankook W442 vizes és havas úton maradt el az élbolytól, igaz utóbbi téren csak nagyon kicsivel.

A Falken Eurowinter HS-449-et nedves úton egészen minimális különbség (0,1 pont) választja csak el a legjobbaktól, viszont a mezőny legmagasabb kopásával éppen csak befért a "megfelelő" csoportba. A sort itt a Kleber Krisalp HP2 zárja, melynek előnye, hogy eléggé üzemanyag-takarékos és kopásálló, viszont vizes úton valamivel nagyobb hiányosságokat mutat a csoport többi tagjánál.

Az elégséges (feltételesen ajánlott) besorolás egyetlen képviselője az indulók között a Nexen Eurowin 600, száraz úton ugyan kifejezetten jónak bizonyult, havon azonban egyértelmű nehézségei akadtak, emiatt landolt végül ezen a helyen.

Az elégtelen (nem ajánlott) minősítést kisebb méretben idén két abroncs érdemelte ki. A Kormoran Snowpro B2 a vízzel - legalábbis az úton - nincs túl jó barátságban, és száraz úton sem igazán tud lépést tartani a többiekkel. Bár havas és jeges utakon, valamint gazdaságossági szempontból nem lehet rá panasz, a vizes út miatt megbukott.

A Marangoni 4 Winter E+ száraz úton és kopásállóság terén rendkívül meggyőző, havon már sokkal gyengébben muzsikál, vizes úton pedig egyenesen rossz. Ezen túl ő produkálta a legmagasabb üzemanyag-fogyasztást is, ami a tesztjárműnél (VW Polo)  kb. 0,4 l többletfogyasztást jelentett 100 km-eren a Semperitekhez képest.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a  175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re.

adac-2013-teli-1.jpg

.

225/45 R17 téli gumik

A 225/45 R17 a középkategóriás autók (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia) gyakori mérete. Ebben a kategóriában az Adac 15 modellt tesztelt. Közülük 4 termék érdemelte ki a "jó" (különösen ajánlott) minősítést, 9 megfelelő (ajánlott) osztályzatot kapott, ketten kénytelenek voltak elégtelennel (nem ajánlott) beérni.

A 4 "jó" téli gumi minden tekintetben kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutat, három közülük kiemelkedő erősségekkel is bír. A Continental TS850 havon, a Bridgestone Blizzak LM-32S vízen, a Michelin Alpin A4 kopásállóságban büszkélkedhet a legjobb eredménnyel.

Jóllehet az új fejlesztésű Uniroyal  MS plus 77 egyéni csúcsokat nem állít, havon és üzemanyag-takarékosságban kifejezetten erős, és más tekintetben sem lelhető fel benne semmilyen gyengeség. (Érdemes megnézni a webshopban, nagyon jó az ár-érték aránya.)

A 9 megfelelő (ajánlott) gumi élén a Goodyear UltraGrip 8 Performance és a Nokian WR D3 áll, mindkettőt vizes úton való minimális hiányosság választja csak el a legjobbaktól. A Dunlop SP Wintersport 4D jégen mutatott némi gyengeséget, főleg kanyarodáskor, míg a Fulda Kristall Control HP száraz és vizes úton. Vizes burkolaton a Semperit Speed-Grip 2 és az Esa-Tecar Supergrip 7+ HP teljesítménye is elmaradt a "jó" osztályzathoz szükséges szinttől, utóbbi esetén a nagyobb mértékű kopás is hozzájárult az alacsonyabb besoroláshoz.

A Pirelli Winter Sottozero 3 helyet kaphatott volna az élbolyban, a lehetőségtől kizárólag a kedvezőbb kopási tulajdonságok hiánya fosztotta meg. A Hankook W442 a vizes út miatt, a Toyo Snowprox S953 a vizes, havas és jeges felületeken tanúsított hiányosságok, valamint az erősebb kopás miatt végzett a középmezőnyben.

A mezőny két "elégtelen" versenyzője közül az Interstate Winter IWT-2 szinte minden biztonsági kritérium terén hiányosságokat mutat. Bár száraz úton és jégen megfelelő szinten képes teljesíteni, havon csak elégséges, vizes felületen viszont olyan gyenge, hogy emiatt megbukott. A Sailun Ice Blazer WSL-2 havon és jégen rendben van, de vizes úton annyira rossz, hogy azt szintén csak elégtelennel lehetett jutalmazni.

Végül az összefoglaló táblázat: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

adac-2013-teli-2.jpg

.

Segítség az eredmények értelmezéséhez

• Hogyan jönnek ki a végső sorrendet meghatározó összesített  pontszámok?

- "Jó" minősítésű gumiknál - tehát amik minden fontos kritériumnál elérték az ehhez szükséges, igen szigorú ponthatárt - az összesített pontszám a súlyozott számtani átlagból adódik, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a következők: száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 10%.

- A többi guminál, azaz a "megfelelő", "elégséges" és "elégtelen" besorolásúaknál, 2012 óta a végső pontszám nem a súlyozott számtani átlaggal egyezik meg, hanem az adott abroncs létező legrosszabb eredményével. Hiába, vasszigor van... :) Amelyik versenyzőt az Adac nem találja hibátlannak, azt a leggyengébb pontja alapján ítéli meg.

Az egyforma összesített pontszámmal rendelkező abroncsok ABC sorrendbe kerültek.

Ide kattintva (a bejegyzés vége felé, "Az Adac értékelési rendszere" címszó alatt) kicsit bővebben is olvashatsz arról, hogyan értékeli az Adac a gumikat: https://gumibiznisz.hu/blog/adac-nyarigumi-teszt-2013-b7643.html.

• Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, ne csak a végső besorolásokat nézd meg benne, mert ez a gumik felületes megítéléséhez vezet! A teljes kép a részeredményekből áll össze, érdemes ezeket áttanulmányozni.

Már csak azért is, mert - ahogy már olvashattad - a “jó” osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi összpontszáma a főbb területeken elért legrosszabb eredményével egyenlő. Vagyis előfordul, hogy egyesek egy-két területen elmaradtak a legjobbaktól, emiatt a különösen ajánlott kategóriából az ajánlottba csúsztak, a többi területen viszont hozzájuk hasonlóan teljesítettek. Megéri rájuk is odafigyelni, akadhatnak köztük nagyon jó ár-érték arányú megoldások.

Itt van pl. a Hankook W442, ami egyébként tapasztalataink, visszajelzéseink szerint a téli hétköznapok során teljesen megbízhatóan működik. 185/60 R15 méretben két eredménye miatt csúszott le a "jó" kategóriáról: vizes úton 3,2 ponttal lett megfelelő, emellett havon kapott még 1,6 pontot, ami 0,1 ponttal marad csak el a "jó" érdemjegyhez szükséges határtól. A többi területen a legjobbak között van. Az összpontszáma mégis 3,2, legrosszabb eredménye, a vizes út miatt. Érdekes, hogy összesített eredménye így megegyezik a GT Radialéval, mivel annak is 3,2 a legrosszabb pontszáma, a részeredményeiket is átnézve mégsem mondhatók egyformának... 

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret szerint.

Általánosságban, a “megfelelő” és ”jó” abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezeket a téli gumikat az Adac – nagyon szigorú megmérettetés után – mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

Sokukat nálunk is kedvezően megtalálod >>> 

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. október 12. szombat Szerző: róbert Vélemény linkje
Köszönöm!
Kelt: 2013. október 8. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Balázs! A Winterhawk 3 a neked kellő méretben jelenleg, sajnos, tényleg nem érhető el. Ha csak két gumit tudsz lecserélni, azt javaslom, maradj a 185/65 R14 méretnél. (A webshopban találsz Barumot, Hankookot, Uniroyalt, vagy éppen a Firestone Winterhawk 2 EVO-t, ezeket tudom ajánlani.)

Az utolsó kérdésre nem tudom a választ, az Adac nem közöl konkrét számokat. Nem is lenne értelme, mivel más autóval, más körülmények között úgysem pontosan egyeznének az eredmények. Tekintsd a tesztet egy kiindulópontnak, aminek a lényege nem a centiméterezés, hanem hogy segítséget ad, mi az, amit semmiképp, a többiből (jók, megfelelők) nyugodtan választhatsz saját prioritásaid és kereted alapján.
Kelt: 2013. október 8. kedd Szerző: Balázs Vélemény linkje
Kedves Győző!

A tesztet, illetve néhány más internetes forrást böngészve a Firestone Winterhawk 3 nagyon biztatónak tűnik téli gumi fronton. (Az egyik oldal egyenesen az idei teszt legjobb ár-érték arányú gumijának titulálta.) Az egyetlen gondom vele, hogy úgy tűnik, a nekem kellő méretben (185/65 R14) nem gyártják, én legalább is nem találtam. Jelenleg nem állok úgy anyagilag, hogy mind a 4 téli gumit lecserélhetném és amúgy is csak 2 cseréje tűnik elodázhatatlannak. A két megmaradó gumi mellé választható-e váltóméretben a Firestone, vagy ez nem javasolt (esetleg tilos)?
Még egy kérdésem lenne. A tesztben feltüntetett számokat hogyan lehet (ha egyáltalán) valamilyen kézzelfoghatóbb mértékegységre váltani. Azt értem, hogy minél magasabb az osztályzat bizonyos paraméterben, annál rosszabbul teljesített a gumi abban a versenyszámban, de mégis mennyivel. Mennyivel hosszabb úton állt meg mondjuk vizes úton a Firestone, mint a Continental, ha 0,1 a különbség az osztályzatok között?
Kelt: 2013. október 8. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Róbert, jó az eggyel kisebb méret is (255/60 R18). A kellő méretekből nekünk jelenleg sajnos, nincsen, de Continentalt vagy Michelint vehetsz, alacsonyabb árfekvésben lehet pl. Nokian vagy Hankook.
Kelt: 2013. október 7. hétfő Szerző: róbert Vélemény linkje
Üdvözlöm,

pick-up autóra keresek 265 60 R18-as téligumit, főleg közúti használatra.
(Vagy, ha ugyanazon felnire jobban ajánlható az eggyel kisebb méret, akkor azt.)
Jó minőségű érdekel.
Tisztelettel,
Róbert
Kelt: 2013. október 7. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A Michelin jó választás, alacsonyabb árfekvésben a felsoroltak közül a 2-4. lehetőség úgyszintén. És még egy nagyon jó és kedvező árú alternatíva (a nagyobbik tesztelt méretben itt is szerepelt:
http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/uniroyal-ms-plus-771--215-60-16--99H/
Kelt: 2013. október 7. hétfő Szerző: Péter Vélemény linkje
Tisztelt gumibiznisz,

215/60/r16 -os téli gumit keresnék. A Michlein Alpin A4 lenne a tuti. de érdekelne, hogy van-e olcsóbb és hasonlóan jó alternativája?
Amiket eddig néztem ár sorrendben:
1. GT Radial Champiro Winterpro XL
2. Hankook W310
3. Nokian WR D3
4. Goodyear UG8 Performance

Előre is köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel,
Péter
Kelt: 2013. október 3. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nagyjából igen. Az előbb javasoltak közül pedig mind jó választás tapasztalataink szerint is, tehát veheted, amelyik szimpatikusabb, ill. árban megfelelőbb.
Kelt: 2013. október 3. csütörtök Szerző: Szabolcs Vélemény linkje
Köszönöm válaszukat. Legmegfelelőbbnek én is a Barum Polaris 3-at tartom, ugyanis véleményem szerint ennek a legjobb az ár/minőség aránya.

Az 185/60R15 teszt kivetíthető 185/60R14-re?

Tisztelettel,
Szabolcs
Kelt: 2013. október 3. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szabolcs, több jó lehetőség is van, ezekből nyugodtan választhatsz:
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/barum-polaris-31--185-60-14--82T/
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/hankook-w4421--185-60-14--82T/
- http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto/uniroyal-ms-plus-61--185-60-14--82T/
71 - 80 a(z) 84-ból/ből:

Hozzászólások lezárva