Adac téligumi teszt 2013

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 84 hozzászólás

Itt az Adac legújabb, 2013-as téligumi tesztje! 2 méretben - 185/60 R15 és 225/45 R17 - összesen 32 modellt vetettek alá alapos próbának, és szeptember végén már meg is osztották a felhasználókkal szárazon, vízen, hóban és jégen szerzett tapasztalataikat.  

Hogy segítsünk a vásárlási döntés meghozatalában, az elmúlt évekhez hasonlóan most is lefordítottuk nektek az aktuális tesztet. Téligumi választás előtt a jó tanács tényleg sokat ér!

Annál is inkább, mert az EU-s gumiabroncs-címke mindössze a gördülési ellenállásra, a nedves úton való fékezésre és a külső gördülési  zajra vonatkozóan ad némi támpontot bővebb információt nem nyújt, így a téli gumik havas, jeges útviszonyok közti használhatóságával kapcsolatban sem tartalmaz adatokat. Az Adac téli tesztjein ugyanakkor sokkal átfogóbb vizsgálatoknak vetik alá az abroncsokat, náluk az eredmények végül 18 kritérium alapján állnak össze.

A német autóklub által tesztelt 32 téli gumiabroncsból 4 bukott meg, ezeket senkinek nem ajánlják. A bukás oka  minden esetben a gyenge teljesítmény vizes útfelületen. Márpedig  telente ez a körülmény a leggyakoribb, az ilyen útviszonyok közötti viselkedés ezért is esik nagy súllyal a latba.

Örvendetesen széles viszont azon abroncsok köre, amelyek között nyugodtan lehet válogatni: összességében 11 "jó" (különösen ajánlott), és 16 "megfelelő" (ajánlott) eredmény született. Utóbbi csoport tagjai általában szintén a vizes út miatt maradtak le - több esetben csak egy hajszállal - a csúcsról...

De nézzük a részleteket!

Ezt találod az alábbiakban:

185/60 R15 és a 225/45 R17 méretű téli gumik részletes eredményei táblázatokban is összefoglalva.

Fontos információk az eredmények értelmezéséhez.

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó téli gumi tesztjei a bejegyzés alatt.

185/60 R15 téli gumik

A kis autók (pl. Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Renault Clio, VW Polo) között széles körben elterjedt 185/60 R15 méretben az idei szezonban 17 téli gumiabroncsot teszteltek.

A vizsgált téli gumik között mindjárt 7 "jó" (különösen ajánlott) is akadt: Continental TS 850, Dunlop Winterresponse 2, Firestone Winterhawk 3, MIchelin Alpin A4, Nokin WR D3, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2.

A felsoroltak mindegyike rendkívül kiegyensúlyozott, bizonytalanságokat nem mutató abroncs. Akadnak azonban köztük említésre méltó különbségek, aszerint, hogy melyiknek mi a különleges erőssége, gyártója mely tulajdonságokra helyezte a fő hangsúlyt.

A tesztgyőztes Continental TS850 vizes úton, havon és jégen a legjobb eredményeket érte el.  A Dunlop Winterresponse 2 szintén kiemelkedő tulajdonságokkal büszkélkedhet vizes és havas körülmények között, emellett alacsony üzemanyag-fogyasztással is kitűnik. A Dunlophoz hasonlóan üzemanyagtakarékos a Semperit Speed-Grip 2, a Michelin Alpin A4 pedig - ahogyan már megszokhattuk - a legkopásállóbb. A Nokian WR D3 elsősorban száraz úton remekelt, a Firestone Winterhawk 3 száraz és nedves utakon is kiválónak mutatkozott.

A középmezőnyben,vagyis megfelelő (ajánlott) minősítéssel szintén 7 modell végzett: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, GT Radial Champiro Winterpro, Hankook Winter i*cept RS (W442), Falken Eurowinter HS-449, Kleber Krisalp HP2.

Ezek bizonyos kritériumokban valamelyest elmaradnak a csúcson tanyázóktól,  mindezzel együtt teljesen korrekt teljesítménnyel bíró gumik, az Adac ajánlja őket is.

A "megfelelő" gumik élén a Vredetein Snowtrac 3 áll, ami - hasonlóan a Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3-hoz - csupán egyetlen területen mutatott enyhe hiányosság miatt maradt le a "jó" besorolásról, ez pedig nem más, mint a vizes út. A Barum Polaris 3 száraz és vizes úton bizonyult valamivel gyengébbnek a legjobbaknál. A GT Radial Champiro Winterpro-t száraz és vizes úton, valamint havon találták a tesztelők erőtlenebbnek. A Hankook W442 vizes és havas úton maradt el az élbolytól, igaz utóbbi téren csak nagyon kicsivel.

A Falken Eurowinter HS-449-et nedves úton egészen minimális különbség (0,1 pont) választja csak el a legjobbaktól, viszont a mezőny legmagasabb kopásával éppen csak befért a "megfelelő" csoportba. A sort itt a Kleber Krisalp HP2 zárja, melynek előnye, hogy eléggé üzemanyag-takarékos és kopásálló, viszont vizes úton valamivel nagyobb hiányosságokat mutat a csoport többi tagjánál.

Az elégséges (feltételesen ajánlott) besorolás egyetlen képviselője az indulók között a Nexen Eurowin 600, száraz úton ugyan kifejezetten jónak bizonyult, havon azonban egyértelmű nehézségei akadtak, emiatt landolt végül ezen a helyen.

Az elégtelen (nem ajánlott) minősítést kisebb méretben idén két abroncs érdemelte ki. A Kormoran Snowpro B2 a vízzel - legalábbis az úton - nincs túl jó barátságban, és száraz úton sem igazán tud lépést tartani a többiekkel. Bár havas és jeges utakon, valamint gazdaságossági szempontból nem lehet rá panasz, a vizes út miatt megbukott.

A Marangoni 4 Winter E+ száraz úton és kopásállóság terén rendkívül meggyőző, havon már sokkal gyengébben muzsikál, vizes úton pedig egyenesen rossz. Ezen túl ő produkálta a legmagasabb üzemanyag-fogyasztást is, ami a tesztjárműnél (VW Polo)  kb. 0,4 l többletfogyasztást jelentett 100 km-eren a Semperitekhez képest.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a  175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re.

adac-2013-teli-1.jpg

.

225/45 R17 téli gumik

A 225/45 R17 a középkategóriás autók (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia) gyakori mérete. Ebben a kategóriában az Adac 15 modellt tesztelt. Közülük 4 termék érdemelte ki a "jó" (különösen ajánlott) minősítést, 9 megfelelő (ajánlott) osztályzatot kapott, ketten kénytelenek voltak elégtelennel (nem ajánlott) beérni.

A 4 "jó" téli gumi minden tekintetben kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutat, három közülük kiemelkedő erősségekkel is bír. A Continental TS850 havon, a Bridgestone Blizzak LM-32S vízen, a Michelin Alpin A4 kopásállóságban büszkélkedhet a legjobb eredménnyel.

Jóllehet az új fejlesztésű Uniroyal  MS plus 77 egyéni csúcsokat nem állít, havon és üzemanyag-takarékosságban kifejezetten erős, és más tekintetben sem lelhető fel benne semmilyen gyengeség. (Érdemes megnézni a webshopban, nagyon jó az ár-érték aránya.)

A 9 megfelelő (ajánlott) gumi élén a Goodyear UltraGrip 8 Performance és a Nokian WR D3 áll, mindkettőt vizes úton való minimális hiányosság választja csak el a legjobbaktól. A Dunlop SP Wintersport 4D jégen mutatott némi gyengeséget, főleg kanyarodáskor, míg a Fulda Kristall Control HP száraz és vizes úton. Vizes burkolaton a Semperit Speed-Grip 2 és az Esa-Tecar Supergrip 7+ HP teljesítménye is elmaradt a "jó" osztályzathoz szükséges szinttől, utóbbi esetén a nagyobb mértékű kopás is hozzájárult az alacsonyabb besoroláshoz.

A Pirelli Winter Sottozero 3 helyet kaphatott volna az élbolyban, a lehetőségtől kizárólag a kedvezőbb kopási tulajdonságok hiánya fosztotta meg. A Hankook W442 a vizes út miatt, a Toyo Snowprox S953 a vizes, havas és jeges felületeken tanúsított hiányosságok, valamint az erősebb kopás miatt végzett a középmezőnyben.

A mezőny két "elégtelen" versenyzője közül az Interstate Winter IWT-2 szinte minden biztonsági kritérium terén hiányosságokat mutat. Bár száraz úton és jégen megfelelő szinten képes teljesíteni, havon csak elégséges, vizes felületen viszont olyan gyenge, hogy emiatt megbukott. A Sailun Ice Blazer WSL-2 havon és jégen rendben van, de vizes úton annyira rossz, hogy azt szintén csak elégtelennel lehetett jutalmazni.

Végül az összefoglaló táblázat: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

adac-2013-teli-2.jpg

.

Segítség az eredmények értelmezéséhez

• Hogyan jönnek ki a végső sorrendet meghatározó összesített  pontszámok?

- "Jó" minősítésű gumiknál - tehát amik minden fontos kritériumnál elérték az ehhez szükséges, igen szigorú ponthatárt - az összesített pontszám a súlyozott számtani átlagból adódik, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a következők: száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 10%.

- A többi guminál, azaz a "megfelelő", "elégséges" és "elégtelen" besorolásúaknál, 2012 óta a végső pontszám nem a súlyozott számtani átlaggal egyezik meg, hanem az adott abroncs létező legrosszabb eredményével. Hiába, vasszigor van... :) Amelyik versenyzőt az Adac nem találja hibátlannak, azt a leggyengébb pontja alapján ítéli meg.

Az egyforma összesített pontszámmal rendelkező abroncsok ABC sorrendbe kerültek.

Ide kattintva (a bejegyzés vége felé, "Az Adac értékelési rendszere" címszó alatt) kicsit bővebben is olvashatsz arról, hogyan értékeli az Adac a gumikat: https://gumibiznisz.hu/blog/adac-nyarigumi-teszt-2013-b7643.html.

• Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, ne csak a végső besorolásokat nézd meg benne, mert ez a gumik felületes megítéléséhez vezet! A teljes kép a részeredményekből áll össze, érdemes ezeket áttanulmányozni.

Már csak azért is, mert - ahogy már olvashattad - a “jó” osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi összpontszáma a főbb területeken elért legrosszabb eredményével egyenlő. Vagyis előfordul, hogy egyesek egy-két területen elmaradtak a legjobbaktól, emiatt a különösen ajánlott kategóriából az ajánlottba csúsztak, a többi területen viszont hozzájuk hasonlóan teljesítettek. Megéri rájuk is odafigyelni, akadhatnak köztük nagyon jó ár-érték arányú megoldások.

Itt van pl. a Hankook W442, ami egyébként tapasztalataink, visszajelzéseink szerint a téli hétköznapok során teljesen megbízhatóan működik. 185/60 R15 méretben két eredménye miatt csúszott le a "jó" kategóriáról: vizes úton 3,2 ponttal lett megfelelő, emellett havon kapott még 1,6 pontot, ami 0,1 ponttal marad csak el a "jó" érdemjegyhez szükséges határtól. A többi területen a legjobbak között van. Az összpontszáma mégis 3,2, legrosszabb eredménye, a vizes út miatt. Érdekes, hogy összesített eredménye így megegyezik a GT Radialéval, mivel annak is 3,2 a legrosszabb pontszáma, a részeredményeiket is átnézve mégsem mondhatók egyformának... 

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret szerint.

Általánosságban, a “megfelelő” és ”jó” abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezeket a téli gumikat az Adac – nagyon szigorú megmérettetés után – mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

Sokukat nálunk is kedvezően megtalálod >>> 

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. december 8. vasárnap Szerző: Béla Vélemény linkje
Szia!!! Érdeklődnék hogy mit tudsz ajánlani egy Grande Punto 175/65 15 méretre?! Vagy esetleg melyik méret jó még?! Fontos hogy sokat megy az autó , külföldre is ezért az elsődleges a biztonság,de persze fontos az ár is!!!
Köszönöm válaszod
Béla
Kelt: 2013. november 29. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az elődje nem volt túl jó, erről a gumiról viszont sajnos, semmit nem tudok mondani, nincsenek vele kapcsolatban tapasztalataink, teszteket sem találni róla. A Barum Polaris 3-ról jók a visszajelzéseink, így azt merem ajánlani. Amit még hasonló árfekvésben jó szívvel tudok javasolni: Hankook, Uniroyal, Semperit. (Ezeket nálunk is megtalálod a webshopban.)
Kelt: 2013. november 29. péntek Szerző: Lajos Vélemény linkje
Üdvözlet!

Szeretnék némi tanácsot kérni, 93-as Suzuki Swift 1.0 -ra Gislaved Euro*Frost 5-ről véleményt tapasztalatot tudtok? Magyar oldalakon nem nagyon van info róla (vagy én nem találtam), egy alternatívaként került Barum Polaris 3 helyett előtérbe. Annyit tudok róla, hogy Contis cégcsoporthoz tartozik, volt már régebben ez a gumi idehaza most megint van, elég jelentős fejlesztésen esett át a gumi elődjeihez képest, míg a Barum polaris 3-a nem, még néztem véleményes oldalt, ott zömében jó véleményt írtak róla, na de melyiket válasszam inkább szerintetek, Barum vagy Gislaved? Köszönöm előre is a tanácsot esetleg valami más ajánlat?

Köszönettel,

Lajos
Kelt: 2013. november 25. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Bármelyiket választhatod, mind a kettő jó döntés. (Mivel a készletek már elég korlátozottak, nálunk a kettő közül ebben a méretben már csak a Nokian W+ elérhető, és amit még ebben az árfekvésben tudok ajánlani, és van is belőle, az Uniroyal MS plus 6. A webshop menüpont alatt a méretre rákeresve megtalálhatók.)
Kelt: 2013. november 25. hétfő Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Tisztelt Gumibiznisz!

Skoda Fabiam-ra szeretnék téli gumit. Méret: 165/70 R14
Két típust néztem ki: Barum Polaris 3 és a Nokian W+ Árban nincs nagy különbség. Megbízhatóság szempontjából melyik a jobb választás?
Kelt: 2013. november 18. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
János, a leírtak közül nyugodtan választhatsz. Amiket még hasonló árfekvésben javasolnék: Uniroyal Snow Max 2 vagy Semperit Van-Grip 2. (A webshopban meg tudod nézni ezeket, a méretre rákeresve: www.gumibiznisz.hu/webshop )
Kelt: 2013. november 18. hétfő Szerző: jános Vélemény linkje
Üdvözlöm! Kisteherautóra keresek gumiabroncsot Fiat ducato 195/70 R15C . Nézegetem már sok fajtát de nem tudom eldönteni melyik legyen sajnos enek a kategótiának nem leltem teszt eredményét amiket néztem Kumho KC11, BFGoodrich Activan winter, Kléber Transalp2 , YokohamaWY01, Firestone Wanhawk winter, ezek milyenek vagy milyet tud ajánlani? Válaszát előre is köszönöm!Üdv.János
Kelt: 2013. november 11. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nem feltétlenül kell télre a kisebb méretet választanod, maradhatsz a 175/65 R14-nél is. Az említett gumik jó választást jelentenek, nyugodtan veheted bármelyiket. Ha az ár nem számít, akkor persze mint prémium kategóriás terméket, a Goodyeart javaslom. Megfontolásra érdemes (szintén prémium kategóriában) a Continental TS800 is.
Kelt: 2013. november 10. vasárnap Szerző: B. Péter Vélemény linkje
Tisztelt Gumibiznisz!
Gumivásárlás előtt állok, Citroen BX-re. 175/65 r14 méretű gumit keresek és tudom, hogy a kisebb 165/70 méret lenne megfelelő(bb), de szeretek száraz úton tempósabban kanyarodni, utóbbi pedig-szerintem-túl nyúlós. Viszonylag sokat közlekedek vele és szeretnék egy komfortos gumit. Fő szempont a menetzaj lenne, havon és vizes úton jól teljesítsen és 3-5 szezon után se legyek kő kemény már. Szívemhez legközelebb a Michelin Alpin A4 lenne, de ezzel megdupláznám az autó értékét :) Ésszerű határok között mozogva a GoodYear UG8-at választanám, vagy nagyon gondolkodóba estem a Fulda Kristall Montero 3-mal kapcsolatban. A kettő közötti árkülönbséget hagyjuk figyelmen kívül. Melyik lenne szerinted a jobb választás, illetve hasonló minőségben valami más egyéb?
Köszönöm előre is válaszod, üdv: Péter
Kelt: 2013. november 6. szerda Szerző: Papp Árpád Vélemény linkje
Köszönöm!
51 - 60 a(z) 84-ból/ből:

Hozzászólások lezárva