Adac nyárigumi teszt 2014
Március végén - a megszokotthoz képest 1 hónapos csúszással - jelent meg az Adac 2014-es nyári gumi tesztje. A késés nem véletlen. A nagy múltú, 1903-ban alapított, csaknem 19 millió tagot számláló német autóklub történetének legkritikusabb napjait éli...
Az idei nyárigumi tesztek megjelenésének viharos háttere
Az Adac körüli botrány január közepén robbant ki, amikor a Süddeutsche Zeitung - birtokába került belső dokumentumokra hivatkozva - manipulációs vádakkal illette a szervezet 2014-es Sárga Angyal díját. A lap szerint a népszerűségi díj méltatlanul alacsony részvételről tanúskodó közönségszavazatainak számait nagyságrendileg megváltoztatták. Konkrétan az első helyezést elért, ezzel a „Németország kedvenc autója” címet elnyerő VW Golf 3409 szavazata helyett hivatalosan több mint 34000-et kommunikáltak.
A krízis tovább mélyült, miután más leleplező hírek is szárnyra kaptak. Mentőhelikopterek magáncélú használata - még egy felázott focipálya pörgő rotorral történő szárítása is belefért -, az autómentő szolgálat által a helyszínen értékesített akkumulátorok irreálisan magas ára, egy regionális vezető Adac-tól bérelt, ám előtte saját tervei szerint megépíttetett villája…
A botránysorozat természetesen nem maradt következmények nélkül. Az egyesületnél független átvilágításra került sor, amely évekre visszamenőleg alátámasztotta a Sárga Angyal szavazás számainak manipulációját, ráadásul a rangsor esetenkénti megváltoztatására is fényt derített.
Az érintett autógyártók sorra visszaadták az Adactól kapott díjaikat. Peter Mayer elnök, valamint Michael Ramstetter sajtófőnök távoztak tisztségükből, majd a szervezet Karl Obermair ügyvezető igazgatótól is megvált. Az egyesület teljes megújulást ígér. Ám a bizalom megrendülése így is tömeges, tízezrekben mérhető kilépési hullámot generált a tagok között. És akkor a bizalmi válság terméktesztekre gyakorolt hatásáról még nem is beszéltünk...
Köztudott, hogy Európa legnagyobb autóklubja autóktól és tartozékaiktól kezdve, gyereküléseken át az üdülőhelyekig számos területen végez teszteket. Köztük olyanokat, melyek kivitelezése a megfelelő háttér hiányában nem sok szervezet számára lehetséges, legalábbis hasonló alapossággal. (A gumitesztek is ebbe a kategóriába tartoznak.) Az általuk publikált eredmények rengeteg fogyasztó számára jelentettek már segítséget vásárlási döntéseik meghozatalában. Most, a szervezet szavahihetőségének megingásával ez irányú munkásságuk megbízhatósága is sokakban megkérdőjeleződött.
Január óta egy csomó, a botrány által megtépázott hírnevű szervezetet kifigurázó karikatúra látott napvilágot a németeknél.Talán így próbálják feldolgozni a keserű csalódás okozta traumát...
Szeretnél több, a témában született karikatúrát megnézni? Kattints ide! »
.
Az Adac-botrány margójára - a gumibiznisz.hu hozzáfűznivalója a történtekhez
Ez a történet számunkra - szereplőktől függetlenül - a bizalom elvesztegetéséről szól, és mint ilyet, szomorúnak tartjuk.
Noha mindig is voltak, akikben az Adac tesztjeivel, statisztikáival szemben kétségek fogalmazódtak meg, a szervezet alapvetően mégis óriási bizalmi tőkével bírt. Rengetegen támaszkodtak vásárláskor az ő terméktesztjeik eredményeire ki jobb híján, sokkal többen viszont kifejezetten azért, mert nagyra becsülték, hitelesnek fogadták el azokat. A felhalmozódott bizalom, a jó hírnév mérhetetlenül értékes dolog. Rászolgálni hosszadalmas és kitartó munkába kerül, eljátszani viszont akár pillanatok műve is lehet és a sérülést nem egyszerű helyre hozni...
A Sárga Angyal üggyel a nagynevű klubnak pont a bizalmi tőkéjét, a szavahihetőségét sikerült megrendítenie. Nem csoda, hogy az adatok kozmetikázásának közvetlen felelőseként megnevezett Michael Ramstetter kommunikációs igazgató az ügy kipattanása után tömören és lényegre törően csak annyit mondott: "Ezt elcsesztem."
Mi annyit fűznénk az egészhez, hogy a történtek kapcsán még inkább átérezzük annak a bizalomnak a súlyát és felelősségét, ami a saját területünkön, autó- és gumiszervizként megnyilvánul felénk. Régi ügyfelek, akik folyamatosan megtisztelnek a bizalmukkal... Újak, akik közül sokan azzal jönnek el, hogy ismerősük / munkatársuk / rokonuk ajánlott nekik... Vagy azok, akik úgy itt hagyják pl. műszakiztatni az autójukat, hogy még csak meg sem várják, míg elsoroljuk, mit tartunk szükségesnek rendbe tenni rajta, mondván: "Rátok bízom, csináljátok csak, amit jónak láttok, szóljatok, ha kész!" Azért ezek nem kis dolgok, nem magától értetődőek, és nem 1-2 napban (de még csak nem is 1-2 évben) mérhető, amíg kialakulnak...
Szóval, mi töretlenül azon leszünk, hogy nálunk soha ne kelljen a bizalommal való visszaélés vonatkozásában elhangoznia a fent idézett mondatnak. (Ténykedési körünket tekintve persze más vonatkozásban se! ) )
.
Gumitesztek - a gyanú árnyékában
A bizalmi válság az Adac széles körben népszerű gumitesztjeit sem hagyta érintetlenül, a botránysorozat nyomán a gyanú árnyéka vetült rájuk is.
Egyes vádak szerint az autóklub lehetőséget teremtett arra, hogy a tesztabroncsok beszerzésének helyszíneire a gyártók olyan speciális, kifejezetten a vizsgálati feltételeknek megfelelő abroncsokat szállítsanak, melyek a piacra kerülő szériagyártású abroncsoknál jobb teljesítményre képesek.
Az egyesület a vádakat visszautasította, és hogy a gumitesztekkel kapcsolatos kétségeket eloszlassák, az eredményeket a Stiftung Warentest nevű fogyasztóvédelmi szervezettel felülvizsgáltatták. Az Áruteszt Alapítvány a kereskedelemben anonim módon 8 modellt szerzett be szúrópróbaszerűen, majd ezt a mintát gördülési ellenállás és nedves fékezés szempontjából újratesztelték. (A vizsgálatok elvégzése természetesen időbe került, ez az oka, hogy a nyári gumi tesztek megjelenése idén későbbre tolódott.)
A független minták eredményeinek összevetése az eredetiekkel a manipulációs vádakat nem támasztotta alá.
A felülvizsgálat vállalásán kívül más módon is próbálják meggyőzni a fogyasztókat a tesztek semlegességéről és függetlenségéről. A korábbi évek gyakorlatától eltérően idén nemcsak az eredményeket, hanem a teszt elkészítésének mikéntjét, a tesztfolyamatokat is részletesen taglalják, különös tekintettel a termékek kiválasztására és beszerzésére.
A vizsgálatban szereplő méretekről és modellekről egy konzorcium dönt, többségi szavazatok alapján. A cél az, hogy alacsony árfekvéstől a prémium termékekig minden árkategória képviseltesse magát.
Minden vizsgált modellből 7 garnitúrát szereznek be, nyilvános forgalomban, anonim módon: 6-ot a tesztelés megkezdése előtt, 1-et utána egy másik kereskedésben, összehasonlítás céljából. Eltérések esetén ezt további vásárlások és vizsgálatok követik.
.
A tesztalanyok számokat kapnak, a teszt során ezzel azonosítják be őket, a márka ill. modell megnevezése a folyamat végéig háttérben marad.
A 2014-es nyárigumi tesztek ismertetése
Idén összesen 33 modellt vetettek alá átfogó vizsgálatoknak, két nagyon elterjedt méretben : 175/65 R14 és 195/65 R15.
A gumiabroncsok viselkedését a guminyomás alapvetően befolyásolja, ezért folyamatosan ellenőrzik és ha kell, beállítják. A tesztelés előkészítéséhez tartozik a DOT-számok és az EU-s címke adatainak pontos dokumentálása, és - a végleges menettulajdonságok biztosítása érdekében - az abroncsok kb. 450 km-en át történő bejáratása.
.
• 175/65 R14 méretben 16, olyan kisautókra való nyári gumiabroncs szerepel, mint pl. Fiat 500, Mazda 2, Opel Corsa, Renault Twingo, Toyota Yaris vagy Ford Fiesta.
Az indulók közül 6 jó, további 6 megfelelő, 1 elégséges, és 3 elégtelennel zárt.
Aquaplaning hajlam vizsgálata: 7 mm mély vízréteggel borított útfelületen, a sebességet 65 km/h-ról 5 km/h-s lépésekkel 95 km/h-ig emelve... A vizes tesztek Németországban, a Continental tesztpályáján zajlottak. Tesztjármű a kisebbik gumiméretnél: Ford Fiesta
.
A legmeggyőzőbben kiegyensúlyozottak, így jó ("különösen ajánlott") értékelést kaptak: Continental EcoContact 5, Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Ecopia EP 150, Falken Sinera SN832 Ecorun, Nokian Line.
A következő, megfelelő ("ajánlott") csoportba került gumik többnyire nedves úton mutatkozó apróbb hiányosságok miatt csúsztak le az élről: Firestone Multihawk, Michelin Energy Saver+, Barum Brillantis 2, Vredestein T-Trac 2, Goodyear Efficient Grip Compact, Semperit Comfort-Life 2.
Nedves és száraz úton való gyengébb teljesítménye miatt csak egy elégségesre ("feltételesen ajánlott") futotta az Avon ZT5-nek.
A Debica Passio 2, a Kormoran Impulser B2 és a Kleber Dynaxer HP3 esetén vizes úton való komoly gondok - mindenekelőtt a hosszú fékút - vezettek a gyenge ("nem ajánlott") ítélethez.
.
.
• 195/65 R15 méretben 17 terméket teszteltek, olyan járművekre, mint pl. Audi A3, BMW 3, Ford Focus, Mercedes C-osztály, Skoda Octavia vagy VW Golf.
Az eredmény: 7 jó, 8 megfelelő, 1 elégséges, és 1 elégtelen.
Hirtelen sávváltás nagy sebességgel: itt mutatkoznak meg legjobban a hátsó tengelyen lévő gumik oldalvezetési tulajdonságai… A száraz tesztek Olaszországban, a Bridgestone tesztpályáján zajlottak. Tesztjármű a nagyobbik gumiméretnél: VW Golf (Németország kedvenc autója :) )
.
A kategória éllovasa a Goodyear Efficient Grip Performance, amely semmilyen gyengeséget nem mutat - leszámítva a kevésbé fontosnak számító gördülési zajt. A jó ("különösen ajánlott") ítéletet elnyert csoport további tagjai: Dunlop Sport BluResponse, Hankook Kinergy Eco K425, Fulda EcoControl HP, Nokian Line, Pirelli Cinturato P1 Verde, Vredestein Sportrac 5.
Elsősorban vizes úton mutatott enyhe hiányosságok miatt végeztek a megfelelő ("ajánlott") csoportban a következők: Semperit Speed-Life, Kumho EcowinG ES01 KH27, Yokohama BluEarth AE01, meglepetésre az amúgy legkopásállóbb Michelin Energy Saver +, Nexen N blue HD, és a száraz úton is valamivel gyengébb High Performer Sport HS3.
A Michelinen kívül - szokatlan módon - további két prémium termék is ide került, de egészen más okból kifolyólag. A Bridgestone Turanza T001-et és a Continental PremiumContact 5-öt a némileg erősebb kopás vetette csak vissza, egyébiránt száraz úton mindkettő, a Continental pedig vizes úton is a mezőny legkiemelkedőbb eredményeit produkálta.
A három prémium termék megfelelő osztályba való csúszásának oka amúgy a vizes tapadás és a tartósság közti klasszikus célkonfliktus. (Egy gumiabroncs karaktere a különböző tulajdonságok közti kényes egyensúly eredménye, ahol nehéz egy jellemzőn úgy változtatni, hogy az ne befolyásoljon egy másikat; valamely paraméter javítása más tulajdonságnak gyakran kárára van.)
A korábbi teszteredményekkel összevetve egyébként összességében is csökkent valamit a gumik kopásállósága, míg vizes úton való tapadási jellemzőik ezzel egyidejűleg javultak...
Nem a megszokott okokból kellett mindössze egy elégségessel ("feltételesen ajánlott") beérnie a máskülönben eléggé kiegyensúlyozott Apollo Alnac 4G-nek. Az abroncs nem tudott teljes mértékben megfelelni az Adac nagysebességű tesztjének, amiről tudni kell, hogy jóval szigorúbb a DIN-tesztnél. (DIN: magyarul Német Szabványügyi Intézet, a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet, az ISO tagja.)
Vagyis, a gumi sebességtűrése a kötelező nemzetközi szabványoknak megfelelő, az Adac viszont - biztos, ami biztos alapon - a DIN által előírtaknál magasabb sebességnél, és hosszabb ideig vizsgálja a sebességtűrést. A legtöbb abroncs ezt a kiképzést is elviseli, ez viszont csak korlátozottan bírta, ezért a leminősítés.
A Federal Formoza FD2-vel gyors tempó ügyben hasonló a helyzet. Az abroncs legnagyobb problémáját persze nem ez jelenti, hanem a rendkívül gyenge vizes teljesítmény, emiatt kapott végül elégtelen ("nem ajánlott") értékelést.
.
• És a végére egy még részletesebb összefoglaló táblázat, benne mind a két tesztelt méret, a különböző területeken elért részpontszámok és összesített osztályzatok. (Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak: a kisebbik, 175/65 R14 méret esetén 165/65 R14-re ill. 185/65 R14-re, a nagyobbik , 195/65 R15 méret esetén pedig 185/65 R15-re és 205/65 R15-re.)
A kép kattintással nagyítható, új ablakban nyílik.
.
Mi alapján állnak sorrendben a gumik?
A sorrend a gumik összesített pontszáma alapján áll fel. Az összesített pontszám "jó" gumik esetén megegyezik a különböző területeken elért értékek súlyozott számtani átlagával, az alacsonyabb osztályzatúaknál pedig az adott abroncs létező legrosszabb eredményével. (Így már ugye érthető nagyobbik méretben a Continental vagy a Bridgestone elhelyezkedése...)
A listát tehát ne kezeld klasszikus rangsorként, nézd meg a részeredményeket is! Az Adac jelenleg is alkalmazott értékelési rendszeréről, az eredmények helyes értelmezéséről a tavalyi téli és nyári gumiteszteknél részletesen írtunk. Ezeket a tudnivalókat az alábbi linkekre kattintva, a bejegyzések végén "Az Adac értékelési rendszere" ill. "Segítség az eredmények értelmezéséhez" címszó alatt találod:
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Az lenne a kérdésem, hogy évi 6-7 ezer km-es futásteljesítmény mellett szerinted megfelelő lehet egy Debica Navigator 2, vagy Sava Adapto négyévszakos gumi? A feleségem Citroen BX-éről lenne szó (1991-es, 1.7-es dízel TRD Turbo, 90 LE), aki – mint a futásteljesítményből is látszik - nem sokat használja az autót. Télen jégen/nagy hóban amúgy sem nagyon indul útnak, ha pedig mégis, akkor majd az én autómat használná. Tudom, hogy a négyévszakos gumi kompromisszumos megoldás (nyáron is), én magam is téli-nyári párti vagyok (biztos ami biztos alapon), eddig mindegyik autónkon külön volt téli-nyári garnitúra. De a BX-en lassan egyszerre lenne esedékes mindkét garnitúra cseréje, és hát most lett 23 éves az autó, nem vagyok benne biztos, hogy elfut még nálunk 2 garnitúrányit... Amennyit ráadásul a feleségem használja, előbb öregszenek el a gumik, mint hogy elkopnának
Illetve ha a fenti gumik helyett más típust ajánlanál, azt is megköszönném!
Üdvözlettel,
Kristóf