Adac nyárigumi teszt 2012

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 87 hozzászólás

Itt az Adac 2012-es nyári gumi tesztje, benne két népszerű, személyautóra való abroncsmérettel: egy (165/70 R14)  a kisautókra, egy meg (205/55 R16) az alsó közép- ill. középkategória számára. (Idén kivételesen SUV abroncsokat is vizsgáltak, értékelésüket másik bejegyzésben olvashatod.) 

Bár ránézésre az összes tesztalany kerek és fekete, a száraz és nedves úton való intenzív igénybevétel ezúttal is kíméletlenül felfedte a köztük lévő különbségeket. Nézzük, hogy az Adac szerint melyik nyári gumival jársz jól, és mi az, amitől jobb, ha óvakodsz!

Mit találsz az alábbiakban?

 A 165/70 R14, majd a 205/55 R16 méret részletes eredményei, táblázatokban is összefoglalva

 Segítség az értelmezésben, az Adac értékelési rendszerének ismertetésével

Az Adac korábbi, más abroncsméretekre vonatkozó nyári gumi tesztjei a bejegyzés alatt

165/70 R14 nyári gumik

A kisautók körében igen elterjedt méretről van szó: CitroenC3, Fiat Panda, Fiat Punto, LanciaYpsilon, Nissan Micra, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Seat Ibiza, Seat Cordoba, Skoda Fabia, Subaru G3X , Subaru Justy, Suzuki Swift, Toyota Yaris, VW Fox, VW Polo... És akkor korántsem említettünk meg mindent.

A gumipiac rengeteg lehetőséget kínál ebben a szegmensben, elkél hát a segítség az eligazodásban. Bár a kínálat természetesen jóval szélesebb, az Adac a maga részéről 15 gumiabroncs megvizsgálásával igyekszik hozzájárulni a helyes választáshoz.  

Az indulók többsége "megfelelő" eredményt ért el, ami egyenértékű a korábban használt "ajánlott" minősítéssel emellett született öt "jó" (korábban: "különösen ajánlott"),  és egy "gyenge" (azaz "nem ajánlott") eredmény is.

adac2012-1.jpg

Nincs megállás, megy a csere zsinórban. Csak kis méretben 15 féle gumit kell alávetni a próbáknak. Ehhez jön ugyanennyi a nagyobb személyautó-méretből, plusz még a 7 különböző SUV-abroncs. 3 méretben összesen 37 modell.

.

Nagy meglepetésre, az élbolyban a már megszokott prémium márkák mellett két kakukktojás is akad. Az egyik a vizes úton különösen kiemelkedőt nyújtó, nálunk nem kapható Apollo Amazer 3G Maxx, az indiai Apollo Tyres terméke. (Emlékeztek, akik 2008-ban Gyöngyösön akarták felépíteni első európai gyárukat, aztán a terv meghiúsulása után 2009-ben megvették a Vredesteint, Hollandiából látva el azóta az európai és észak-amerikai piacot.) A másik a Barumtól (Continental harmadmárkája) a Brillantis 2, amely általánosan kiegyensúlyozott teljesítménye által verekedte fel magát a legjobbak közé.

De lássuk a top 3-at! Kategóriagyőztes a Continental EcoContact 5, második helyen a Michelin Energy  Saver áll. A két nagy rivális idén csupán korábbi erősségeit cserélte fel egymás közt: üzemanyagtakarékosság és kopásállóság tekintetében ezúttal a Continental remekelt, míg vizes úton a Michelin tett ki magáért. A harmadik helyet minden téren korrekt viselkedése jól megérdemelt jutalmaként a Pirelli Cinturato P1 foglalja el.

adac2012-2.jpg

Vizes úton könnyen elúszhatnak a jó helyezések!

.

A kilenctagú középmezőny tagjai zömmel vizes úton való kisebb-nagyobb hiányosságaik miatt maradtak le a dobogóról, kivéve a Yokohama BluEarth, a Kumho Solus KH17, és a Semperit  Comfort-Life 2, melyeket a fokozottabb kopás vetett vissza.

A csapat sereghajtója a kínai Infinity INF-030, az egyedüli "gyenge" minősítéssel. Ezt elsősorban vizes útfelületen produkált hosszú fékútjával érdemelte ki, mely 100 km/h-ról állóra fékezéskor csaknem 20 m-rel bizonyult többnek, mint a legkiválóbb konkurenseké. Mikor pl. egy Pirelli gumikkal felszerelt jármű már megáll, akkor az Infinity abroncsokon guruló még vígan repeszt 47 km/h-val. (De legalább sokáig és hangosan élvezhető az általa biztosított "élményautózás", mert az eredményeket elnézve nem kopik el egyhamar, és zajkeltésben is igen faintos.)

Az alábbi teszt - kisebb megszorításokkal - a 165/70 R14 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is vonatkozik, mégpedig: 155/70 R 14 és 175/70 R 14.

adac-2012-nyar-1.jpg

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

205/55  R16 nyári gumik

Az alsó közép- és középkategóriás autókon ennek a méretnek van a legnagyobb piaci részesedése. Rengeteg márka megannyi típusa gurul rajta itt inkább meg sem próbáljuk felsorolni őket...

A mezőnyben található abroncsok között valóban rossznak nevezhető nem akadt, de a legjobb minősítést a 15 versenyzőből csak 5-en kaphatták meg.

adac2012-4.jpg

Kopásjelzők. Ne várj addig, míg a kopás mértéke eléri a szintjüket, vagyis 1,6 mm-t! A nyári gumikat 2,5-3 mm-es profilmélységnél ajánlatos lecserélni. Kopott gumikkal nő a fékút, fokozódik a vízenfutás veszélye.

.

A kategória győztese a Continental Conti PremiumContact 5 az összes, biztonság szempontjából fontos tulajdonságával kiemelkedik a csapatból. A második helyezett Goodyear OptiGrip sem mutatott gyengeségeket, és rendkívül kopásállónak is bizonyult. A meggyőző futásteljesítménnyel bíró Dunlop SP Sport Fastresponse képességei főként száraz úton nyilvánulnak meg.

Komoly biztonsági tartalékokkal rendelkezik az  üzemanyag takarékosság tekintetében is kedvező választást jelentő Bridgestone Turanza T001, és a különböző feltételek között egyenletesen jól teljesítő Semperit Speed-Life sem okoz majd csalódást leendő gazdájának.

adac2012-3.jpg

Fékmérések: a nagyobb pontosság érdekében sín mellett vezetett járművel.

.

Azért a további 10 jelöltnek sincs oka szégyenkezni az elnyert "megfelelő" (korábban "ajánlott") minősítéssel, ráadásul sokakat közülük csak egyetlen kritériumtól való minimális mértékű elmaradás akadályozott meg a csúcstámadásban.

A kiegyensúlyozatlanság a legtöbbször vizes úton, ritkábban kopás terén mutatkozott meg, a Kumho ECSTA KH31 esetében pedig mindkettőnél. A csoportban a legjelentősebb kopást és üzemanyag fogyasztást a dél-koreai Nexen N8000 produkálta, magasabb gördülési ellenállása miatt.

A teszt a 205/55 R16 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényes, azaz: 195/55 R 16-ra  és 215/55 R 16 -ra.

adac-2012-nyar-2.jpg

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Az Adac értékelési rendszere

Az egyes gumik eredményeit korábban egy ajánlásban foglalták össze (“különösen ajánlott”, “ajánlott”, “feltételesen ajánlott”, “nem ajánlott”). Jelenleg az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan történik az értékelés, kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését szimbólumok segítik.

A szimbólumok jelentését, valamint a régi és új értékelési rendszer közti összefüggést az alábbi táblázat mutatja. A “kiváló” osztályzatot eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.

ertekeles-2012-nyar.jpg

Az Adac értékelési rendszere

.

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (jó, megfelelő, elégséges, elégtelen), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött az összegzés mögött többféle területen mért eredmények állnak. (Száraz út, vizes út stb. és ezek is több részeredményből tevődnek össze.)

Mivel az Adacnál a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartják a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják, mert akkor az erősségek kiegyenlíthetnék a gyengeségeket. A különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak minden vizsgált területen el kell érniük egy meghatározott, minimális értéket.

Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerül, az adott versenyző kiesik a többi eredményének megfelelő, jobb besorolásból, a legrosszabb eredményének megfelelő kategóriába csúszva le.  A szigor oka: a gyakorlatban nem sok hasznát vennénk az olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, míg más területeken gyenge.

ponthatarok-2012-nyar.jpg

Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken elérendő értékek a mostani teszteknél

.

• Javaslat gumiabroncs választáshoz: Nézd meg alaposan a gumik különböző területeken elért eredményeit, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban.

A "jó" (= "különösen ajánlott") és "megfelelő" (= "ajánlott") eredményt elért abroncsok közül nyugodtan válogathatsz, a gumikra szánt keretnek megfelelően.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy "Tetszik"-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Zsolt! Ígérjük, hogy LEGKÉSŐBB SZERDÁRA fent lesznek az árak a webshopban, és onnantól rendelni is lehet majd. (Conti, Bridgestone mindenképp szerepelni fog a választékban.)

Fél pontnyi különbségnek a zajnál a gyakorlatban nincs túl nagy jelentősége, ráadásul mindkét adat teljesen elfogadható kategóriába esik. A Yokohama eredményei azt mutatják, hogy nagyon jól tapad, de ennek ára van: magasabb üzemanyag-fogyasztás, és viszonylag jelentős kopás. Pontos adatokat ezekre vonatkozóan az Adac nem közöl, (a hétköznapok során úgysem tesztkörülmények között autózunk) , de a teszt így is alkalmas arra, hogy kiszűrd azt, ami tényleg melléfogás lenne, és a többiről is kiderüljön, nagyjából mire számíthatsz.

Azért nem a Yokohama nyert, mert voltak nála kiegyensúlyozottabbak. (Az Adac értékelési rendszere alcím alatt bővebben írtunk erről.) Kopásállóságban nem ütötte meg a jó kategória mércéjét.
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Szerintem nekem a a Yokohama C.drive2 kell.
A legjobb száraz, vizes, és a leghalkabb.
Miért nem ez nyert?
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Még lenne kérdésem:
Yokohama C. drive2 vizes és zaj tekintetében veri a mezőnyt.
Kopás 3 pont mit jelent? Üzemanyagfogyasztás esetében kb 0,5 ponttal rosszabb. Ez is mit jelent? fél litert vagy mennyit 100km-en?
Bocsánat a sok kérdésért :)
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Hello Gumibiznisz :)

205/55 r16. Mennyit jelent zaj tekintetében az a fél pont a Conti vs Bridgestone esetében? Esetleg egy árat szabadna tudni mind2ből?
Köszönöm.
Mikortól lehet rendelni?
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A héten kaptuk meg az utolsót is. Csak azért nem lettünk meg a webshop frissítésével, mert közben kijött az Adac teszt, és így ahelyett ezt a bejegyzést csináltuk. De holnaptól rajta leszünk az ügyön, pár nap, és az is kész lesz :)

A 185/65 R14 esetén tényleg érdemes megnézned a tavalyi tesztet is, mert az akkori 176/65 R14 eredmények nagyjából rá is vonatkoznak.
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Még annyi kérdés,hogy mikor lesz meg az új árlista az abroncsokkal?
Kelt: 2012. február 25. szombat Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
175/65 R14-es tavalyi tesztben a Kumho Solus egy teljes ponttal jobb kopást mutatott.A Firestone Multihawk is sokkal jobb eredményt ért el.A Barum Brillantis 2 eredménye meglepett,hogy ilyen jó,bár az már tavaly is csak a nedves úton mutatott gyengébb eredmény miatt maradt le a zöld sávról.Kérdésem az lenne,hogy én melyik táblázat alapján válasszak majd vajon abroncsot? 185/65 R14-es méretben kellene nekem nyári gumi.A tavalyi,vagy az idei alapján,mert méretben a tavalyi jobban megfelel az én méretemnek.
81 - 87 a(z) 87-ból/ből:

Hozzászólások lezárva