A légtömlős gumiabroncs két atyja

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 2 hozzászólás

Csaknem két évszázada annak, hogy megszületett az az ember, aki mindössze huszonévesen feltalálta a pneumatikus (levegővel tölthető) gumiabroncsot. Nem, nem az, akire gondolsz. A köztudatban élő információk ellenére nem John B. Dunlopról van szó.

Hogy kicsoda az  elfeledett feltaláló?

Robert William Thomson 1822. július 29-én látta meg a napvilágot a skóciai Stonehaven városában, egy helyi gyapjúfeldolgozó-üzem tulajdonosának fiaként. (Tizenkét gyerek közül ő volt a sorban a tizenegyedik.)

Bár szülei minisztériumi hivatalnoknak szánták, a latinnal nem boldogult, így 14 évesen otthagyta az iskolát. Volt kereskedő-inas, tanult vegyészetet, villamosságot, csillagászatot dolgozott vasúti mérnökként,  saját üzletben, cukoripari gépek fejlesztőjeként - mindenekelőtt azonban vérbeli feltalálónak mondhatjuk.

Fiatal éveitől fogva egészen 50 évesen bekövetkezett haláláig újabbnál újabb találmányokon és fejlesztéseken munkálkodott.

1845 decemberében - 23 évesen - kapta meg a szabadalmat egy forradalmi tervére, melyet szerényen a következő megnevezéssel illettek: "Tökéletesített kocsikerék, mely más gördülő testekre is alkalmazható". Ez pedig nem volt más, mint a mai, levegővel töltött gumiabroncs prototípusa.

Robert William Thomson, a sokoldalú feltaláló    A Thomson-féle, pneumatikus  gumiabronccsal felszerelt  Aerial-kerék

Korabeli angol beszámoló szerint 1848 augusztusában általános meglepetést és ámulatot keltett a londoni járókelők között az a lóvontatta, kétüléses hintó, amelynek kerekeire ezeket a kívánt keménységre fújható, kaucsukból készült, bőrborítású “gyűrűket” szerelték. A többi kocsihoz képest szokatlanul könnyedén és zajtalanul gördült. (És biztos kevésbé rázta ki a szuszt az utasokból a macskaköveken.)

Bár jó néhány Thompson-féle, pneumatikus abronccsal felszerelt ún. Aerial-kerék futott akkoriban Anglia útjain, a találmány mégsem lett igazán népszerű, mondhatni feledésbe merült. Így esett meg, hogy a légtömlős gumiabroncsot 43 év múltán újra fel kellett fedezni.

A közismert történet szerint…

…John Boyd Dunlop skót állatorvos tízéves Johnny fia triciklijét szerette volna kényelmesebbé tenni. Na meg éles kerekeit letompítani, így vetve véget a masina gyepszőnyegben véghezvitt szörnyű pusztításának. .

A vízzel töltött kerti locsolócső megfelelni látszott a célnak, ám a víz túlságosan rugalmatlanul viselkedett. Ezért Dunlop - háziorvosa, Sir John Flagan tanácsára - a felfújható kórházi matracok mintájára levegővel kezdett próbálkozni. Egy gumiszalag széleit körbeszögelte egy fakorongon, szövetborítást erősített rá, majd egy cumiból készült tömlőn keresztül felfújta…

 John Boyd Dunlop (1840-1921), az "újrafelfedező"     Johnny triciklije az új gumikkal

Az ötlet alapján készült “biztonsági pneumatik“  1888. október 31-én kapott szabadalmat, és ezzel megkezdődhetett az új kerékpár-abroncsok gyártása.

Dunlop szabadalmát azonban alig 3 év múltán érvénytelenítették, mert nyilvánosságra került, hogy R. W. Thompson 1845-ben már bejegyeztette a találmányt. A bíróság döntése szerint ettől kezdve bárki szabadon gyárthatott levegővel töltött gumiabroncsot.

Így hát John Dunlop elvesztette egy dinamikusan növekvő piac monopóliumát, de az üzlet azért beindult. Cége a bírósági határozat idején hetente 3000 gumiabroncsot adott el. És ez csak a kezdet volt…

Szólj hozzá! Te miben látod az okát annak, hogy:

- Thompson találmányaként a pneumatikus gumiabroncs feledésbe merült?

Dunlop sikerre vitte az üzletet, és a köztudatba is az ő neve került be újítóként? 

Címkék: innováció

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. augusztus 2. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hogy a feltalálókat mennyiben vezérelték marketing szempontok, azt nem tudom. :) De van igazság abban, amit mondasz.
Végül is a marketing egy sok összetevőből álló folyamat, ami az emberi szükségletekből, igényekből indul ki. Thompson találmányára pedig nemigen volt igény, mert egész egyszerűen megelőzte a korát. Akkoriban még csak kezdetleges kerékpárok léteztek, azok sem voltak túlzottan elterjedtek.
Dunlop idejére fejlődött annyit a közlekedés (kerékpár, automobil elterjedése), hogy komoly kereslet mutatkozzon a légtömlős gumiabroncs iránt. Ő az üzleti lehetőséget felismerve céget alapított a gyártásra, ami gyorsan kinőtte magát. (Thompson viszont annakidején a szabadalmaztatás után találmányának összes jogát eladta egy vállalkozásnak, ami aztán tönkrement.)
Kelt: 2009. július 31. péntek Szerző: ata Vélemény linkje
Jó volt a marketingje biztos.
1 - 2 a(z) 2-ból/ből:

Hozzászólások lezárva