Minden téli gumi egyforma?

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 12 hozzászólás

Hogyan válasszak téligumit? - merül fel a kérdés sokakban így október-november táján. Jogosan. Az egyre bővülő kínálatban, a különféle márkák, mintázatok és árak kavalkádjában nem könnyű eligazodni. A döntéshez idén is támpontot nyújt az Adac (Német Autóklub) téligumi tesztje, melynek tanulságait a téli gumiabroncsok megvásárlása előtt nem árt fontolóra venni...

Nem minden téli gumi egyforma

A gumiabroncsok nagy megmérettetése

Az Adac mérnökei a tesztben szereplő gumiabroncsokat aszerint sorolják osztályokba, hogy a különböző megbízhatósági, kényelmi és gazdaságossági szempontoknak milyen mértékben felelnek meg. Szereplésük alapján a vizsgált abroncsok  4 kategóriába kerülhetnek: "különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott" és "nem ajánlott".

"Különösen ajánlott" kategóriába csak azok a gumiabroncsok juthatnak, amelyek minden tekintetben kiváló teljesítményt nyújtanak. Az alacsonyabb kategóriába sorolás pedig az adott hiányosság  mértéke és  súlya  arányában történik.

Hogy melyek a besorolás szempontjai?

Nem titok: a gumiabroncs viselkedése száraz úton (alapvető manőverek, kanyarodás, sávváltás) nedves úton (fékezés, aquaplaning, irányíthatóság, oldalvezetés) hóban (fékezés, elindulás, trakció, oldalvezetés)  jégen (fékezés, trakció, oldalvezetés) utazási komfort (rugózás) menetzaj (belső, külső) üzemanyagfogyasztás gördülési ellenállás (összefüggésben áll a fogyasztással) kopás.

Lássuk a  2008-as mezőnyt!

A téli gumiabroncsok tesztelésén idén két gyakori méretben, összesen 40 különféle márkájú és típusú induló mérte össze erejét:

175/65 R14 T : 20 téli és 1 négyévszakos gumiabroncs

195/65 R14 T : 17 téli és 2 négyévszakos gumiabroncs

Eredményhirdetés

A 40 db tesztelt abroncs közül 8 különösen ajánlott, 21 ajánlott, 3 feltételesen ajánlott és 8 nem ajánlott minősítést kapott. Azaz a teszteredmények szerint a vizsgált gumiabroncsok ötöde (20%-a!) bizonyult veszélyesnek.

A nem ajánlott kategóriába került gumiabroncsokról minden esetben elmondható, hogy  leminősítésükhöz nem kényelmi vagy takarékossági, hanem közlekedésbiztonsági megfontolások vezettek. Olyan körülmények között nem állták meg a helyüket, amelyekkel téli útviszonyok között nap mint nap  sikeresen kellene megbirkózniuk ehelyett azonban használatuk komoly kockázati tényezőt jelent. A rövid indoklásokból idézve: az adott abroncs  "gyenge" (esetleg "extrém rossz") száraz úton, vizes úton vagy havon. (Van, amelyik mindenhol...)

Kihívás a gumiknak: téli út

                                                                        Kihívás a gumiknak: téli út

                                                                   

Végül nézzük a "leg"-eket!

Az idei legjobbak :) : Vredestein Snowtrac 3, Goodyear Ultragrip 7+ (mindkét méretben), Continental WinterContact TS800, Dunlop SP Winter Response, Continental  WinterContact TS830, Pirelli Winter190 Snowcontrol,   Dunlop SP Winter Sport 3D

Az idei legrosszabbak :( : Gislaved Euro*Frost 3, Tigar Winter 1, Linglong Winter-Hero Radial 652, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Ceat Artic III, Nankang Snow Viva SV-1, Wanli Winter-Challenger S1086, Marshal IZEN KW15.

Ne feledd: a legkiválóbb téli gumival is érhet baleset, ha figyelmen kívül hagyod az aktuális időjárási és útviszonyokat. Kritikus körülmények között (fagyos, havas, jeges utak) vezess óvatosan!

 Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá! 

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2008. október 22. szerda Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Kelt: 2008. október 22. szerda Szerző: Sanyi Vélemény linkje
Nagyon hasznosak az írásaid Győző. Mindig érdeklődéssel nyitom meg a hírleveleket Tőled.
A 4 évszakos gumikról szívesen olvasnék többet. Lehet, hogy ezek is olyanok, mint a fényképezős telefonok? Se nem telefon, se nem fényképező. Vagy jó termékek ezek, de a gyártók eladják a nyári és téli gumit külön-külön nekünk dupla profittal?
11 - 12 a(z) 12-ból/ből:

Hozzászólások lezárva