Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 438 hozzászólás

Egy 2010-es vizsgálat sokkoló eredménye: alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsot koptatnak el idő előtt.

Úgy tűnik, van mit pótolni az abroncsnyomással kapcsolatos ismeretek terén... Most összefoglaljuk neked azokat a dolgokat, melyekkel minden autósnak tisztában kellene lennie guminyomás ügyben!

Guminyomás ellenőrzések - megdöbbentő eredményekkel

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított,  "Először gondolkozz, utána vezess!" elnevezésű  mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU 9 országában 38000 járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket.

A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a (!) alacsony abroncsnyomással jár. Ebből kifolyólag  2 milliárd liter, azaz  2,8 milliárd € értéket jelentő üzemanyag haszontalanul fogy el,  12,2 millió gumiabroncs idő előtt kopik el, 4,8 millió tonna széndioxid pedig indokolatlanul terheli a környezetet.

Részletesebb adatok:

A vezetők 7,5 %-a kritikus - a gyártó által javasoltnál legalább 0,5  barral alacsonyabb - nyomásértékekkel járkál.

• 0,5 % ennél is komolyabban, több, mint 0,75 bar nyomáshiánnyal autózva veszélyezteti saját és környezete biztonságát. (Rejtély, hogy lehet egy ilyen járművet egyáltalán vezetni…)

Az utakon futó gumik 12%-a oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem éri el.

Az abroncsok mintegy 2%-ánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társul. Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).

Amit guminyomás ügyben minden autósnak tudnia kellene

- Mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

Fokozódó balesetveszély

Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. 

Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban. E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot.

• Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás

A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.

Az alacsony abroncsnyomás növeli  a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik  az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás. Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont  már a biztonság rovására megy.

• Csökkenő menetkomfort

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

• Fokozott kopás, rendellenes kopás

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

A helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását okozza.

A tartósan helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását
idézi elő. Vagyis hanyag járművezetők, vigyázat: a kopáskép lebuktat! 

.

- Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?

A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.)

A nyomásellenőrzések ritkítására, elhanyagolására az abroncsok nitrogénnel (gumigázzal, biztonsági gázzal) való feltöltése sem szolgáltathat alapot. Erről bővebben itt: www.gumibiznisz.hu/gaz-vagy-nem-gaz-a-gumigazrol-feheren-feketen

- Miért kell a guminyomást rendszeresen ellenőrizni?

A levegő lassú elszivárgása miatt minden abroncs folyamatosan veszít nyomásából, ezért a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell. Az abroncsnyomás rendszeres ellenőrzése mellett nagyobb eséllyel észreveszed azt is, ha a természetes, kis mértékű nyomásvesztésnél nagyobb nyomáshiány áll fenn. Radikális csökkenés észlelésekor azonnal fordulj szakemberhez!

- Hogyan ellenőrizd a guminyomást?

A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel. Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentsd az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz. Ellenőrzés után a szelepsapkákat ne felejtsd el rendesen visszatekerni!

- Hol találod meg az autódhoz való optimális guminyomás értékekre vonatkozó információkat?

Az autódra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon találsz információt. Megterhelt jármű  esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.

A helyes guminyomás értékekről tájékoztató matrica a tanksapka fedél belsején.

Helyes nyomásértékekről tájékoztató matrica a tanksapka-fedélen.

.

Sokan felteszik nekünk azt a kérdést, hogy adott méretű gumiba mekkora a megfelelő nyomás. Erre a kérdésre nem létezik válasz, mert az optimális guminyomás nem a gumimérettől függ, hanem az adott autó típusától (súly, sebesség). Ezért minden esetben a gyártó guminyomásra vonatkozó előírásait tekintsd irányadónak!

- Hol tudod megmérni az abroncsnyomást?

Az abroncsnyomás ellenőrzését és beállítását legegyszerűbben a benzinkutaknál végezheted el. A cél érdekében gumisműhelyt is felkereshetsz. (Ha emiatt betérsz szervizünkbe, a guminyomás mérését és beállítását díjtalanul elvégezzük neked.)

Nagyon hasznos lehet egy saját guminyomásmérő műszer, amivel bárhol, bármikor le tudod ellenőrizni a nyomást. Sajnos, a helytelen nyomásértékekhez időnként az is hozzájárulhat, hogy az autósoknak kínált guminyomásmérő eszközök, vagy a benzinkutak mérői nem mindig pontosak.

- Mik az abnormális nyomásvesztés leggyakoribb okai?

Meg kell végül említeni, hogy amennyiben nem egyszerűen a levegő természetes diffundálásából adódó, hanem abnormális nyomásvesztést tapasztalsz egy guminál, azt nemcsak éles/hegyes idegen tárgyakkal való találkozás idézhette elő.

Tapasztalataink szerint ez a probléma leggyakrabban a következő - az előbb említettel szemben nagyon is kivédhető - okokból következik be:

- Sérült, vagy elöregedett szelep

Legegyszerűbb, ha szezonális gumicserénél a szelepek cseréjére is sor kerül.

- Szivárgás a felni elrozsdásodott pereménél

Fontos ellenőrizni időnként a felnik állapotát is.

- Szakszerűtlen javítás Pl. javítószállal ("kukaccal") kivitelezve: a behúzott szál mellett szivárogni kezdhet a levegő. (A javítószál csak ideiglenes megoldásul szolgálhat, ahogy mód nyílik rá, gumijavító gombát kell helyette alkalmazni.) .

Szólj hozzá! Te milyen gyakran ellenőrzöd a guminyomást?

Ha hasznosnak találod ezt az írást, nyomj itt lent egy "Tetsziket" is! :) 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2018. május 2. szerda Szerző: Gyula Vélemény linkje
Üdvözlöm!
Audi A4 1.8 TFSI 125 kW CJBE motorkódú autóra vettem 225/50/R17 94W nyári gumit.
Érdeklődnék, hogy ehhez mekkora guminyomást kellene állítanom?
Az autó guminyomás táblázatában ilyen, hogy 94W nem szerepel ehhez a mérethez, csak
94Y és 94H M+S, ezekhez viszont különbözőek az értékek, így nem tudom a 94W-hez mit állítsak.
Ide linkelem a táblázatot, ami ugyanilyen, mint nekem:
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/431/7720/66688512/image-8784693377523518226-4656528149119652836.jpg

Előre is köszi!

Kelt: 2018. április 15. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Feri! 2,2 bar jó lesz.
Kelt: 2018. április 12. csütörtök Szerző: Feri Vélemény linkje
Üdv! 1991- es opel corsa A 1.2 es ferde hátu nak mi a gumi nyomása ? Sehol nem találom . köszi
Kelt: 2018. március 31. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Károly! A gyártó által megadott, az ajtóoszlopon is feltüntetett értéknél kellene maradni.
Kelt: 2018. március 30. péntek Szerző: Mészáros Károly Vélemény linkje
Szia!
Most vettünk egy új autót és érdeklődni szeretnék, hogy mennyi az optimális guminyomás. A szalonban 2,7-2,8 barra fújták fel, de a kocsi autóoszlopán 2,3 bar van meg adva. Az autó egy Toyota C-HR, motorja 1,2 turbo, 115 LE. Gumi méret: 2015/60 R17, 96H Nyári gumi: Continental outside. A téli gumi pedig: Contiwinter contact TS830P. Szóval ezeknek a gumiknak érdekelne az optimális nyomása.
Segítségedet köszönöm!
Üdv: Mészáros Károly
Kelt: 2018. március 1. csütörtök Szerző: dj Vélemény linkje
Azért csak jobban hiszek egy Continentalnak, vagy akár egy német vagy más hivatalos szerelőnek, mint egy hazai sufnisnak,akikből sokatláttam kókányolni. Itthon nem is szereltettem gumit az utolsó 10 évben. Taalán több is V-s Contikkal (téli) járok nagyon temposan télen nyáron 4 évet és cseréltetem ujakra, 2000 óta nem volt defektem.
Kelt: 2018. március 1. csütörtök Szerző: dj Vélemény linkje
MIelőtt azt elvégezné, kezét törném annak a szerelőnek, aki gumijavító gombát probálna saját gumimba tenni.
Kelt: 2018. február 9. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia József! Hogy utána lehessen nézni a nyomásértékeknek, pontosabb információkra lenne szükség. Kellene a kisbusz gyártási ideje, motortípus és -teljesítmény, és a gumiméret is.
Kelt: 2018. február 9. péntek Szerző: Tál József Vélemény linkje
Szia! Most vettem egy Peuget Boxer kisbuszt. Számomra nem világos mennyi legyen a kerék nyomás elöl , hátul. Van nekem is egy táblázat, de nagyon kopott a feli­rat rajta nem tudok eligazodni rajta. Néztem több helyen is ahány oldal annyi szám. Az abroncs méreteket nem tudom.
Kelt: 2017. december 12. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Bettina, jó a 2,3 bar.
31 - 40 a(z) 438-ból/ből:

Hozzászólások lezárva