Autóklíma - csak tisztán jó!
A légkondicionált utastér a nyári hőségben lényegesen meg tudja könnyíteni az autózást: nemcsak komfortosabbá, hanem biztonságosabbá is teszi azt. A jól működő klíma a tisztább levegő miatt, vagy párátlanítás céljából is alapvető fontosságú. Az autóklíma pozitív hatásai azonban könnyen visszájára fordulhatnak, amennyiben karbantartása nem megfelelő…
A továbbiakból kiderül, miért bír nagy jelentőséggel a klíma az autózás biztonsága szempontjából, szót ejtünk az elhanyagolt berendezés egészségügyi kockázatairól, a gondozatlanságra utaló jelekről, és az autóklíma tisztításának lehetőségeiről. Végezetül néhány praktikus tanácsot is adunk a helyes használatra vonatkozóan.
Autóklíma és közlekedésbiztonság
A magas hőmérséklet közlekedésbiztonság tekintetében egyértelműen rizikófaktornak minősül. Hőterhelés hatására lankad a figyelem, lassulnak a reflexek, megnő a vezetési hibák esélye, egyes sofőrök viselkedése idegesebbé, agresszívebbé válhat. Szakértők szerint túlhevült utastérben vezetni hasonló kockázatot jelent, mint ittasan.
Vizsgálatok kimutatták, hogy a balesetek kockázata 27 °C körüli hőmérsékleten 6 %-kal, 32 °C-tól 13 %-kal, 37 °C felett pedig átlagosan 33 %-kal nő az ideális 22-24 °C-hoz képest.
A klímaberendezés használatával könnyen száműzhető az autóból a veszélyforrást jelentő forróság. Csak hát előfordul, hogy a klíma a hőn áhított hűs, friss, tiszta levegő helyett orrfacsaró bűzzel árasztja el az utasteret...
Elhanyagolt autóklíma: egészségügyi veszélyekkel jár
Mint minden berendezés, az autóklíma is rendszeres odafigyelést, karbantartást igényel. Annál is inkább, mert működésénél fogva könnyen nem kívánt mikroorganizmusok - gombák, baktériumok - telepedhetnek meg és szaporodhatnak el benne.
Klímakatasztrófa :)
.
Az elhanyagolt állapotú rendszer működtetésekor a kórokozók ill. melléktermékeik az utastérbe kerülnek. Belégzésük ártalmas az egészségre: légúti panaszokat, különböző fertőzéseket okozhatnak. Káros hatásuk gyerekeknél, időseknél, legyengült immunrendszerű, allergiás, vagy légzőszervi megbetegedésekben szenvedő személyeknél fokozottan érvényesül.
Fontos - ne hagyd figyelmen kívül!
Az utastérbe áramló dohos, poshadt, állott, penészes, vagy más irritáló, kellemetlen szagnak oka van: arra utalhat, hogy a berendezés kórokozók tenyészetévé vált! Szintén fertőzöttségre következtethetünk a klíma használatával összefüggésbe hozható olyan panaszokból, mint például: gyengeség, levertség, fejfájás, szédülés, hányinger, influenzaszerű tünetek, nyálkahártya irritáció, könnyező szem, kaparó torok, orrfolyás, köhögés, tüsszögés, légszomj, fulladás.
A bajok forrása általában az elpárologtató, mivel a rajta maradó nedvesség a porral-piszokkal összekeveredve igazi kórokozótanyává teheti. Rossz szagokkal jár a pangó víz jelenléte is a rendszerben, aminek gyakori oka a kondenzvíz elvezetőjének dugulása ilyenkor nem elég a fertőtlenítés, a hibát is el kell hárítani.
A klímatisztítás lehetőségei
A büdös, kórokozókkal fertőzött autóklíma megtisztítására többféle, különböző árfekvésű és hatásfokú módszer vethető be, házilag vagy szakműhelyben.
Széles körben elterjedt megoldás a klímatisztító habok, és a gázzal működő klímatisztító sprayk alkalmazása. Előnyük az olcsó beszerezhetőség, továbbá hogy segítségükkel a tisztítás-fertőtlenítés művelete otthon is egyszerűen kivitelezhető.
Csővel ellátott spray és "gránát" spray
.
Hátrányuk, hogy az eredmény sok esetben kétes, nem tökéletes előfordulhat, hogy a szer nem jut el a szükséges helyekre, vagy nem elég hatékony, és csak elnyomja a szagokat egy időre. Ezen kívül a habnál gondot jelenthet, hogy a klíma járataiban elfolyósodva kijuthat a műszerfal belsejébe, ahol az erős vegyszer jelentős károkat tud okozni az elektronikában. Elég egy sérült levegőcső, tökéletlen illesztés vagy porózussá vált tömítés a rendszerben, és már meg is van a baj...
A különböző habok és sprayk alkalmazását jelentő házilagos megoldásokon kívül klímatisztítással foglalkozó szervizek professzionális szolgáltatásai is igénybe vehetők a cél érdekében. A módszerek, berendezések, hatóanyagok szerviztől függően eltérőek lehetnek.
Az alábbiakban az ózonos klímafertőtlenítést részletezzük, amit nálunk is igénybe vehetsz; makacs szagproblémák esetén is nagy sikerrel alkalmazzuk. (A rendszer megbontására ehhez nincs szükség, de a teljes képhez hozzátartozik, hogy előfordulhatnak olyan elfajult esetek, amikor a tisztítás csak megbontással oldható meg.)
Ózonos klímatisztítás- és fertőtlenítés
Az eljárás a klímaberendezés higiénikussá tételéhez az ózon erejét használja ki, tehát teljesen vegyszermentes megoldás. Mivel az ózon rövid idő alatt lebomlik, semmilyen melléktermék nem marad vissza az autóban, ami az allergiások, a vegyi anyagokra érzékenyek szempontjából is optimális. .
Az ózon átható szagú, kékes árnyalatú gáz, a levegő egyik fő komponensét alkotó kétatomos oxigén három atomból álló módosulata.
Kétatomos oxigén (O2) és ózon (O3): egymás módosulatai
.
Legtöbbet talán az ózonpajzs kapcsán emlegetik, amely a légkör felső rétegeiben található, teljes földfelszínt körülvevő, folyamatosan képződő és lebomló ózonmolekulákból álló réteg kiszűri a Napból érkező káros ultraviola sugárzás jelentős részét. A természetben villámcsapások közelében is jelentős mennyiségű ózon keletkezik, ez adja a nagy viharok utáni jellegzetes friss, tiszta esőillatot.
Sajnos, az ózon káros is tud lenni az egészségre, ha a nyári szmog összetevőjeként a felszín közelében felszaporodik. Ez jellemzően forgalmas, szennyezett levegőjű városokban fordul elő, ahol az energiafelhasználásból származó és kipufogó gázokból képződik az erős napsugárzás és magas hőmérséklet hatására.
Ezeken a helyeken a nap legmelegebb szakában - amikor a keletkezés gyorsabb, mint a bomlás - az ózonkoncentráció könnyen meghaladhatja a nyálkahártya és a szem irritációjával járó egészségügyi határértéket. Az ózon instabil, rendkívül aktív anyag. Különösen erős oxidáló és fertőtlenítő hatással bír.
Baktériumokkal, vírusokkal, gombákkal, szaganyagokkal találkozva azonnal támadásba lendül: reakcióba lép velük, és véglegesen megsemmisíti őket. A mikroorganizmusok nem tudnak immunitást kialakítani ellene, ahogyan ez a hagyományos vegyszerekkel szemben megtörténhet.
.
Az ózonkezelés nemcsak a fertőzött autóklíma megtisztítását oldja meg, hanem a gépkocsi teljes belső terének szagtalanítását, higiéniai kezelését is, ami főleg használt autók eladása előtt ill. vétele után nagyon fontos lehet.
Mentesít a baktériumoktól, vírusoktól, gombáktól, atkáktól, penésztől, rovaroktól, allergénektől, ugyanúgy, mint a füst-, doh-, étel-, kisállatoktól származó és egyéb szagoktól. (Nem csak elfedi ezeket, hanem ténylegesen likvidálja!)
1. Oxigénből ózont állítunk elő ózongenerátor segítségével.
2. Az ózon oxidálja, elpusztítja a káros anyagokat.
3. Az ózon lebomlik, maradéktalanul visszaalakul oxigénné.
.
Az ózonkezelés hatásfoka szempontjából alapvető az ózont előállító készülék kapacitása: kb. 25 perc után ugyanis az ózon elkezd lebomlani, így ha nem képes eleget termelni, a megfelelő telítés elmarad. Ezért mi az autóklímák fertőtlenítésére az alábbi képen látható nagy teljesítményű, professzionális kombi ózongenerátort alkalmazzuk.
60 négyzetméterig terjedő helyiségek hatékony fertőtlenítésére képes, úgyhogy egy autóval/busszal/lakókocsival könnyedén elbánik :) Praktikus szilikoncsővel ellátva.
.
Három alapvető dolog a jól működő klímáért
. 1. Használd az autóklímát helyesen!
• Utazás vége előtt pár perccel a klímát ajánlatos kikapcsolni, hogy a lecsapódó pára ki tudjon belőle száradni. Ezzel elejét vehetjük a kórokozók megtelepedését elősegítő nyirkos közeg kialakulásának.
Ráadásul így van idő fokozatosan alkalmazkodni a külső hőmérséklethez, kiszálláskor nem ér sokkhatásként a meleg, ami hirtelen vérnyomáseséshez, szédüléshez, elgyengüléshez vezethet. A kintinél 8-10 °C-kal hidegebbnél többre nem érdemes a klímát állítani, mert az emberi szervezet számára az ennél nagyobb különbség túlzottan megterhelő lehet. A meghűlés, ízületi gyulladás elkerülése érdekében pedig jó, ha a hűvös légáramot nem közvetlenül magunkra irányítjuk.
• A rendszeres klímahasználat egész évben fontos, 1-2 hetente idényen kívül is javasolt bekapcsolni a berendezést pár percre. (Télen is ki lehet használni, hogy nagyszerűen párátlanít. Újabb autóknál amúgy megoldott a dolog, a szélvédő párátlanításakor a klíma automatikusan működésbe lép.)
Az időnkénti járatás azért lényeges, mert a hűtőközegben kenőanyagként funkcionáló olaj is kering, ami a kompresszor számára nélkülözhetetlen. Emellett kenés híján a tömítések is kiszáradnak, repedeznek, így a gáz könnyen elszökhet a rendszerből. .
2. Ne mulaszd el a karbantartást!
• Pollenszűrő cseréje
A pollenszűrő az allergéneket és más szennyező anyagokat szűri ki az utastérbe jutó levegőből, a pórusok eltömődése miatt viszont idővel már nem funkcionál rendesen. Ha túlzottan telítődik, nem jut át rajta megfelelő mennyiségű levegő, de az elkoszolódott szűrő akár kórokozók melegágyává is válhat. A pollenszűrő eltömődésére utalhat az ablakok makacs párásodása, az utasok rossz közérzete.
A pollenszűrőt évente vagy 10-15000 km-enként ajánlott cserélni!
Új pollenszűrő, meg egy igazi koszfészek - közelről. A tiédet mikor cserélted?
.
• Tisztítás-fertőtlenítés
A kellemetlen szagok, az egészségügyi problémák megelőzésének érdekében a klímát évente javasolt fertőtleníteni. .
• Egyéb karbantartási munkák
- Hűtőközeg mennyiségének időszakos ellenőrzése, klímatöltés (A hűtőgáz elvesztése bizonyos mértékig normális jelenség lehet, után kell tölteni amennyiben rendellenes, a szivárgást is meg kell keresni.)
- Felmerülő javítások elvégeztetése, a szükséges elemek cseréje (pl. tömítések, csövek, szárítószűrő stb.),
- Klímahűtő mosása (Ha a lamellák között felhalmozódik a piszok, nem tudja leadni a hideget, a klíma nem hűt rendesen.)
Szervizünkben BrainBee CLIMA-8000 géppel végezzük a klímaberendezések vizsgálatát és a klímatöltést.
.
3. Ne hagyd figyelmen kívül a hibára utaló jeleket!
Ne kezeld hanyagul, ha rendellenséget tapasztalsz; fordulj vele szakemberhez! (Pl. a klíma hatásfoka csökkent vagy egyáltalán nem hűt, zajos, kondenzvíz nem tud távozni stb.) Ha a problémák nem kerülnek időben orvoslásra, a későbbiekben sokkal nagyobb károkhoz vezethetnek.
Autóklíma problémáiddal is keress minket nyugodtan! Töltés, tisztítás, javítás >>>
.
• Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Tetszik az általad ajánlott alkoholos klíma tisztító, kipróbálnám, mert büdös az autóm. Légy szíves közöld, mi a neve az anyagnak, hol lehet beszerezni, kb mennyibe kerül.
Válaszodat előre is köszönöm.
Üdv. Szabados Béla
Annyit fűznék hozzá, hogy ha az ózongenerátor kapacitása megfelelő, a kezelés megfelelő ideig és módon történik, akkor az eredmény nem marad el, a szagok megszűnnek. (Előfordul persze a szennyezettségnek olyan foka is, amikor csak drasztikusabb módszerekkel lehet célt érni. (megbontás, vegyszeres megtisztítás)
Régi motorosként, szezon-kezdetkor megcsináltam a tisztítását habbal - vesztemre, mert ugyan a szagokat eltüntette, mert fertőtlenített derekasan, csak-hát naqy becsben tartott rádiós-magnóm bánta, mer a hangfal-kimenetekre is jutott belőle és azóta se kép se hang, ezért jó-szívvel nem ajánlom autóstársaimnak ezt a módszert!
Üdv. Béla
Ha a klímád nem rossz szagú és megfelelő a hatásfoka (5-8 foknál nem fúj melegebbet) akkor nincs vele gond, nem kell vele többet csinálni.
Második kérdés:
Semennyire.
Értem, amit mondasz, csak arra volnék kíváncsi, hogy ha a klímám 10 év után még nem fúj dohos szagot ezeknek a kommersz kezeléseknek a hatására, akkor ez így elég lehet-e? Más kezelést ugyanis még nem kapott. Utántöltést se, és még mindig hideget fúj.
A másik kérdésem pedig az, hogy mennyire követek el vajon azzal istenkáromlást, hogy továbbra is pollenszűrő nélkül járok? Üdv: Hajni.
Pollenszűrő hiánya:
Vannak autók, amikben gyárilag nincs pollenszűrő, még ha klímásak is; ilyen konstrukció. (Némelyek házilag megoldják a dolgot, a helyét kivágják és berakják, Tháliás fórumokon találsz erről információt.)