Adac téligumi teszt 2010

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 158 hozzászólás

2010-es Adac téligumi teszt két méretben 28 gumiabroncs számára hozott kőkemény megpróbáltatást, szárazon és vízen, hóban és jégen. A végeredmény: 6 tagú élboly, meglehetősen széles középmezőny 19 versenyzővel,  és 3 kínai kieső. De nézzük a részleteket, képekkel, táblázatokkal!

Ami első pillantásra feltűnik: idén meglepően kevés  a tesztalany. A tavalyelőtti 40, és a tavalyi 34 indulóval szemben most mindössze 28-an mérettettek meg neves márkák (pl. Pirelli, Bridgestone, Michelin, Hankook) képviselői is hiányoznak az egyik, vagy mindkét méret mezőnyéből.

A magyarázat persze egyszerű. Az Adac a tesztelésre szánt gumikat a hétköznapi kereskedelmi forgalomban szerzi be, vagyis ezek megegyeznek a már sorozatgyártásba került, a kereskedésekben a vásárlók által beszerezhető darabokkal. (Az előszériás példányok ugyanis - melyeket egyéb tesztek  gyakran használnak, majd eredményeiket publikálják - különbözhetnek a szériagyártott abroncsoktól.)

Ebben az évben úgy alakult, hogy sok gyártó nem tudott időben, a tesztelés kezdetére szériagumikkal szolgálni, ezért a leszűkült létszám.

Havas teszt a Svájci Alpokban

A havas tesztet a Svájci Alpok egyik legszebb részén, Wallisban végezték.

(Képek forrása: adac.de)

.

Gumitesztek jégen

A jeges teszteknek, szokás szerint, a Wolfsburg Jégaréna adott otthont.

.

Kezelhetőségi vizsgálatok

Kezelhetőségi vizsgálat száraz úton. Mennyire pontosan reagálnak a tesztgumik

a kormánymozdulatokra? És mekkora a kanyarsebesség?

.

Kanyarodás vizes úton

Kanyarban vizes úton. Melyik gumival kell lassabban menni a pályán maradáshoz? 

.

Újdonságok az idei Adac tesztben

Új szempont a tesztelésben

A tesztprogram során idén először a gumik hókásában, latyakban való viselkedését is vizsgálták, így az elért vizes eredmények ezentúl ezt is tükrözik. A kísérletek eredményei egyébként egyértelműen azt mutatták, hogy az aquaplaning fellépésének veszélye hólé esetén ugyanúgy fennáll, mint nyári esőzéskor.

Hogy viselkednek a gumik latyakban?

Ilyen mély latyakban a gumik már 30-40 km/h-nál elveszíthetik az úttal való kapcsolatot.

Hát még, ha kopottak!

.

• Változás az eredmények szemléltetésében

Az egyes gumik által elért eredmények kifejezése, a korábbiaktól eltérően, többé nem ajánlásként (azaz "különösen ajánlott", "ajánlott" stb.) fog megjelenni, hanem az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan - kiválótól az elégtelenig. Az osztályzatok megjelenítését a táblázatokban szimbólumok is segíteni fogják.

A változtatás az Adac szerint két okból vált szükségessé. Egyrészt szerették volna terméktesztjeiket egységesíteni, így ezentúl a gumiabroncsok értékelése is az összes többihez hasonló formában történhet. Másrészt az új rendszer bevezetésével már a továbbiakra készülnek...

Az alábbi táblázatban is látható "kiváló" osztályzatot ugyanis eddig még soha, egyetlen guminak sem ítélték oda. Bízva abban, hogy a gumiabroncsok teljesítőképessége a folyamatos fejlesztések eredményeképpen növekedni fog, ezt az érdemjegyet a jövő számára tartogatják.

Az Adac új értékelési rendszere

.

Ponthatárok

A gumiabroncsok végső besorolásának alapvető szempontja, ahogy már megszokhattuk, a minden téren megfelelő, kiegyensúlyozott teljesítmény volt. Nem sok hasznát vennénk egy olyan guminak, melynek bizonyos tulajdonságai kimagaslóan jók, más területeken viszont harmatgyenge!

Ezért a különböző osztályzatok elnyeréséhez az abroncsoknak ezúttal is minden vizsgált területen el kellett érniük egy meghatározott, minimális értéket. Amennyiben ez akár csak egyetlen területen nem sikerült, az adott versenyző nem kaphatta meg a többi eredményének megfelelő, jobb besorolást.

ponthatarok-tel-2010.jpg

Az egyes osztályzatokhoz tartozó, különböző területeken minimálisan elérendő értékek

(a kevesebb jobb)

.

185/65 R15

Ebben a méretben - mely olyan népszerű modelleken gyári szerelés, mint Opel Astra, Mercedes A-osztály, Dacia Logan - összesen 15 gumiabroncsot vizsgáltak meg. A 13 téli gumi mellett, a télies időjárást nélkülöző régiókban élők kedvéért, 2 négyévszakos is bekerült a repertoárba. (Az elért eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is érvényesek, mint pl. a sok VW-modellen futó 185/60 R15-re.)

A "jó" osztályzaton (régebben "különösen ajánlott") végül 3 jelölt osztozhat:  a Dunlop Wintersport 3D MO, a Goodyear Ultra Grip 7+, és az ESA Tecar Super Grip 7. 9 jelölt végzett a "megfelelő" ("ajánlott") kategóriában, köztük ezúttal a Kumho Izen KW 23 is, amivel  a koreai gyártó megmutatta, hogy a távol-keleten is lehet rendes gumit gyártani.

A Continental ContiWinterContact TS 830 hóban legjobb, valamint jégen, üzemanyag-fogyasztás, és kopásállóság szempontjából egyaránt kiemelkedő teljesítménye ellenére szintén ebbe a kategóriába került. A száraz úton elért eredményéből hiányzó, mindössze 0,1 pont miatt csúszott le a legjobb helyezésről! (Összesített pontszáma ugyanúgy 2,4 , mint a kategóriagyőztesnek, csak éppen életbe lépett számára a fentiekben, "Ponthatárok" alcím alatt olvasható játékszabály.)

Éppen az ilyen esetek miatt a végső értékeléseken túl érdemes alaposan áttanulmányozni az összefoglaló táblázat részeredményeit is, mivel csak azok alapján fogsz tudni valóban reális képet alkotni egy adott gumi teljesítményéről, és ténylegesen az általad preferált tulajdonságok szerint dönteni.

Két termék ért el "elégséges" ("feltételesen ajánlott") eredményt. A Yokohama W.drive V903 vizes úton mutatott súlyos hiányosságai miatt került ebbe a csoporba. A négyévszakos Vredestein Quatrac 3 havas úton való megfelelő tapadás híján landolt itt felé irányuló vásárlási szándék esetén mindenképpen a majdani üzemi körülményeket kell mérlegelni.

A legnagyobb bukást a kínai Star Performer Winter szenvedte el, melynek jól csengő neve, és sokat ígérő jelölései nem takartak olyan valós teljesítményt, ami megmenthette volna az "elégtelen" ("nem ajánlott") ítélettől.

A részletes eredményeket tartalmazó összefoglaló táblázat:

összefoglaló táblázat - 185/65 R15 téli gumik

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

.

225/45 R17

A szélesebb abroncsok csoportjában 13, köztük több új fejlesztésű téli gumi vizsgálatára került sor. Ez a tesztelt méret is elterjedt, ilyen kerekeken gurul többek közt az Audi A3, az Opel Astra, Fiat Stilo, vagy VW Golf.

Míg száraz úton csaknem minden versenyző egyöntetűen jól szerepelt, addig a vizes útfelület, a hó, és a jég már megtette a magáét világosan előjöttek a különbségek.

A "jó" ( "különösen ajánlott") kategóriában 3 versenyző (Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact 830P, és Dunlop Sp Wintersport 3D) között folyt elszánt küzdelem a kategóriagyőztes címért. Végül az újonnan fejlesztett Michelin Alpin A4 vitte el a pálmát, vizes ill. jeges úton, és főleg kopásállóság terén elért szép eredményei révén.

7 gumiabroncs kapott "megfelelő" ("ajánlott") besorolást. Az itt tanyázók - az elmúlt években tapasztaltakhoz hasonlóan - jellemzően a vizes vagy havas úton való gyengébb teljesítményük miatt csúsztak le a felsőbb kategóriáról.

Kiosztottak  még egy "elégségest" ("feltételesen ajánlott") a Yokohama W.drive V902A-nak, valamint egy-egy "elégtelent"  ("nem ajánlott") a 2 kínai sereghajtónak.

Az összefoglaló táblázat:

összefoglaló táblázat - 225/45 R17 téli gumik

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

.

Szólj hozzá!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2010. szeptember 30. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ne is mondd, nem baj, hogy felhoztad, látjuk mi is, amire valószínűleg gondolsz. (Hadd ne linkeljük.) Persze átpofozták annyira, hogy ne lehessen egyértelműen duplikációnak venni, de az első fele azért igen-igen hasonló. Nem lehet nem felismerni benne a saját cikkünk stílusát, struktúráját, szófordulatait.

Mivel a miénk nem egy tükörfordítás a német eredetiről, hanem egy alaposan átdolgozott, más idegen nyelvű anyagok alapján is kibővített SAJÁT írás, ezért ha valaki, mi pontosan tudjuk, mi az, amit és ahogy nem fordíthatott le senki az Adac oldaláról (hiába is jelöli meg forrásként) mert egyszerűen nincs ott!

Amúgy volt rá példa, hogy tavalyi Adac tesztes blogbejegyzésünket jogi lépéseket kilátásba helyezve kellett levetetnünk több gumis oldalról, mert akkor egy az egybe, egy kattintással átmásolták, pedig hát, van itt lent a láblécben jogi nyilatkozat . (A fordítást is védi a szerzői jog, pláne ha egyedi.)

Ez van. Nem örülünk neki, de ez is egyfajta visszajelzés. Reméljük azért, mindenkinek, aki belefut, lejön, melyik az eredeti. Na és, hogy mi az, amit az ilyen dolgokkal valaki akaratlanul is üzen. Magyarán, hogy hajlandó-e korrekt módon hozzáállni a dolgaihoz és másokhoz, vagy ha neki pont úgy jön ki, akkor nem.

Mindenesetre egyet megígérhetünk. Ezentúl sem a gumibiznisz.hu fog mások után kullogni, ha szakmába vágó bejegyzéseket kell írni, ezt a kiváltságot meghagyjuk azoknak, akik ezen a téren nem állnak annyira a helyzet magaslatán. :) És ezzel off vége.
Kelt: 2010. szeptember 30. csütörtök Szerző: Kesztyűs Attila Vélemény linkje
0,1 pont ide-vagy oda, a Contira szavazok, nekem bejön.

Más. Kicsit off téma, ha gondolod, moderáld ki: találtam ma egy Adac tesztes írást ami néhol feltűnően emlékeztet erre a tiétekre. Ilyesmihez mit szóltok?
Kelt: 2010. szeptember 29. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Persze, nincs elfelejtve. Feltesszük a négyévszakos bejegyzés végére, ha kész.
Kelt: 2010. szeptember 29. szerda Szerző: Sum Qui Sum Vélemény linkje
Köszi,Győző a tesztet.A Vredestein Quatrac 3-on meglepődtem,mert brutál drága gumi és még sem ajánlják. 14-es méretben 25.000Ft,ott ahol a Good Year Vector 4 meg 16.000Ft.És a táblázat szerint a Good Year sokkal jobb.
Annak idején írtad,Győző,hogy ha esz kis időtök,beiktatnátok egy 4 évszakos táblázatot is.Van még erre remény?További jó munkát!
Kelt: 2010. szeptember 29. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nagyjából igen. (vásárlók visszajelzései + saját tapasztalatok)
Kelt: 2010. szeptember 28. kedd Szerző: rvf Vélemény linkje
A tapasztalataid passzolnak a teszthez?
Kelt: 2010. szeptember 28. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Attila, örülünk, hogy tetszik. Dolgoztunk egy pár napot a fordításán, meg a többin, de hát az Olvasóink megérdemlik ;)
Kelt: 2010. szeptember 28. kedd Szerző: Attila Vélemény linkje
Szívből köszönöm hogy ezt a tesztet elolvashattam Estéli Győző és a Gumibiznisz jóvoltából.
151 - 158 a(z) 158-ból/ből:

Hozzászólások lezárva