Adac téligumi teszt 2009

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 62 hozzászólás

Szeptember végén megjelentek az új Adac gumiteszt eredményei, mi pedig  igyekszünk minél gyorsabban és hitelesebben eljuttatni azokat hozzád, a Gumibiznisz Blog olvasójához. Két méret: 185/60 R14 és 205/55 R16, 34 gumiabroncs, részletes eredmények, összefoglaló táblázatok... Nemcsak lefordítottuk neked az Adac honlapján olvasottakat, hanem az értelmezésben is segítünk. Lássuk, mit írnak! 

Téligumi teszt 2009

A tél gyorsabban beköszönt, mint gondolnánk - itt az ideje hát új és jó téli gumi után nézni! Az  Adac - szokásához híven - idén is szeptember végén jelentkezik a friss teszteredményekkel.  Sok forgalomban lévő modell a tavalyi ill. tavalyelőtti tesztekben már szerepelt. Akik a gumivásárlásnál kizárólag az olcsóságra helyezik a hangsúlyt, az eredménytől csalódottak lesznek. Legjobb, ha az ár-érték arány alapján döntünk! A téli gumiknak uralniuk kell mindent legyen az száraz út, vizes út, hó vagy jég. Egy kis segítség, hogy a téli autózás senkinek ne legyen "szánkótúra"...

185/60 R14 T

Általában - de azért nem feltétlenül - a márka és ár garancia a minőségre. A 185/60 R 14 T kategória 16 téligumijának  alig több, mint harmada tudta teljesíteni az Adac legszigorúbb elvárásait. (Azaz csak 6 gumi  "különösen ajánlott".) A "nem ajánlott" ítéletet viszont mindjárt 5 gumiabroncs is begyűjtötte. 3 abroncs "ajánlott",  2 pedig "feltételesen ajánlott" minősítést kapott.

Adac téligumi teszt 2009

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

Részletes eredmények

Két újonnan megjelent szereplő mellett (Fulda Kristall Montero 3, Bridgestone Blizzak LM30) első alkalommal születtek eredmények a  következő gumiabroncsokról: Lassa Snoways Era,  Marangoni 4 Winter, és Federal Himalaya WS-1.

Messze a legrosszabbul teljesített a Federal: a vizsgált 7 terület közül (száraz út, vizes út, hó, jég, zaj, nagy tempó, üzemanyag-fogyasztás, kopás) 4-szer is a legrosszabb értékelést kapta. (száraz út, vizes út, jég, zaj) 6 gumiabroncs a tavalyi eredményét ismételte meg.

A Vredestein Snowtrac 3,  a Continental WinterContact TS800, a Goodyear UltraGrip 7+ és a Dunlop SP Winter Response "különösen ajánlott" maradt. 

A Semperit Master-Grip újra "ajánlott", mindössze a havon való gyengébb teljesítményét váltotta fel idén a jégen való rosszabb szereplés.

A Sava Eskimo S3, tavaly "ajánlott" volt, idén lezuhant a "nem ajánlott" szintre.

Az előítéletek elkerülése végett a gumiabroncsok számokat kapnak, így a tesztvezető nem tudja, melyik márkát használja.

Az előítéletek elkerülése végett a gumiabroncsok számokat kapnak, 
így a tesztvezető nem tudja, melyik márkát használja.

Száraz út

Száraz úton a legjobb benyomást a Kleber Krisalp HP2 keltette. 2 abroncs kivételével (Sava Eskimo S3, Federal Himalaya WS-1) az összes termék  meggyőző volt, és semmilyen gyengeséget nem mutatott. Míg a Sava-nak a menetstabilitás terén voltak hiányosságai (rossz kormányozhatóság, hasonlóan rossz oldalvezetés a hátsó tengelynél), addig a Federal egy vizsgált területen sem tudott bizonyítani.

Nedves úttest

Kis előnnyel a Dunlop SP Winter Response hozta a legjobb eredményt vizes úton.  Ugyanitt 6 abroncs mutatott ilyen-olyan fogyatékosságot, ezek mértéke viszont 5 guminál túl nagy ahhoz, hogy szabályos ajánlást kaphassanak.

Csak enyhe gyengeséget tanúsitott  az esőgumi-specialista Uniroyal modellje, az MS plus 6 (oldalvezetés, fékezés terén) teljesítménye  az "ajánlott" szintre volt elég. Gyengén vizsgázott a Lassa Snoways Era és a Pneumant TN 105 Snowtec nedves úton való tapadásuk hiányosságai megakadályozták őket abban, hogy magasabb besorolást érjenek el.

A Marangoni 4 Winter, a  Sava Eskimo S3, és a Federal Himalaya WS-1  menetteljesítménye vizes úton még rosszabb. Noha tapadás  terén semmilyen szempontból nem tökéletesek, elsősorban mégis a hosszú fékútnak köszönhetően kerültek a "nem ajánlott" kategóriába.

Havas úttest

Havas úton a Vredestein Snowtrac 3 mutatta  a legjobb tulajdonságokat, különösen ami a hegymenetkor való irányíthatóságot illeti. Havon egyébként 5 gumiabroncs kivételével mindegyik megfelelt.

A Kleber Krisalp HP2 és a Federal Himalaya WS-1 csak kismértékű hiányosságokat mutatott, csalódást okozott viszont a Kumho Izen KW23, a Firestone Winterhawk 2 és a Pneumant TN 105 Snowtec. Elsősorban hegymenetnél (oldalvezetés, vonóerő) produkáltak gyenge eredményeket.

Ami nagyon szemet szúr, az a Firestone Winterhawk 2 által begyűjtött "nem ajánlott" minősítés, amely gumi a "hópehely" és a "3 hegycsúcs" szimbólum használata ellenére mindkét tesztelt méretben a legnagyobbat bukta.

Hegymenet: több munkát követel a hajtott kerekektől.

Hegymenet - nyilvánvalóan több munkát követel a hajtott kerekektől.

Jég

A szöges, vagy a kifejezetten skandináv országok számára gyártott téligumikhoz képest a mi középeurópai téli abroncsaink  - melyeket inkább száraz és vizes útra fejlesztettek ki - épp csak elfogadható szinten vannak. A 16 autógumiból 4-nél vezetett leértékeléshez a jégen való átlag alatti teljesítmény.

Míg a Semperit Master-Grip esetében ez az egyetlen oka a leértékelésnek, addig a Kleber  már havon, az Uniroyal pedig nedves úton is enyhe gyengeséget mutatott. A legrosszabbul a Federal Himalaya WS-1 teljesített jégen.

A Wolfburg Jégaréna ideális feltételeket biztosít a teszteléshez: jobboldalt fékezés, baloldalt körpálya, középen gumicsere.

A Wolfburg Jégaréna ideális feltételeket biztosít a teszteléshez:
egyik felén fékezés, másikon körpálya, középen gumicsere.

Gyors tempó

A T sebességindexű gumiabroncsok maximálisan megengedett sebessége 190 km/óra. Örvendetes, hogy ezen a téren egy guminál sem merültek fel hiányosságok. (Azaz  mindegyik károsodás nélkül bírta a huzamosabb ideig 190 km/h-val való száguldást.)

Üzemanyag-fogyasztás

A legalacsonyabb fogyasztást a Fulda Kristall Montero 3 mutatta, ami a legmagasabb fogyasztást produkáló Lassa Snoways Era-hoz képest kb. 0,4 l üzemanyagot spórolt meg 100 km-en.

Kopás

Úgy tűnik, hogy a Continental javított termékei futásteljesítményén. Míg a Continental abroncsok az utóbbi években tartósság szempontjából mindig "határeseteknek" számítottak, és részben az átlag alatti futásteljesítmény miatt kaptak leminősítést, addig 185/60 R14 T kategóriában a  WinterContact TS800-zal a gyártó megalkotta a mezőny legmagasabb futásteljesítményű téli gumiját.

A kopásoptimalizálás feltevését a nedvestapadás eredményei is igazolják: a megszokottól eltérően már nem a Continental TS800 áll az élen vizes úton. (Megjegyzés: az egyes tulajdonságok javítása sokszor csak más tulajdonságok rovására valósulhat meg. Pl. ha csökkentik a gumiabroncs gördülési ellenállását, akkor a fogyasztás és a futásteljesítmény javul ugyan, ugyanakkor romlik a tapadás.)

A legkevésbé tartós abroncsnak a Pneumant TN 105 Snowtec bizonyult, a legjobbhoz képest csupán 60%-os futásteljesítménnyel.

205/55 R16 H

18 téli gumi és értékeléseik: 5 "különösen  ajánlott", 9 "ajánlott", 1 "feltételesen ajánlott" és 3 "nem ajánlott". Kevésbé  ismert márkák a kedveltebbekkel egyetemben a "különösen ajánlott" kategóriában. Az "ajánlott" értékelésű középmezőny is örvendetesen széles és változatos. A "nem ajánlott" gumiabroncsok főként havon ill. jégen gyengék.

Adac téligumi teszt 2009

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

Részletes eredmények

Ebben a méretben a piacképes termékek választéka különösen széles. A kemény piaci verseny az eredményekben, valamint az "ajánlott" és "különösen ajánlott" minősítések nagy számában is tükröződik.

Az ESA-Tecar Super Grip 7 és a Maloya Davos modellek először vettek részt a tesztben. A 2008-ban már tesztelt 11 termék közül csak 2 abroncs kapott más minősítést idén.

A Continental WinterContact TS830, Goodyear UltraGrip 7 + és Dunlop SP Wintersport 3D megismételték a tavalyi "különösen ajánlott" értékelést.

A Yokohama W.drive, az Uniroyal Ms plusz 66 és Nokian WRg2 ugyancsak a múlt évi "ajánlott" szintet hozták, az akkori gyengeségekkel együtt.  A Vredestein,  a Semperit és a Kumho termékei  -  kis különbségekkel a részeredményekben - szintén megtartották "ajánlott" besorolásukat.

A Vredestein  száraz úttesten,  a Semperit  száraz úttesten és futásteljesítmény terén mutatott javulást, ezzel szemben a Kumho IZen KW 23 ebben az évben tovább halmozta hiányosságait hóban, valamint kopás szempontjából. A Hankook Icebear W440 idén havon is olyan meggyőző volt, hogy kiérdemelte a "különösen ajánlott" besorolást a tavalyi "ajánlott" helyett.

A Firestone Winterhawk 2 nem kicsit javított az előző évi futásteljesítményén, persze ezáltal a nedves úttesten való tapadása valamennyit romlott, na de az a szörnyű eredmény hóban... Ezért történt a Firestone leminősítése "nem ajánlott"-ra.  A gyenge havas eredmény mindkét tesztelt méretben tapasztalható.

Gumicsere futószalagon

Gumicsere futószalagon.

Száraz úttest

Száraz úttesten - ahogy az el is várható - az összes gumiabroncs hozta a megfelelő szintet.  A legjobb eredményt a tesztmezőnyben a Yokohama W.drive mutatta . Enyhe gyengeségek voltak tapasztalhatók a Pirelli W210 Sottozero II, az Avon Ice Touring ST és a Kenda Polar Trax  esetében, a Goodride SW602 pedig már szárazon is komolyabb hiányosságokkal küzdött. (elsősorban menetstabilitás terén)

Nedves úttest

A tesztmezőny kb. felével nem volt gond vizes úttesten. Itt a legjobb eredményt a Goodyear UltraGrip 7 + érte el.  A Vredestein Snowtrac 3, a Semperit Speed-Grip és a Nokian WRg2 gumikat a nedves úttesten megnyilvánuló enyhe hiányosságok akadályozták meg a magasabb besorolás elérésében. A Vredestein elsősorban nedvestapadás terén, míg  a Nokian aquaplaning szempontjából bizonytalankodott némileg.

A Yokohama W.drive, a Kumho Izen KW23,  a Pirelli W210 Sottozero II és a Firestone Winterhawk 2 egyaránt mutatott kis mértékű gyengeségeket nedves úttesten. Két - takarékos kategóriához tartozó - terméknél (Goodrich SW602,  Kenda Polar Trax) az ettől a szegmenstől már megszokott hiányos menettulajdonságok jelentkeztek vizes úton: fékezés és oldalvezetés szempontjából éppúgy, mint aquaplaning-ellenállás terén felmondták a szolgálatot.

Havas út

A tesztabroncsok több, mint fele megnyugtató biztonságot nyújtott a hófedte utakon. 11 termék semmilyen gyengeséget nem mutatott ezen a téren. Élen a Continental TS830, szorosan mögötte a Maloya Cresta 220 és a Vredestein Snowtrac 3.

A Michelin, Yokohama, Kumho és Kenda gumiabroncsok hóban enyhe hiányosságokkal küszködtek. Az Avon nyilvánvalóan javította az Ice Touring ST-t nedves úton, persze a hóról az angolok elfeledkeztek. Ezzel a gumiabroncs elbukta a jobb minősítést, és csak  "feltételesen ajánlott" besorolást kapott.

A Firestone Winterhawk 2 havas teljesítménye olyan alacsony színvonalon áll, aminek alapján a téli gumi megjelölést nem érdemelné meg

Trakció mérése: a gumiabroncs által átvitt vonóerőt a két jármű közti rúdon mérik.

Trakció mérése: a gumiabroncs által átvitt vonóerőt a két jármű közti rúdon mérik.

Jég

Jégen az összes gumiabroncs viselkedése kielégítő volt. Nagy különbségek nincsenek ebben  a szezonban sem, persze a Michelin, Uniroyal, Pirelli, Firestone és a Kenda abroncsok jeges szereplése a fennmaradó teszmezőny szintje alatt áll. Az Uniroyalnak ez az egyetlen gyengesége, következésképp csakis ez az oka az "ajánlott" minősítésnek "különösen ajánlott" helyett.

Gumiteszt jégen

Az adatokat telemetrikus úton rögzítik a kiértékeléshez.

Nagy tempó

A H sebességosztályú gumiabroncsoknak 210 km/h a megengedett maximális sebessége. Megnyugtató, hogy a tesztmezőny egyetlen gumija sem ment tönkre, huzamosabb ideig ezen a sebességen üzemeltetve.

Üzemanyag-fogyasztás

A legalacsonyabb fogyasztást kivételesen most nem a Michelin terméke produkálta. A Yokohama W.drive-nak volt szüksége a legkevesebb üzemanyagra, ami az e téren legrosszabbul szereplő Hankook-kal szemben kereken 5 % megtakarítást jelent. Az Opel Astra tesztautónál ez kb. 0,4 liternek felelt meg 100 km-en.

Kopás

A Maloya, Kumho, Avon és a Goodride abroncsok bizonyultak a legkevébé tartósnak, de ebből a szempontból az Avon mindannyiukon túltett. Legtovább a Michelin használható, futásteljesítménye több mint duplája az Avon-énak. A Maloya Davosnak a futásteljesítmény az egyetlen gyengéje, ez vezetett a csak "ajánlott" minősítéshez.

Hogyan értelmezd az eredményeket?

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (különösen ajánlott, ajánlott, feltételesen ajánlott, nem ajánlott), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött a néhány szó mögött többféle területen mért rengeteg részeredmény áll. (Pl. Vizes úton külön pontozzák: fékezés, aquaplaning egyenesben, aquaplaning kanyarban, irányíthatóság, oldalvezetés)

Mivel az Adac a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartja a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják. (Mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék az esetleges gyengeségeket.) Ha egy gumi akár csak egyetlen területen nem éri el az adott besoroláshoz meghatározott minimum szintet, akkor nem kerülhet be abba a kategóriába.

Példa: Egy gumi többségében kimagasló részeredményei alapján  "különösen ajánlott" kategóriába kerülne. Egyedül vizes úton kap 2,6 pontot, holott a bekerüléshez a minimum 2,5-es érték elengedhetetlen lenne. Ez meg fogja akadályozni abban, hogy elérje a legmagasabb minősítést,  és csak "ajánlott" besorolást fog kapni.

Javaslat: Nézd meg alaposan a részeredményeket, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban!

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2011. augusztus 21. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A Y. V902A havon nem nevezhető túl erősnek. Ebből a szempontból a másik 3
jobb választást jelentene, elsősorban is a Fulda.
Kelt: 2011. augusztus 20. szombat Szerző: Bombicz György Vélemény linkje
Üdvözletem!
Én a yokohama V902A 185/60 R15-ös gumit néztem ki magamnak 1,4-es lacettire 13800 Ft. Rövid véleményezést kérhetek? Még a Fulda k. montero 3, semperit speedgrip, vagy a kleber HP2 lenne jobb választás?
Köszönettel: Bombicz György
Kelt: 2011. február 9. szerda Szerző: Adac nyárigumi teszt 2011 | Gumibiznisz Vélemény linkje
[...] téligumi teszt 2010 » - Adac nyárigumi teszt 2010 » - Adac téligumi teszt 2009 » - Adac nyárigumi teszt 2009 [...]
Kelt: 2010. december 21. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A WR forgásirányos, V-mintás, a WRG2 pedig aszimmetrikus. Akkor biztos utóbbit kerested volna...
Kelt: 2010. december 21. kedd Szerző: Gabesz Vélemény linkje
Köszi a gyors választ! Igen, sima wr-es (sejtettem, hogy valami kifutó széria...). Azt hiszem akkor nem ez az a típus, amit keresek.
Kelt: 2010. december 21. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Biztos, hogy WR, és nem WRG2? A WR a WRG2 elődje, és ha erről van szó, kifutó termék, amivel az a baj, hogy szükség esetén nehezen pótolható. Egyébként a Nokian abroncsok a megbízható középkategória képviselői; a WRG2-vel vannak tapasztalataink, egyértelműen pozitívak.

(Defekttűrő abroncsról tudni kell még: csak nyomásellenőrző rendszerrel ellátott autóra lehet felszerelni.)
Kelt: 2010. december 20. hétfő Szerző: Gabesz Vélemény linkje
Sziasztok!

A napokban ajánlottak Nokian wr-es téligumikat 225/50 r17 méretben (defekttűrő - bemutató autón 1000km-t futott).
Van valamelyikőtöknek tapasztalata ezzel a gumival kapcsolatban?

Köszi, Gabesz
Kelt: 2010. december 10. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Először is, NAGY DICSÉRET ILLETI a szervizt, ahol neked így, gond visszavették a gumikat!

Egyetértünk abban, hogy ezúttal a lehető legtöbbet sikerült kihoznod a keretedből :) A Barum a Continental gazdaságos árú, belépő márkája, feltétlenül jobb választás a Wanlinál, a 3 azonnal elérhető verzió közül is a legmegfelelőbb; az ár rendben, főleg, hogy a szerelés is benne van.

Jó téli autózást! (Gumiktól függetlenül: vizes, latyakos ill. télies, havas jeges utakon való közlekedés a szokásosnál több óvatosságot kíván!)
Kelt: 2010. december 9. csütörtök Szerző: Szalai Gyöngyi Vélemény linkje
sziasztok!

A wanli s1086 téli gumival kapcsolatban visszamentem, elmondtam az érveimet, az Adac teszt eredményeit és, hogy nem érzem biztonságosnak. Helyette nem tudtak ajánlani jobb minőséget, ezért visszakaptam az árát. Egy másik helyen 3 gumi közül választottam ki a legmegfelelőbbet.
3 lehetőségem volt:MATADOR 17,900,BARUM POLARIS 2 19,400, PIRELLINEK EGY ALAPVÁLTOZATA 17,500, de nem a CEAT FORMULA WINTER, ezt ajánlottátok, de ezt csak rendelés útján tudtam volna megvásárolni.
A BARUM téli gumit választottam ami 19,400 ás árában felszerelik. Úgy érzem a lehetőségeim belül a legjobb választás volt, de azért kíváncsi lennék a véleményetekre.
Nagyon köszönöm a segítséget, hálás vagyok!
Kelt: 2010. december 8. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Itt találsz egy kis segítséget a döntéshez, a végén van egy összefoglaló táblázat is a gumimárkák kategoriázálásával. http://gumibiznisz.hu/hogyan-valasszak-autogumit/
Gondold végig, hogy mekkora az a keret, amit gumikra tudsz szánni, és ebből próbáld meg kihozni a legjobbat. (Az új Kormoránnal nyilván jobban jársz, mint a használt Debicaval.)
31 - 40 a(z) 62-ból/ből:

Hozzászólások lezárva