Adac nyárigumi teszt 2013

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 82 hozzászólás

Jön a tavasz, megy a tél - lassan itt a nyári gumik szezonja! Az Adac 2013-ban is segíti a döntésben azokat, akik nyári gumi vásárlás előtt állnak. Idén két gyakori méretben (185/60 R15 és 225/45 R17) összesen 38 abroncsot vetettek alá alapos vizsgálatnak. 

Európa legnagyobb autóklubja immár 40 éve tesztel gumiabroncsokat, de azt mondják, még soha nem volt ilyen jó a felhozatal: 38 gumiból 16 ért el jó (különösen ajánlott), 14 pedig megfelelő (ajánlott) besorolást.

A teszteredmények tanúsága szerint a mostani indulók főleg vizes úton jobbak elődeiknél, esetenként jelentősen. Úgy tűnik, ezen a téren a tavaly ősztől kötelező gumiabroncs címke egyértelműen érezteti hatását. A törekvés, hogy a címkén minél jobb eredményt tüntethessenek fel, sok gyártót ösztönzött arra, hogy termékeik vizes úton való tapadási képességeit tovább fejlesszék...

De következzenek a részletek! 

Mit találsz az alábbiakban?

A 185/60 R15, majd a 225/45 R17 méretű nyári gumik részletes eredményeinek ismertetése, táblázatokban is összefoglalva.

Az Adac értékelési rendszerének ismertetése, hogy helyesen értelmezhesd az eredményeket.

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó nyári gumi tesztjei a bejegyzés alatt.

185/60 R15 nyári gumik

Ebben  a kisautók (pl. Audi A1, Mini, Fiat Punto, Renault Clio, VW Polo) körében népszerű méretben 19 modellt vizsgáltak meg.

A jó nyári gumik választéka szokatlanul széles: 9 abroncs kapott jó (különösen ajánlott), további 4 pedig megfelelő (ajánlott) minősítést. Nem árt azonban odafigyelni vásárláskor, mert a fényes oldal mellett az árnyasabb is jelen van, 2 elégséges (feltételekkel ajánlott) és 4 elégtelen (nem ajánlott) osztályzattal képviseltetve magát a listán.

adac-2013-nyar-2.jpg

A tesztjármű: VW Polo. Sávváltás akár 150 km/h-val.

.

A jó (különösen ajánlott) eredményt elért csoportból a Michelin Energy Saver+ magas futásteljesítményével emelkedik ki. A Continental PremiumContact 5 száraz és vizes úton egyaránt remekel, emellett kopásálló is. Két nagyon hasonló, kiegyensúlyozott modell a Dunlop Sport BlueResponse és a Goodyear Efficient Grip Performance vizes úton a mezőny legjobb pontszámát produkálták, előbbi száraz úton is nagyon kitett magáért.

A csapat további tagjai: Vredestein Sportrac 5, Bridgestone Turanza T001, Nokian Line, Fulda EcoControl HP, és Semperit Comfort-Life 2 a minőséget egyenletesen színvonalas teljesítményük jelenti.

Megfelelő (ajánlott) besorolású abroncsok: Pirelli Cinturato P1, Barum Brillantis 2,  Hankook Kinergy Eco K425, Firestone TZ300a. A Barum száraz, a másik 3 pedig vizes úton mutatott enyhe hiányosságok miatt nem jutott be a legjobbak közé, a Pirellit ezen belül is csak igen minimális, mindössze 0,1 pont választotta el az élbolyba jutástól.

adac-2013-nyar-3.jpg

Aquaplaning-vizsgálatok: itt egy körpálya több mint 20 m hosszan vízzel elárasztott szakaszán.

.

  Az elégséges (feltételekkel ajánlott) csoportba két modell került. A Nexen N Blue HD az erős kopás, a GT Radial Champiro 228  pedig elsősorban vizes úton mutatott gyengébb jellemzői miatt csúszott le ide.

A teszten 4 abroncs bukott meg, azaz kapott elégtelen (nem ajánlott) osztályzatot: Kleber Dynaxer HP3 (ez azért meglepetés), Marangoni Verso, Rotalia Radial F108, Sailun Atrezzo SH402. Vizes úton az összes határozottan rossznak bizonyult.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a  175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re

Adac-2013-nyar-185-60-R15.jpg

.

Ha az egyes abroncsok által elért konkrét pontszámokra is kíváncsi vagy, az alábbi táblázatban azokat is megnézheted.

A kép rákattintással nagyítható, új ablakban nyílik.

185-60-R15 Adac 2013-nyar.jpg

.

225/45 R17 nyári gumik

A 225/45 R17 számos középkategóriás autón gyári szerelés (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia), sokan pedig nyárra veszik ezt a méretet.

A tesztelés során a 19 induló közül 7-en szereztek jó (különösen ajánlott) osztályzatot, 10-en megfelelőt (ajánlott), ketten elégségest (feltételekkel ajánlott). Bukás itt nem volt.

adac-2013-nyar-1.jpg

Tesztjármű: Skoda Octavia. Száraz úton 100 km/h-ról vészfékezve a fékút körülbelül 38 m.

.

A 7 jó besorolású abroncs közül kiemelkedik a Continental SportContact 5, amely igen kiegyensúlyozott, vizes úton a legkiválóbb, és különösen üzemanyag-takarékos nyári gumi. Elismerésre méltó teljesítményt nyújtott a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 és a Dunlop Sport Maxx RT mindkettő viszonylag kopásálló, előbbi nagy erőssége a száraz út.

Méltán birtokolja a jó ítéletet a Michelin Pilot Sport 3, a Vredestein Ultrac Vorti, a Hankook Ventus S1 Evo 2 K117, és a Semperit Speed-Life is egyöntetűen magas színvonalon teljesítettek. Száraz úton, valamint kopásállóság tekintetében kiemelendő a Vredestein. Tartósság terén nem marad el mögötte a Semperit sem, amely emellett a mezőny leginkább üzemanyag-takarékos abroncsának is bizonyult.

A középmezőny 10, megfelelő (ajánlott) osztályzatot elnyert képviselője: Apollo Aspire 4G, Bridgestone Potenza S001, Kumho ECSTA LE Sport KU39, Pirelli Cinturato P7, Yokohama C.drive 2, Falken AZENIS FK453, Uniroyal RainSport 2, Esa-Tecar Spirit UHP, Toyo Proxes T1 Sport, Nexen N8000.

Legtöbbjük vizes úton mutatott viselkedésében maradt el némileg az első csoportban lévők mögött, kivéve az Uniroyalt és a Nexent. Előbbi a száraz út és a valamivel alacsonyabb futásteljesítmény, utóbbi kizárólag az erős kopás miatt került ebbe a csoportba.

A két elégséges (feltételesen ajánlott) minősítésű abroncs - High Performer Sport HS-2 és Syron Race 1 Plus - vizes úton tanúsított nyilvánvaló hiányosságaik miatt kaptak rosszabb besorolást.

adac-2013-nyar-4.jpg

Syron Race 1 Plus gumiabroncs. Egyértelmű nyomot hagy maga után.

.

Végül az összefoglaló táblázatok: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz: 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

Adac-2013-nyar-225-45-R17.jpg 

.

A következő táblázatban pontszámokkal együtt is megtalálod a fenti eredményeket. Nagyításért kattints a képre!

185-60-R15 Adac 2013-nyar.jpg

.

Az Adac értékelési rendszere

. • A gumiabroncsok osztályozása

A tesztekben szereplő gumiabroncsok osztályozása elégtelentől a kiválóig történhet, akárcsak az iskolában. A szemléletesebb megjelenítéshez szimbólumokat is használnak. Korábban ez nem így volt, az eredményeket a 2010-es téli teszt előtt nem osztályzatokkal fejezték ki, hanem egy ajánlásban foglalták össze (“különösen ajánlott”, “ajánlott”, “feltételesen ajánlott”, “nem ajánlott”).

Az osztályzatokszimbólumok, valamint a régi, ajánlásként megfogalmazott  értékelések közti összefüggést a fenti összefoglaló táblázatok végén találod feltüntetve. Az idei ill. elmúlt évek tesztjeit átfutva biztosan feltűnik, hogy kiváló besorolású abroncs egyikben sem szerepel, ám ez nem azért van, mert gyenge a mezőny. Az Adacnál azért hozták létre a kiváló kategóriát, mert az értékelési rendszer megalkotásakor már a jövőre is gondoltak.

Bár egy-egy kimagasló részeredmény már most is akad, összességében eddig még soha, egyetlen téli vagy nyári gumi sem kapott kiváló besorolást. De nem marad ez örökké így a gumiabroncsok teljesítőképessége a szüntelen fejlesztések eredményeképpen folyamatosan növekszik... .

• Az osztályokba sorolás módja és a végső sorrend alakulása

Az Adac a gumiknál a minden téren színvonalas, kiegyensúlyozott teljesítményt tartja elsődlegesnek. Ezt az abroncsok besorolásának módja is hűen tükrözi, hiszen adott minősítést egy gumi csak akkor kaphat meg, ha az összes fontos területen (száraz út, vizes út, üzemanyag-takarékosság, kopás) elérte az ehhez szükséges ponthatárt. Így nem fordulhat elő, hogy az abroncsok erősségei ellensúlyozzák a gyengeségeiket. 

Hiába üti meg egy gumi majdnem minden tekintetben a kiváló mércét, elég, ha csak egyetlen szempontból nem felel meg annak, és máris lejjebb csúszott a gyengébb pontszámnak megfelelő kategóriába. A végső sorrend a gumik súlyozott számtani átlaga alapján áll fel, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a mostani tesztben a következők: száraz út 20%, vizes út 40%, zaj 10%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 20%.

Azok a gumik viszont, melyek egy vagy több  főbb területen mutatott elégtelenség miatt alsóbb osztályba csúsztak, összesített pontszámként nem a súlyozott átlagukat, hanem a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszámukat kapják, vagyis végső helyüket a sorban ez fogja meghatározni. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy alacsonyabb osztályzattal rendelkező gumi összesített pontszáma semmiképp se lehessen jobb nála magasabb osztályba sorolt abroncsokénál.

Pl. A Nexen N Blue HD a 185/60 R15 táblázatból a legrosszabb pontszámot kopás terén érte el  (3,8), így ez lett az összesített pontszáma. Ezzel a 14. helyre került, holott súlyozott átlaga 2,7, aminek alapján jóval feljebb lehetne a helye a sorban, nem az elégséges, hanem a megfelelő kategóriában.

Az Adac tehát a gumiabroncsok besorolását illetően nagyon szigorú nemcsak a fent leírtak miatt, hanem mert a különböző osztályzatok eléréséhez szükséges  ponthatárokat is igen szigorúan határozzák meg. (A ponthatárokat is az összefoglaló táblázatok végén tüntettük fel. Ahogy látszik, az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt.) .

• Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, azaz egy olyan listának, melynek szereplői felülről lefelé haladva minden szempontból fokról-fokra egyre gyengébbek! Ahogy már olvashattad, az Adac a legkisebb kiegyensúlyozatlanságot is keményen bünteti a “jó” osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi osztályzatát és sorban elfoglalt helyét a főbb területeken elért legrosszabb eredményük határozza meg, akkor is, ha minden egyéb téren sokkal jobbak.

Ezért ne csak a gumiabroncsok végső besorolását nézd meg, mert akkor könnyen előfordulhat, hogy felületesen ítéled meg őket! A teljes kép a részeredményekből derül ki. Ezek nem véletlenül szerepelnek a táblázatban, érdemes őket áttanulmányozni.

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret szerint. Aki tehát azt gondolja, hogy a sor elején lévő egy-két abroncson kívül a többivel egyáltalán nem is érdemes foglalkozni, számos olyan lehetőséget ejt ki a rostán, amely pedig jó ár-érték arányánál fogva mindenképp érdemes lenne a megfontolásra.

Összességében, a “megfelelő” és ”jó” abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezeket a nyári gumikat az Adac - nagyon szigorú megmérettetés után - mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et! 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. április 19. péntek Szerző: Pistol Pisti Vélemény linkje
Sziasztok!
A Continental SportContact 2..... 5mm profillal. Ajánljátok?
Vagy Inkább Pirelli P7, szintén 5mm?
Esetleg Yokohama C-drive2, 4.5-5 mm?

Egy 109LE-s Focust vezetek, Bp-n dinamikusan közlekedem, autópályán nem száguldok, betartom a 130-at. (2db Barusm Bravurisom van tavaly nyárról, szinte vadi újak, a másik két kerékre tenném)

Előre is nagyon köszönöm: PP
Kelt: 2013. április 18. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
XL = extra load, vagyis megnövelt teherbírású abroncs. (RF-fel is jelölik: reinforced = erősített) Ezeknek a gumiknak magasabb a súlyindexük, mint normál kivitelű társaiknak. A nagyobb teherbírás a magasabb belső nyomás eredménye, amely elviseléséhez megerősítik az oldalfalat azáltal, hogy a benne lévő szövetszálak sűrűségét növelik.
Kelt: 2013. április 18. csütörtök Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Kedves gumibiznisz!
Megütötte a szememet ez a peremvédősabroncs téma.Az én méretemben 175/70R14,vagy 185/65R14 még egyáltalán nem találkoztam ilyennel.XL jelzésűvel már találkoztam.Az,ha jól tudom,erősített kivitelt jelent.De pontosan mit jelöl az XL?Válaszodat előre is köszönöm.
Kelt: 2013. április 11. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A kátyús utakon sajnos, bármilyen gumi kárt szenvedhet. A peremvédő, ahogy az előtted kérdezőnek is írtam, valóban hasznos, leginkább parkolásnál jelenthet védelmet a felninek. Amit a keresett méretben peremvédős kivitelben tudunk ajánlani: Continental PremiumContact 2, ami peremvédős és anélküli kivitelben is van. (A webshopban a méretre rákeresve az FR jelzésű a peremvédős.) Ezen kívül a Hankook K425 is az.
Kelt: 2013. április 11. csütörtök Szerző: Csaba Vélemény linkje
sziasztok!

VW Passat 1.9TDI autómra szeretnék közép vagy prémium kategóriás nyári gumit 205/55/R16 méretben. Sokat közlekedek a Budapesti rossz utakon így erősebb felépítésű gumit szeretnék. Az autón gyári alu felni van így gondolom érdemes lenne peremvédős gumit vásárolnom.? milyen típusokat tudnátok ajánlani?

előre is köszönöm!
üdv
Csaba
Kelt: 2013. április 11. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A peremvédő védi a felni peremét a járdaszegélyhez dörzsölődéstől pl. parkolásnál, tehát mindenképp hasznos. (A peremvédős kivitelt egyébként MFS vagy FR felirat jelzi a gumi neve mellett.) Nálunk jelenleg a Continental PremiumContact 2 ami élvonalbeli, és peremvédős kivitelben is elérhető: http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/continental-premiumcontact-2-fr--205-55-16--91V/

Fogyasztásban az egyes kategóriák közti különbségek elméletileg 0,1-0,15 l/100 km között vannak, de ez járműfüggő is, emellett a fogyasztást még sok tényező befolyásolja. Az osztályokba sorolást egyébként maguk a gyártók végzik. A pontosabb kép érdekében érdemes a címkén túl a teszteredményekből is tájékozódni, és elsősorban a biztonsággal összefüggő tulajdonságok alapján választani.
Kelt: 2013. április 10. szerda Szerző: István Vélemény linkje
Kedves gumibiznisz!

H Astrara szeretnék 205/55/R16-os méretben nyári gumit, közép és prémium kategóriában keresek - árban már nincs nagy eltérés -, viszont mindamellett hogy a tapadás, a fogyasztás és a kopás is nagyon fontos - tehát egy élmezőnybeli gumiban gondolkodom - peremvédős kivitelt szeretnék alufelni miatt, tudnál ebben segíteni? Illetve tapasztalatok szerint érdemes beruházni peremvédős gumira? Fogyasztásban egy B ill E besorolású gumi között ez mennyit jelenthet %-osan?
Nagyon szépen köszönöm előre is!
Kelt: 2013. április 5. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Peter, nagyon jó, hogy megnézted, és megírtad. Az általunk használt katalógus a Sport változatra hozza a 185/60 R15-öt, egyébként 165/70 R14-et, és én is erre emlékeztem. De most alaposabban utána néztem, és tényleg így van. Mindenesetre érdekes, hogy a gyártó olyan méreteket javasol, amik nem váltóméretei egymásnak...
Kelt: 2013. április 5. péntek Szerző: peter Vélemény linkje
Bocsánat, de a biztonság kedvéért megnéztem a könyvében, és annak ellenére, hogy nem pontos váltóméret a Swift gumii 185/60 R15 vagy 165/70 R14 méretűek. A GS-t gyárilag ezzel adták.
Kelt: 2013. április 5. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
sz.j.:
Szélesebb gumi nagyobb felületen tud kapaszkodni, így önmagában segíti a gyorsulást (lásd széles gumik gyorsulási versenyeken), de ezt számos más tényező is befolyásolja még: autó, útfelület, gumikeverék, mintázat, nyomás...
A gyakorlatban egy gyenge autót inkább visszafognak a szélesebb gumik.

ádám:
Ennek nem önmagában az alufelni az oka, hanem az, hogy használata általában peresebb, alacsonyabb oldalfalú gumiabronccsal jár. Minél peresebb egy abroncs, annál kevésbé komfortos. (Ha ugyanaz az abroncs alufelnire kerül, mint ami korábban acélfelnin volt, szerintem érzékelni nem fogod.)
41 - 50 a(z) 82-ból/ből:

Hozzászólások lezárva