Személyautó gumiabroncsra vonatkozó előírások

A gumiabroncsok  műszaki állapotára, üzemeltetésére vonatkozó törvényi rendelkezéseket a KRESZ és a 6/1990. KöHÉM rendelet tartalmazza.

Milyen gumiabroncsok szerelhetők fel a gépkocsira?

A járműre felszerelt gumiabroncs méreténekterhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak. (A gyártó által megadottnál alacsonyabb súly- vagy sebességindexű abroncsokat nem lehet felszerelni,  magasabb súly- illetve sebesség-indexűeket viszont igen.)

Téli gumiabroncsot fel lehet szerelni a járműre akkor is, ha annak sebességhatára alacsonyabb az eredetileg megadottnál. Ebben az esetben az utazási sebességet a kisebb értéknek megfelelően kell megválasztani, és a jármű vezetőfülkéjében a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni.

 Azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, melyeknek azonos:

- a mérete

- a szerkezete

- a teherbírása

- a mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep)

A szabály az átmenetileg üzemeltetett pótkerékre nem vonatkozik.

(6/1990. KöHÉM rendelet: II. fejezet 36. §)

Személygépkocsinál a felszerelt abroncsok szerkezetének (radiál vagy diagonál) az összes  tengelyen meg kell egyeznie. (Nem elég tengelyenként.)

Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették. (Utánvágást egyébként teherabroncsoknál szoktak végezni, ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezte, és ezt a gumiabroncson feltüntette.)

Nem szabad szöges gumiabroncsot használni.

Gumiabroncsok műszaki állapota

Csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a mintázat mélysége a futófelület teljes kerületén eléri:

- 75 cm-t meg nem haladó átmérőjű gumiabroncs esetében az 1,6 mm-t ( ált. személygépkocsik és terepjárók)

- 75 cm-nél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t (ált. teherautók)

A kopás mértékének megállapításához segítséget nyújtanak az abroncs mintázatának árkaiban több helyen is megtalálható kis kiemelkedések, a kopásjelzők (felső kép), melyek magassága éppen 1,6 mm.  Elhelyezkedésüket a gumiabroncs vállrészén feltüntetett háromszög alakú kis nyíl, illetve a TWI felirat (alsó képek) mutatja.

  

Kopásjelzők

Javaslat:

Biztonságod érdekében nem érdemes megvárni, míg a gumik kopásjelzőig kopnak ( >>> megnövekedett fékút, fokozódó aquaplaning-veszély) A nyári gumikat 2,5-3 mm, a téli gumikat pedig 4 mm profilmélység elérésekor ajánlatos  újakra cserélni.

Gumiabroncsok ellenőrzése

A vezető, mielőtt a járművel a telephelyről (garázsból stb.) elindul, köteles  (a kormány-, fék-, világító- és fényjelző berendezéseken kívül) a gumiabroncsok állapotát ellenőrizni.

Az első indulás előtt minden esetben - az autót körbejárva, mind a 4 keréken - meg kell vizsgálni a következőket:

-  futófelület kopása

- sérülések (dudor, repedés, szakadás, idegen tárgy)

- guminyomás (Napi szinten szemrevételezéssel, hetente méréssel, mivel a szabályok szerint a gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani.)