A termék sikeresen kosárba került
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
A fenti kérdésre válaszul a legtöbben gondolkodás nélkül kezdenék sorolni: járművük hány lóerős, mennyit fogyaszt, milyen extrákkal van felszerelve… De vajon tényleg ezen múlik?
A technika fejlődésével az autók egyre magasabb igényeket elégítenek ki, ám egyvalami nem változik: a kulcsszerep továbbra is a gumiabroncsoké.
A gumiabroncs jelenti az összekötő kapcsot úttest és gépkocsi között, nélküle a jármű lesodródna az útról.
A gumiabroncsok feladata nemcsak a tapadás biztosítása; az autó viselkedését befolyásoló erők útfelületre való átviteléért is felelősek.
Rajtuk keresztül érvényesül a sofőr és az autó „tudása”. A különböző vezetési manőverek (gyorsítás, lassítás, fékezés, iránytartás, irányváltoztatás) azonban kizárólag olyan mértékben realizálódnak, amennyire azt a gumiabroncsok meg- engedik.
Egy autó sem tudhat többet, mint az abroncsai; legyen akármilyen jó, rossz gumikkal csak korlátozott teljesítményre lesz képes. Ezért egyáltalán nem mindegy, milyen állapotú az az alig négy tenyérnyi felület, amely menet közben a gumiabroncsokból az úttesttel érintkezik!
A törvény által előírt legkisebb mintamélység személyguminál 1,6 mm, teherguminál 3 mm. (Téli gumiabroncs esetén a még biztonságosnak tartott minimum 4 mm.) A legjobb, ha nem várunk addig, míg elérik ezt a minimumot, mert fokozott balesetveszélynek tesszük ki magunkat. Nincs az a blokkolásgátló vagy menetstabilizáló rendszer, ami a gumiabroncsokhiányzó tapadását pótolni tudná!
A téli és a nyári gumiabroncsok mintázata és összetétele - alkalmazkodva az évszaknak megfelelő hőmérséklethez és útviszonyokhoz - eltérő. A nyári gumik 7 C fok alatt nem tudják biztosítani a megfelelő tapadást. A kisebb menetstabilitás, a rosszabb irányíthatóság és úttartás, a növekvő féktávolság kevesebb biztonságot jelent. A lágyabb keverékből készült téli gumik pedig gyorsan elkopnak nyáron.
Minden autóra a gyártó által előírt abroncsméret a legideálisabb. Helytelen méretválasztás eredményeként a jármű viselkedése megváltozik: instabillá válik, fogyasztása nő, rugózása romlik. A nem megfelelő méretű gumiabroncsok szükségtelenül megterhelik a futóművet; előfordulhat, hogy nem férnek el rendesen a kerékjáratban, sőt miattuk a kilométeróra is csalhat.
A gumiabroncsok kiegyensúlyozásának hiányában a kerekek forgása nem központos: az autó ráz, irányíthatósága romlik, a futómű és a kerékcsapágy fokozottan kopik. A hiba kiküszöbölésének módja a centrírozás, amelyre 5-10000 km-enként nem árt sort keríteni.
A túl alacsony vagy túl magas abroncsnyomás következtében a gumiabroncsok rendellenesen kopnak; élettartamuk csökken, csakúgy, mint a menetbiztonság. Felmérések szerint minden második(!) autós alacsony guminyomással közlekedik, növelve ezzel üzemanyag fogyasztását és egy esetleges defekt kockázatát.
Érdemes odafigyelni gumiabroncsaink állapotára, hiszen nemcsak arról van szó, hogy általuk hozhatjuk ki a legjobb teljesítményt autónkból. A valódi tét: saját magunk és a közlekedés többi résztvevőjének testi épsége, biztonsága.