Vízisí az országúton – avagy az aquaplaning

Kulcsszerepben: a gumiabroncs

Az esős időjárás az autósok felkészültségét egyik leginkább próbára tevő körülmény. A záporok, zivatarok nyomán nedvessé váló utak a megszokottnál nagyobb kockázatot rejtenek.

Mikor esőben, nedves úton autózunk, általában eszünkbe sem jut, mekkora szolgálatot tesznek nekünk abroncsaink.

Gumiabroncsok esőben

gumiabroncs mintázata gördülés közben megtöri az útfelületen kialakult vízréteget, a mintázat árkai pedig elvezetik a vizet hátrafelé és oldalra; így az kiszorul a gumiabroncs felfekvő felülete alól.

De mi a következménye annak, ha történetesen túl nagy a sebesség, netán kopottak, kis mintamélységűek a gumiabroncsok?

Túlzott sebességnél nincs idő, kopott gumiabroncsnál pedig nincs hely a vízelvezetésre. Ilyenkor a kerék fokozatosan elveszíti kapcsolatát az úttesttel, „felfut” a vízre; a tapadás megszűnése miatt a jármű kormányozhatatlanná válik. A kontroll elvesztésével járó, félelmetes, életveszélyes jelenség neve: aquaplaning.

Az “országúti vízisí” akkor alakul ki a legkönnyebben, ha a nagy sebesség kopott gumiabroncsokkal párosul. Ép felületű gumiabroncsnál a vízenfutás csak viszonylag magas sebességnél következik be, lekopott mintázat esetén azonban akár már 80 km/h-nál megtörténhet a baj!

Tudtad-e, hogy a vízenfutás kialakulásában szerepet játszóhárom tényező közül kettő fennállásáért egyértelműen saját magunk vagyunk felelősek?

Ne hagyd, hogy az alábbiak együtt lépjenek fel!

1. Nedves, vizes útfelület

A víz mennyiségével egyenes arányban nő a felúszás esélye. (Az óvatosság az eső kezdetekor sem árt: ilyenkor a nedvességgel összekeveredő por teszi csúszóssá az utat.) Az esős időjárás olyan körülmény, amely bármikor előállhat. A következő kettővel ellentétben – nem tehetünk ellene semmit.

2. Kopott gumik

Kisebb mintamélység – nagyobb veszély! Kopott gumikkal autózni egyértelműen emberi mulasztás. Az abroncsok minimálisan megengedett profilmélysége személyautónál 1,6 mm; teherautónál 3 mm. (Inkább több legyen!) Ne felejtsük el ellenőrizni!

3. Túl nagy sebesség

Minél nagyobb a sebesség, annál könnyebben felfuthat az autó a vízre.Esőben, nedves, vizes utakon a legfontosabb: LASSÍTANICsak rajtunk múlik…

aquaplaning-2.jpg

Mi a teendő, ha az aquaplaning bekövetkezik?

Az aquaplaninget a jármű vezetője azáltal észleli, hogy a kormányzás hirtelen nagyon könnyűvé válik. A jelenség fellépésekor azonnal csökkenteni kell a kritikus sebességet, mégpedig a gázpedál felengedésével, és nem hirtelen, erős fékezéssel. (Nehogy kifaroljon, megpördüljön az autó.) Bár a kontroll elvesztése ijesztő, a kormányt nem szabad össze-vissza rángatni, nehogy a jármű – újra utat fogva – meghatározatlan irányba haladjon tovább. A sebesség csökkenésével a gumiabroncsok remélhetőleg minél hamarabb visszanyerik tapadásukat…

De talán egyetérthetünk abban, hogy könnyebb az egészet megelőzni.