Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 385 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. február 6. péntek Szerző: Király József (Kiri) Vélemény linkje
Sziasztok!

Tényleg jelentős különbségek lehetnek üzemanyag fogyasztásban a különböző márkák abroncsai, valamint a téli, nyári gumik között? Természetesen az abroncsokat megfelelő nyomáson használva.
Válaszod köszönöm.

Kelt: 2009. február 3. kedd Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Akinek a számára tényleg indokolt a 4 évszakos (kevés km-t megy, letakarított utakon, és ha kell, inkább nélkülözi az autót), na ő valóban nem koptat el 4 év alatt 2 garnitúrát, ha erre gondolsz.
Persze a külön téli és nyári neki is dupla annyi ideig tartana - de nincs rá szüksége, mert úgysem használja ki, mivel akár több mint 10 évbe is telhet míg mindkettőt elhasználja. Neki ajánlható a 4 évszakos. (lsd. Akkor kinek való?)

Egyébként egy átlagos abroncs futásteljesítménye kb. 50 000 km, tehát pl. átlag napi 27 km megtételével 5 év folyamatos használat alatt kopnak el gumijaink.
Úgy tapasztalom, hogy vásárlóink között vannak (nagyon kevesen), akiknek 7-8 évig is elég egy garnitúra, a többség viszont 2-3 év alatt “elfogyasztja” az abroncsait.(napi szintű ingázás, külföldi munka, gyakori hosszabb utazások, vagy csak olyan a napi program)

A fenti bejegyzésben, amikor egy 4 évente 2 garnitúrát elhasználó “átlag” autósról beszélek, saját valós példából indultam ki.
(Pl. Munkába is használjuk napi szinten az autót és ahogy az ember gyereke nő, egyre több dolog bejön, ami nem helyben van: esténként edzésekre, gitárórákra hurcolni hetente többször , stb. … így lett mostanra évi 25 000 km felett. A 4 éves nyári gumikat ősszel dobtam el, úgy hogy a pótkereket is elhasználtuk, mert - és ez az utak minősége miatt bárkivel megeshet - 1 guminak idő előtt vége lett (kátyú), egy másik pedig fűvel álcázott útpadkának esett áldozatul (szerencsére pont esedékes volt a téli felrakása meg amúgy is elkopott már). A télik is kb. ugyanennyit bírnak. Szóval ez 4 év alatt 2 garnitúra. 4 évszakosból is 2-szer kellett volna vásárolnom (tehát a 4 év alatt ez mindenképp 2×50000 Ft), csak azzal nem biztos, hogy télen rossz úton minden esetben el lehet indulni, márpedig én nem tudom nélkülözni az autót. Sőt, ha 4 mm alá kopik a mintamélysége, akkor az utolsó télen már nem is biztonságos a használata.)

Tehát a lényeg , hogy mindenki azt a verziót válassza, ami a saját autózási szokásaihoz a legjobban illik. Aki napi szinten utazik és nem nélkülözheti a járművet akkor sem, ha beüt az igazán rossz idő (erre az idei télen sok példa volt), feltétlenül jobban jár a külön téli, külön nyári gumikkal.
Kelt: 2009. február 2. hétfő Szerző: Erik Vélemény linkje
Hello,
Szerintem 4 év alatt senki sem vesz 2 négyévszakos garnitúrát, hisz pont azért vásárol 4-évszakosat, hogy ne kelljen téli-nyárit vennie.
Tehát még 50000Ft-ot levonhatsz.
Kelt: 2008. november 23. vasárnap Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Akkor számoljunk:

1.eset: téli gumi, nyári gumi külön felnin
Legyen a 4 újabb felni ára 40000 Ft. A kerekek felszerelése/centrírozása egy évben így 5000 Ft. (2500,-/4 kerék)

2. eset: téli gumi, nyári gumi ugyanazon a felnin
A szezonális átszerelések/centrírozás ára 9600 Ft egy évben. (1200 Ft/ gumi)

Kérdés: mennyi idő alatt térül meg a külön felnik ára?
Eredmény: 40000+5000x=9600x >>> x=8,7
Vagyis ebben az esetben 8,7 (majdnem 9)év kell a megtérüléshez.

A szakszerűen elvégzett gumicsere nem károsítja az abroncsot. A felnin lévő gumikat valóban gyorsabban lehet felszerelni, de az időponthoz jutást nem befolyásolja, hogy a gumi felnin van-e vagy sem. Felnivel vagy felni nélkül - a gumicsere halogatása a fagyokig vagy az első hóesésig nagy hiba…
Ezek a tények. Mindenki maga döntheti el, hogy milyen megfontolások alapján tart egy vagy két garnitúra felnit. (Ha például valaki alufelniket vásárol, őt nem annyira a számolgatások, hanem inkább esztétikai szempontok vezetik.) Mindenesetre, ha netán új autót vásárolsz és adnak mellé egy plusz garnitúra felnit, vissza ne utasítsd! :)
Kelt: 2008. november 22. szombat Szerző: Király József (Kiri) Vélemény linkje
Szia Győző!
Gondolom tegezhetjük egymást. A számításodat érdemes lenne kiegészíteni hogy, milyen eredményt hoz ha a téli és nyári gumit felnin tartja az ember fia. Ezzel megtakarítható a le-felszerelés általi gumi abroncs “nyúzás”. Laikusként így gondolom. Bár ebben az esetben a felni ára jelentősen ronthat az összképen.
További idő takarítható meg azzal, hogy gumicsere szezonban könnyebben kap időpontot a megkésett autós.
A négy évszakos gumival eddig egyszer volt tapasztalatom. A cég kulcsosautóját szerelték ilyennel. Az egyik út után szerencsémre már Szegeden reggelre leesett kb. 15 cm hó, ami azonnal olvadásnak indult. Az utakon jó vastag latyak alakult ki. A Mondeo még 3.-ban is kipörgött elinduláskor csúsztatott kuplunggal, pedig Szeged határozottan sík város. Az ESP villogott, sípolt rendesen, fékezéskor az ABS jelezte működő képességét, pedig a fékpedál és a cipőm közé “tett” tojás nem tört volna össze. Erre az útviszonyra tökéletesen alkalmatlan volt.
Ha lemérnénk a téli, nyári és 4évszakos gumik Shore keménységét, szerintem a köztes gumi inkább a nyárihoz áll közelebb. Ez a Földközi-tenger partvidékén, ahol nincs igazi tél ott megfelelőbb.
381 - 385 a(z) 385-ból/ből:

Hozzászólások lezárva