Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos
A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...
A téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.
Nézzük meg közelről!
• Téligumi
Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.
A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít a tapadásából.
• Nyári gumi
A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.
Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.
• Négyévszakos gumiabroncs
A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.
Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)
A különböző teszteredmények...
...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)
Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)
A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)
És most számoljunk!
(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)
Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft. Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a gumikra.
Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.
A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év). Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...
Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)
Akkor kinek való?
A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.
Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!
Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .
Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
A hivatalos verzió szerint az egyes üzemanyag-hatékonysági osztályok közti különbség 100 km-en nagyjából 0,1 litert jelent egy átlagos személyautónál, a legjobb (A) osztályú abroncs esetén 7,5%-nyi megtakarítás is elérhető az utolsó, G osztályúhoz képest.
Mennyire kell, vagy lehet komolyan venni a gumiabroncsok energia címkéjét, és konkrétan, deciben, vagy százalkban mekkora eltérést jelent egy C üzemanyag felhasználású gumi egy E, vagy F besorolásúhoz képest?
Mondeo-m van 2 literes motorral. Kleber Quadraxer van rajta immár 5. éve. Tökéletesen elégedett vagyok vele. Esőben, hóban, száraz úton is tökéletesen helyt tudott állni. :)
Sava Adapto HP-n gondolkoztam még, mivel lassan csere érett lesz. De a másik jelölt még mindig a Kleber.
Ha jól emlékszem, 1 évre rá, hogy megvettem a Barumot jelent meg a Kléber, és akkor még tetszett is; de ma már nem találom olyan vonzónak, és nagyon hullámzó az ára is. Ahol olcsó ott nincs, ahol van, ott meg lényegesen drágább, mint a max. keretem.
Nekem most mintázatban a Kumho HA31 tetszene, árban pedig a NexeN...
Annak idején értekeztünk együtt.:)
Saját tapasztalatom írom le,hátha segít.
Nekem Kleber Quadraxer van téliként a kocsimon.Opel Vectra A.
Tökéletesen elégedett vagyok vele,kicsi a gördülési ellenállása és sosem csúsztam meg vele jégen,hóban sem.Semmi negatívot nem tapasztaltam vele kapcsolatban.Csak ajánlani tudom.A döntés a kezedben...
Ismét visszatértem, és ismét egy eldöntendő kérdéssel.
Talán még van, aki emlékszik rám; 2009-ben kérdeztem, és végül vásároltam is egy Barum 4 évszakos abroncsot; ami felett eljárt az idő. Az elmúlt télen már nem tetszett a viselkedése, és most már ebben is időben is csikorog; mintha padlógázzal indulnék vagy kanyarodnék, pedig nem. Tényleg :) Daciaval nehéz a gumiégetés... :D
Szóval csere; és ismét 4 évszakos. De milyen?
A keret max. 16.000.-Ft/db, és ezért a pénzért 7 márkát, és 8 típust találtam;
Kléber Quadraxer,
Kumho Solus HA31,
Kumho Solus KH21,
Nexen N-Priz4S WH7,
Debica Navigator,
Sava Adapto HP,
Matador MP61 Adhessa,
Apollo Alnac 4G All Season
Ebből a tömegből nekem 2 szimpatikus termék van, az egyik a Nexen N-Priz4S, amiről a nemzetközi felhasználók jókat írtak, és a márka is a középmezőnyben végzett a legutóbbi ADAC teszten, bár én magam csak most hallok erről a névről először; illetve a Kumho HA 31.
Melyiket ajánlanátok a két gumi közül; illetve a ha egyiket sem, akkor miért nem?
Aki meg tudja állni, hogy hóban ne száguldozzon, annak a többi, hideg, esős, vagy forró nyári napokon tökéletessen elég lehet a négyévszakos gumi.
A mecsek útjain járok vele, egy 1.6os autóval és eddig nem voltam hátrányban a kanyarokban sem a négyévszakossal.
Nem is értem miért nem reklámozzák jobban a négévszakos gumit, mint jó lehetőséget, folyton csak a negatív szöveg megy, hogy semmire sem jó.
Ha valaki beülne az autómba és menne vele és nem mondanánk meg a soförnek, hogy négyévszakos gumik vannak rajta, fogadjunk, hogy nem mondaná meg.
Igen nagy gondban vagyok.Dacia Logan 1.4 típusú személygépkocsimnak a kerekét szeretném lecserélni.A négyévszakos gumin gondolkodom,valamint a nyári gumin.Télen alig vezetek, ellenben nyáron a kirándulások alkalmával sokszor rossz úton illetve hegyi utakon autózom.Ezért is gondolnám megfelelőbbnek a nyári gumit.
Ha négyévszakos akkor melyiket ajánlanák?
Előre is köszönöm a segítséget!