Téli gumi - nyári gumi kontra négyévszakos

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 384 hozzászólás

A négyévszakos autógumi olcsóbb és jobb megoldást jelentene, mint a téli ill. nyári garnitúra felváltva? Egyáltalán: létezik olyan gumiabroncs, amelyik minden körülmények között egyformán kiemelkedő teljesítményt nyújt? Ha megfordultak már a fejedben ezek a kérdések, olvass tovább minden kiderül...

téli gumi - nyári gumi variáció helyett megfelelő alternatívát jelentene-e Számodra a négyévszakos gumiabroncs? Az alábbiakat átgondolva nem lesz nehéz eldöntened.

Nézzük meg közelről!

• Téligumi

Téli gumi mintázata

Tipikus téligumi mintázat: sűrűn elhelyezkedő apró lamellák erőteljes, mély kapaszkodóblokkok. Feladatuk a vonó- és  oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása, továbbá a kapaszkodás - ha kell, havon, jégen, nyálkás-csúszós útfelületen is.

A mély és széles hosszanti ill. oldalirányú mintaárkok kivetik magukból a havat, és biztosítják a jó vízelvezetést a gyakran sáros, latyakos, jégkásás utakon. A téligumi anyaga magas szilika tartalmú, a nyárinál lágyabb gumikeverék, így az abroncs a hideg (+7 Celsius fok alatti) aszfalton nem válik merevvé, rugalmatlanná nem veszít  a tapadásából.

• Nyári gumi

Nyári gumi mintázata

A nyári gumi futófelülete a télinél szemmel láthatóan telítettebb, a nagyobb  felfekvési felület által jó tapadást biztosít száraz úton. A mintázat kevésbé tagolt, feltűnő a sűrű lamellázottság hiánya - erre nyári útviszonyok között nincs is szükség.

Fontos viszont esőben, nedves úton az aquaplaning elkerülése; a hosszanti és oldalirányú csatornák a gyors vízelvezetést szolgálják. A nyári gumi anyaga a télinél szilárdabb, keményebb gumikeverék, amely 7 Celsius fok felett a megfelelő tapadást és kopásállóságot biztosítja.

• Négyévszakos gumiabroncs

4 évszakos autógumi mintázata

A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege".  Futófelülete nem kifejezetten nyári és nem kifejezetten téli, bár mindkettő  jellegzetességei felfedezhetők rajta. Így - bizonyos mértékig - a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni.

Könnyen belátható azonban, hogy megvannak a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint egy speciálisan az adott célra kifejlesztett - téli vagy nyári - gumiabroncs. (Ha véletlenül dombon laksz, ahová télen is fel kell az autódnak kapaszkodnia, hegyek között szoktál autózni, síelni mész, autópályán utazol nagy sebességgel, nagy teljesítményű járművel stb, akkor a négyévszakos abroncs nem neked való.)

A különböző teszteredmények...

...alátámasztják azt a ránézésre is levonható következtetést, miszerint a négyévszakos gumi nyáron gyengébben teljesít a nyári, télen pedig a téli guminál. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy létezik az a fajta  téligumi, ami bizonyos helyzetekben simán alulmarad egy jó minőségű négyévszakossal szemben, de ez már egy másik kérdés.)

Az idei Adac-teszten a GoodYear Vector 4 Season négyévszakos gumiabroncsnak sikerült ugyan felküzdenie magát az  ajánlott kategóriába, a részeredmények mégis  azt mutatják, hogy teljesítménye kevésbé kiegyensúlyozott, mint a vele azonos kategóriába került téli gumiké. (Bár jégen jól szerepelt és rendkívül kopásállónak bizonyult, de nedves úton gyengébb volt, száraz úton és hóban még inkább, továbbá kissé magas üzemanyagfogyasztást produkált.)

A másik vizsgált négyévszakos autógumi, a Vredestein Quatrac 3 csak a feltételesen ajánlott kategóriába jutott: száraz úton kiemelkedő teljesítményt nyújtott, viszont gyenge volt havon és jégen, nem túl kopásálló, üzemanyagfogyasztás tekintetében pedig az eredménye nagyon rossz.)

És most számoljunk!

(Jelenlegi árakkal számoltam, és a kalkuláció nyilván csak hozzávetőleges, de a kapott eredmény azért nagyjából reális képet ad.)

Vegyünk egy autóst, aki megvásárol egy téli és egy nyári garnitúrát 50-50 000 Ft-ért. Tegyük fel, hogy a két garnitúrát 4 év alatt használja el . Ez idő alatt 8-szor szereltet át, ami 38400 Ft.  Így a 4 év alatt összesen 138 400 Ft-ot költ a  gumikra.

Vajon olcsóbb-e, ha ugyanez  az autós négyévszakos gumikat használ? Ekkor 4 év alatt két négyévszakos garnitúrát (50-50000 Ft) koptat el, mivel a gumik téli-nyári szezonban egyaránt futnak. Igaz, csak 2-szer szereltet (9 600 Ft). Mindez összesen 109 600 Ft. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy fél évente így sem árt felkeresnie egy gumiszervizt a kerekek felcserélése és centríroztatása miatt. (8 centrírozás, ebből 2 a felszerelésnél történik marad 6, ami 15 000 Ft.) Így már 124 600 Ft-nál tartunk.

A különbség 4 év alatt 13 800 Ft (3450 Ft/év).  Ha viszont adott esetben ( pl. lefagyott, jeges út) a téligumihoz képest hosszabb fékút vagy egy megcsúszás eredményeként kárt szenved az autó, a javíttatása sokkal többe kerülhet...

Szóval szerintem az ár nem döntő szempont, mivel az árkülönbség jelentéktelen vagy nincs is. (Ha pl. az autós nem a legolcsóbb négyévszakos gumit vásárolja meg.)

Akkor kinek való?

A négyévszakos abroncs annak jelenthet ésszerű alternatívát, aki: - járművét csak keveset (évi 8-10000 km) és kisebb távolságok megtételére használja. (pl. városon belül, közeli munkahely eléréséhez stb.) - extrém körülmények között (hó, jég, fagyos út, ónos eső) tudja nélkülözni az autót, mert nem éri meg téligumi nélkül kockáztatni.

Eltérő kihívásokhoz - eltérő abroncsot!

Hazánkban a téli és nyári időjárási- és útviszonyok tág határok közt változnak, jelentős eltéréseket mutatva. Az általuk jelentett kihívásnak leginkább két különböző, speciálisan a célra kifejlesztett gumiabroncs  garnitúra tud megfelelni ezért kevés kivételtől eltekintve mindenkinek a téli gumi - nyári gumi variációt ajánlom. .

Téli útra téli gumi - nyári útra nyári gumi!

Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá!

Hozzászólások

Kelt: 2016. december 18. vasárnap Szerző: Gorog Imre Vélemény linkje
De okos itt mindenki !!!
Arról persze senki nem ír milyen gumi kell akkor ha reggel fagyban kell elindulni de
délután már olyan meleg van hogy be kell a kocsiban kapcsolni a klímát !
Vagy viszitek a nyárigumit és délben lecserélitek és így jöttök haza ?
Ha másnap reggel talajmenti fagyok várhatók akkor meg reggel egy órával korábban keltek
hogy megfelelő gumival (téli) tudjatok elindulni ??
Számomra EGYÉRTELMŰ hogy az univerzális gumiké a jövő mert ma már
olyan időjárási anomáliák vannak hogy egy napon belül jön el a tél és a nyár !!!
Kelt: 2016. október 28. péntek Szerző: Szabó Zoltán Vélemény linkje
Üdvözlet!

Szerintem baj van a számtannal, ugyanis négy év alatt nem koptat el két négyévszakos garnitúrát, legfeljebb extrém nagy futás esetén. Általában a mai gumik használattól függően 50000-100000 km alatt kopnak le, átlagos használat esetén sokszor szembesül vele az ember, hogy nincs lekopva, csak már a kora miatt nem hajlandó felrakni a gumis. Én egyébként egyik autómon négy évszakost használok, a másikon cseréltetem folyton téli-nyárira de csak azért mert abban a méretben nem találok négy évszakost (235/40 r18) sajnos. Amúgy sokkal olcsóbb a négyévszakos használata, és ugyanúgy el lehet indulni vele hóban is, megállni is, annyi, hogy nyáron picsit jobban kopik, de álltalában így is hamarabb az öregedés miatt kell lecserélni.
Kelt: 2016. április 3. vasárnap Szerző: Toth Jozsef Vélemény linkje
Azt szeretném tudni melyik az a gumiabroncs amelyik ónos esőkor is biztonságos.
Már ne vicceljünk jó!
Kelt: 2016. február 13. szombat Szerző: tibi Vélemény linkje
Eddig Sava adpto HP használtam (3éve vásároltam) 185/60 R14 méretben és tökéletesen elégeet voltam (vagyok) vele.
Viszont lecseréltem az autómat aminek a gumi mérete 195/55 R15 és sajnálattal tapasztalom, hogy a Sava adapto HP négyévzsakosa nem kapható ebben a méretben.
A kérdésem az, hogy mit van helyette a fenti méretben? Mert nem 27 és 30ezer forintért/db áron szerenék majd gumit vásárolni, de csupa számomra ismeretlen gyártmányt adot ki a kereső a 20ezer alatti kinálatban. (ecodrive, nexen, apollo,) és hasonló noname.
Kelt: 2016. január 6. szerda Szerző: Sum Qui Sum Vélemény linkje
Szia,Balázs!
Nekem is Kleber Quadraxer van,2 db,most az első tengelyen.Plusz van 2 darab Barum Polaris 3-as téli most a hátsó tengelyen.Tavaly a Barum-ok voltak elöl.Az az igazság,hogy zongorázni lehet a különbséget hóban,jeges úton a Barum téli gumik javára.Jó gumi és igen kopásálló a Kleber/nem hiába Michelin termék/,de téli útviszonyok között jelentősen lassabban lehet vele biztonságosan közlekedni,mint a Polaris 3-al.Sokkal hamarabb megcsúszik,kanyarban tolja az elejét az autó,pörögnek a kerekek...
Kelt: 2016. január 6. szerda Szerző: Balázs Vélemény linkje
Sziasztok!

Idén júniusban Lesznek 5 évesek a Kleber quadraxer gumijaim!
Eddig nem nagyon volt vele gond és ami meglepő h szinte alig kopott! emlékeztek mikor azt írtam pár éve,hogy a szerelő javasolta a két év utáni felcserélést! Nah azóta sem voltak cserélve mert nem kopott annyit! Idén valószínű felcserélem a gumikat!
Kelt: 2016. január 6. szerda Szerző: Sum Qui Sum Vélemény linkje
Szia,Attila!
Lehet,hogy nem tudsz róla,ezért leírom neked.A Good Year Vector 4 Season Gen 2 a teszteken jobban szerepelt,mint a Michelin CC.Tehát,ha 4 évszakos mellett döntesz,semmiképp ne hagyd ki,mint opciót.
Kelt: 2016. január 5. kedd Szerző: Attila Vélemény linkje
Sziasztok
Érdeklődnék hogy az új Michelin crossclimate gumiról van e tapasztalotok?
Igazából nem szeretem a négyévszakost, de olyan helyen lakom ahol nincs igazán tél, azért akadnak fagyos napok/hetek. Menni pedig kell. Erre a 2-3 téli hónapra nem akarnék téligumira beruházni, de a nyári nem elég.
Mindenhol dícsérik a Michelin cc-t, mi a véleményetek róla?
Köszönöm
Attila
Kelt: 2015. november 29. vasárnap Szerző: Endersson Vélemény linkje
Sziasztok.

22 éve vezetek. Az elmúlt 5 évben 3 autóm volt. Mindegyiken csak 4 évszakos gumi volt. Nekem semmi bajom nem volt vele pedig aztán nullára nyúztam öket.
Téli?
Nyári?
4 évszakos?
Tök mindegy. A Jégen egyik sem segít. Az hogy nem figyel a másik és megy mint az állat akkor tök mindegy. A nagy sebbeség, a követési távolság hiánya, a jaszkarizás balesetet okoz. lehet nekem 25 ezres 4 évszakos gumim vagy 18 ezres téli gumim tök mindegy.
Sok gumis műhelyben voltam eddig néhányban megszívattak rendesen. Az egyik ellen pert nyertem.
Levette a műhely előtt a defektes gumit. lekapta a felniről és közölte hogy nem teszi vissza mert életveszélyes. Az autót ott hagyta és a közteres megbüntetett. Mert ugye honan vegyek azonnal gumit. Kevés az a műhely ahol nem húzzák le az embert. 130/km-es tempóban nem vettem volna nagy külömbséget észre az M3-ason. BP-Mátészalka oda-vissza kb 700km. Rendszeresen járom ezt az utat. Esőben hóban, jégben, télen nyáron. Próbáltam minden gumitípust szinte. Maradok a 4 évszakosnál. Renault Megane II Grandtuor kombi 2007. Egy évben kb 30-38 alkalommal teszem meg ezt a 700km-et tehát ha csak 30x teszem meg ezt az utat ugy hogy máshova nem megyek az 21 ezer km. De hát ugye én itt Pesten is használom az autot napi szinten. 2008-ban vettem az autót azóta ez a második garnitúra 4 évszakos rajta. Az az egy biztos hogy nem lehet elmondani azt hogy kevés a km mert 10 ezer felett megyek vele. Az is biztos hogy nagy sebességgel 110-130km/h. Egy szónak száz a vége. Nem kimélem őket és rosszat nem tudok elmondani a 4 évszakos gumirol. Sokaknak mint pl nekem is a másik garnitura tárolása is gondot okozna igy ezért is választottam a 4 évszakosat.
Kelt: 2015. július 14. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nem kell túl komolyan venni.

A hivatalos verzió szerint az egyes üzemanyag-hatékonysági osztályok közti különbség 100 km-en nagyjából 0,1 litert jelent egy átlagos személyautónál, a legjobb (A) osztályú abroncs esetén 7,5%-nyi megtakarítás is elérhető az utolsó, G osztályúhoz képest.
1 - 10 a(z) 384-ból/ből:

Szólj hozzá!