Rendhagyó nyárigumi teszt: nem márkák, hanem méretek

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 17 hozzászólás

Új autó ill. gumi/felni vásárlásakor  gyakran felmerülő dilemma, hogy a szóba jöhető  lehetőségek közül a szélesebb, vagy a keskenyebb gumikat érdemes-e választani. Mik az előnyei és mik a hátrányai az eltérő szélességű méreteknek?

Ahogy már megszokhattad, most sem akarjuk megmondani a tutit, támpontokat viszont bőven adunk a döntéshez egy, az Osztrák és Német Autóklub által közösen végzett vizsgálat eredményeinek ismertetésével.

A 2007-ben lezajlott teszt során kivételesen nem a különböző gumimárkák és -típusok mérték össze erejüket, hanem az volt a kérdés, hogyan viselkednek a különböző méretű abroncsok  ugyanazon a járművön egymáshoz képest.

Az eredmények a tesztben szereplőkön túl (kisebb megkötésekkel) más autó- és gumimárkákra is vonatkoztathatók.

A tesztjármű

A gumiabroncs tesztekhez használt járműveknek igen kemény igénybevételt kell elviselniük. A fékekre, alvázra, és motorra nehezedő terhelés ilyenkor egy normál autóteszthez képest legalább tízszeres, a gumicserék száma pedig a százat is meghaladja.

A tesztautó mégsem produkálhat semmiféle meghibásodást, hiszen elég egy rövid üzemzavar, és a vizsgálati körülmények megváltozása máris téves eredményekhez vezethet... Ráadásul ezúttal a kipróbálandó különböző gumiméreteknek is szabályosan illenie kellett rá.

Így esett, hogy a kiválasztott a Kia ceed (1.6 CRDi, 85 kW) lett, ami minden feltételnek tökéletesen megfelelt.

ceed.jpg

Ezúttal a méret a lényeg. (Képek forrása: öamtc.at)

.

A gumik

Az eltérő gumikeverékekből adódó különbségek kizárása céljából a tesztben csak egyetlen gyártó, mégpedig a Michelin abroncsait használták, már csak azért is, mert ez a márka elsőszerelésű a Kia ceed modelleknél.

A tesztben 6 féle gumi, 5 különböző méretben szerepelt. (A 195/65 R15 kétszer, T és H sebességindex-szel is, továbbá a 18-as tuningméret is bekerült.) A vizsgált méretek  szélessége 185-től 225 mm-ig, átmérőjük 15-től 18 col-ig terjedt.

A különböző méretekből adódóan természetesen a gumitípusok- és nevek, a súly- és sebességindexek eltértek:

• 185/65 R15 (88T),  Michelin Energy E3A

• 195/65 R15 (91T), Michelin Energy E3A

• 195/65 R15 (91H), Michelin Energy E3A

205/55 R16 (91V), Michelin Primacy HP

• 225/45 R17 (94V), Michelin Pilot Exalto PE2

• 225/40 R18 (92Y), tuningméret,  Michelin Pilot Sport PS2

Eredmények (+ összefoglaló táblázat)

Aquaplaning: a keskenyebb jobb

Általában elmondható, hogy aquaplaning-ellenállás szempontjából a keskenyebb gumi jobb, mint a széles.  A nagyobb felület alól több víz elvezetése szükséges, ezért a szélesebb gumik könnyebben felúsznak a vízre.

Az aquaplaning jelenségről »

Most sem volt ez másképp: kanyarban és egyenesben vizsgálva legjobban szerepelt a 185/65 R16, hajszálnyival mögötte végzett a T majd a H indexű 195/65 R15, aztán a szélesség további növekedésével együtt az eredmények érezhetően egyre romlottak.

Jó, ha tudod, hogy erős záporesőben - keskeny gumik ide, vagy oda - már a 80 km/h is túl soknak bizonyulhat. (Ennyi kellett ugyanis a legkeskenyebb 185-ösnek a felúszáshoz.) A 225/45 R17 tartotta ugyan a lépést a keskenyebb 205/55 R16-tal, de a 18-as tuningméret egyértelműen több elővigyázatosságot igényelt.  (Ennél már 69 km/h is elég volt az aquaplaning kialakulásához.)

Aquaplaning-veszély

Aquaplaning-veszély. Vedd vissza a gázt! 

.

.

Irányíthatóság és fékpróbák vizes úton: a szélesebb jobb

Körpályán, illetve az irányíthatóságot vizsgálva a keskenyebb abroncsok kisebb érintkezési felületből adódó hátránya (kevesebb tapadás) nyilvánvalóan megmutatkozott.

Ugyanez érvényes a fékutakra is. 80 km/h-ról vészfékezve a Kia a legszélesebb gumikkal állt meg a leggyorsabban. A jármű a 18-as gumikkal már állt, amikor a legkisebb mérettel a sebessége még 32 km/h volt. (Ilyen sebességű ütközést egy gyalogos valószínűleg nem él túl, motoros vagy kerékpáros se biztosan, de autók között is csúnya kimenetele lehet.)

Irányíthatóság és fékpróbák száraz úton: a szélesebb jobb

A száraz úton történő, főleg hirtelen elkerülő manővereket tartalmazó kormányozhatósági tesztek természetesen újra a jobb tapadású szélesebb gumik fölényét bizonyították.

A fékpróbák során 100 km/h-ról a 185-ös gumit 41 m alatt lehetett állóra fékezni, míg a 18-as 35,8 m után megállt a különbség 5,2 m. (Ez adott esetben szintén egy több, mint 30 km/h-val történő ütközést jelenthet.)

Rendhagyó nyárigumi teszt

Kanyarban. Szélesebb gumi - jobb tapadás.

Komfort: a keskenyebb jobb

Minél szélesebb és ezzel együtt peresebb a gumi (vagyis alacsonyabb az oldalfala), annál kevésbé képes tompítani az úthibákból adódó egyenetlenségeket. Jó rugózást, különleges utazási komfortot tehát a 18 colos gumiktól értelemszerűen ne nagyon várjunk el!

Menetzaj: váratlan eredmény

Meglepő módon nem a legkeskenyebb abroncsok voltak a leghalkabbak, ahogy arra számítani lehetett volna. Csendes gördülés terén a 205/55 R16-osoknak  csaknem holtversenyben, de valamivel sikerült megelőzniük a 15-ösöket.

Gördülési ellenállás: az üzemanyag megtakarításért

Itt sem a legkeskenyebb gumi végzett az első helyen a legkisebb gördülési ellenállással a T sebességindexű 195/65 R15 büszkélkedhet. Hozzá képest mindkét 225-ös méret 1,5 %-kal több üzemanyagot igényelt.

Összefoglaló táblázat

Rendhagyó nyárigumi teszt

Összegzés: az éremnek mindig két oldala van

Hogy melyik lehetőség a legjobb? Rangsort állítani szándékosan nem akarunk, hiszen mindenki más-más tulajdonságot tarthat fontosnak.

Nézzük inkább az érem két oldalát! (Természetesen továbbra is azt feltételezve, hogy egyébként azonos minőségű abroncsokról van szó, a különbséget köztük csak a méret jelenti.)

Keskeny gumi:

jobb aquaplaning ellenállás több komfort, kisebb menetzaj, kevesebb üzemanyag, hosszabb élettartam olcsóbb beszerzési ár

hosszabb fékút, rosszabb vezethetőség

Széles gumi:

nagyobb  menetstabilitás, jobb irányíthatóság, rövidebb fékút esztétikusabb megjelenés

megnövekedett aquaplaning veszély kevesebb komfort, nagyobb fogyasztás és zaj, gyorsabb kopás drágább és sérülékenyebb gumi/felni terheltebb futómű .

Statisztikák szerint a Kia-ra leggyakrabban választott gumiméret (legalábbis Ausztriában) a 205/55 R16 V, ami szemmel láthatóan az "arany középutat" jelenti. .

Te melyik méretet választanád? Vélemény, hozzáfűznivaló, tapasztalat? Szólj hozzá! 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2011. augusztus 29. hétfő Szerző: Adac téligumi teszt 2011 | Gumibiznisz Vélemény linkje
[...] • Adac téligumi teszt 2010 » • Adac téligumi teszt 2009 » • Adac nyárigumi teszt 2011 » • Adac nyárigumi teszt 2010 » • Rendhagyó nyárigumi teszt: nem márkák, hanem méretek » [...]
Kelt: 2011. április 29. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nagyon jó kérdésfelvetés.
A fizikában tanultak szerint a súrlódási erő tényleg nem függ az érintkező felületek nagyságától. A teszt eredménye viszont mégsem csúsztatás, tekintve, hogy a leírtakat számos más vizsgálat, és hétköznapi gyakorlati tapasztalatok is igazolják.

Az ellentmondás feloldható, ha gumiabroncsoknál a klasszikus súrlódáselmélet mellett más tényezőket is figyelembe veszünk, pl. a gumiabroncs fékezésekor nem csak súrlódási, hanem nyíróerők is ébrednek. (itt már számít a felület nagysága)

Egyébként, köszönhetően a gumi szerkezeti/futófelületi rugalmasságának, deformációjának, az útfelülethez való kapaszkodásának, az üzemelés alatt a nyomatékátviteli hatékonyság folyamatos változásának, a gumiabroncs és az út érintkezése során biztos, hogy sokkal bonyolultabb folyamatok játszódnak le, mint az iskolában hozott példákban. (fahasáb, tégla stb. elhúzása asztallapon)

http://boson.physics.sc.edu/~rjones/phys101/tirefriction.html
Kelt: 2011. április 25. hétfő Szerző: _arpi Vélemény linkje
Üdv Mindenki!

Érdekes teszt. Elsőre teljesen ellentmond az általános iskolában tanult fizikától, miszerint a súrlódási (fékezési) erő azonos tömeg esetén a felület nagyságától független, ergo a fékút is független tőle (nagyobb felületen kissebb felületegységre eső nyomás miatt). Szerintem az úttestel érintkező felületnek fékezéskor ott van szerepe, hogy a keletkezett hőt jobba el tudja vezetni. A gépkocsi méretéhez, és sebességéhez képest vékonyra választott gumi hamar olyan lesz mint a takony ugyan akkora mozgási energia felemésztésénél. A túl szélesre választott gumi nem melegszik fel elég gyorsan a fékezéskor, ez a késlekedés növelheti a fékutat. Nekem ezek után csúsztatásnak tűnik a teszteredmény. Lényeg az autóhoz az optimális méret megválasztása, és nem a szélesség megalomán módon való növelése! Nem vagyok szakértő, ha sok hülyeséget írtam javítsatok ki! Egyébként Magyar utakra Magyar vasmacskát ajánlom a biztos megállás érdekében.
Kelt: 2010. május 20. csütörtök Szerző: SumQuiSum Vélemény linkje
Szia,Győző!
A szélesebb gumi esztétikusabb,de a vékonyabbnak több jó tulajdonsága van,mint rossz.Ez kiderült az összegzésből is.Sőt.Ha téli teszt pl hóban lett volna,akkor ott sokkal nagyobb lenne a különbség a vékony javára.Nem véletlen,hogy a havas Rally versenyeken virsligumikkal mennek.
Árban is sok ezer forinttal olcsóbbak darabonként.Ami viszont igaz,hogy Disco előtt/meg általában is :) / jobban mutat a széles.Már nem járok Discoba.
Kelt: 2010. április 22. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A tesztet az Osztrák Autóklub oldaláról fordítottuk, a címe ÖAMTC Spezial-Sommerreifentest 2007, itt az eredeti: http://bit.ly/bOr7em

(Ha valaki ezt saját autón próbálná ki, biztos, hogy nagyobb különbséget tapasztalna a fogyasztásban, de hát a tesztpálya nem teljesen egyezik a hétköznapi használattal.)
Kelt: 2010. április 22. csütörtök Szerző: stevie w Vélemény linkje
Szia Győző, mi a forrása ennek a tesztnek? Igyekszem rajta lenni a témán, de eddig máshol nem találkoztam vele, a külföldi sajtóban sem. Engem meglepett, hogy fogyasztásban a három számmal szélesebb gumi csak 1.5 százalékkal fogyasztott többet. Annak idején a Feliciámra került a gyári 165/70R13 helyett 195/50R15, és az bizony 5-6 százalékot jelentett...
Kelt: 2010. április 19. hétfő Szerző: Gumi Zolee Vélemény linkje
Szia Győző!

Nagyon jó a tesz, csak azt sajnálom, hogy a Michelinnel végezték el :)
Hogy melyiket tenném fel?
A széleset! Egyértelmű! Azért, mert egy rendes gumi a szélessége ellenére is nagyon komolyan teljesít vizes úton is! Ez a tapasztalat...

A teszt többi pontja - a vizes kivételével - meglepően jó...
11 - 17 a(z) 17-ból/ből:

Hozzászólások lezárva