Rendhagyó nyárigumi teszt: nem márkák, hanem méretek

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 17 hozzászólás

Új autó ill. gumi/felni vásárlásakor  gyakran felmerülő dilemma, hogy a szóba jöhető  lehetőségek közül a szélesebb, vagy a keskenyebb gumikat érdemes-e választani. Mik az előnyei és mik a hátrányai az eltérő szélességű méreteknek?

Ahogy már megszokhattad, most sem akarjuk megmondani a tutit, támpontokat viszont bőven adunk a döntéshez egy, az Osztrák és Német Autóklub által közösen végzett vizsgálat eredményeinek ismertetésével.

A 2007-ben lezajlott teszt során kivételesen nem a különböző gumimárkák és -típusok mérték össze erejüket, hanem az volt a kérdés, hogyan viselkednek a különböző méretű abroncsok  ugyanazon a járművön egymáshoz képest.

Az eredmények a tesztben szereplőkön túl (kisebb megkötésekkel) más autó- és gumimárkákra is vonatkoztathatók.

A tesztjármű

A gumiabroncs tesztekhez használt járműveknek igen kemény igénybevételt kell elviselniük. A fékekre, alvázra, és motorra nehezedő terhelés ilyenkor egy normál autóteszthez képest legalább tízszeres, a gumicserék száma pedig a százat is meghaladja.

A tesztautó mégsem produkálhat semmiféle meghibásodást, hiszen elég egy rövid üzemzavar, és a vizsgálati körülmények megváltozása máris téves eredményekhez vezethet... Ráadásul ezúttal a kipróbálandó különböző gumiméreteknek is szabályosan illenie kellett rá.

Így esett, hogy a kiválasztott a Kia ceed (1.6 CRDi, 85 kW) lett, ami minden feltételnek tökéletesen megfelelt.

ceed.jpg

Ezúttal a méret a lényeg. (Képek forrása: öamtc.at)

.

A gumik

Az eltérő gumikeverékekből adódó különbségek kizárása céljából a tesztben csak egyetlen gyártó, mégpedig a Michelin abroncsait használták, már csak azért is, mert ez a márka elsőszerelésű a Kia ceed modelleknél.

A tesztben 6 féle gumi, 5 különböző méretben szerepelt. (A 195/65 R15 kétszer, T és H sebességindex-szel is, továbbá a 18-as tuningméret is bekerült.) A vizsgált méretek  szélessége 185-től 225 mm-ig, átmérőjük 15-től 18 col-ig terjedt.

A különböző méretekből adódóan természetesen a gumitípusok- és nevek, a súly- és sebességindexek eltértek:

• 185/65 R15 (88T),  Michelin Energy E3A

• 195/65 R15 (91T), Michelin Energy E3A

• 195/65 R15 (91H), Michelin Energy E3A

205/55 R16 (91V), Michelin Primacy HP

• 225/45 R17 (94V), Michelin Pilot Exalto PE2

• 225/40 R18 (92Y), tuningméret,  Michelin Pilot Sport PS2

Eredmények (+ összefoglaló táblázat)

Aquaplaning: a keskenyebb jobb

Általában elmondható, hogy aquaplaning-ellenállás szempontjából a keskenyebb gumi jobb, mint a széles.  A nagyobb felület alól több víz elvezetése szükséges, ezért a szélesebb gumik könnyebben felúsznak a vízre.

Az aquaplaning jelenségről »

Most sem volt ez másképp: kanyarban és egyenesben vizsgálva legjobban szerepelt a 185/65 R16, hajszálnyival mögötte végzett a T majd a H indexű 195/65 R15, aztán a szélesség további növekedésével együtt az eredmények érezhetően egyre romlottak.

Jó, ha tudod, hogy erős záporesőben - keskeny gumik ide, vagy oda - már a 80 km/h is túl soknak bizonyulhat. (Ennyi kellett ugyanis a legkeskenyebb 185-ösnek a felúszáshoz.) A 225/45 R17 tartotta ugyan a lépést a keskenyebb 205/55 R16-tal, de a 18-as tuningméret egyértelműen több elővigyázatosságot igényelt.  (Ennél már 69 km/h is elég volt az aquaplaning kialakulásához.)

Aquaplaning-veszély

Aquaplaning-veszély. Vedd vissza a gázt! 

.

.

Irányíthatóság és fékpróbák vizes úton: a szélesebb jobb

Körpályán, illetve az irányíthatóságot vizsgálva a keskenyebb abroncsok kisebb érintkezési felületből adódó hátránya (kevesebb tapadás) nyilvánvalóan megmutatkozott.

Ugyanez érvényes a fékutakra is. 80 km/h-ról vészfékezve a Kia a legszélesebb gumikkal állt meg a leggyorsabban. A jármű a 18-as gumikkal már állt, amikor a legkisebb mérettel a sebessége még 32 km/h volt. (Ilyen sebességű ütközést egy gyalogos valószínűleg nem él túl, motoros vagy kerékpáros se biztosan, de autók között is csúnya kimenetele lehet.)

Irányíthatóság és fékpróbák száraz úton: a szélesebb jobb

A száraz úton történő, főleg hirtelen elkerülő manővereket tartalmazó kormányozhatósági tesztek természetesen újra a jobb tapadású szélesebb gumik fölényét bizonyították.

A fékpróbák során 100 km/h-ról a 185-ös gumit 41 m alatt lehetett állóra fékezni, míg a 18-as 35,8 m után megállt a különbség 5,2 m. (Ez adott esetben szintén egy több, mint 30 km/h-val történő ütközést jelenthet.)

Rendhagyó nyárigumi teszt

Kanyarban. Szélesebb gumi - jobb tapadás.

Komfort: a keskenyebb jobb

Minél szélesebb és ezzel együtt peresebb a gumi (vagyis alacsonyabb az oldalfala), annál kevésbé képes tompítani az úthibákból adódó egyenetlenségeket. Jó rugózást, különleges utazási komfortot tehát a 18 colos gumiktól értelemszerűen ne nagyon várjunk el!

Menetzaj: váratlan eredmény

Meglepő módon nem a legkeskenyebb abroncsok voltak a leghalkabbak, ahogy arra számítani lehetett volna. Csendes gördülés terén a 205/55 R16-osoknak  csaknem holtversenyben, de valamivel sikerült megelőzniük a 15-ösöket.

Gördülési ellenállás: az üzemanyag megtakarításért

Itt sem a legkeskenyebb gumi végzett az első helyen a legkisebb gördülési ellenállással a T sebességindexű 195/65 R15 büszkélkedhet. Hozzá képest mindkét 225-ös méret 1,5 %-kal több üzemanyagot igényelt.

Összefoglaló táblázat

Rendhagyó nyárigumi teszt

Összegzés: az éremnek mindig két oldala van

Hogy melyik lehetőség a legjobb? Rangsort állítani szándékosan nem akarunk, hiszen mindenki más-más tulajdonságot tarthat fontosnak.

Nézzük inkább az érem két oldalát! (Természetesen továbbra is azt feltételezve, hogy egyébként azonos minőségű abroncsokról van szó, a különbséget köztük csak a méret jelenti.)

Keskeny gumi:

jobb aquaplaning ellenállás több komfort, kisebb menetzaj, kevesebb üzemanyag, hosszabb élettartam olcsóbb beszerzési ár

hosszabb fékút, rosszabb vezethetőség

Széles gumi:

nagyobb  menetstabilitás, jobb irányíthatóság, rövidebb fékút esztétikusabb megjelenés

megnövekedett aquaplaning veszély kevesebb komfort, nagyobb fogyasztás és zaj, gyorsabb kopás drágább és sérülékenyebb gumi/felni terheltebb futómű .

Statisztikák szerint a Kia-ra leggyakrabban választott gumiméret (legalábbis Ausztriában) a 205/55 R16 V, ami szemmel láthatóan az "arany középutat" jelenti. .

Te melyik méretet választanád? Vélemény, hozzáfűznivaló, tapasztalat? Szólj hozzá! 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. április 11. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Milyen autóról van szó?
Kelt: 2013. április 10. szerda Szerző: Szteroid Vélemény linkje
Üdvözletem!

Lehet,hogy nem ide tartozik,de lenne egy kérdésem.
Gyárilag az autómhoz tartozó kerékméretek:
185/60 r14
195/55 r15
Jelentősen eltér egymástól a kerékátmérő. Melyiket vegyem alapul egy új abroncs beszerzésénél?
Az autó egy 1050 kg-os 125 le-s elsőkerékhajtású.
Köszönöm előre is.
Kelt: 2012. november 15. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Igen, sokkal ballonosabb, és ezzel együtt jelentősen komfortosabb.
Kelt: 2012. november 15. csütörtök Szerző: mourinho01 Vélemény linkje
köszönöm!
egyébként sokkal ballonosabb a 165/70/r14 a 196/50/r15-höz képest? az első acélelni, a második alufelnin.
érezhetően?
Kelt: 2012. november 14. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Fogyasztás különbség biztos, hogy adódik, de ezt legjobban te tudnád lemérni, tapasztalati úton. Ebben annyi minden közrejátszhat, hogy így pontosan megmondani nem lehet. Feltételezhetően néhány dl-ről lehet szó.

(Egyébként mindkét megnevezett abroncs alacsony gördülési elenállású eco gumi.)
Kelt: 2012. november 14. szerda Szerző: mourinho01 Vélemény linkje
típusra: az első, a hét éves egy Continental Conti Eco 2, a másik nyári pedig a 1.5 éves egy Pirelli Cincuratto p6
Kelt: 2012. november 14. szerda Szerző: gery Vélemény linkje
én érdeklődnék,h. milyen fogyasztásbeli különbség van egy 165/70/r14 és egy 195/50/r15 gumi között
És még egy adalék: az első 7éves, a második pedig 1.5 éves gumi,ha ez a számolásban segít.
köszönöm előre is a válaszokat,nagyon érdekel!
Kelt: 2012. szeptember 5. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ez igaz, de hát eltérő a méretválaszték, az Energy kisebb, a Pilot Sport csak nagyobb méretekben készül.
Kelt: 2012. szeptember 4. kedd Szerző: Petya Vélemény linkje
Csak az a bökkenő, hogy a bakelit keménységű zéró kopású michelin energy-t hasonlították össze a legdurvább kapható pilot sport sp 2 vel...

Azért ez nem teljesen fair
Kelt: 2012. január 27. péntek Szerző: Adac nyárigumi teszt 2012 | Gumibiznisz Vélemény linkje
[...] • Adac téligumi teszt 2011 » • Adac téligumi teszt 2010 » • Adac téligumi teszt 2009 » • Adac nyárigumi teszt 2011 » • Adac nyárigumi teszt 2010 » • Rendhagyó nyárigumi teszt: nem márkák, hanem méretek » [...]
1 - 10 a(z) 17-ból/ből:

Hozzászólások lezárva