Öt jó tanács, mielőtt autóval indulnál nyaralni
Ha te is autóval indulsz nyaralni, neked szólnak a következő, gumiabroncsokkal kapcsolatos tanácsok. Ezzel az 5 tippel szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy a várva várt vakáció ne torkolljon számodra rémálomba...
1. Indulás előtt ellenőrizd (vagy ellenőriztesd) a guminyomást!
A túl alacsony abroncsnyomás - főleg a szokásosnál nagyobb sebesség, terhelés és hőség mellett - könnyen durrdefekthez vezethet. Ha valaki emiatt elveszíti a kontrollt járműve felett, jó eséllyel a szemközti sávban, vagy az útmenti árokban köthet ki... Az autópályákon számos halálos baleset olyan abroncsdefekt miatt következik be, melynek oka az alacsony guminyomás.
2. Ha nagyon meg van terhelve az autód...
...(sok pakk, tetőbox, tetőcsomagtartó), akkor a guminyomást a szokásosnál magasabbra kell beállítanod. A megterhelt és terhelés nélküli autóhoz tartozó abroncsnyomás pontos értékéről a járműved használati útmutatójában vagy pl. a tanksapkafedél belső részén, esetleg az ajtóoszlopon találhatsz információt.
3. Ha defekt miatt...
...kerékcsere válik szükségessé, legyél elővigyázatos: vedd fel a biztonsági mellényt, jól láthatóan tedd ki az elakadásjelző háromszöget, és amennyire csak lehet, húzódj le az útról! (Ha van rá mód, állj félre valahová!) El sem hiszed, milyen gyakran történik súlyos baleset azáltal, hogy más jármű sodorja el az út mentén kereket cserélő autóst. (Előfordul, hogy gépkocsistól együtt.)
4. Ha útközben elkap az eső...
...vagy nedves, víztócsás felületre hajtasz: lassíts! Minél nagyobb a sebesség és minél kopottabbak, kisebb profilmélységűek a gumik, annál nagyobb az esélye a "vízenfutás" (aquaplaning) kialakulásának.
Amennyiben a gumik nem tudják megtörni az út felületét borító vízréteget és elvezetni a vizet, elveszítik tapadásukat. A jármű "felúszik" a vízre és kormányozhatatlanná válik. A következmények beláthatatlanok...
Vigyázat: a jelenség létrejöttéhez nem kell feltétlenül mély pocsolya, akár néhány mm-es vízréteg is elég lehet. (A témáról bővebben olvashatsz hírlevélsorozatunk 4. részében.)
5. A pótkerék állapotát...
... és nyomását is ellenőrizd! Kellemetlen meglepetést okozhat, ha szükség esetén nincs üzemképes állapotban.
Jó utat és felhőtlen nyaralást mindenkinek! :)
Ui. A balesetet ábrázoló két kép, sajnos, NEM egyszerű illusztráció. Forrásuk a www.langlovagok.hu; ha ellátogatsz erre az oldalra és beírod a keresőjébe, hogy "defekt", akkor a találatok között több hasonlót is láthatsz. Ezt nem azért mondom, hogy elrontsam a kedved nyaralás előtt, hanem mert szeretném, ha tudnád, hogy valós veszélyekről beszélek, és megtennéd, amit lehet, hogy elkerüld a hasonló baleseteket.
Szólj hozzá! Te milyen tanácsot adnál- nem feltétlenül gumiabroncs témában - útnak induló autóstársaidnak?
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
a tavaszi átszerelésnél felhívtad a figyelmemet, hogy a nyári gumi a végét járja érdemes lenne már új garnitúrát felszerelni.Én felülbíráltam és maradtam a régi gumiknál, nekem jónak tűntek.
Az utóbbi napokban gyakran esett kiadós eső, és az egyik reggel munkába menet teljesen szabályos sebességgel haladva a nyomvályúban összegyűlt víz hirtelen eltérítette az autót. Szerencsére nem volt szembeforgalom így az ijedtségen kívűl nem történt semmi komoly. Lényegesen lassabban továbbhaladtam, de eszembe jutott a nekem még jónak tűnő gumi és a szakember véleménye.
Otthon átnézetni, centríroztatni a jól megszokott szerelőnél mindig olcsóbb mint valahol rögtönözni.
Egyik nyaralásunk során útban a Balatonhoz, Székesfehérváron defektet kaptam és az útmeneti szervizben 5000 ft volt egy gumijavítás…
(ez 2 éve volt, azóta lehet, hogy begyűrűzött oda is az infláció és emeltek az árakon.)
Üdv. Kaló