Minden téli gumi egyforma?

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 12 hozzászólás

Hogyan válasszak téligumit? - merül fel a kérdés sokakban így október-november táján. Jogosan. Az egyre bővülő kínálatban, a különféle márkák, mintázatok és árak kavalkádjában nem könnyű eligazodni. A döntéshez idén is támpontot nyújt az Adac (Német Autóklub) téligumi tesztje, melynek tanulságait a téli gumiabroncsok megvásárlása előtt nem árt fontolóra venni...

Nem minden téli gumi egyforma

A gumiabroncsok nagy megmérettetése

Az Adac mérnökei a tesztben szereplő gumiabroncsokat aszerint sorolják osztályokba, hogy a különböző megbízhatósági, kényelmi és gazdaságossági szempontoknak milyen mértékben felelnek meg. Szereplésük alapján a vizsgált abroncsok  4 kategóriába kerülhetnek: "különösen ajánlott", "ajánlott", "feltételesen ajánlott" és "nem ajánlott".

"Különösen ajánlott" kategóriába csak azok a gumiabroncsok juthatnak, amelyek minden tekintetben kiváló teljesítményt nyújtanak. Az alacsonyabb kategóriába sorolás pedig az adott hiányosság  mértéke és  súlya  arányában történik.

Hogy melyek a besorolás szempontjai?

Nem titok: a gumiabroncs viselkedése száraz úton (alapvető manőverek, kanyarodás, sávváltás) nedves úton (fékezés, aquaplaning, irányíthatóság, oldalvezetés) hóban (fékezés, elindulás, trakció, oldalvezetés)  jégen (fékezés, trakció, oldalvezetés) utazási komfort (rugózás) menetzaj (belső, külső) üzemanyagfogyasztás gördülési ellenállás (összefüggésben áll a fogyasztással) kopás.

Lássuk a  2008-as mezőnyt!

A téli gumiabroncsok tesztelésén idén két gyakori méretben, összesen 40 különféle márkájú és típusú induló mérte össze erejét:

175/65 R14 T : 20 téli és 1 négyévszakos gumiabroncs

195/65 R14 T : 17 téli és 2 négyévszakos gumiabroncs

Eredményhirdetés

A 40 db tesztelt abroncs közül 8 különösen ajánlott, 21 ajánlott, 3 feltételesen ajánlott és 8 nem ajánlott minősítést kapott. Azaz a teszteredmények szerint a vizsgált gumiabroncsok ötöde (20%-a!) bizonyult veszélyesnek.

A nem ajánlott kategóriába került gumiabroncsokról minden esetben elmondható, hogy  leminősítésükhöz nem kényelmi vagy takarékossági, hanem közlekedésbiztonsági megfontolások vezettek. Olyan körülmények között nem állták meg a helyüket, amelyekkel téli útviszonyok között nap mint nap  sikeresen kellene megbirkózniuk ehelyett azonban használatuk komoly kockázati tényezőt jelent. A rövid indoklásokból idézve: az adott abroncs  "gyenge" (esetleg "extrém rossz") száraz úton, vizes úton vagy havon. (Van, amelyik mindenhol...)

Kihívás a gumiknak: téli út

                                                                        Kihívás a gumiknak: téli út

                                                                   

Végül nézzük a "leg"-eket!

Az idei legjobbak :) : Vredestein Snowtrac 3, Goodyear Ultragrip 7+ (mindkét méretben), Continental WinterContact TS800, Dunlop SP Winter Response, Continental  WinterContact TS830, Pirelli Winter190 Snowcontrol,   Dunlop SP Winter Sport 3D

Az idei legrosszabbak :( : Gislaved Euro*Frost 3, Tigar Winter 1, Linglong Winter-Hero Radial 652, Maxxis Presa Snow Wintermaxx, Ceat Artic III, Nankang Snow Viva SV-1, Wanli Winter-Challenger S1086, Marshal IZEN KW15.

Ne feledd: a legkiválóbb téli gumival is érhet baleset, ha figyelmen kívül hagyod az aktuális időjárási és útviszonyokat. Kritikus körülmények között (fagyos, havas, jeges utak) vezess óvatosan!

 Véleményed, hozzáfűznivalód, témába vágó történeted van? Szólj hozzá! 

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. szeptember 8. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Akkor jól bírták azok a Matadorok :)
Kelt: 2012. szeptember 8. szombat Szerző: Specialized78 Vélemény linkje
Kedves Győző!
Eddig húzták a jó két évvel ezelőtt tőled kapott Matador MP56-os használt téli gumik.A hátsó tengelyen teljesített még a 4-ből 2 a mai napig szolgálatot.Hétfőtől a hátsó tengelyen Kleber Quadraxer 4 évszakos gumik lesznek.Első tengelyen új Continental nyári gumik vannak,télire meg van egy szezont futott Barum Polaris 3-as téli gumi.
Kelt: 2009. február 24. kedd Szerző: Gumi Zolee Vélemény linkje
Szia Győző!

Örülök, hogy megnézted a gumiteszt.com-ot. Leginkább amiatt ajánlottam, mert ott, azért az ADAC által stabilan jónak mondott gumik közül néhány kapott már eléggé rossz véleményt is. És ami még érdekesebb, hogy fordítva is, sok kevésbé preferált abroncs ott jó véleménnyel szerepel.
Azt nem vitatnám, hogy a mostani vagy korábbi jól minősített abroncsok leginkább tényleg jók is a használatban! De azt mindenképpen hozzá kellene tenni, hogy a lista élén található olyan is, ami talán csak “megszokásból” tanyázik ott, nem valódi teljesítménye miatt.
És ami még fontos, hogy szerintem az, hogy az ADAC “nem ajánlott” kategóriába sorol valamit, sajnos szinte azt jelenti sokaknak, hogy semmiképpen nem szabad megvenni. Pedig itt nem erről van szó valójában!
Az ADAC túlzottan leegyszerűsíti az értékelést úgy, hogy elvileg feltételezzük, hogy a vizsgálatok valójában igencsak alapos, körültekintő procedúrát takarnak.
Miért ne mondhatnánk azt, hogy pl. Maloya Cresta a 3. kategóriába tartozik, ez alapján ajánlható a 80 lóerő alatti kis kategóriás autókra ABS-el, városi és elővárosi általános téli útviszonyokra…
És nem azt mondanánk, hogy feltételesen, vagy nem ajánlott.
De ezt kár is tovább ragozni. Akárhonnan nézem, nekem hiányzik a meggyőzés, mert az nagyon kevés, hogy az ADAC teszt ezt “dobta”.
Ahogy mondtam korábban, jónak mondott gumival jártam már pórul, és olyankor nincs ott az ADAC, hogy visszacsinálja, vagy korrigáljon az eredményen.
Az egyik esetem…
A kis Suzuki Swiftemen Michelin Alpin volt 2003-2004 lehetett. Téli gumi, ami ugye elvileg eléggé magasra volt értékelve. Országút jó minőség, -2, -3 fok, száraz burkolat, az autó nem volt egy éves és én a Suzuki szervízben szerelő voltam (meg más is), tehát tényleg rendben volt minden az autón. Az úton nagyon enyhe S- kanyar, az autó 95 és 110km/h között haladva az első enyhe kanyar ívéről úgy csúszott le, mintha legalábbis teflon edényben a tojást utánozná! Nagy szerencsém volt és végül minden jól jött össze, pedig szemből egy ormótlan nagy terepjáró érkezett, ami elrendezte volna a sorsom.
Ezt a szituációt nem minden autós tudta volna megfelelően lereagáln, ahogy Te is említetted “a rutinjával kompenzálni”.
Ez alapján az a gumi a nagyon nem ajánlott kategóriába kellett volna hogy kerüljön! Azért is mondom, mert ezután a szervízben is majdnem mindenkit megkérdeztem a gumiról, amit éppen használ. Erre a Michelin-re sokan panaszkodtak. És végülis nem a tesztek eredménye ment meg az úton, hanem a tapasztalatok alapján is jó abroncs!

Kelt: 2009. február 24. kedd Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Köszi, hogy megosztottad tapasztalataidat.
A fent felsorolt téli abroncsokat tekintve nem látok ellentmondást az Adac teszteredményei és a gumiteszt.com-on olvasható felhasználói tapasztalatok között.
Az Adac által “különösen ajánlott” abroncsokról a felhasználói tapasztalatok is egyöntetűen jók. (újra megvásárolnák azokat)
A “nem ajánlott” kategória” szereplőit általában a kipróbálók sem nagyon díjazzák.(leginkább nem vásárolnák meg újra)

Érdekes viszont az általad is említett MA-PW “helyzete”: a felhasználók elégedettek vele, de azért néhány visszajelzésből kitűnik, hogy a nedves úton való tapadás terén nem minden OK. (pont, ahogy Te is említetted)Ez viszont alátámasztja az Adac-tesztet;legalábbis, ha a részeredményeket is megnézzük: az abroncs egyedül a nedves úton való viselkedés terén marad el a jobb minősítést elérőktől. (minél kevesebb pont ill. több csillag,
annál jobb), és ez a 3,9 itt már bőven elég a leminősítéshez.(nem biztos, hogy minden sofőr tudja ezt a viselkedést a rutinjával kompenzálni,ill. váratlanul érheti a megcsúszás…)

Még annyit a gumiteszt.com-ról: valóban sokat segíthet egy döntésben mások tapasztalata, főleg, ha viszonylag egységesek a vélemények.
Ha viszont nem… :) Előfordul, hogy egy adott gumiról az értékelők fele azt írja, neki bevált, a másik fele meg, hogy nem vásárolná meg újra. De ez nem csoda: mindenkinek mások az elvárásai, más a viszonyítási alapja attól függően, hogy előtte milyen gumija volt, más az autója, a vezetési stílusa, rutinja, a használat körülményei…

Egyébként volt már rá példa az Adacnál (2004, téligumik), hogy olyan márkák is leszerepeltek, amik nem szoktak. Azért az jó lenne, ha több márkát is tesztelnének, mivel a piacon az általuk vizsgált 16-18-nál jóval többféle kapható.

Kelt: 2009. február 19. csütörtök Szerző: Gumi Zolee Vélemény linkje
Csak azt tenném, még hozzá, hogy az általad is felsorolt teszt eredményeiben a “nem ajánlott” kategória egyik tagja a Maxxis Presa Snow Wintermax (vagyis MA-PW)történetesen az én hondámon teljesít szolgálatot 195/65R15 H méretben. A tavalyi Dunlop M3-hoz képest gond nélkül megállja a helyét, sőt ezzel lehet kanyarodni is valamiért. Egy tényező esetén kellett eddig jobban odafigyelni, amikor nyálkás a burkolat, olyankor nem szereti a hirtelen irányváltást.
Nem gondolnám, hogy nem kifizetődő egy bármilyen kedvező áron számolt Dunlop-hoz képest nagyjából a 65%-ért megvenni egy jobb gumit.

üdvözlettel:
Kis Zoltán

Kelt: 2009. február 18. szerda Szerző: GumiZolee Vélemény linkje
Szia!

Előszőr is gratulálok a bloghoz, ezt eddig elmulasztotam!

A témához pedig ezt fűzném hozzá, hogy az ADAC és egyéb hasonló tesztek nem kellene hogy lóellenzőként hassanak a felhasználókra! Természetes, hogy alapvetésekben lehet mértékadó az ottani eredmény, de számomra azért kissé furcsa, hogy folyamatosan 4-5 márka szerepel az ajánlott kategóriában akár téli, akár nyári gumikról van szó. A folyamatosan azt jelenti, hogy azóta, amióta létezik maga a teszt.
Ezt ráadásul rossznak tartom azért is, mert ha valaki kizárólag pl. ADAC-teszt alapján fog vásárláskor mérlegelni, de a lehetőségei nem engedik, hogy az ott ajánlott és méregdrága gumik közül vásároljon, akkor vagy nem vesz téligumit, vagy marad a Tigar, vagy hasonló valamelyik bevásárlóközpont polcáról. Ami szintén egy elég rossz döntés.
Ajánlanám mindenkinek, hogy a gumiteszt.com-on is nézzen körül! Ott maguk a felhasználók adják a saját tapasztalataik alapján a “teszteredményeket”, szöveges értékelést és pontszámokat is láthatunk majdnem az összes létező abroncsról. A pntszámoknál a legkisebb pont a nyerő…
Nem reklám ez, mert semmi közöm hozzá, de sokszor tapasztaltam, hogy az általam használt gumik értékelése (elég sokat próbáltam ki) ott nagyban hasonlít az általam tapasztaltakhoz. Viszont az ADAC véleményét sokszor cáfolták a mindennapok.

Kelt: 2008. november 23. vasárnap Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia,
az eddigi tapasztalatokat (a weboldal fél éve üzemel) és a látogatók visszajelzéseit figyelembe véve lesznek változások. Az oldal kb. tavaszra meg fog újulni és kiegészítjük egy kis webshoppal is.

Hólánc: nem árt a gumiknak, ha olyan útviszonyok között használjuk, ahol indokolt: jeges, havas úton. Mikor az ilyen szakaszt elhagyjuk, le kell szerelni. Fontos az is, hogy a mérete stimmeljen a gumira, különben tönkreteheti az autó egyes alkatrészeit.

Felnik:
Én télen inkább acélfelnit használnék a kényesebb alufelni helyett: bár a hólánc is összekaristolhatja éppen (főleg, ha némelyik túlnyúlik a gumi peremén), de valószínűbb, hogy az utakon gyakori sós lé kezdi ki, ill. a hidegben rugalmatlanabbá váló könnyűfémötvözet könnyebben megsérül pl. járdának vagy kátyúba hajtva. (Az alufelni javítási vagy csereköltségei magasabbak a lemezfelniénél.) Ha már valaki azt a néhány téli hónapot nem bírja ki alufelni nélkül, jó, ha legalább gyakran megtisztítja a sós latyaktól. Legmegfelelőbb a gőzborotva, így a belsejébe fagyott hó és sár is eltávolítható. A télre ajánlott alufelnik speciális bevonattal készülnek, ezért valóban jobban elviselik a téli igénybevételt (só, felverődés); használhatóságuk a bevonat minőségétől, épségétől függ. Na persze, vannak a kovácsolt alufelnik, ezek szinte mindent kibírnak. (Az áruk is ennek megfelelő: 250-350 000 Ft/db. )
Kelt: 2008. november 22. szombat Szerző: Király József (Kiri) Vélemény linkje
Sziasztok!
Ha webáruház nem is, de egy katalógus gumikkal, felnikkel méretekkel, ahol jelezni lehetne mi elérhető azonnal, illetve rendelésre jó lenne.
Téli útviszonyok esetében a hólánc mennyire eszi a gumit, felnit, illetve tényleg nem ajánlott alufelnire hóláncot tenni? A télre ajánlott alu kerekek már tényleg elviselik a téli igénybevételt?
Kelt: 2008. november 3. hétfő Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Hát…ööö….gumiabroncsot árulok, szerelek meg javítok…azt hiszem… :)

Szóval: ha árakra vagy kíváncsi, díjtalanul és kötelezettségmentesen kérhetsz ajánlatot. Azért nincsenek az oldalon árlisták, mert webáruház méretű készleteket nem tartok, így a kínálat gyorsan változik. Ha ajánlatot kérsz, mindig az aktuálisan elérhető legkedvezőbb lehetőségeket fogom javasolni. Egyelőre ez a gyakorlat, de nem kizárt, hogy később lesznek változások.
(*Utólagos megjegyzés: A változás megtörtént.» - 2009. szept. 14.)

Mit akarok eladni neked? Nyilván, amit egy gumiszerviz kínálni szokott: gumiabroncsot és a kapcsolódó szolgáltatásokat. Nem drágábban, mint a környék bármelyik szervize. Egy dologban különbözünk: vásárlónkként egy csomó hasznos dolgot ingyen kapsz (pl. gumiabroncsok betárolása tisztítással és gumiápolással) és nem csak addig érdekelsz, míg meg nem veszel valamit, hanem egész évben tartjuk veled a kapcsolatot. (hírlevél,blog,játékok)

Hogy mire legyél a vevőm? Pont arra, amiért azt mondod, szereted ezt a blogot. Vagyis megbízhatsz abban, hogy a gumiabroncsokkal kapcsolatban felmerülő bármilyen problémádra korrekt megoldást fogsz kapni; olyat, amiről meggyőződésem, hogy neked, mint vásárlónak a legjobb lesz. Ha a blogot szereted, a műhelyt is szeretni fogod, úgyhogy ha szeretnél a vevőm lenni, ne fogd vissza magad! :)

Ui. Amúgy lehet, hogy furcsán hangzik, de nem akarok bármi áron értékesíteni. Akik a hírlevelekből és a blogbejegyzésekből megértik, hogy amikor a gumikról van szó, róluk van szó (meg azokról, akik az autójukban ülnek), azok minden különösebb erőltetés nélkül a vevőim lesznek, amikor úgy alakul. Ha mégsem, nekem úgy is jó.
Kelt: 2008. november 2. vasárnap Szerző: Kuti István Vélemény linkje
Szeretem ezt a blogot. Azért mert elhiszem, hogy nem azért ajánlasz egy gumiabroncsot, mert abban van a legnagyobb jutalékod. Egy kereskedőnél nekem mindig az az érzésem: azért ajánl egy márkát, mert azzal van olyan szerződése, hogy naayg forgalom esetén naygobb jutalékot kap.
Viszont…
Tudod mi hiányzik az oldaladról?
Az, hogy megtudjam: mi mennyibe kerül. MIt is akarsz eladni nekem? Már lassan szeretnék a vevőd lenni, de nem látom, hogy mire!
1 - 10 a(z) 12-ból/ből:

Hozzászólások lezárva