Mikortól kell a téli gumi?

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 20 hozzászólás

Talán nincs is olyan autós szerte e hazában, akinek ne csengene ismerősen az ilyentájt egyre gyakrabban hallható szlogen: „Ha 7 fok, akkor téli gumi!”  Bővebben így szól:

Ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, ideje téli gumira váltani, mert 7 °C alatt a nyári gumik anyaga megkeményedik, ezáltal jelentősen veszítenek tapadásukból.

Csakhogy a 7 fokos szabály érvényességéről évről-évre fellángoló, olykor heves viták során rendre felmerül a kérdés:

Vajon tényként kezelhetjük a megjelölt hőmérséklethatárra (7°C) vonatkozó megállapítást, vagy - ahogy egyesek hiszik - itt csupán a gumiipar marketing trükkjéről van szó, melynek segítségével a gumieladásokat kívánják fokozni?

Olvasd el, mit gondolunk mi!

Évszakok és kihívások

Azt talán senkinek sem kell bizonygatni, hogy tél és nyár között óriási különbségek vannak - a gumiabroncsok szempontjából is. Egymástól nagyon különböző időjárási és útviszonyok között kell helytállniuk az év folyamán. Nyaranta vizes és száraz, gyakran forró útfelület telente fagyos, csúszós, nyálkás, vagy hókásás utak, hó és jég. Az aszfalt hőmérséklete is tág határok között mozog, olykor a szélsőségeket sem nélkülözve. (-25 °C - +80 °C)

A körülmények tehát eltérőek, a nekik való megfelelés sokszor egymásnak ellentmondó tulajdonságokat követelne meg az abroncsoktól.

Mintázat szempontjából például havas, hókásás utakon hasznos a tagoltabb profil, ami növeli a kapaszkodó képességet ill. elősegíti a latyak elvezetését nyáron viszont rontana a tapadáson, hiszen csökken általa az úttal érintkező felület.

Anyag tekintetében a fagyos útfelületen előnyös a rugalmasságát alacsony hőmérsékleten is megőrző, lágyabb gumikeverék, ellenben ugyanez nyári hőségben felpuhulva borzasztó gyorsan kopik.

Szóval azt az abroncsot még nem találták fel, ami 70 °C-os aszfalton, és -10 °C-os, csúszós úton egyaránt kiemelkedőt nyújt. Logikus, hogy a gumigyártók válasza az évszakok váltakozásából adódó kihívásra a kifejezetten az adott évszakra specializált téli és nyári gumik létrehozása volt, és a fejlesztések továbbra is ebben az irányban haladnak.

Cél: meghatározott körülmények között a lehető legkevesebb kompromisszumot jelentő, egyben biztonság szempontjából a legkisebb kockázatot hordozó megoldások megtalálása.

Téli gumi - nyári gumi

A téli és nyári abroncsok teljesítménye eltérő hőmérsékleti tartományokra optimalizált. Valamikor október-november táján, a hőmérséklet folyamatos csökkenésével előbb-utóbb elérkezik az idő, amikor a nyári gumi anyaga kezd megkeményedni, veszít rugalmasságából, tapadása érezhetően romlik.

Ezzel szemben a téli gumik futófelületének keveréke alacsony hőmérsékleteken is lágy és rugalmas. Hozzájön még a különleges profil, amin számos lamella van a téli utakon való jó kapaszkodásért,  csatornái is mélyebbek, szélesebbek. Ennek a kombinációnak köszönhetően fagyos, nedves-hideg, havas, jeges utakon a téli gumik tapadása, kanyarstabilitása jobb, fékútjuk rövidebb. (Feltéve, hogy a profilmélység eléri a minimálisan javasolt 4 mm-t.)

Miért pont 7 fok?

Vannak azonban, akik a 7 °C hőmérsékleti határként való megjelölésének létjogosultságát vitatják, kifogásolva a dogmaszerű megfogalmazást ill. az esetleges pontatlanságot. Igazolásul különböző fékméréses vizsgálatokat hoznak fel, melyek szerint nem is 7 fok az "annyi",  inkább 0 fok alatt van, és a többi, és a többi...

Szerintünk nem érdemes ezen senkinek felhúznia magát! Nyilván nem úgy kell érteni a dolgot, hogy 7,1 fokon még tapad a nyári gumi, 6,9 fokon meg már nem… Hogy hol fordul a kocka a téli gumi javára? Egészen pontosan nem lehet megmondani, már csak azért sem, mert a téli  ill. nyári abroncsok sem mind egyformák. De hogy megfordul, vagyis rövid átmeneti időszak után a téli gumi javára billen a mérleg, arra bárki mérget vehet.

Mint ahogy arra is, hogy ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, akkor ezzel menetrendszerűen megérkeznek a hajnali mínuszok, talajmenti fagyok, köd, útburkolatra fagyott pára, a későbbiekről nem is beszélve... Innentől kezdve tényleg nincs min vitázni. Nem kérdés, kell-e ilyenkor a téli gumi, hiszen a legnagyobb veszélyt hordozó megcsúszásos balesetek kockázata éppen az ilyen útviszonyok között a legmagasabb.

Csak az elmúlt hétvégén közel 400 baleset történt. Nem véletlen, hogy legnagyobb részük hajnalban és éjszaka, a csúszóssá vált utakon. .

Néhány magyarországi adat (egyes évek az átlagostól eltérőek lehetnek):

- Fagyos napok száma évente (a hőmérséklet minimuma 0 °C alá süllyed): min. 80-90 nap (Ny-on, DNy-on), max. 120-140 nap (ÉK-en).

- Téli napok száma évente (a hőmérséklet maximuma 0 °C alatt marad) : min. 20-25 nap (Ny-on, DNy-on), max. 40-70 nap (ÉK-en).

- Havazás átlagosan évente: Alföld: 18-22 nap,  Dunántúl és dombsági területek:  25-30 nap, hegyvidékek: 30-40 nap, 700 m felett: 50-60 nap.

Hótakarós napok évente (legalább 1cm vastag összefüggő  hótakaró): Alföld: 30-35 nap, Dunántúl: 40-45 nap, középhegységeink: 50 nap felett,  700 m felett: 100-120 nap.

Forrás: nimbus.elte.hu, meteor.geo.klte.hu

.

Mi azon az állásponton vagyunk, hogy a fentiek értelmében a 7 fokos szabály végeredményben hasznos, ráadásul jól kommunikálható, maximálisan alkalmas a figyelemfelhívásra, ami ebben az esetben a balesetek megelőzése miatt nagyon fontos.

A 7 fokot vedd tehát figyelmeztetésnek: aktuális a gumicsere! A 7 fokos átlag azt jelenti, hogy a hőmérséklet napi ingása miatt előfordulhatnak hajnalonként fagyok, egyben előre jelzi azt is, hogy innentől bármikor zordabbra fordulhat az időjárás.

Ráadásul ilyenkor még viszonylag könnyen szerezhetsz időpontot a gumisnál nem úgy, mint mikor az első hó leestével lehetetlenné válik a nyári gumival való közlekedés, és mindenki egyszerre akar átszereltetni...

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

És persze (ha be vagy jelentkezve a Facebookra) lehet kattintani itt lent a Tetszik gombra is :) 

Címkék: téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. december 7. péntek Szerző: Riczu Zoltán Vélemény linkje
jó a reklám
Kelt: 2011. január 6. csütörtök Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Jók azok a linkelt képek.Én a Specialized bringámra/mountain bike/aszfalt gumikat tetettem.Abszolút bordamentesek,aszfalton sokkal jobbak.Enyhébb földúton elmennek,kis kompromisszummal egész évben jók.Naponta megteszek velük este 22km-t.És még mindig havasak a bringautak Karcag-Berekfürdő között.
Kelt: 2011. január 4. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hóban-jégen alkohol-túra télre felkészített bringával tintásoknak? Valódi tortúra lenne ;) , még így is:
http://www.icebike.org/Equipment/tirechains.htm
http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm

Másik kérdés: Én nem tapasztaltam (pedig biztos felfigyeltem volna rá), hogy bárhol is arra biztatták volna az autósokat, hogy azért vegyenek téli gumit, mert az függetleníteni fogja őket a fizika törvényszerűségeitől. Talán kiindulhatunk abból, hogy felnőtt ember, aki képes volt megszerezni a jogosítványát, képes egy adott közlekedési helyzetet is reálisan felmérni. Aki hajlamos a képességeit túlbecsülni, annak szerintem ez a problémája nem a téli gumik (de megnevezhetnénk más biztonságot fokozó rendszert is: ABS, ESP stb.) előnyeinek ismeretével áll összefüggésben. Mindemellett értem, mire gondolsz, és egyet is értünk abban, hogy a megfelelő abroncsokon túl az útviszonyoknak megfelelő közlekedésre is fel kell hívni a figyelmet.
Kelt: 2011. január 4. kedd Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Van-e olyan kimutatás,statisztika,ami arra vonatkozik,hogy hány autós hajszolja magát a halálba,mert minden gumis oldal,fórum,folyamatosan azt szajkózza/tisztelet a nagyon kevés kivételnek/hogy a téli gumi milyen fantasztikus.Nem lehet az,hogy ha egy kicsit lassabban mennénk,megfontoltabban,tudván azt,hogy nem mágnes van a kerekeken,akkor biztosabban célhoz érünk?Azt már nagyon sokan tudják,hogy a megfelelő abroncs jó dolog.De ugyanakkor túlzott önbizalmat is ad az autósoknak.Nem feltétlen kellene erre kihegyezni a hangsúlyt,meg kellene említeni ennek az árnyoldalát is.
Kelt: 2011. január 3. hétfő Szerző: Energy78 Vélemény linkje
Biciklire lehet-e téli gumit kapni?Úgy elképzelem a hosszú sort,amikor jön a hideg,a tintás bátyók meg még bekapnak egy felest,miközben a szerviz lecseréli a megfáradt és semmi sem jó nyári abroncsot télire.
Kelt: 2010. október 29. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Létezik robogóra is téli gumi, van is értelme, csak nehezebben kapni. Nálunk
nem elterjedt a használata, mert a legtöbben télen úgysem ülnek motorra.

Itt van azért egy hasznos link a témához: http://bit.ly/cFdPSc
Kelt: 2010. október 29. péntek Szerző: Kombany Vélemény linkje
Hmm.. és mi a helyzet a motorral?
Szinte egész télen robogóval járok dolgozni.
Arra lehet kapni téli gumit?
Vagy van egyáltalán értelme rá a téli guminak?
Kelt: 2010. október 22. péntek Szerző: Ákos Vélemény linkje
A XXI. kerületben 05:10-kor -1 fok volt. :( A hajnali pára/köd/anyámkínja-csapadék simán rá volt fagyva a szélvédőre. :/ Még jó hogy van szélvédőfűtésem. :)
Kelt: 2010. október 22. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Ma reggelre már itt is fagyott.
Kelt: 2010. október 21. csütörtök Szerző: rvf Vélemény linkje
Nálunk ma fagyott, hogy rohaggggyon meg...
11 - 20 a(z) 20-ból/ből:

Hozzászólások lezárva