Mikortól kell a téli gumi?
Talán nincs is olyan autós szerte e hazában, akinek ne csengene ismerősen az ilyentájt egyre gyakrabban hallható szlogen: „Ha 7 fok, akkor téli gumi!” Bővebben így szól:
Ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, ideje téli gumira váltani, mert 7 °C alatt a nyári gumik anyaga megkeményedik, ezáltal jelentősen veszítenek tapadásukból.
Csakhogy a 7 fokos szabály érvényességéről évről-évre fellángoló, olykor heves viták során rendre felmerül a kérdés:
Vajon tényként kezelhetjük a megjelölt hőmérséklethatárra (7°C) vonatkozó megállapítást, vagy - ahogy egyesek hiszik - itt csupán a gumiipar marketing trükkjéről van szó, melynek segítségével a gumieladásokat kívánják fokozni?
Olvasd el, mit gondolunk mi!
Évszakok és kihívások
Azt talán senkinek sem kell bizonygatni, hogy tél és nyár között óriási különbségek vannak - a gumiabroncsok szempontjából is. Egymástól nagyon különböző időjárási és útviszonyok között kell helytállniuk az év folyamán. Nyaranta vizes és száraz, gyakran forró útfelület telente fagyos, csúszós, nyálkás, vagy hókásás utak, hó és jég. Az aszfalt hőmérséklete is tág határok között mozog, olykor a szélsőségeket sem nélkülözve. (-25 °C - +80 °C)
A körülmények tehát eltérőek, a nekik való megfelelés sokszor egymásnak ellentmondó tulajdonságokat követelne meg az abroncsoktól.
Mintázat szempontjából például havas, hókásás utakon hasznos a tagoltabb profil, ami növeli a kapaszkodó képességet ill. elősegíti a latyak elvezetését nyáron viszont rontana a tapadáson, hiszen csökken általa az úttal érintkező felület.
Anyag tekintetében a fagyos útfelületen előnyös a rugalmasságát alacsony hőmérsékleten is megőrző, lágyabb gumikeverék, ellenben ugyanez nyári hőségben felpuhulva borzasztó gyorsan kopik.
Szóval azt az abroncsot még nem találták fel, ami 70 °C-os aszfalton, és -10 °C-os, csúszós úton egyaránt kiemelkedőt nyújt. Logikus, hogy a gumigyártók válasza az évszakok váltakozásából adódó kihívásra a kifejezetten az adott évszakra specializált téli és nyári gumik létrehozása volt, és a fejlesztések továbbra is ebben az irányban haladnak.
Cél: meghatározott körülmények között a lehető legkevesebb kompromisszumot jelentő, egyben biztonság szempontjából a legkisebb kockázatot hordozó megoldások megtalálása.
Téli gumi - nyári gumi
A téli és nyári abroncsok teljesítménye eltérő hőmérsékleti tartományokra optimalizált. Valamikor október-november táján, a hőmérséklet folyamatos csökkenésével előbb-utóbb elérkezik az idő, amikor a nyári gumi anyaga kezd megkeményedni, veszít rugalmasságából, tapadása érezhetően romlik.
Ezzel szemben a téli gumik futófelületének keveréke alacsony hőmérsékleteken is lágy és rugalmas. Hozzájön még a különleges profil, amin számos lamella van a téli utakon való jó kapaszkodásért, csatornái is mélyebbek, szélesebbek. Ennek a kombinációnak köszönhetően fagyos, nedves-hideg, havas, jeges utakon a téli gumik tapadása, kanyarstabilitása jobb, fékútjuk rövidebb. (Feltéve, hogy a profilmélység eléri a minimálisan javasolt 4 mm-t.)
Miért pont 7 fok?
Vannak azonban, akik a 7 °C hőmérsékleti határként való megjelölésének létjogosultságát vitatják, kifogásolva a dogmaszerű megfogalmazást ill. az esetleges pontatlanságot. Igazolásul különböző fékméréses vizsgálatokat hoznak fel, melyek szerint nem is 7 fok az "annyi", inkább 0 fok alatt van, és a többi, és a többi...
Szerintünk nem érdemes ezen senkinek felhúznia magát! Nyilván nem úgy kell érteni a dolgot, hogy 7,1 fokon még tapad a nyári gumi, 6,9 fokon meg már nem… Hogy hol fordul a kocka a téli gumi javára? Egészen pontosan nem lehet megmondani, már csak azért sem, mert a téli ill. nyári abroncsok sem mind egyformák. De hogy megfordul, vagyis rövid átmeneti időszak után a téli gumi javára billen a mérleg, arra bárki mérget vehet.
Mint ahogy arra is, hogy ha az átlaghőmérséklet 7 °C alá csökken, akkor ezzel menetrendszerűen megérkeznek a hajnali mínuszok, talajmenti fagyok, köd, útburkolatra fagyott pára, a későbbiekről nem is beszélve... Innentől kezdve tényleg nincs min vitázni. Nem kérdés, kell-e ilyenkor a téli gumi, hiszen a legnagyobb veszélyt hordozó megcsúszásos balesetek kockázata éppen az ilyen útviszonyok között a legmagasabb.
Csak az elmúlt hétvégén közel 400 baleset történt. Nem véletlen, hogy legnagyobb részük hajnalban és éjszaka, a csúszóssá vált utakon. .
Néhány magyarországi adat (egyes évek az átlagostól eltérőek lehetnek):
- Fagyos napok száma évente (a hőmérséklet minimuma 0 °C alá süllyed): min. 80-90 nap (Ny-on, DNy-on), max. 120-140 nap (ÉK-en).
- Téli napok száma évente (a hőmérséklet maximuma 0 °C alatt marad) : min. 20-25 nap (Ny-on, DNy-on), max. 40-70 nap (ÉK-en).
- Havazás átlagosan évente: Alföld: 18-22 nap, Dunántúl és dombsági területek: 25-30 nap, hegyvidékek: 30-40 nap, 700 m felett: 50-60 nap.
- Hótakarós napok évente (legalább 1cm vastag összefüggő hótakaró): Alföld: 30-35 nap, Dunántúl: 40-45 nap, középhegységeink: 50 nap felett, 700 m felett: 100-120 nap.
Forrás: nimbus.elte.hu, meteor.geo.klte.hu
.
Mi azon az állásponton vagyunk, hogy a fentiek értelmében a 7 fokos szabály végeredményben hasznos, ráadásul jól kommunikálható, maximálisan alkalmas a figyelemfelhívásra, ami ebben az esetben a balesetek megelőzése miatt nagyon fontos.
A 7 fokot vedd tehát figyelmeztetésnek: aktuális a gumicsere! A 7 fokos átlag azt jelenti, hogy a hőmérséklet napi ingása miatt előfordulhatnak hajnalonként fagyok, egyben előre jelzi azt is, hogy innentől bármikor zordabbra fordulhat az időjárás.
Ráadásul ilyenkor még viszonylag könnyen szerezhetsz időpontot a gumisnál nem úgy, mint mikor az első hó leestével lehetetlenné válik a nyári gumival való közlekedés, és mindenki egyszerre akar átszereltetni...
Te mit gondolsz? Szólj hozzá!
És persze (ha be vagy jelentkezve a Facebookra) lehet kattintani itt lent a Tetszik gombra is :)
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
http://www.icebike.org/Equipment/tirechains.htm
http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm
Másik kérdés: Én nem tapasztaltam (pedig biztos felfigyeltem volna rá), hogy bárhol is arra biztatták volna az autósokat, hogy azért vegyenek téli gumit, mert az függetleníteni fogja őket a fizika törvényszerűségeitől. Talán kiindulhatunk abból, hogy felnőtt ember, aki képes volt megszerezni a jogosítványát, képes egy adott közlekedési helyzetet is reálisan felmérni. Aki hajlamos a képességeit túlbecsülni, annak szerintem ez a problémája nem a téli gumik (de megnevezhetnénk más biztonságot fokozó rendszert is: ABS, ESP stb.) előnyeinek ismeretével áll összefüggésben. Mindemellett értem, mire gondolsz, és egyet is értünk abban, hogy a megfelelő abroncsokon túl az útviszonyoknak megfelelő közlekedésre is fel kell hívni a figyelmet.
nem elterjedt a használata, mert a legtöbben télen úgysem ülnek motorra.
Itt van azért egy hasznos link a témához: http://bit.ly/cFdPSc
Szinte egész télen robogóval járok dolgozni.
Arra lehet kapni téli gumit?
Vagy van egyáltalán értelme rá a téli guminak?