Látni és látszani - életek múlhatnak rajta!

Kategória:: Baleset-megelőzés Publikálás dátuma: 5 hozzászólás

Vezetés során hozott döntéseink túlnyomórészt látás útján szerzett információkon alapulnak. Nem mindegy tehát, hogy sofőrként mennyire reálisan érzékelhető számunkra a környezetünk (úttest, táblák, más járművek, gyalogosok stb.), illetve minket mennyire képes érzékelni a többi közlekedő.

Mivel a vizuális információáramlás hatékonyságának csökkenése nagyban hozzájárul a közúti balesetek bekövetkeztéhez, a "Látni és látszani" a közlekedésbiztonság egyik leglényegesebb alapelve. Jelentőségét a romló út- és látási viszonyok miatt különösen az őszi-téli hónapokban nem lehet elégszer hangsúlyozni. Életek múlhatnak rajta...

Látni és látszani - a közlekedésbiztonság egyik legfontosabb alapelve!

.

Szeretnénk hozzájárulni, hogy ez a baleset-megelőzés szempontjából rendkívül fontos téma most kiemelt figyelmet kapjon, továbbá segíteni is szándékozzuk a közlekedőket a téli időszakra való felkészülésben, ezért partnerszervizként csatlakoztunk az ORFK-OBB 2014-es "Látni és látszani" kampányához.

A "Látni és látszani" kampányról

Idén ősszel harmadszor indult útjára Az Országos Rendőr-főkapitányság és az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság "Látni és látszani" elnevezésű országos közlekedésbiztonsági kampánya, melyben díjtalan ellenőrzések végzésével autószervizek és optikusok is részt vesznek.

Látni és látszani 2014

.

Az akció 2014-ben október 2-tól december 12-ig tart. A regisztrált szakszervizekben - így nálunk is - a teljes időszak alatt térítésmentesen vizsgáltathatod át gépjárműved tökéletes kilátásért és láthatóságért felelős részeit, berendezéseit.  (Mint például lámpák, fényvisszaverő elemek, ablaktörlő rendszer, szélvédők, visszapillantó tükrök stb pontosan megadott csekklista szerint. Fizetni csak a díjtalan ellenőrzés során esetlegesen feltárt hibák orvoslásáért kell, feltéve, hogy a szükséges javítást/beállítást/cserét igénybe veszed.)

Amennyiben minden rendben van, erről a tényről az átvizsgálást végző szerviz egy igazolólapot állít ki számodra, melynek az akció részeként végzett közúti ellenőrzések során veheted hasznát. A kampány november 6-tól december 12-ig tartó szakaszában ugyanis a rendőrség fokozott közúti ellenőrzéseket tart, melyek során kiemelt figyelmet fordítanak a látással és láthatósággal kapcsolatos előírások, a világítási szabályok betartására. Ha a jármű előzetes átvizsgálását igazoló lapot bemutatod az eljárást végző rendőrnek, az ellenőrzés folyamata leegyszerűsödhet.

(A "Látni és látszani" kampányról bővebb információt a következő weboldalon találsz: www.latnieslatszani.hu )

Figyelem! Fontos kérés a nálunk ellenőriztetőkhöz

Ha nálunk (Gumibiznisz Gumi- és Autószerviz, Tát) szeretnéd igénybe venni járműved díjtalan átvizsgálását, feltétlenül kérj rá előzetesen időpontot, mert a szerviz leterheltsége miatt csak így tudunk biztosan fogadni.

Elérhetőségeinkért kattints a képre! (Az oldal új ablakban nyílik.)

Gumibiznisz Gumi- és Autószerviz, Tát

.

Ha a díjtalan átvizsgálást egyéb munkálatok elvégeztetésével is összekötnéd (javítások az autón, futóműállítás, gumicsere stb.), kérjük, azt is jelezd előre, hogy a feladatokat a hatékonyság érdekében minél pontosabban ütemezhessük, összehangolhassuk. Köszönjük!

Tanácsok az őszi-téli szezon jegyében

Ami a "Látni és látszani" vezérelvből fakadó tennivalók hangsúlyozását most különösen aktuálissá teszi, az az őszi-téli közlekedésre való felkészülés időszaka. Befejezésül ezért ennek a jegyében következik - a teljesség igénye nélkül - néhány további elmaradhatatlan teendő.

Hűtőfolyadék szintjének és fagyáspontjának ellenőrzése, szükség esetén korrigálás/csere

Nyári ablakmosó folyadék cseréje télire

A jármű felszerelése jó állapotú téli gumikkal

Szereltess át időben, ill. foglalj magadnak helyet előre! Amikor az időjárás hirtelen rosszra fordulása miatt a csere egyik napról a másikra válik halaszthatatlanná, nem fogsz tudni azonnali időpontot kapni rá, mivel ilyenkor a szervizek jellemzően kapacitásproblémákkal küzdenek.

Gyengélkedő akkumulátor cseréje

(Vagy legalább egy bikakábel bekészítése a csomagtartóba.)

Kopott, elöregedett, maszatoló, csíkokat húzó ablaktörlő lapátok cseréje

A világító és fényjelző berendezések rendszeres ellenőrzése

(Állandó feladatot jelent, hiánytalan működésükre a sofőrnek a szakszervizes átvizsgáltatást követően is folyamatosan ügyelnie kell!)

Páramentesítést szolgáló eszközök működőképességének ellenőrzése (klíma, ventilátor, szélvédő fűtés)

Futómű, fékrendszer állapotának ellenőriztetése

Tükrök, szélvédők, lámpabúrák folyamatos tisztán tartása

Jégkaparó, jégoldó, páramentesítő, törlőrongy, hókefe bekészítése az autóba

Átállás fejben is!

Számos baleset abból adódik, hogy a járművezetők figyelmen kívül hagyják a közlekedési körülményeket. Nem elég csak az autót felkészíteni a téli szezonra, a megváltozott út- és látási viszonyokhoz (vizes, latyakos, csúszós utak, eső, hó, jég, hosszabb éjszakák, köd) a sofőrnek is szükséges alkalmazkodnia. Pl. fokozott körültekintés és óvatosság, kisebb sebesség, nagyobb követési távolság, hosszabb menetidővel való számolás stb. .

.

Te mivel egészítenéd ki a felsorolást? Ha van olyan dolog, amit az év hidegebb szakában való autózás kapcsán hasznosnak tartasz, oszd meg autóstársaiddal!

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Hozzászólások

Kelt: 2014. október 22. szerda Szerző: Szaja Vélemény linkje
Nem is tudom, hogyan kellene tudatosítani a fejekben, hogy amit a vizsgára megtanult azt alkalmazni is tudni kell!!!! Lakott területen belül nem használunk ködlámpát. Sem elől, sem hátul.
Kelt: 2014. október 22. szerda Szerző: Tatai Zoltán Vélemény linkje
Mindkét előttem szólóval egyetértek.
Egyszer Ausztriában én is fennhagytam a hátsó ködfényt, szétrefizte a szememet a mögöttemjövő, megtanultam hamar a leckét.
Itthon próbálkoztam én is ezzel a módszerrel, eredménytelenül.
Nem értették, mit akarok.

Ami nálam még kiveri a biztosítékot (különösen, így ősszel):
- félszemű autók
egyik izzó kiégve, a másik refi erősséggel
- karácsonyfa
napszaktól,-időjárástól stb. függetlenül minden világít rajta (tompított, első/hátsó köd stb.)
- nappal, refivel közlekedők
- az egyik tompított a fácánokat világítja a jegenyefán, a másik a vakondokat keresi

Szóval fel nem foghatom, hogy nem tűnik fel vkinek, hogy össze-vissza világít, ill. aki refivel közlekedik, hogy-hogy nem vet néha egy pillantást a műszerfalra, ahol láthatná azt az istenverte kék visszajelző lámpát...

Persze, aki itt írogat, meg ezt a hírlevelet olvassa, valszeg nem esik ebbe a kategóriába (de akkor is b...a a csőrömet)
Kelt: 2014. október 22. szerda Szerző: Szaja Vélemény linkje
Bekészíteni a hóláncot, (kis)lapátot, meleg holmit, takarót, tartalék szélvédőmosó folyadékot, munkás kesztyűt (nem baj, ha vízhatlan), tartalék izzókat...
Ja! És ha kifogyott az üzemanyag ülj át egy másik gépkocsiba! :-)
Kelt: 2014. október 22. szerda Szerző: Radovan Vélemény linkje
Egyetértek Sum Qui Summal, a hátsó ködzárófényt kevesen használják jól. De legalább ennyire zavaró, amikor valaki (köd nélkül), első ködlámpával közlekedik. Esőben, nedves aszfaltnál meg aztán kifejezetten idegesítő, ha valaki szemből/hátulról ködfényszóróval vakít. És nem, nem azokról a típusokról beszélek, ahol a ködfényszóró = nappali menetfényt (pl az újabb Skodáknál), hanem aki csak úgy bónuszként, rákapcsolja a ködlámpát is. Legtöbbször tompított nélkül, csak úgy ala natúr, helyzetjelzővel együtt, mert úgy még vagányabb, ugye :)
(Tudom, sok más országban nincs tiltva a ködlámpa indokolatlan használata, de ettől még itthon igen, és nem mellesleg tényleg vakít)
Kelt: 2014. október 21. kedd Szerző: Sum Qui Sum Vélemény linkje
Én arra hívnám fel a figyelmet,hogy a hátsó ködzárófényt csak akkor használjuk,ha tényleg nagy köd van és akkor is csak addig,amíg minket utol nem ér valaki!Sajnos tapasztalatból mondom,hogy az autósok ennek nincsenek tudatában és nagyon kevés kivétellel használják jól a hátsó ködlámpát.
1 - 5 a(z) 5-ból/ből:

Szólj hozzá!