Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 438 hozzászólás

Egy 2010-es vizsgálat sokkoló eredménye: alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsot koptatnak el idő előtt.

Úgy tűnik, van mit pótolni az abroncsnyomással kapcsolatos ismeretek terén... Most összefoglaljuk neked azokat a dolgokat, melyekkel minden autósnak tisztában kellene lennie guminyomás ügyben!

Guminyomás ellenőrzések - megdöbbentő eredményekkel

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított,  "Először gondolkozz, utána vezess!" elnevezésű  mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU 9 országában 38000 járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket.

A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a (!) alacsony abroncsnyomással jár. Ebből kifolyólag  2 milliárd liter, azaz  2,8 milliárd € értéket jelentő üzemanyag haszontalanul fogy el,  12,2 millió gumiabroncs idő előtt kopik el, 4,8 millió tonna széndioxid pedig indokolatlanul terheli a környezetet.

Részletesebb adatok:

A vezetők 7,5 %-a kritikus - a gyártó által javasoltnál legalább 0,5  barral alacsonyabb - nyomásértékekkel járkál.

• 0,5 % ennél is komolyabban, több, mint 0,75 bar nyomáshiánnyal autózva veszélyezteti saját és környezete biztonságát. (Rejtély, hogy lehet egy ilyen járművet egyáltalán vezetni…)

Az utakon futó gumik 12%-a oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem éri el.

Az abroncsok mintegy 2%-ánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társul. Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).

Amit guminyomás ügyben minden autósnak tudnia kellene

- Mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

Fokozódó balesetveszély

Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. 

Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban. E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot.

• Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás

A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.

Az alacsony abroncsnyomás növeli  a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik  az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás. Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont  már a biztonság rovására megy.

• Csökkenő menetkomfort

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

• Fokozott kopás, rendellenes kopás

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

A helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását okozza.

A tartósan helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását
idézi elő. Vagyis hanyag járművezetők, vigyázat: a kopáskép lebuktat! 

.

- Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?

A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.)

A nyomásellenőrzések ritkítására, elhanyagolására az abroncsok nitrogénnel (gumigázzal, biztonsági gázzal) való feltöltése sem szolgáltathat alapot. Erről bővebben itt: www.gumibiznisz.hu/gaz-vagy-nem-gaz-a-gumigazrol-feheren-feketen

- Miért kell a guminyomást rendszeresen ellenőrizni?

A levegő lassú elszivárgása miatt minden abroncs folyamatosan veszít nyomásából, ezért a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell. Az abroncsnyomás rendszeres ellenőrzése mellett nagyobb eséllyel észreveszed azt is, ha a természetes, kis mértékű nyomásvesztésnél nagyobb nyomáshiány áll fenn. Radikális csökkenés észlelésekor azonnal fordulj szakemberhez!

- Hogyan ellenőrizd a guminyomást?

A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel. Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentsd az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz. Ellenőrzés után a szelepsapkákat ne felejtsd el rendesen visszatekerni!

- Hol találod meg az autódhoz való optimális guminyomás értékekre vonatkozó információkat?

Az autódra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon találsz információt. Megterhelt jármű  esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.

A helyes guminyomás értékekről tájékoztató matrica a tanksapka fedél belsején.

Helyes nyomásértékekről tájékoztató matrica a tanksapka-fedélen.

.

Sokan felteszik nekünk azt a kérdést, hogy adott méretű gumiba mekkora a megfelelő nyomás. Erre a kérdésre nem létezik válasz, mert az optimális guminyomás nem a gumimérettől függ, hanem az adott autó típusától (súly, sebesség). Ezért minden esetben a gyártó guminyomásra vonatkozó előírásait tekintsd irányadónak!

- Hol tudod megmérni az abroncsnyomást?

Az abroncsnyomás ellenőrzését és beállítását legegyszerűbben a benzinkutaknál végezheted el. A cél érdekében gumisműhelyt is felkereshetsz. (Ha emiatt betérsz szervizünkbe, a guminyomás mérését és beállítását díjtalanul elvégezzük neked.)

Nagyon hasznos lehet egy saját guminyomásmérő műszer, amivel bárhol, bármikor le tudod ellenőrizni a nyomást. Sajnos, a helytelen nyomásértékekhez időnként az is hozzájárulhat, hogy az autósoknak kínált guminyomásmérő eszközök, vagy a benzinkutak mérői nem mindig pontosak.

- Mik az abnormális nyomásvesztés leggyakoribb okai?

Meg kell végül említeni, hogy amennyiben nem egyszerűen a levegő természetes diffundálásából adódó, hanem abnormális nyomásvesztést tapasztalsz egy guminál, azt nemcsak éles/hegyes idegen tárgyakkal való találkozás idézhette elő.

Tapasztalataink szerint ez a probléma leggyakrabban a következő - az előbb említettel szemben nagyon is kivédhető - okokból következik be:

- Sérült, vagy elöregedett szelep

Legegyszerűbb, ha szezonális gumicserénél a szelepek cseréjére is sor kerül.

- Szivárgás a felni elrozsdásodott pereménél

Fontos ellenőrizni időnként a felnik állapotát is.

- Szakszerűtlen javítás Pl. javítószállal ("kukaccal") kivitelezve: a behúzott szál mellett szivárogni kezdhet a levegő. (A javítószál csak ideiglenes megoldásul szolgálhat, ahogy mód nyílik rá, gumijavító gombát kell helyette alkalmazni.) .

Szólj hozzá! Te milyen gyakran ellenőrzöd a guminyomást?

Ha hasznosnak találod ezt az írást, nyomj itt lent egy "Tetsziket" is! :) 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2018. október 18. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Lalilali, megnéztem a gyári értékeket, és tényleg ezek: elöl 2.7 bar, hátul 2.5 bar, teljes terhelés esetén elöl-hátul 2.8 bar. Mivel ez a gyártó ajánlása, használhatod nyugodtan, (Maximum lejjebb veszed 1-2 tizeddel, ha esetleg úgy tapasztalod, hogy nem komfortos, és ráz az autó.)
Kelt: 2018. október 16. kedd Szerző: lalilali Vélemény linkje
bocs elírtam:165/65 R14
Kelt: 2018. október 16. kedd Szerző: Lalilali Vélemény linkje
a 2,5-2,7 a gyári (az ajtó matricán levő, de nem sok ez 165/65 R4 gumihoz?
Kelt: 2018. október 16. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Lalilali, utána tudok nézni a gyári nyomásértékeknek, csak kellene hozzá az autó gyártási ideje, motortípus és -teljesítmény, és a gumiméret.
Kelt: 2018. október 15. hétfő Szerző: lalilali Vélemény linkje
Suzuki Celerio, Nexen N-Blue 4Season került rá DE a gyári gumi valami alacsony gördülési ellenállású, az ajánlott nyomás 2,5-2,7 Bar, amennyire tudom ebben a méreben az ajánlott 2-2,2 Bar. A gumis is öszzezavarodott kicsit végül én azt mondtam, hogy legyen 2,5 Bar. Minden cikk azt írja, hogy a gyártó ajánlása az irányadó de semmit nem találtam (vicc). Szerintetek?
Kelt: 2018. szeptember 21. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Wolflaz: Benzinesnél elöl 2,4 bar, hátul 2,2 bar. Diesel változat esetén hátul is 2,4 bar.
Kelt: 2018. szeptember 18. kedd Szerző: Wolflaz Vélemény linkje
Kedves Gumibiznisz,

használtan vettünk egy 2004-es Toyota Corolla Verso 1,8-as autót, és szeretnénk megtudni, mennyi az ideális nyomás a gumikban. Sajnos szervizkönyv nem volt hozzá, és az említett matricát sem találjuk sehol.
Pillanatnyilag 205/55R16 91 V jelölésű gumik vannak rajta.

Köszönöm!
Kelt: 2018. augusztus 26. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Kedves Endre! A guminyomást, ahogy írod is, hideg kerekeknél kell beállítani. Ha megterhelt járművel tervezünk, mindegy, hogy a bepakolás előtt vagy után állítjuk be az ilyenkor szükséges értékeket,
Kelt: 2018. augusztus 25. szombat Szerző: Laczfi Endre Vélemény linkje
Kedves Gumibiznisz!
A cikkben mutatott táblázat -és bármilyen nyomásbeállítási táblázat- adatait üres autóval kell értelmezni?
Vegyük példának hogy üresen fújom a kerekeket, tele autót tervezve. A táblázat 2,4/2,8-at mutat. Hazamegyek, bepakolok, beül a család, ettől a nyomás a gumikban nyilván emelkedik.
Vagy, bepakolva, a család beülve guruljak a légnyomásmérőhöz és ekkor állítsam be a nyomást a kép szerinti értékekre? A magasabb hátsó kerék érték miatt ez utóbbit értelmezem, -a 3 fő súlya miatt nagy a nyomás a hátsó keréken- de mintha minden guminyomás instrukció azt suggalná, hogy a megadott értékre a gumit üres autóval és hideg kerékkel kell beállítani. Tehát ha a terv szerint sok csomag lesz és sok utas, miként állítsam be a keréknyomást? Köszi!
Kelt: 2018. augusztus 16. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Zsolt, a válaszhoz nem elégséges a gumiméret megadása. Szükséges lenne megadni a jármű típusát, évjáratát, a motortípust és teljesítményt.
11 - 20 a(z) 438-ból/ből:

Hozzászólások lezárva