Amit a guminyomásról minden autósnak tudnia kell

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 389 hozzászólás

Egy 2010-es vizsgálat sokkoló eredménye: alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsot koptatnak el idő előtt.

Úgy tűnik, van mit pótolni az abroncsnyomással kapcsolatos ismeretek terén... Most összefoglaljuk neked azokat a dolgokat, melyekkel minden autósnak tisztában kellene lennie guminyomás ügyben!

Guminyomás ellenőrzések - megdöbbentő eredményekkel

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított,  "Először gondolkozz, utána vezess!" elnevezésű  mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU 9 országában 38000 járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket.

A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a (!) alacsony abroncsnyomással jár. Ebből kifolyólag  2 milliárd liter, azaz  2,8 milliárd € értéket jelentő üzemanyag haszontalanul fogy el,  12,2 millió gumiabroncs idő előtt kopik el, 4,8 millió tonna széndioxid pedig indokolatlanul terheli a környezetet.

Részletesebb adatok:

A vezetők 7,5 %-a kritikus - a gyártó által javasoltnál legalább 0,5  barral alacsonyabb - nyomásértékekkel járkál.

• 0,5 % ennél is komolyabban, több, mint 0,75 bar nyomáshiánnyal autózva veszélyezteti saját és környezete biztonságát. (Rejtély, hogy lehet egy ilyen járművet egyáltalán vezetni…)

Az utakon futó gumik 12%-a oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem éri el.

Az abroncsok mintegy 2%-ánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társul. Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).

Amit guminyomás ügyben minden autósnak tudnia kellene

- Mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

Fokozódó balesetveszély

Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. 

Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban. E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot.

• Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás

A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.

Az alacsony abroncsnyomás növeli  a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik  az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás. Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont  már a biztonság rovására megy.

• Csökkenő menetkomfort

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

• Fokozott kopás, rendellenes kopás

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

A helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását okozza.

A tartósan helytelen guminyomással történő autózás a gumiabroncsok rendellenes kopását
idézi elő. Vagyis hanyag járművezetők, vigyázat: a kopáskép lebuktat! 

.

- Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?

A guminyomást 2 hetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni! (Pótkeréken is.)

A nyomásellenőrzések ritkítására, elhanyagolására az abroncsok nitrogénnel (gumigázzal, biztonsági gázzal) való feltöltése sem szolgáltathat alapot. Erről bővebben itt: www.gumibiznisz.hu/gaz-vagy-nem-gaz-a-gumigazrol-feheren-feketen

- Miért kell a guminyomást rendszeresen ellenőrizni?

A levegő lassú elszivárgása miatt minden abroncs folyamatosan veszít nyomásából, ezért a guminyomást rendszeresen ellenőrizni, és szükség esetén korrigálni kell. Az abroncsnyomás rendszeres ellenőrzése mellett nagyobb eséllyel észreveszed azt is, ha a természetes, kis mértékű nyomásvesztésnél nagyobb nyomáshiány áll fenn. Radikális csökkenés észlelésekor azonnal fordulj szakemberhez!

- Hogyan ellenőrizd a guminyomást?

A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel. Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentsd az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz. Ellenőrzés után a szelepsapkákat ne felejtsd el rendesen visszatekerni!

- Hol találod meg az autódhoz való optimális guminyomás értékekre vonatkozó információkat?

Az autódra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon találsz információt. Megterhelt jármű  esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.

A helyes guminyomás értékekről tájékoztató matrica a tanksapka fedél belsején.

Helyes nyomásértékekről tájékoztató matrica a tanksapka-fedélen.

.

Sokan felteszik nekünk azt a kérdést, hogy adott méretű gumiba mekkora a megfelelő nyomás. Erre a kérdésre nem létezik válasz, mert az optimális guminyomás nem a gumimérettől függ, hanem az adott autó típusától (súly, sebesség). Ezért minden esetben a gyártó guminyomásra vonatkozó előírásait tekintsd irányadónak!

- Hol tudod megmérni az abroncsnyomást?

Az abroncsnyomás ellenőrzését és beállítását legegyszerűbben a benzinkutaknál végezheted el. A cél érdekében gumisműhelyt is felkereshetsz. (Ha emiatt betérsz szervizünkbe, a guminyomás mérését és beállítását díjtalanul elvégezzük neked.)

Nagyon hasznos lehet egy saját guminyomásmérő műszer, amivel bárhol, bármikor le tudod ellenőrizni a nyomást. Sajnos, a helytelen nyomásértékekhez időnként az is hozzájárulhat, hogy az autósoknak kínált guminyomásmérő eszközök, vagy a benzinkutak mérői nem mindig pontosak.

- Mik az abnormális nyomásvesztés leggyakoribb okai?

Meg kell végül említeni, hogy amennyiben nem egyszerűen a levegő természetes diffundálásából adódó, hanem abnormális nyomásvesztést tapasztalsz egy guminál, azt nemcsak éles/hegyes idegen tárgyakkal való találkozás idézhette elő.

Tapasztalataink szerint ez a probléma leggyakrabban a következő - az előbb említettel szemben nagyon is kivédhető - okokból következik be:

- Sérült, vagy elöregedett szelep Legegyszerűbb, ha szezonális gumicserénél a szelepek cseréjére is sor kerül.

- Szivárgás a felni elrozsdásodott pereménél Fontos ellenőrizni időnként a felnik állapotát is.

- Szakszerűtlen javítás Pl. javítószállal ("kukaccal") kivitelezve: a behúzott szál mellett szivárogni kezdhet a levegő. (A javítószál csak ideiglenes megoldásul szolgálhat, ahogy mód nyílik rá, gumijavító gombát kell helyette alkalmazni.) .

Szólj hozzá! Te milyen gyakran ellenőrzöd a guminyomást?

Ha hasznosnak találod ezt az írást, nyomj itt lent egy "Tetsziket" is! :) 

Hozzászólások

Kelt: 2017. szeptember 18. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia! 2,3 vagy 2,4 bar elöl és hátul egyaránt megfelelő.
Kelt: 2017. szeptember 18. hétfő Szerző: Brandt János Vélemény linkje
Sziasztok!

2002 (B6 - 8E) Audi A4 1,8T-m van.
Nyárigumi méret: 225/45 R17
Téligumi méret: 195/65 R16
Szeretném megkérdezni, hogy pontosan mekkora legyen a guminyomás elől illetve hárul.
Köszönöm szépen előre is!
Kelt: 2017. augusztus 18. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Zoltán! 2.3 elég lesz.
Kelt: 2017. augusztus 17. csütörtök Szerző: Zoltán Vélemény linkje
Helló. Nekem egy Fiat stilom van 205/60r15 guminak mekkora lenne a normalis nyomás? Nem egy szokványos méret, azért nem nagyon tudom 2.5 szoktam fújni. Köszönöm válaszod
Kelt: 2017. június 25. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
2.3 bar megfelelő lesz. 4 ember és csomagok esetén 2.5 bar.
Kelt: 2017. június 23. péntek Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Peugeot 406 1.6 benzin 97-es évj 65kw!
Kelt: 2017. június 23. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Zsolt! A szükséges nyomásértékeket csak az autó típusának ismeretében tudnám megmondani, illetve a fontosabb paraméterek is kellenének (motorteljesítmény, köbcenti, gyártási év)
Kelt: 2017. június 23. péntek Szerző: Zsolt Vélemény linkje
Üdvözlöm!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy mekkora guminyomással érdemes használni, egy 1240kg önsúlyú autón 205/45r17-es nyári gumikat! Általában egyedül vagy ketten utazunk az autóban! Nagyon ritkán van amikor 3-4 ember meg csomagokkal van megpakolva az autó! Akkor kell-e emelni valamennyit a nyomáson?
Kelt: 2017. május 5. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Annamária! Utánanéztem az autód guminyomás értékeinek, eszerint az általad írtak jelentése: normál használtnál 2.2 bar, teljes terhelés mellett 2.3 bar (mind a 4 keréknél). Amúgy nincs semmi gond, 0.1-0.2 barral magasabb értékek használata nem jelent problémát. (Egy személy + egy bőrönd egyébként normál használat.)
Kelt: 2017. május 4. csütörtök Szerző: Lakatos annamária Vélemény linkje
Szia!
Azt szeretném kérdezni,hogy nekem Toyota aygom van és az autom oldalfalára 2,2 / 2,3 van irva guminyomásnak,de én szinte mindig egyedül ülök az autoban max,1 bőrönddel de sokszor börönd nélkül.Akkor is jo a 2,2 /2,3 ? Én ugy értelmeztem,hogy az elsö kerekekbe 2,2 a hátsokba 2,3.
Köszönöm elöre is a választ.
Annamaria
1 - 10 a(z) 389-ból/ből:

Szólj hozzá!