Gumidefekt - "95 pontos" kérdés

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 6 hozzászólás

Egy keringő városi legenda szerint történt egyszer, hogy az egyesült államokbeli Duke Egyetem két kémia szakos hallgatója a hétvégi bulizások miatt elmulasztott felkészülni éppen esedékes vizsgájára. Hírhedten szigorú professzoruktól való félelmükben kitalálták: legjobb lesz, ha gumidefektre hivatkozva "lekésik" azt... 

Így is történt a professzor pedig elfogadta a mentséget, és engedélyezte a vizsga elhalasztását. Az időpont elérkeztével a diákokat külön terembe ültették, és megkapták a feladatokat.

 Az első oldalon egy mindössze 5 pontos, könnyen megválaszolható kérdés szerepelt. Az egyszerű megoldás feletti örömükben megkönnyebbülve lapoztak a második oldalra. Azon mindössze egyetlen kérdés állt, ám az 95 pontot ért, és így szólt: "Melyik gumi volt defektes?"

Hogy a történet igaz-e vagy sem?

Nem tudni... Lehet, hogy csak a lusta diákok elrettentésére találták ki. :) A gumidefekttel kapcsolatban viszont tényleg léteznek "95 pontos" kérdések. Például ez: "Hogyan előzhető meg a gumidefekt?"

Jó, tudom, az alkalmanként észrevétlenül és alattomosan utunkba kerülő szúró-vágó tárgyak okozta sérüléseket lehetetlen kivédeni. De nemcsak ilyenek léteznek. A gumiabroncs defektek gyakran figyelmetlenség, gondatlanság, vagy vezetéstechnikai hiányosságok miatt következnek be, azaz nagyrészt elkerülhetők lennének.

Gumidefekt

5 hasznos tipp a gumidefekt megelőzéséért

(a defekthez vezető  leggyakoribb okok alapján)

1. Tartsd a helyes guminyomást! Könnyen belátható, hogy egy levegővel felfújt tárgy sokkal sérülékenyebb, ha nem tartalmazza a megfelelő mennyiségű levegőt. Hát még ha üzem közben melegszik is! Márpedig a gumiabronccsal pont ez a helyzet.

Az alacsony guminyomás az abroncs gördülésekor a túlzott deformáció miatt fokozott melegedéshez vezet. Ez az állapot károsítja a gumiabroncsot, a defektveszély megnő.

2-3 hetente érdemes ellenőrizni, megfelel-e a nyomás a gumikban a gépkocsi gyártója által meghatározott értéknek. (Figyelem: a gyártó arról is tájékoztat, mennyivel kell növelni a nyomást megterhelt autó esetén.)

2. Óvatosan az akadályokkal! A gumiknak nem mindegy, milyen sebességgel és szögben találkoznak, mondjuk, az  útpadkával. Ha ráhajtasz, ne túl gyorsan és minél nagyobb szögben tedd! Ne parkolj úgy, hogy a gumi csak félig van a padkán, és ha a szegéllyel párhuzamosan állsz meg, ne súrold neki az abroncsokat!

3. Ne terheld túl a gumikat! Minden gumiabroncson feltüntetik azt a maximális terhelést, amit az - a megfelelő guminyomás esetén - képes elviselni (súlyindex). Ezt az értéket nem szabad túllépni. (Persze, a túlterhelés veszélye leginkább a teherautó gumikat fenyegeti.)

4. Szemrevételezd rendszeresen abroncsaidat! Hogy mire figyelj oda?

A mintázat árkaiba szorult idegen tárgyakra, kavicsokra stb. Ne legyél rest ezeket kipiszkálni, mert menet közben mélyebbre fúródva felsérthetik az abroncsot.

Nem revült, sérült-e véletlenül a szelep. A revült, repedezett felületen keresztül lassan szökik a levegő szélsőséges esetben a belső nyomás ki is vetheti a gumiszelep fém belsejét.

Külső rendellenességek jelenlétére, különös tekintettel az oldalfalon lévő dudorra, ami szálszakadásra utal. (A kordszálak az abroncs oldalfalában elszakadhatnak.) Ilyenkor a sérülés üzem közben egyre nagyobb lesz, a meggyengült rész terhelés alatt akár át is szakadhat.

5. Vedd komolyan az intő jeleket! Ne járkálj olyan gumival, amin defektet megelőző ill. azt valószínűsítő  jeleket észlelsz, még ha eleinte jelentéktelennek tűnnek is (kisebb kár, sérülés szokatlan nyomásvesztés). Ha ilyenkor nem keresel fel időben egy gumiszervizt,  akkor a sérülés, a kár (és a balesetveszély) egyre nő, sőt az abroncs javíthatatlanná is válhat.

Ha mégis  megtörténik a baj...

...szükséged lesz a pótkerékre, mégpedig üzemképesen. Miért mondom ezt? Tapasztalat: ritkán van rá szükség, de ha igen, akkor nagyon.

Ezért időnként (főleg hosszabb utak előtt) ellenőrizd az állapotát! Ne egy autópálya szélén, kerékcsere kellős közepén szembesülj azzal, hogy le van eresztve. Külföldön ez igen sokba kerülhet...

Gumidefekt

Ne hagyd otthon a a biztonsági mellényt sem, na és egy pár munkáskesztyű is bármikor jól jöhet. :)

Szólj hozzá! Ha vannak még jó ötleteid, esetleg defekttel kapcsolatos tapasztalataid, oszd meg velünk! 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2010. október 10. vasárnap Szerző: SRGedeon Vélemény linkje
Amit mesélek az a 1980-as évek elején történt. Ma már ritka, de ki tudja…?
Apukám Volgájával defektet kaptunk valahol Enying határában. Emelő alá, tekerem, szépen megy fölfele. Csakhogy az autó maradt ahol volt, az emelő vágott bele a nemkicsit elkorhadt karosszériába! Faluszéli (ma már azt hiszem város) házból kerítettünk egy darab deszkát, azzal sikerült megemelni és a kereket kicserélni. Szóval az emelési pontok környékét is érdemes meg-meg nézegetni annak, akinek idősebb és ilyesmire hajlamosabb autója van.
Kelt: 2010. április 9. péntek Szerző: DEX Vélemény linkje
Egyszer én is megjártam, h kerék nélkül maradtam :P, a nagyautó után v 1 betonpompa, aminek a jobb kereke leszakadt... na de mást akartam mesélni...

1szer Elmentem este a barátokkal 1 üdittőre ;) mikor jövök ki, a gumi laposs v egésszen, az autó a felnin... mikor kiveszem a pótkereket, az is defektes v :P nem v gumis nyitva már abba az órába... nem v mit tenni, vagy otthagyom az autót, vagy hazamegyek a felnin. Otthagyni nem akartam, tehát 10 Km-t mentem a felnin szépen lassan, nehogy vmi baja legyen a felninek...akkor este leraktam az autót, csak másnap néztem meg... a gumi szarrá ment, a felni ép maradt szerencsére...


még jártam meg, h defektet kaptam, felemelem az autót, kicserélem a kereket, s mikor eresztem le, ahogy elérte a kerék az aszfaltot, s ereszkedett rá az autó, úgy lett egyre lapossabb a gumi :P... azt hittem, h az is defektes, de csak le v ereszkedve, szerencsére v pompám, s fel tudtam fujni :D
Kelt: 2009. július 4. szombat Szerző: TB Vélemény linkje
Az hagyján, hogy defektet kapsz! Nekem még anno mikor Trabim volt, a bal hátsó kerekem egy az egyben elrepült! Köszönhető volt az én, ill. az akkori szerelőm ” figyelmességének ” ! Nem volt semmi; tehát érdemes odafigyelni az ilyen dolgokra is!

Kelt: 2009. június 30. kedd Szerző: Attila Vélemény linkje
Én nyaralásból hazatérve kocsitakarítás közben vettem észre hogy a pótkerék teljesen lapos. Tovább kutakodva kiderült hogy az elakadásjelző és az égőkészlet is hiányzik. bele sem mertem gondolni hogy mit csináltam volna ha lerohadok az Alpok közepén. Ha legközelebb kocsit veszek ezt biztos nem hagyom ki ellenőrző listából.

Kelt: 2009. június 30. kedd Szerző: rvf Vélemény linkje
A túlterhelés veszélye a személyautók közül leginkább az egyterűeknél valós, mivel szerelhetők “olcsó” mérettel, viszont az olcsó méret magas súlyindexszel már nem occcsó.

Kelt: 2009. június 30. kedd Szerző: feco72 Vélemény linkje
Én meg úgy jártam, hogy szép lassan engedett az egyik gumim, de nem volt benne semmi szög vagy más egyéb.Hetente pumpálni kellett amíg meg nem untam és elvittem a gumishoz, aki végül is parányi szivárgást talált a gumi és a felni pereme között. Kicsit rozsdás volt, de megcsiszolta, bekente a felni szélét egy fekete ragacsos anyaggal és azóta minden oké.

1 - 6 a(z) 6-ból/ből:

Hozzászólások lezárva