Gumiabroncs és üzemanyag-fogyasztás

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 23 hozzászólás

Nemrég nagyon jó kérdésfelvetés érkezett ide a blogra. Ide is bemásolom: "Tényleg jelentős különbségek lehetnek üzemanyag-fogyasztásban a különböző márkák abroncsai, valamint a téli, nyári gumik között? Természetesen a gumiabroncsokat megfelelő nyomáson használva." 

Érdemes a témát alaposabban körbejárni, végül is  zsebre megy a játék. Mennyiben van tehát köze a gumiabroncsnak autód üzemanyag-fogyasztásához?

Gumiabroncs és üzemanyag-fogyasztás

A gördüléshez erő, az erőhöz üzemanyag kell

Ahhoz, hogy autód haladni tudjon, le kell küzdenie egy olyan ellenálló hatást, amely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennáll: a gördülési ellenállást.

A gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. Minél nagyobb az ellenállás, annál több üzemanyag. Számítások szerint a gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag-fogyasztás kb. ötödét teszi ki. Érthető tehát a gyártók azon törekvése, hogy lehetőség szerint csökkentsék abroncsaik gördülési ellenállását.

Az Adac 2008-as téligumi tesztjén 195/65 R15 méretben az üzemanyag fogyasztás tekintetében elért legjobb (1,9) és legrosszabb (4,9) eredmény között 15%-os különbség mutatkozott, 175/65 R14 méretben ugyanez a különbség 6% volt. Ez durván 0,5-1 liter eltérést jelent 100 kilométerenként.  Azért ez már számíthat...

Persze a mindennapokban nem biztos, hogy a különbség - főleg, ha a fent említettnél kisebb - tetten is érhető, mivel a hétköznapok nem tesztpályán zajlanak.  Elég némi eltérés a megszokott körülményekhez képest (araszolás dugóban, megterhelt autó, rossz minőségű út, alacsony guminyomás stb.) és máris oda a megtakarítás nagy futásteljesítmények esetén (teherautók, kamionok)  viszont mindenképp feltűnik.

Az energiahatékonyságon túl

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az üzemanyag-hatékonyság mellett egy autóguminak más fontos (köztük biztonsági!) paraméterei is vannak: viselkedés száraz úton, nedves úton menetzaj, kopásállóság stb. - egyik gumi ebben jobb egy kicsit, másik abban... Sőt az is előfordul, hogy valamelyik paraméter optimalizálása kedvezőtlen hatást gyakorol egy másikra (pl. jobb tapadás nedves úton, DE kicsit nagyobb gördülési ellenállás és menetzaj)

Ki-ki döntse el maga, hogy autózási szokásai alapján melyik tulajdonságot tartja elsődlegesnek, így milyen szempontok mentén választ magának gumiabroncsot!

(Meglepő, de így van: a fent említett teszten néhány igen üzemanyag-takarékos abroncs ettől a tulajdonságától függetlenül a "nem ajánlott" kategóriában végzett, nedves és száraz úton mutatott rossz teljesítménye miatt. A többi leminősített gumi sem elsősorban a fogyasztásra gyakorolt hatása miatt szerepelt le.)

Válasz a kérdésre

Általában azért elmondható, hogy a legtöbb elterjedt, megbízható márka közül nyugodtan válogathatunk, mert teljesítményük kiegyensúlyozott nemcsak a gördülési ellenállásuk kicsi, de a megfelelő tapadásnak sincsenek híján.

Ezek között üzemanyag-fogyasztás tekintetében a különbség nem jelentős és ugyanez mondható el a téli és nyári gumik ilyen alapon való összehasonlításakor is. A télen tapasztalható magasabb üzemanyag-fogyasztás nem annyira a gumik, mint inkább az alacsonyabb külső hőmérséklet számlájára írható. (Emiatt a motornak több energiára van szüksége az üzemi hőmérséklet eléréséhez.)

Nemcsak a gumin múlik!

A gördülési ellenállás értéke nem kizárólag az abroncs ellenállásából áll, azaz nemcsak az abroncs menet közbeni deformációjából, az egyes abroncselemek csúszó súrlódásából, a vízelvezető árkok szívóhatásából adódó veszteségek összege.

Az ellenálló erőt jelentősen befolyásolják az útfelület egyenetlenségei és az útburkolat minősége is. (Hiába, a gumiabroncs gördülése egyáltalán nem olyan egyszerű folyamat, mint amilyennek elsőre látszik...)

Üzemanyag-fogyasztás szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy ugyanazzal a gumival sima, kemény aszfalton gurulunk, vagy mondjuk, földúton. Minél egyenetlenebb és lágyabb az út (ilyen szempontból a homok a legkedvezőtlenebb), annál nagyobb a gördülési ellenállás, vagyis több üzemanyag fogy.

Az odafigyeléstől is sok függ!

Az autós társadalom kb. fele kitartóan "dolgozik" azon, hogy az autógumi gyártók kis gördülési ellenállás elérésére irányuló innovatív törekvéseit meghiúsítsa, vagyis folyamatosan alacsony guminyomással közlekedik. (Minél alacsonyabb az optimálisnál, annál nagyobb a gördülési ellenállás.)

Csak néhány adat:

0,2 barral kevesebb guminyomás » » 1%-kal nő a fogyasztás, 10%-kal csökken a gumi élettartama

0,4 barral kevesebb guminyomás » » 2%-kal nő a fogyasztás, 30%-kal csökken a gumi élettartama

0,6 barral kevesebb guminyomás » » 4%-kal nő a fogyasztás, 45%-kal csökken a gumi élettartama

Így fordulhat elő, hogy néhány év alatt a járművön üzemelő abroncsokon felül - a megnövekedett üzemanyag-fogyasztásból kifolyólag - akár egy új garnitúrára való gumi árát is elautózhatja a nemtörődöm autós. (Sőt, egész idő alatt fennáll egy "váratlan" defekt kockázata is.)

Van még más is!

Az üzemanyag-fogyasztásért megnövekedéséért a fentieken kívül sok más tényező is felelőssé tehető például nem megfelelő sebességfokozat választása, kiegyensúlyozatlan vezetési stílus (hirtelen gyorsítások, gyakori fékezések, kihasználatlan motorfék), egész évben fent felejtett tetőcsomagtartó, városi forgalomban való araszolás és még hosszan sorolhatnánk. Kis odafigyeléssel ez a többletfogyasztás nagyrészt kiküszöbölhető.

.

Te mit fűznél hozzá a témához? Ha van véleményed, jó vagy rossz tapasztalatod egyes márkákkal kapcsolatban, esetleg üzemanyag-megtakarítási ötleteid, oszd meg velünk!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. február 14. szombat Szerző: ludanyi karoly Vélemény linkje
nekem van 2db olasz pisztlyos nyomásmérőm amit munkahelyemen “hitelesiteni” a kompresszorok általába 6 bárt nyomnak igy kb pontosak viszont digitális nyomásmérők is potosak,igy állandoan ellenőrzöm és tapasztalhatóan a kopás is jóval csökkent. tisztelettel karlo

Kelt: 2009. február 14. szombat Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Szia!

A tanksapka belsején, vagy az ajtóoszlop matricán szereplő érték nem csak iránymutató, hanem az optimális. Ha az autó meg van terhelve, akkor növelni kell a nyomást, de a gyártó ennek mértékét is feltünteti, és azt is, ha az adott autónál az első és hátsó keréken a guminyomás eltérő.
Az is fontos persze, hogy mennyire pontosan tudod mérni, mert a benzinkutaknál elhelyezett nyomásmérők sokszor nem a helyes értéket mutatják…
Ha megírod, milyen autód van ( évjárat, gumiméret), akkor megnézem neked a helyes értékeket.

Kelt: 2009. február 10. kedd Szerző: Karaj Vélemény linkje
A megfelelő guminyomással kapcsolatban eddig elég ellentmondó híreket kaptam. Egyrészt van egy érték írva a tank ajtajának belső oldalára, de már többen is mondták, hogy csak iránymutató, és általában nem az az optimális. De akkor mi az optimális? Változik-e és mennyiben változik ez elől és hátul?

21 - 23 a(z) 23-ból/ből:

Hozzászólások lezárva