Gumiabroncs és üzemanyag-fogyasztás

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 23 hozzászólás

Nemrég nagyon jó kérdésfelvetés érkezett ide a blogra. Ide is bemásolom: "Tényleg jelentős különbségek lehetnek üzemanyag-fogyasztásban a különböző márkák abroncsai, valamint a téli, nyári gumik között? Természetesen a gumiabroncsokat megfelelő nyomáson használva." 

Érdemes a témát alaposabban körbejárni, végül is  zsebre megy a játék. Mennyiben van tehát köze a gumiabroncsnak autód üzemanyag-fogyasztásához?

Gumiabroncs és üzemanyag-fogyasztás

A gördüléshez erő, az erőhöz üzemanyag kell

Ahhoz, hogy autód haladni tudjon, le kell küzdenie egy olyan ellenálló hatást, amely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennáll: a gördülési ellenállást.

A gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. Minél nagyobb az ellenállás, annál több üzemanyag. Számítások szerint a gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag-fogyasztás kb. ötödét teszi ki. Érthető tehát a gyártók azon törekvése, hogy lehetőség szerint csökkentsék abroncsaik gördülési ellenállását.

Az Adac 2008-as téligumi tesztjén 195/65 R15 méretben az üzemanyag fogyasztás tekintetében elért legjobb (1,9) és legrosszabb (4,9) eredmény között 15%-os különbség mutatkozott, 175/65 R14 méretben ugyanez a különbség 6% volt. Ez durván 0,5-1 liter eltérést jelent 100 kilométerenként.  Azért ez már számíthat...

Persze a mindennapokban nem biztos, hogy a különbség - főleg, ha a fent említettnél kisebb - tetten is érhető, mivel a hétköznapok nem tesztpályán zajlanak.  Elég némi eltérés a megszokott körülményekhez képest (araszolás dugóban, megterhelt autó, rossz minőségű út, alacsony guminyomás stb.) és máris oda a megtakarítás nagy futásteljesítmények esetén (teherautók, kamionok)  viszont mindenképp feltűnik.

Az energiahatékonyságon túl

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az üzemanyag-hatékonyság mellett egy autóguminak más fontos (köztük biztonsági!) paraméterei is vannak: viselkedés száraz úton, nedves úton menetzaj, kopásállóság stb. - egyik gumi ebben jobb egy kicsit, másik abban... Sőt az is előfordul, hogy valamelyik paraméter optimalizálása kedvezőtlen hatást gyakorol egy másikra (pl. jobb tapadás nedves úton, DE kicsit nagyobb gördülési ellenállás és menetzaj)

Ki-ki döntse el maga, hogy autózási szokásai alapján melyik tulajdonságot tartja elsődlegesnek, így milyen szempontok mentén választ magának gumiabroncsot!

(Meglepő, de így van: a fent említett teszten néhány igen üzemanyag-takarékos abroncs ettől a tulajdonságától függetlenül a "nem ajánlott" kategóriában végzett, nedves és száraz úton mutatott rossz teljesítménye miatt. A többi leminősített gumi sem elsősorban a fogyasztásra gyakorolt hatása miatt szerepelt le.)

Válasz a kérdésre

Általában azért elmondható, hogy a legtöbb elterjedt, megbízható márka közül nyugodtan válogathatunk, mert teljesítményük kiegyensúlyozott nemcsak a gördülési ellenállásuk kicsi, de a megfelelő tapadásnak sincsenek híján.

Ezek között üzemanyag-fogyasztás tekintetében a különbség nem jelentős és ugyanez mondható el a téli és nyári gumik ilyen alapon való összehasonlításakor is. A télen tapasztalható magasabb üzemanyag-fogyasztás nem annyira a gumik, mint inkább az alacsonyabb külső hőmérséklet számlájára írható. (Emiatt a motornak több energiára van szüksége az üzemi hőmérséklet eléréséhez.)

Nemcsak a gumin múlik!

A gördülési ellenállás értéke nem kizárólag az abroncs ellenállásából áll, azaz nemcsak az abroncs menet közbeni deformációjából, az egyes abroncselemek csúszó súrlódásából, a vízelvezető árkok szívóhatásából adódó veszteségek összege.

Az ellenálló erőt jelentősen befolyásolják az útfelület egyenetlenségei és az útburkolat minősége is. (Hiába, a gumiabroncs gördülése egyáltalán nem olyan egyszerű folyamat, mint amilyennek elsőre látszik...)

Üzemanyag-fogyasztás szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy ugyanazzal a gumival sima, kemény aszfalton gurulunk, vagy mondjuk, földúton. Minél egyenetlenebb és lágyabb az út (ilyen szempontból a homok a legkedvezőtlenebb), annál nagyobb a gördülési ellenállás, vagyis több üzemanyag fogy.

Az odafigyeléstől is sok függ!

Az autós társadalom kb. fele kitartóan "dolgozik" azon, hogy az autógumi gyártók kis gördülési ellenállás elérésére irányuló innovatív törekvéseit meghiúsítsa, vagyis folyamatosan alacsony guminyomással közlekedik. (Minél alacsonyabb az optimálisnál, annál nagyobb a gördülési ellenállás.)

Csak néhány adat:

0,2 barral kevesebb guminyomás » » 1%-kal nő a fogyasztás, 10%-kal csökken a gumi élettartama

0,4 barral kevesebb guminyomás » » 2%-kal nő a fogyasztás, 30%-kal csökken a gumi élettartama

0,6 barral kevesebb guminyomás » » 4%-kal nő a fogyasztás, 45%-kal csökken a gumi élettartama

Így fordulhat elő, hogy néhány év alatt a járművön üzemelő abroncsokon felül - a megnövekedett üzemanyag-fogyasztásból kifolyólag - akár egy új garnitúrára való gumi árát is elautózhatja a nemtörődöm autós. (Sőt, egész idő alatt fennáll egy "váratlan" defekt kockázata is.)

Van még más is!

Az üzemanyag-fogyasztásért megnövekedéséért a fentieken kívül sok más tényező is felelőssé tehető például nem megfelelő sebességfokozat választása, kiegyensúlyozatlan vezetési stílus (hirtelen gyorsítások, gyakori fékezések, kihasználatlan motorfék), egész évben fent felejtett tetőcsomagtartó, városi forgalomban való araszolás és még hosszan sorolhatnánk. Kis odafigyeléssel ez a többletfogyasztás nagyrészt kiküszöbölhető.

.

Te mit fűznél hozzá a témához? Ha van véleményed, jó vagy rossz tapasztalatod egyes márkákkal kapcsolatban, esetleg üzemanyag-megtakarítási ötleteid, oszd meg velünk!

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2017. január 27. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A 225/40 R18 méret lenne megfelelő . A fogyasztás tényleg növekedni fog némileg, hogy mennyivel, nem tudnám pontosan megmondani, a gyakorlatban derül majd ki. Amire még számítani kell, hogy az autó a peresebb gumikkal mindenképp "fapadosabb" lesz.
Kelt: 2017. január 27. péntek Szerző: Krissh21 Vélemény linkje
B5.5 passatom van es az a kerdesem lenne, hogy 18" kerekeket szeretnék alárakni es hogy milyen gumit vegyek ra ami megfelel a gyári átmerojenek? Ami 195/65 r15
Gogyasztásom egyébként mennyivel novekedhet?
Kelt: 2014. április 21. hétfő Szerző: Máté Vélemény linkje
Én havi 4-6000km-t vezetek, ebből 98% autópályán. Eddig téli gumival 8-8,5l-es fogyasztásom volt, most váltottam nyári üzemanyagtakarékos gumira (Hankook), és 7,5l a fogyasztásom. Azaz 100km-en fél literrel jobb. Ezer kilométerenként néztem a fogyasztás a téli gumival 8000km-en át, és sosem volt 8 liter alatt. Aztán a kerékcsere utáni napon már 7.5 liter volt a fogyasztásom (szóval ugyanaz az időjárási körülmény, minden), és azóta sem ment 7.5l fölé a fogyasztás. Mindig tempomattal megyek, GPS szerint 142-vel.

A téli gumim F-es volt, a nyári energiatakarékos B osztályú. Havi 4000km esetén így 40*0,5=20 liter dízelt spórolok, ami mondjuk 8000Ft. Az energiatakarékos komplett gumiszett 80 000Ft volt, szóval 10 hónap alatt visszajon az ára.

Negatívum (talán): esőben is tökéletes a gumi, fékezésnél sem tapasztaltam rosszat, de az autópályán a felfestett csík esőben mintha különösen csúszna. De lehet, hogy ezt csak azért vettem észre, mert figyeltem rá.

(A magas fogyasztásom amúgy dízelben azért ilyen, mert a magyar-osztrák pályán 142-vel megyek, itt 7 alatt van, a német részen 160-al GPS szerint, itt 8 körül van, és így jön össze átlagban a 7.5)
Kelt: 2014. április 14. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Krisz, a méretválasztás sajnos, tényleg nem tökéletes. A gyári 185/65 R15-nek a 195/65 R15 nem váltómérete, az átmérője 13, a kerülete 19 mm-rel nagyobb az eredetiénél. Emiatt a km számlálód és a km órád csal, a valóságosnál kevesebbet mutatnak. Emiatt kb. 1,5-2 dl-t leszámolhatsz a 8 l-es fogyasztásból. (Mert a valóságban ugye egy kicsivel többet mész, mint amit a km számláló mutat.)

A szélesebb gumi miatt meg valamivel több a fogyasztás, erre vehetsz nagyjából 1-1,5 dl-t...

Ezek jelenthetnek valamennyi magyarázatot. Esetleg még az alacsony guminyomás növelhet a fogyasztáson, bár írtad, hogy az jó, de fontos, hogy a mérő tényleg pontos legyen...

Még annyi, hogy a megfelelő váltóméret neked 195/60 R15 lenne.
Itt pedig még egy írás a témában: http://gumibiznisz.hu/20100415/rendhagyo-nyarigumi-teszt-nem-markak-hanem-meretek/
Kelt: 2014. április 14. hétfő Szerző: Krisz Vélemény linkje
Kedves gumibiznisz!

Érdekesnek találtam a cikket.
Engem csupán az érdekelne, hogy nőhet-e az autó fogyasztása egy vadonatúj gumi használatba vételekor?
Múlt héten cseréltettem le a téli gumikat vadi új michelin energy saver gumikra és az autó fogyasztása megugrott több mint 0.5 l -el. Egy 98 -as BMW e36-os Touringról van szó.
A gázpedált egyáltalán nem taposom jobban, a forgalom meg általában olyan mint szokott lenni, vagyis a körülmények majdhogynem azonosak. A gumi nyomás is stimmel elöl is hátul is.
Téli gumival 7,2 és 8 liter között fogyasztott, az új nyárival meg sehogy sem tudom levinni 8 l alá.
A téli gumi 185/65 R15 -ös, az új nyári pedig 195/65 R15 ami egy 7 colos gyári alufelnire lett feltéve. Ezáltal persze szélesebb lett a nyári gumi futófelülete mint a télié, ami okozhatna nagyobb gördülési ellenállást, de ennyire azért mégse kéne nagy különbségnek lennie. Vagy mégis?
Ráadásul az alufelni a szerelt gumival 1,2 kilogrammal könnyebb mint a téli gumival szerelt acél/lemez felni.
Van erre valami épkézláb magyarázat? Be kell kopnia a vadi új gumiknak? Esetleg a méretválasztás nem tökéletes? Vagy a gumi üzemi hőmérséklete még nem ideális? (mostanában reggelente még 10 fok alatt van a hőmérséklet)

Előre is köszönöm szépen a választ.

Üdvözlettel,
Szabó Krisztián
Kelt: 2014. április 1. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Tomi, köszi a jó kívánságot, és hogy mindezt megosztottad. Neked is minden jót!
Kelt: 2014. április 1. kedd Szerző: Tomi Vélemény linkje
Udv!
Eloljaroban kerem minden olvaso megerteset , mert nem hasznalok ekezeteket !
Kanadaban elek lassan hatodik esztendeje . Miskolcon egy csaladi vallalkozasba szulettem bele , gepjarmu kereskedelemmel foglalkoztunk.
Az elet uj lapokat osztott es kulfoldre kenyszerultem .
Tetszenek a hozzaszolasok !
Nagyon sok temaba olvastam bele es nosztalgikus gondolatok jutottak az eszembe .
Jelenleg nyari gumiabroncs vasarlasa elott allok .
Bajban vagyok , mert itt a 4 evszakos a divat es a szukseges meretben is csupan azok az elerhetoek .
Erdekes , hogy itt egy E63 AMG Mercedes is jatek gumival kerul a piacra a gazdasagos uzemanyag fogyasztasra hivatkozva .
Gumis cegek kinevetnek , mikor egy 2010-es Toyota Camry-re nem 4 evszakos gumit keresek a nyari szezonra . Azt mondjak a nyari gumi a Ferrari , Mustang , Corvette , Porsche es egyeb veresenypalyara tervezett tipusokra gyartodik .
Akinek hasonlo kategoriaju autoja van , mint nekem , az vegyen gazdasagos 4 evszakosat !
Hihetetlen , hogy az itt elo gumis azt mondja , hogy a felesege kb. 30 km-t autozik naponta egy Diesel (koztudottan alacsony fogyasztasu ) VW Jetta-val es neki 4 evszakos Michelin nyujtja a napi biztonsagot .
Aki figyelte a hiradasokat tudhatja , hogy Ontario tartomanyban az elmult 25 evben nem volt ilyen kemeny hideg es csapadekban gazdag tel,mint az idei . Ehhez kepest a gumis szakember is avatottan latja a vilagot .
A temahoz kapcsolodva (nemi rallye-s eloelettel ) en is ugy gondolom,hogy az auto mindenkori uzemanyag fogyasztasat a pilota laba nagyobb mertekben befolyasolja,mint a gumi ilyen-olyan tipusa,allapota,kevereke , sulya ,levego telitettsege ... !
Tovabbi jo egeszseget az nagyerdemunek !
Kelt: 2011. október 7. péntek Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Sziasztok!
Sajnos sok ember használ az autóján feleslegesen nagy abroncsokat.Főleg széleseket.Sok esetben ez azzal párosul,hogy gyenge minőségű abroncsot tesz fel,mivel hogy a széles abroncs már eleve is drágább.És a látvány miattinkább valamilyen kínai selejtet tesz fel és a minőségen spórol.Sokkal nagyobb ezen abroncsoknak a vízen felúszási veszélye is.Magyarországon különösen dívik,hogy többnek mutassuk magunkat,mint amik valójában vagyunk,vagy amit megengedhetünk magunknak.Számos nagy értékű BMW-n,Mercedesen mikor megtekintem a 20 collos gumijaikat,meglepődve látom,hogy gagyi márkás abroncsok vannak.De a látszatra kedves uraim szükség van...Sok esetben ezeken az autókon nincs is téli gumi télen,mert azt a 60.000Ft-ot,amibe kerülnének,már nem tudják kicsengetni a sok milliós autóra.Inkább feltartanak mindenkit az úton,vagy csak álló helyben pörgetik a kereket.Sok ilyen videó van feltéve az egyik videó megosztón.A racionálisabb emberek számára jegyezném meg,hogy egy keskenyebb abroncs nem csak kisebb gördülési ellenállásúbb,de sokkal olcsóbb is.Arról nem beszélve,hogy télen minnél inkább keskeny egy abroncs,annál jobban tapad.Gondoljunk a Hó és Jég Rallykra,ahol szinte virsligumikat használnak.
És hogy a Toyota példáját is leírjam.Az új Yarisra egy cm-rel keskenyebb gumit tesz fel a gyár,mint az előző Yarison volt.Mindezt a kevesebb üzemanyagfogyasztás és a kevesebb környezeti szennyezés,kisebb széndioxid kibocsájtás jegyében.Ugyan is sok kis és apró dolog sokra képes.
Kelt: 2011. február 8. kedd Szerző: Laci Vélemény linkje
Azonos korú és állapotú gumikról írtam.
Megnéztem a gumin a gyártás évét és hetét.
A Firestone FW930 kemény és elől is alig tapad az F-Astrán, pedig ott van a tömeg.
A Matador MP55 és Nokian Nordman 2, 2107-es Ladán hátul is jól tapad pedig ott alig van tömeg /nem kell a csomagtartóba cementes zsák se/
Kelt: 2011. február 8. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Jól tetted, hogy megosztottad a tapasztaltakat. Önmagában igaz is, hogy hideg utakon egy lágyabb gumi előnyben van a keményebbel szemben. A leírtakkal csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy az abroncsok teljesítőképessége valójában összetettebb kérdés.

Még egy fontos dolog:
A gumi anyaga ha elöregszik, megkeményedik. Gyakori, hogy öreg (6-8 éves) abroncsoknak emiatt bizony romlik a tapadása.
1 - 10 a(z) 23-ból/ből:

Hozzászólások lezárva