Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 307 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2009. április 21. kedd Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Bármilyen használt termékre a szavatosság a polgári törvénykönyv szerint elvileg 1 év. (a jótállás, ami használt árura nem vonatkozik) Hogy a gyakorlatban tudod-e érvényesíteni? Ha a kereskedő korrekt, akkor biztosan.

Szerintem próbáld meg minél hamarabb visszavinni a gumikat, elmondani a problémádat (hogy jobbra számítottál), és kérni helyettük kevésbé koros, valóban megfelelő állapotban lévőket, vagy az árat visszaszerezni. Remélhetőleg sikerül.

Kelt: 2009. április 21. kedd Szerző: Twixy Vélemény linkje
Szia,

Tegnap vettem, jó állapotúnak mondott,használt, nyugatról behozott Firestone gumikat.
Ma vettük észre, hogy 2000-ben gyártották, és “erezetten” repedezett egy kicsit…
Meddig szevetolják a használt gumikat?
Visszavigyem?

Előre is köszönöm!

T.
Kelt: 2008. szeptember 24. szerda Szerző: K Zsolt Vélemény linkje
Utóirat: 10 éves vagy annál több lehetett a SEMPERIT!
Kelt: 2008. szeptember 24. szerda Szerző: K Zsolt Vélemény linkje
Sziasztok!!
Tíz éve történt az esetem amikor is olcsón szerettem volna jó gumit venni mint mindenki más!!Találtam is egy idős gumis embernél 4db vadonat uj SEMPERIT téli Michelin mintázatú gumit!!Mondta a tulaj,hogy nem mai de legalább uj!! Kifizettem és örűltem is nekik nagyon!!!Abban az időben egy PEUGEOT 504 -es príma benzines kocsim volt. Mentem is vele amennyire bírta mig nem Szombathely Sárvár viszonylatában hosszú egyenes szakaszon 170km/h tempónál óriási csattanást hallottam a jobb hátúlja felöl!!Az történt, hogy az egész futófelűlet leszakadt kőrbe szalagszerűen és egyben!! Beverte a sárvédőt is amikor kicsapódott!! A vicc az ,hogy a levegőt megtartotta!!Nem volt szép élmény de a fútófelűletet eltettem a garázsba emlék mementóként!! 12 évig nézegedtem aztán KÖLTÖZTEM!! Mindenki okúljon az esetemből!! Üdvözlettel : K Zsolt
Kelt: 2008. május 26. hétfő Szerző: Oli Vélemény linkje
Szia!
Én is örültem az “olcsón” vásárolt, jónak tűnő használt nyugati guminak addig amíg, a műszaki vizsgán nem fogadták el mert revült volt az oldala. Így viszont már nem is olyan olcsó, mert rögtön dobhattam el mind a négyet.
Kelt: 2008. május 24. szombat Szerző: Estéli Győző Vélemény linkje
Nem. Ezek már fel voltak szerelve. De azért szóltam neki…
Kelt: 2008. május 24. szombat Szerző: Kaló Vélemény linkje
Hello!

És ezeket a régi abroncsokat szerelted fel az autójára?

Kaló
301 - 307 a(z) 307-ból/ből:

Hozzászólások lezárva